Ovatko ponit karanneet turbo-saabin konehuoneesta?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
astra
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Kesä 27, 2006 16:40

Ovatko ponit karanneet turbo-saabin konehuoneesta?

Viesti Kirjoittaja astra »

Hei

Isäukolla on vähänajettu vm. 2000 Saab 9-5 2.0-turbolla (150hp), en ollut autolla ajanut pariin vuoteen :cry: , mutta viime viikonloppuna tarjoutui tilaisuus hieman pyörittää limusiinia täälläpäin Suomea...

Järkytys oli suuri, koneesta olivat tehot aivan poissa. Kone ei vääntänyt alakierroksilla yhtään, muttei myöskään turbo potkinut korkeammalla. Suodattimet, tulpat ym kaikki vaihdettu ja autoa huolettu.

Jotain vuosi sitten kärryyn oli ymmärtääkseni tehty remonttia, taisi mennä turbo vaihtoon (mikäli oikein muistan, niin tyyppivika Garretin turbon pettäminen kun ajettu <100tkm, tälläkin palstalla oli juttua). Onko tässä tapahtunut jotain asennus ongelmia, vai miksi koneesta puuttuu hevoset? Onko yleensä mahdollista, että tietokone-ohjelmasta olisi jäänyt safe-mode päälle ja ahdin ei toimi? Suoraan sanoen auto on etana, jolla ei uskalla haastaa edes riisipusseja.
Saab forever
arska
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 21:18

tehot

Viesti Kirjoittaja arska »

Eihän se 2.0t mikään tykki ole. Mikä lie ongelmasi. Jos ei jalkasi vielä ihan ylettynyt isän auton kaasupolkimen pohjaan painamaan? Armeijassakin kuulemma jotkut vielä kasvaa...
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Voi juma...

Koita ettiä sopiva nippa imusarjasta ja liitä siihen ahtomittari. Pitäis löytyä 0.4-0.5 luokkia jos ahdin toimii. Ei se tosiaan tykki olekaan mutta kai nyt sentään luokkaa normaali perhekinneri. :)
Aki Peltola #1132
astra
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Kesä 27, 2006 16:40

Viesti Kirjoittaja astra »

Aksu900 kirjoitti:Voi juma...

Koita ettiä sopiva nippa imusarjasta ja liitä siihen ahtomittari. Pitäis löytyä 0.4-0.5 luokkia jos ahdin toimii. Ei se tosiaan tykki olekaan mutta kai nyt sentään luokkaa normaali perhekinneri. :)
Voih, kun ei löydy tällaista tekniikkaa minun eikä isäni autotallista. Opelissani ei ole turboa, enkä tunne siis tekniikkaa ja saabi viettää aikaansa toisella puolella Suomea. (Myönnän, ei ole koulutukseni autotekniikkaan liittyvä :()

Olen kuitenkin autolla ajanut ennen turbon vaihtoa ja olen melko varma, että tehoa oli enemmän. Tiedostan kyllä erot esim. Aeroon.

Onko kukaan arvoisista Saabisteista käynyt tällaisen ahtimen vaihdon läpi, onko uusi ahdin heikkotehoisempi?
Saab forever
saabturbo9-5w
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 21:58
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja saabturbo9-5w »

Vertailun vuoksi käyhän testaamassa toista samanlaista autoa niin huomaa onko eroa. Ja toisekseen 9-5 on raskas auto 1700 kg ettei kulje mihinkää alle 300 pollen.. :?
SAAB 9-5W 2.0T 141kW +-1 bar boost
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Uuden ahtimen hukkaportin säätö voi olla pielessä joka aiheuttaisi pienemmän ahtopaineen ja näinollen vähemmän tehoa. Joltakin varmaan löytyisi suoralta kädeltä ohjeet tuohon tarkistukseen, on nimittäin niin yksinkertaine homma että kannattaa suorittaa jos epäilystä ja kiinnostusta on. Tai teettää jossain pajalla, pelkässä mittauksessa ei pitäis 15min enempää viipyä joten veloituskaan ei liene valtava. Jos aihetta säätöön on niin aikaa vierähtää toki hieman enemmän.
Aki Peltola #1132
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

OBD 2 -testerillähän nuo ahdot selviäsi ilman ahtomittariakin

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
astra
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Kesä 27, 2006 16:40

Viesti Kirjoittaja astra »

Okei, voisivat vaikka seuraavan huollon yhteydessä mitata paineet.
Mutta tyhmä kysymys: Eikö siihen tarvita dynamo-penkkiä, eiväthän paineet nouse, kuin konetta kuormittamalla (riittääkö tyhjänä kierrättäminen)?
Saab forever
Arcer
"Aero"
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Viesti Kirjoittaja Arcer »

Peruspaineen saa mitattua esim. niin että kierrokset jonnekkin 3 tonnin kieppeille ja vasurilla painaa jarrua samalla kun painetaan kaasua.

Onkos kukaan mittaillut maksimiahtopaineita viritysboksin(orkkis, hirsch, maptun yms.) kanssa?
Mulla orkkisboksin kanssa maksimipaineet 0.83bar.
Lähinnä kiinnostaa mitä muilla on maksimipaine orkkisboksin kanssa ja se, että onko noissa ~210hp tunauksissa suurempi paine, vai onko orkkisboksin kanssa suorityskyky kumminkin sama vaikka papereissa ilmotettu teho onkin eri.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-3 Bp, 530e
Arcer
"Aero"
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Viesti Kirjoittaja Arcer »

Pitääkin mitata peruspaine. Kalibroidulla mittarilla mitattiin maksimipaine melkolailla merenpinnalla, mutta sattuneista syistä jäi peruspaine mittaamatta. WIS taitaa ilmotella peruspaineeksi 0.4 +/-0.3, mutta jos 0.45 todistettavasti toimii niin sillä voinee koettaa.

Kerrohan paljon hirschin softalla irtoo, kun saat uuden auton.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-3 Bp, 530e
Vastaa Viestiin