9-5 Turbo Pilot

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
arska
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 21:18

9-5 Turbo Pilot

Viesti Kirjoittaja arska »

Kauppalehdessä oli tänään 9-3:n mainokseen ympätty myös em. versio.
9-5:ssä mm. autom.vaihteet, sid-2/cruise, sport-etuistuimet 2.0t koneella.
Ja hinta alk. 39500/41100 (sed/wag) Eur jossa 4250 Eur hintaetua.
Mutta eikö tuo kone automaatilla ole jo turhan laiska? Hieno auto pilataan
moottorioptiolla.
Arcer
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Viesti Kirjoittaja Arcer »

Kavin koeajamassa uusimman 9-5 2.0t automaatin. On melko letkeä peli, kiihtyy nollasta sataan huikeassa 12.5 sekunnissa. Eikä se ohituskiihtyvyyskään päätä huimaa. Manuaalina 2.0:lla vielä pärjää virittämättäkin, mutta automaattina uskaltaa sanoa laiskaksi.

Mutta jos tykkää rennommasta menosta niin siihen se soveltuu hyvin.

Muita havaintoja: Rengasmelu kuullosti hiljaisemmalta kuin 1. face liftissä, voi johtua renkaistakin. Muuten muutokset oli lähinnä kosmeettisia, osa parempaan suuntaan, osa ehkä huonompaan, esim. nopeusmittari. Vectorin penkit oli hyvät, pysyi paikallaan tiukemmissakin mutkissa.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

Aikamoinen suumahheri saa olla, että manuaalilla päihittää suorituskyvyssä nykyaikaisen automaatin. Jokatapauksessa ei 150 hepoa kovin paljoa ole tuohon massaan. Useimmille riittää, minä mukaan lukien, kyllä silläkin pääsee paikasta A paikkaan B ja takaisin.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Arcer
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Viesti Kirjoittaja Arcer »

9-5 wagon 2.0t 150 hv

Moottori
4-sylinterinen pienpaineturbo

Huippunopeus
210 km/h; autom. 205 km/h

Kiihtyvyys
0-100 km/h 10,2 s.; autom. 12,5 s.

0-100 kiihtyvyys on huono mittari käytännön suorituskyvylle, mutta kun oikein muitakaan vertailikelpoisia lukemia ei ole tarjolla.

Vähän huonompikin kiihdyttelija pääsee manuaalilla alle automaattivaihteisen ajan, eroa on sentään 2.3s.

Molemmilla vaihteistoilla on omat hyvät puolensa.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Audi muistaakseni kiihtyy kiihkeämmin automaagilla.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja JouniH »

Useimmille riittää, minä mukaan lukien, kyllä silläkin pääsee paikasta A paikkaan B ja takaisin.
_________________
Saab 9-5 2.3t A SE Business 4d vm. 2001
Onko tuossa jotain ristiriitaista? :D
Audi muistaakseni kiihtyy kiihkeämmin automaagilla.
Mersulla ei joitaki koneita saa ollenkaan manuaalilla. Kuulemma niin paljon vääntöä, että manuaalilla hajottas koneen.

edit. menipä ohi aiheen....
Audi A4 2.0TFSIq
Arcer
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Viesti Kirjoittaja Arcer »

Audi muistaakseni kiihtyy kiihkeämmin automaagilla.
Taitaa olla multitronic. Se onkin veikea laatikko, kun painaa kaasun pohjaan kierrokset nousee huipputehon kohtaan ja pysyy siinä niin kauan kun kaasu on pohjassa... Eli täyskaasukiihdytyksessa kierrokset on kokoajan huipputehon kohdalla.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
Saab04
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 00:23
Paikkakunta: Tku

Viesti Kirjoittaja Saab04 »

JouniH kirjoitti:
Mersulla ei joitaki koneita saa ollenkaan manuaalilla. Kuulemma niin paljon vääntöä, että manuaalilla hajottas
Kuten myös Audilla... Esim. RS6:nen 8)
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

0-100 kiihdytettäessä ei manuaalilla vaihtaminen ole niin vaikeaa, etteikö automaattia päihittäisi huonompikin kiihdyttäjä. Ainakaan Aerossa ei tarvitase tehdä kuin yksi vaihto, 1-2. Ohitustilanteessa on varmaan eri asia.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
TOPPAHOUSU
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 08:54
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja TOPPAHOUSU »

Kävin koe ajamassa 9-5 Vm.-03 250hp Aeron, joka oli automaatti... Ei paljon vakuuttanut suorituskyvyllä .:oops:
Oletin tietenkin reilua penkiin painautumista oman 9-3:sen 2.0t jälkeen, mutta ei sytyttänyt autokuumetta minulle. :roll:

"Hieman asian sivusta, mutta kuitenkin. "
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Sepä se aeron salaisuus onkin verrattuna viritettyyn 2.0t:hen. Isompi turbo ja isompi kone tuottaa saman voiman ja väännön tasaisemmin ilman sitä potkua. Eroa ei siis huomaakaan selässä vaan nopeusmittarissa. Sitten kun se Aerokin latsutetaan niin eroa alkaa syntymään ja löytyy se potkukin selästä.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
TOPPAHOUSU
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 08:54
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja TOPPAHOUSU »

peinu kirjoitti:Sepä se aeron salaisuus onkin verrattuna viritettyyn 2.0t:hen. Isompi turbo ja isompi kone tuottaa saman voiman ja väännön tasaisemmin ilman sitä potkua. Eroa ei siis huomaakaan selässä vaan nopeusmittarissa. Sitten kun se Aerokin latutetaan niin eroa alkaa syntymään ja löytyy se potkukin selästä.

Joo, mutta ainakin 0-100km/h pärjää sille jo ihan vakio 150hp 9-3:sella... Taitaa olla samat sekunnit valmistajan ilmoittamana. 8O
saab.95
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Elo 18, 2006 06:58

Viesti Kirjoittaja saab.95 »

TOPPAHOUSU kirjoitti: Joo, mutta ainakin 0-100km/h pärjää sille jo ihan vakio 150hp 9-3:sella... Taitaa olla samat sekunnit valmistajan ilmoittamana.
Taidat olla huurormiähiä ? et kai tosissasi väitä että 150hv 93 kiihtyy 0-100 alle 7 sekuntiin :lol: :lol: :lol:
ex 9-5 Aero 2002
Arcer
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Viesti Kirjoittaja Arcer »

9-5 -06 automaatti aero wagonin ilmoitettu 0-100 on 8.5s. Ja vanhakoppasen 150hp 9-3:n manuaalin tais olla 8.4s. Todellisuudessa uusi 9-5 automaatti aero kiihtynee huomattavasti ripeammin kuin ilmoitetussa 8.5sekunnissa...

6.9s on manuaali sedanin kiihtyvyys, automaatilla 8.2s.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
TOPPAHOUSU
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 08:54
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja TOPPAHOUSU »

saab.95 kirjoitti:
TOPPAHOUSU kirjoitti: Joo, mutta ainakin 0-100km/h pärjää sille jo ihan vakio 150hp 9-3:sella... Taitaa olla samat sekunnit valmistajan ilmoittamana.
Taidat olla huurormiähiä ? et kai tosissasi väitä että 150hv 93 kiihtyy 0-100 alle 7 sekuntiin :lol: :lol: :lol:
Katsoin vaan koeajettuani Vm.2003 automaatti Aeron wagonin, että kiihtyvyys 0-100km/h oli ilmoitettu 8.5 sec...

Enkä mielestäni ole alle 7sec kiihtymistä luvannutkaan vakio 9-3:selle... :wink:
Vastaa Viestiin