9-5 Turbo Pilot
9-5 Turbo Pilot
Kauppalehdessä oli tänään 9-3:n mainokseen ympätty myös em. versio.
9-5:ssä mm. autom.vaihteet, sid-2/cruise, sport-etuistuimet 2.0t koneella.
Ja hinta alk. 39500/41100 (sed/wag) Eur jossa 4250 Eur hintaetua.
Mutta eikö tuo kone automaatilla ole jo turhan laiska? Hieno auto pilataan
moottorioptiolla.
9-5:ssä mm. autom.vaihteet, sid-2/cruise, sport-etuistuimet 2.0t koneella.
Ja hinta alk. 39500/41100 (sed/wag) Eur jossa 4250 Eur hintaetua.
Mutta eikö tuo kone automaatilla ole jo turhan laiska? Hieno auto pilataan
moottorioptiolla.
Kavin koeajamassa uusimman 9-5 2.0t automaatin. On melko letkeä peli, kiihtyy nollasta sataan huikeassa 12.5 sekunnissa. Eikä se ohituskiihtyvyyskään päätä huimaa. Manuaalina 2.0:lla vielä pärjää virittämättäkin, mutta automaattina uskaltaa sanoa laiskaksi.
Mutta jos tykkää rennommasta menosta niin siihen se soveltuu hyvin.
Muita havaintoja: Rengasmelu kuullosti hiljaisemmalta kuin 1. face liftissä, voi johtua renkaistakin. Muuten muutokset oli lähinnä kosmeettisia, osa parempaan suuntaan, osa ehkä huonompaan, esim. nopeusmittari. Vectorin penkit oli hyvät, pysyi paikallaan tiukemmissakin mutkissa.
Mutta jos tykkää rennommasta menosta niin siihen se soveltuu hyvin.
Muita havaintoja: Rengasmelu kuullosti hiljaisemmalta kuin 1. face liftissä, voi johtua renkaistakin. Muuten muutokset oli lähinnä kosmeettisia, osa parempaan suuntaan, osa ehkä huonompaan, esim. nopeusmittari. Vectorin penkit oli hyvät, pysyi paikallaan tiukemmissakin mutkissa.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
Aikamoinen suumahheri saa olla, että manuaalilla päihittää suorituskyvyssä nykyaikaisen automaatin. Jokatapauksessa ei 150 hepoa kovin paljoa ole tuohon massaan. Useimmille riittää, minä mukaan lukien, kyllä silläkin pääsee paikasta A paikkaan B ja takaisin.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
9-5 wagon 2.0t 150 hv
Moottori
4-sylinterinen pienpaineturbo
Huippunopeus
210 km/h; autom. 205 km/h
Kiihtyvyys
0-100 km/h 10,2 s.; autom. 12,5 s.
0-100 kiihtyvyys on huono mittari käytännön suorituskyvylle, mutta kun oikein muitakaan vertailikelpoisia lukemia ei ole tarjolla.
Vähän huonompikin kiihdyttelija pääsee manuaalilla alle automaattivaihteisen ajan, eroa on sentään 2.3s.
Molemmilla vaihteistoilla on omat hyvät puolensa.
Moottori
4-sylinterinen pienpaineturbo
Huippunopeus
210 km/h; autom. 205 km/h
Kiihtyvyys
0-100 km/h 10,2 s.; autom. 12,5 s.
0-100 kiihtyvyys on huono mittari käytännön suorituskyvylle, mutta kun oikein muitakaan vertailikelpoisia lukemia ei ole tarjolla.
Vähän huonompikin kiihdyttelija pääsee manuaalilla alle automaattivaihteisen ajan, eroa on sentään 2.3s.
Molemmilla vaihteistoilla on omat hyvät puolensa.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
Onko tuossa jotain ristiriitaista?Useimmille riittää, minä mukaan lukien, kyllä silläkin pääsee paikasta A paikkaan B ja takaisin.
_________________
Saab 9-5 2.3t A SE Business 4d vm. 2001
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Mersulla ei joitaki koneita saa ollenkaan manuaalilla. Kuulemma niin paljon vääntöä, että manuaalilla hajottas koneen.Audi muistaakseni kiihtyy kiihkeämmin automaagilla.
edit. menipä ohi aiheen....
Audi A4 2.0TFSIq
Taitaa olla multitronic. Se onkin veikea laatikko, kun painaa kaasun pohjaan kierrokset nousee huipputehon kohtaan ja pysyy siinä niin kauan kun kaasu on pohjassa... Eli täyskaasukiihdytyksessa kierrokset on kokoajan huipputehon kohdalla.Audi muistaakseni kiihtyy kiihkeämmin automaagilla.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
-
- "Ruisku"
- Viestit: 150
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 08:54
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Sepä se aeron salaisuus onkin verrattuna viritettyyn 2.0t:hen. Isompi turbo ja isompi kone tuottaa saman voiman ja väännön tasaisemmin ilman sitä potkua. Eroa ei siis huomaakaan selässä vaan nopeusmittarissa. Sitten kun se Aerokin latsutetaan niin eroa alkaa syntymään ja löytyy se potkukin selästä.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Ruisku"
- Viestit: 150
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 08:54
- Paikkakunta: Itä-Suomi
peinu kirjoitti:Sepä se aeron salaisuus onkin verrattuna viritettyyn 2.0t:hen. Isompi turbo ja isompi kone tuottaa saman voiman ja väännön tasaisemmin ilman sitä potkua. Eroa ei siis huomaakaan selässä vaan nopeusmittarissa. Sitten kun se Aerokin latutetaan niin eroa alkaa syntymään ja löytyy se potkukin selästä.
Joo, mutta ainakin 0-100km/h pärjää sille jo ihan vakio 150hp 9-3:sella... Taitaa olla samat sekunnit valmistajan ilmoittamana.
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
9-5 -06 automaatti aero wagonin ilmoitettu 0-100 on 8.5s. Ja vanhakoppasen 150hp 9-3:n manuaalin tais olla 8.4s. Todellisuudessa uusi 9-5 automaatti aero kiihtynee huomattavasti ripeammin kuin ilmoitetussa 8.5sekunnissa...
6.9s on manuaali sedanin kiihtyvyys, automaatilla 8.2s.
6.9s on manuaali sedanin kiihtyvyys, automaatilla 8.2s.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
-
- "Ruisku"
- Viestit: 150
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 08:54
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Katsoin vaan koeajettuani Vm.2003 automaatti Aeron wagonin, että kiihtyvyys 0-100km/h oli ilmoitettu 8.5 sec...saab.95 kirjoitti:Taidat olla huurormiähiä ? et kai tosissasi väitä että 150hv 93 kiihtyy 0-100 alle 7 sekuntiinTOPPAHOUSU kirjoitti: Joo, mutta ainakin 0-100km/h pärjää sille jo ihan vakio 150hp 9-3:sella... Taitaa olla samat sekunnit valmistajan ilmoittamana.![]()
![]()
Enkä mielestäni ole alle 7sec kiihtymistä luvannutkaan vakio 9-3:selle...
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)