3,0TiD, kokemuksia pohjoisessa?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Sörsselssön
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Kesä 21, 2005 23:39
Paikkakunta: Saksa

Re: 3,0TiD, kokemuksia pohjoisessa?

Viesti Kirjoittaja Sörsselssön »

ka_0593 kirjoitti:Hinnat esim. saksassa ovat kuitenkin varsin houkuttelevat, joten jos auto toimii moitteettomasti niin sellaisen hankita syksyllä taitaa olla edessä....

Näissä Isuzun 3L-dieseleissä oli vuosimalliin 12/2002 saakka usein ongelmana vajoavat sylinteriputket, eli moteissa menivät puurot ja vellit sekaisin ja lopun sitten arvaakin....Moottoririkkoja oli niin paljon (ainakin täällä Saksassa) että Saab keskeytti vuoden 2003 alussa mallin myynnin, Isuzu sai ratkottua ongelman, ja myynti alkoi taas kesäkuussa 2003 parannetuilla moottoreilla jotka tuntuu olevan kestäviä. Joten, jos harkitset ostoa, niin mielummin vm. -03 eteenpäin, tai sitä vanhemmat vain uudella vaihtomoottorilla (joita muuten on paljon yli 100tkm ajetuissa).

Dieseleitä saa muutenkin tätä nykyä Saksasta halvalla, löpön hinta lähentelee jo halvinta bensanlaatua ja tämän keväisen hiukkaspäästöhysterian ansiosta esim. Saabin 3.0/2.2-dieselit, joihin ei ole (vielä) luvassa hiukkassuodattimia, menevät täällä nihkeästi kaupaksi.

Näistä syistä ostin omanikin bensakoneella, toissapäivänä... :D
9-5 Wagon -02
Volvo V70 -05
ka_0593
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 09:16
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ka_0593 »

3.0 TiD on poistunut myös http://www.saab.fi sivuilta, miksiköhän.
Saksassa näyttää edelleen olevan myynnissä.. Onko muuten tuota Izuzun v6 käytössä missään muussa autossa?
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

ka_0593 kirjoitti:3.0 TiD on poistunut myös http://www.saab.fi sivuilta, miksiköhän.
Saksassa näyttää edelleen olevan myynnissä.. Onko muuten tuota Izuzun v6 käytössä missään muussa autossa?
On se vectrassa ja signumissakin.
jannem
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ti Kesä 28, 2005 07:51

Viesti Kirjoittaja jannem »

3.0_TiD kirjoitti:[quote="9-5T]
Ei paha mutta vastaaviin ja tehokkaampiin verraten vie paljon.
Ööh - anteeksi kommenttini mutta ei tule ihan ensihätään mieleen dieseliä, joka antaa enemmän kuin 180 hv ja 380 Nm ja kuluttaa vähemmän kuin 7,6 l/100 km? Jos jostain löytyy, niin kertokaa!

-timo-[/quote]

Minulla päivitetty Volvon D5, josta penkitetty 195 hv ja 411Nm ja 6kk:n keskikulutus 6,4l/100km sekalaista ajoa keskinopeuden ollessa n.60km/h.Matka-ajossa olen päässyt 5,0l/100km kulutukseen.
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

3.0_TiD kirjoitti:[quote="9-5T]
Ei paha mutta vastaaviin ja tehokkaampiin verraten vie paljon.
Ööh - anteeksi kommenttini mutta ei tule ihan ensihätään mieleen dieseliä, joka antaa enemmän kuin 180 hv ja 380 Nm ja kuluttaa vähemmän kuin 7,6 l/100 km? Jos jostain löytyy, niin kertokaa!

-timo-[/quote]

Audi, Volvo, BMW ja Mersu...

Siinähän noita.
Mersun 280CDI, Volvon uusi D5, Audin 2.7TDI ja Bemulta jo vaikkapa 525d. Kaikista lähtee enemmän vääntöä ja tehoa. Toisaalta Saabin(Isuzun) moottorilla on jo ikää jonkin verran. Ei se kuitenkaan mikään säästöpossu ole ikäisekseenkään...
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Nokivasara
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Kesä 14, 2005 13:48

Viesti Kirjoittaja Nokivasara »

Tässäpä minun kokemuksiani käytössäni olevasta 2003 mallin Wagon 3.0 TiD:istä.
Lukuisten koeajojen jälkeen päädyimme tyttöystäväni kanssa hankkimaan kyseisen auton keväällä 2003. Koeajoimme tuona keväänä kaikki varteenotettavat eurooppalaiset isot diesel farmarit ja valinta kohdistui siis Saabiin. Tällä hetkellä mittarissa on 85 000 mukavaa kilometriä. Seuraavassa lista ongelmista:

-kesä 2003: Tehot katoavat täysin, ei vikavaloa. Kaikki toimii auton seisottua pari tuntia
- sama toistuu vielä toisenkin kerran, molemmissa tapauksissa Saab huolto kehottaa seuraamaan tilannetta ja odottelemaan vikavaloa
- Softa päivitetään kampanjakutsun johdosta, samalla pakoputken pää vaihdetaan löysän m***** näköiseksi
- Ovenkahvakampanja, eli hilseilevät kahvat vaihdetaan uusiin Länsiautossa Espoossa
-Takaumpiot huurtuvat, vaihdettiin takuuseen lievän kädenväännön jälkeen, tosin uudetkin huurtuvat
-Käsijarru pettää kesken renkaiden lastauksen ja vain nopea syöksy pelastaa parkissa olleen mersun kolhuilta, käkkäri kiristetään takuuseen
- Sivupeilien rungot vaihdetaan, sillä nekin hilseilevät, huollossa kehotetaan välttämään voimakkaita pesuaineita???
-Automaattinen tasonsäädin ei futaa, Nivomat iskarit vaihdetaan takuuseen Laakkosella Konalassa
-Tehon puute vaivaa taas, olo on kuin vanhassa mersussa, Seinäjoella vaihdetaan ilmamassamittari ihan kokeeksi, onneksi takuuseen
-Turvavyöt rispaantuvat reunasta, pelkääjänpuoleinen vaihdetaan Laakkosella takuuseen
-Xenon valojen korkeudensäätö ei toimi, anturi vaihdetaan takuuseen Konalassa
- Xenon polttimot kestävät 82 000 km, vaihdoin itse
-Tehot katoavat taas heinäkuussa 2005, tällä kertaa vikavalon kera. Laakkosella luetaan koodit ja todetaan paineanturin olevan viallinen. Osaa ei ole vielä vaihdettu, joten ei tietoa kuka maksaa. Takuu kun loppui pari kk sitten.

Lista tuntuu pitkältä ja onkin sitä, mutta olemme silti olleet autoon erittäin tyytyväisiä. Auto on hyvä ajaa ja tehoa on yllin kyllin. Volvon uutta Dee vitosta en ole kokeillut, mutta vanha oli ainakin puhditon, eikä Volvo muutenkaan herättänyt intohimoja.
Kulutus on maantieajossa kuuden litran kieppeillä, jota en pidä pahana. Kaupungissa lukema nousee 7,5.
Toivottavasti facelift ysivitonenkin saa nokalleen kuusmukisen dieselin, sillä 150 heppanen nelari ei ainakaan herätä vaihtohaluja.
Ei savua ilman voimaa..
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Mikä kutosessa vikana

Viesti Kirjoittaja mike »

Mitäs vikaa noissa isoissa dieseleissä oikein on kun niitä tosiaan aika halvalla kauppaavat ja paljon on konevikaisia? Kovin niukasti löyty tietoa netistä.

Täällä puhuttiin jotain vajoavista sylinteriputkista. Onko koneen rakenteessa tapahtunut jotain muutosta vuosien varrella ja mistä sitten erottaa "turvallisen" ostoksen pommikoneesta?

Pienempikin kone kelpais, mutta kun sen isomman sais samalla rahalla...
SAABMikko
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2004 12:43
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SAABMikko »

Eipä ainakaan tuossa autossa (-03) joka kotipuolessa on, ole juurikaan mitään ongelmia ollut. Enkä ole myöskään kuullut/täältä foorumilta lukenut, että kellään olisi iso diesel lauennut. Ainoastaan jotain Essonbaarin huhuja alkupään autojen ongelmista on ollut...
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onko nuo jutut vajoavista sylinteriputkista peräisin Essolta vaiko Shell Simpukasta? :D
Siis onko kenelläkään ollut vielä ongelmia 3.0tid:n kanssa? Enkä tarkoita nyt mitään imuilman sisäänoton muuttamista tai muuta pikkujuttua, eli kestääkö tuo moottori?
Olisi autonvaihto piakkoin ajankohtainen ja jokin alle 100tkm ajettu 3.0tid voisi olla mielenkiintoinen vaihtoehto.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

ng900aero kirjoitti:Onko nuo jutut vajoavista sylinteriputkista peräisin Essolta vaiko Shell Simpukasta? :D
Siis onko kenelläkään ollut vielä ongelmia 3.0tid:n kanssa? Enkä tarkoita nyt mitään imuilman sisäänoton muuttamista tai muuta pikkujuttua, eli kestääkö tuo moottori?
Olisi autonvaihto piakkoin ajankohtainen ja jokin alle 100tkm ajettu 3.0tid voisi olla mielenkiintoinen vaihtoehto.
Päivitetääs tuo Saken erinomainen kysymys. Saattapi olla, että saattavat komennuksen jälkeen työmatkat pidentyä ja juuri 3.0 Tid on käynyt mielessä (Saabissa pysytään jatkossakin). Sylinteriputkien vajoamisongelma poistui käsittääkseni vuosimallissa 03. Onko nykyisille omistajille ilmaantunut mitään muuta ihmeellistä/kummallista ko. mallin suhteen.
SAABMikko
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2004 12:43
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SAABMikko »

Sylinteriputkiongelma ei poistunut -03 mallista... Ilmeisesti harvinaistui kyllä. Muuta ihmeellistä/kummallista ei ole ilmennyt.
En silti halua pelotella. Saabi ostaa uuden koneen jos ko. homma kohdalle sattuu. Kannaattaa tietysti tsekata että huoltokirja on kunnossa.
Erittäin mukava auto ajella!
#2086
9-3 SC 2,0t BioPower Vector TX A -10
9-3 SC TiDS Vector A -08
900i -89
Vastaa Viestiin