Eberi reistailee

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jamppa74
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: To Elo 24, 2006 16:02
Paikkakunta: Merimasku

Eberi reistailee

Viesti Kirjoittaja jamppa74 »

Heti pakkasten alettua Eberiin ilmaantui sellainen vika, että laite kyllä käynnistyy, humina alkaa ja pa-pumppu aloittaa naksumisen, mutta tätä kestää vain 1-2 min. ja hetken hiljaisuuden jälkeen sama kaava toistuu uudestaan vielä pari kertaa. Eberi käyttäytyy samalla tavalla myös moottorin käydessä eli voisiko tuosta päätellä ettei vesipumppu ainakaan ole kyseessä?
Vaan mikä sitten voisi olla vikana, hehkutulppa (ilmeisesti ei kun käynnistyy kyllä), liekintunnistin, polttokammio joku muu? Rahaa taitaa ainakin palaa taas riittävästi :x
Entä onko kokemusta Turun seudulta kannattaako korjauttaa Metro-Autossa vai jossain Eberi-pajalla? Vai pitäisikö yrittää ensin itse kun tuo Eberi ei kaiketi ole monimutkaisimmasta päästä teknisiä laitteita?
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Mulla oli samanlainen vika. Eberi sammui koska se ylikuumeni. (jos Saabin oma Eberi, niin voi todeta lukemalla vikakoodit) Ylikuumenemisen syynä oli kulunut takaisiniskuventtiilin kuula. Kuula oli kulunut niin paljon että se pääsi seikkailemaan jäähdytysjärjestelmän letkuihin. Jäähdytysneste ei enää kiertänyt Eberissä ja sen takia ylikuumeni välittömästi käynnistymisen jälkeen. Venttiilin vaihdolla (tulee sellainen u:n muotoinen metalliputki jossa on muovinen kuula, hinta oli muistaakseni n. 150€) alkoi taas toimimaan kunnolla. Hankalinta oli löytää vanha kuula ja saada se pois putkesta.
Toinen vika voi olla että Eberi on niin tukossa että ei jaksa käydä. Hehkutulppa kannattaa vaihtaa huollon yhteydessä.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Eberi reistailee

Viesti Kirjoittaja hz81 »

jamppa74 kirjoitti:Heti pakkasten alettua Eberiin ilmaantui sellainen vika, että laite kyllä käynnistyy, humina alkaa ja pa-pumppu aloittaa naksumisen, mutta tätä kestää vain 1-2 min. ja hetken hiljaisuuden jälkeen sama kaava toistuu uudestaan vielä pari kertaa. Eberi käyttäytyy samalla tavalla myös moottorin käydessä eli voisiko tuosta päätellä ettei vesipumppu ainakaan ole kyseessä?
Vaan mikä sitten voisi olla vikana, hehkutulppa (ilmeisesti ei kun käynnistyy kyllä), liekintunnistin, polttokammio joku muu? Rahaa taitaa ainakin palaa taas riittävästi :x
Entä onko kokemusta Turun seudulta kannattaako korjauttaa Metro-Autossa vai jossain Eberi-pajalla? Vai pitäisikö yrittää ensin itse kun tuo Eberi ei kaiketi ole monimutkaisimmasta päästä teknisiä laitteita?
Tuskin on vika vesipumpussa. Itsellä oli viime syksynä samanlainen vika sillä erotuksella että auton käydessä eberi toimi normaalisti eli kun auton vesipumppu kierrätti nestettä eikä yli kuumentumista päässyt tapahtumaan.
Polttokammio voisi olla sökö. Tuollaista vikaa tekee käsittääkseni silloin. Mutta ajat sen pajalle koodien lukuun ni johan alkaa selvitä.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
jamppa74
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: To Elo 24, 2006 16:02
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja jamppa74 »

Joo kyllä huomenna maanantaina pitää alkaa soittelemaan pajalle aikaa. Mites osaakos kukaan sanoa onko Turun seudulla Metro-Auto paras paikka huollattaa näitä Saabin Ebereitä vai onko "varsinaiset" Eberi-korjaamot parempia/halvempia?
Oli vika nyt sitten mikä hyvänsä niin tuo hehkutulppa kannattaa ilmeisesti vaihdattaa joka tapauksessa.
jamppa74
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: To Elo 24, 2006 16:02
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja jamppa74 »

9-5T kirjoitti:Turun autohalli on sinua lähempänä mutta rieskalähteentien "autotarvike" kansaauto liikettä vastapäätä voisi olla pätevä paikka.
Mites nuo Turun Autohallin kaverit tuntevat nämä Saabit? Entistä Opelia siellä huollattaneena olen kyllä saanut hyvää palvelua, mutta mitenkä on Saabin kanssa?

Tarkoitatko tuolla Rieskalähteentien "autotarvikkeella" kenties Turun Autosähköä?
http://www.keltaisetsivut.fi/cgi-bin/gw ... rs=tur+lou
jamppa74
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: To Elo 24, 2006 16:02
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja jamppa74 »

9-5T kirjoitti:
jamppa74 kirjoitti:
9-5T kirjoitti:Turun autohalli on sinua lähempänä mutta rieskalähteentien "autotarvike" kansaauto liikettä vastapäätä voisi olla pätevä paikka.
Mites nuo Turun Autohallin kaverit tuntevat nämä Saabit? Entistä Opelia siellä huollattaneena olen kyllä saanut hyvää palvelua, mutta mitenkä on Saabin kanssa?

Tarkoitatko tuolla Rieskalähteentien "autotarvikkeella" kenties Turun Autosähköä?
http://www.keltaisetsivut.fi/cgi-bin/gw ... rs=tur+lou
Raisiosta ei ole kokemusta mutta siellä on muualla Saab korjaajana aloittanut tyyppi töissä. Turun autosähköä tarkoitin.
Tuota Raision Autohallia voisi koittaa kun seuraava huolto tulee ajankohtaiseks, mutta Eberi-asioissa taidan kääntyä tuonne Autosähkön puoleen.
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

sama vika minunkin 9-3:ssa, näyttää siltä, että eberin korjauskulut on merkittävä osa Saabin ylläpitokuluista, joten olisi mukava tietää halvimpia varaosapaikkoja.
jamppa74
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: To Elo 24, 2006 16:02
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja jamppa74 »

Tänään käväisin tuolla Turun Autosähkössä, vaan eivätpä pojat päässeet testereillään Saabin Eberiin käsiksi, on ilmeisesti suojattu jotenkin ettei vaan pääse viemään autoaan korjattavaksi johonkin edullisempaan paikkaan, prkl. Ja kehtasivat vielä veloittaa tyhjästä 25 euroa!
No nyt on varattu ensi viikoks aika Metroon ja katotaan mitä löytävät ja mihin hintaan....
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

jamppa74 kirjoitti:Tänään käväisin tuolla Turun Autosähkössä, vaan eivätpä pojat päässeet testereillään Saabin Eberiin käsiksi, on ilmeisesti suojattu jotenkin ettei vaan pääse viemään autoaan korjattavaksi johonkin edullisempaan paikkaan, prkl. Ja kehtasivat vielä veloittaa tyhjästä 25 euroa!
No nyt on varattu ensi viikoks aika Metroon ja katotaan mitä löytävät ja mihin hintaan....
Melkonen eberi paja jos oli ensimmäinen saab mitä yrittivät diagnosoida. :) Tai sitten tiesivät ja ottivat vain rahat pois.
99T-museopeli
jamppa74
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: To Elo 24, 2006 16:02
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja jamppa74 »

Passi kirjoitti:
jamppa74 kirjoitti:Tänään käväisin tuolla Turun Autosähkössä, vaan eivätpä pojat päässeet testereillään Saabin Eberiin käsiksi, on ilmeisesti suojattu jotenkin ettei vaan pääse viemään autoaan korjattavaksi johonkin edullisempaan paikkaan, prkl. Ja kehtasivat vielä veloittaa tyhjästä 25 euroa!
No nyt on varattu ensi viikoks aika Metroon ja katotaan mitä löytävät ja mihin hintaan....
Melkonen eberi paja jos oli ensimmäinen saab mitä yrittivät diagnosoida. :) Tai sitten tiesivät ja ottivat vain rahat pois.
Älä muuta sano, no enpä toiste tule astumaan kyseiseen puljuun saati sitten suosittelemaan kenellekään.

Mielenkiintoiseksi tämän koko Eberi-ongelman tekee se, että äsken kotiin tullessani napsautin Eberin taas toiveikkaana kokeeksi päälle ja nyt se pirulainen on käynyt jo puoli tuntia yhteen menoon!
Voisiko pakkanen aiheuttaa tuon vian jotenkin, kun nyt on nimittäin taas vaihteeksi 4 astetta plussan puolella ja nuo ilmenivät kaikki pakkasen puolella....?

EDIT: 6.11.2006 klo 17:32
Kyllä siinä tosiaan niin kävi, että Eberi kävi täyden tunnin ajan ja sammui sitten vasta kun maksimiaika tuli täyteen! No saas nähdä miten huomen aamulla käy, vieläkö Eberi toimii...
Oli tuossa nyt se hyöty ainakin, että paloi mahdolliset karstat Eberistä vähän edes pois tuon tunnin session aikana.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

9-5T kirjoitti:Toinen eberi/webastoon erikoistunut pulju on jossain hämeentien liepeillä mutta sen nimeä en edes yritä muistella.
TD-autosähkö. Minulla on Jeepissä siellä asennettu bensalämmitin ja hyvää palvelua olen saanut. Tammitien ja Hämeentien kulmassa, mm. filmtown sekä Nummen katsastus ovat samassa talossa.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Tuliko Eberi kuntoon? Ja jos tuli, niin mikä oli vikana?
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
jamppa74
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: To Elo 24, 2006 16:02
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja jamppa74 »

eklunto1 kirjoitti:Tuliko Eberi kuntoon? Ja jos tuli, niin mikä oli vikana?
jamppa74 kirjoitti: EDIT: 6.11.2006 klo 17:32
Kyllä siinä tosiaan niin kävi, että Eberi kävi täyden tunnin ajan ja sammui sitten vasta kun maksimiaika tuli täyteen! No saas nähdä miten huomen aamulla käy, vieläkö Eberi toimii...
Oli tuossa nyt se hyöty ainakin, että paloi mahdolliset karstat Eberistä vähän edes pois tuon tunnin session aikana.
Jep eli Eberi on nyt viime viikot toiminut moitteetta, korjausta ei siis edes tarvittu, itse olen miettinyt voisiko huonolaatuinen diesel olla syynä Eberin toimimattomuuteen? Jostain muistan lukeneeni, että ovat aika tarkkoja polttoaineestaan.... Tämä sopisi siinä mielessä omiin ongelmiin, että olin juuri ongelmien alettua tankkaillut pari kertaa Seon "huippudieseliä" kun halvalla sai... Nyt olen ajellut taas tutulla ja turvallisella Nesteen löpöllä eikä ongelmia ole ollut, mene ja tiedä, henkimaailman jutuilta vaikuttaa nää Eberit joka tapauksessa.
Vastaa Viestiin