AEROSTA

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Viesti Kirjoittaja jmarin »

Eski kirjoitti:Siis tuollahan oli M2006 Aerosta mitattu 246hv/354Nm. M2000 Aerosta 221hv/332Nm (automaatista 207hv/300Nm). 305Hirsch 268hv/403Nm.
Eski
No ilmankos täälläkin koeajettavana ollut Hirsch-Aero tuntui melkein samalta kuin normaali - lukuunottamatta pakoputken pörinää. Höh.
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

jmarin kirjoitti:
Eikös teho etupyörillä ole aivan jotain muuta kuin moottoriteho? Ei ole ylimääräisiä renkaita, pikemminkin puutetta renkaista ;-)[/quote]


Olet aivan oikeassa muuten, mutta renkaista ei ole puutetta. Niitä nimittäin myydään rengasliikkeissä ja jopa Teboililla 8O
jarkar
"Viggen"
Viestit: 510
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 12:08
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja jarkar »

Maatalous traktoreissa ennen käytettiin DIN ja SAE hevosvoimia. DIN voimat olivat
suoraan moottorista ilman apulaitteita ja SAE.ssa pyöristä mitattu jossa on
kaikki laturi,tehostajat jne. DIN oli yleensa 5-10 % pienempi
nyt on vain Kw.
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Juuri päin vastoin nuo SAE ja DIN, eli SAE teho isompi samasta moottorista ja DIN pienempi. Amerikkalaiset käyttivät SAE tehoa, apulaitteita ei ollut kiinni, eurooppalaiset käyttivät DIN tehoa, siinä kaikki tarvittavat apulaitteet kiinni. Japsit käyttivät aluksi SAE tehoa, mutta sittemmin heille tuli JIS teho mittaus. Se on ilmeisesti tuosta väliltä.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
jarkar
"Viggen"
Viestit: 510
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 12:08
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja jarkar »

Nykyisin tehot mitataan ulosottoakselilta suoraan. Koska renkaiden
koko vaikuttaa tehoon (välitykset vaihtelee)
Autoissahan pyörä koko ei paljon muutu.
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Viesti Kirjoittaja jmarin »

jarkar kirjoitti:Nykyisin tehot mitataan ulosottoakselilta suoraan. Koska renkaiden
koko vaikuttaa tehoon (välitykset vaihtelee)
Autoissahan pyörä koko ei paljon muutu.
Renkaiden kokohan nyt ei kyllä tehoon vaikuta ;-)
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

jmarin kirjoitti:
jarkar kirjoitti:Nykyisin tehot mitataan ulosottoakselilta suoraan. Koska renkaiden
koko vaikuttaa tehoon (välitykset vaihtelee)
Autoissahan pyörä koko ei paljon muutu.
Renkaiden kokohan nyt ei kyllä tehoon vaikuta ;-)

Mutta välitykseen vaikuttaa :lol:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

jmarin kirjoitti: No ilmankos täälläkin koeajettavana ollut Hirsch-Aero tuntui melkein samalta kuin normaali - lukuunottamatta pakoputken pörinää. Höh.
Hirschin sivulta löytyy mittauksia (305hv Aero sedan manuaali):

0-100kmh 6,4sek (vakio Saabin mukaan 6,9s)
0-200kmh: 24,2sek (Saab ei ilmoita),
60-100 4vaihde: 5,1sek (vakio Saabin mukaan 6,5sek)
80-120 5vaihde: 7,3sek (hohhoijaa, kas kun eivät pakilla ole mitanneet..)
Olisi kiva tietää nuo arvot 3 vaihteella...?

BSR ilmoittaa samat arvot kaikille vakio-Aeroille (eli ovat mitanneet yhden, olisi kiva tietää minkä vuosimallin):
80-120 3vaihde, vakio 4,5sek (BSR 289hv steg3: 3,4sek)
80-140 4vaihde, vakio 9,7sek (BSR 289hv steg3: 7,5sek)
100-150 4vaihde, vakio 7,6sek (BSR 289hv steg3: 6,5sek)

Eski
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

TM mittasi 2000 vuoden alussa Wagon aeron manuaalilla ja muistelen että 0-100 km meni 7,3s ja sitkeysarvoista ainoastaan mielikuva, että parhaimillaan alitettiin yli sekunnilla tehtaan arvot. Oli muistaakseni 3 tai 4 numero, meni muutossa paperinkeräykseen se vuosikerta.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

TM 2/2000 :D

AeroWagon manuaali M2000

60-90kmh
III: 3,1s
IV: 4,1s
V: 7,4s

90-120kmh
III: 3,3s
IV: 4,3s
V: 6,3s

60-120kmh
III: 6,5s
IV: 8,4s
V: 13,6s

Olisi kiva nähdä vastaavat lukemat uudemmille vakioille ja Hirsch-viritetylle...

Eski
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Omituisen heikkoja aikoja..
Aki Peltola #1132
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Aksu900 kirjoitti:Omituisen heikkoja aikoja..
Pitkät välitykset eivät auta tuota, kun auto vetää hemmetin huonosti alle 2000 kierroksen.
STCF #3
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Speedou kirjoitti:
Aksu900 kirjoitti:Omituisen heikkoja aikoja..
Pitkät välitykset eivät auta tuota, kun auto vetää hemmetin huonosti alle 2000 kierroksen.
Ööh. Eikai noissa mittauksissa kovin paljoa vedätellä alle 2000rpm? Ja kyllä tuo meijän yksilö vetää ihajees allekkin 2000. :)
Aki Peltola #1132
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Minua ei saa edes aseella uhaten kiihdyttämään omalla autolla täydellä kaasulla alle 2000 rpm, koska ei ole kiinnostusta rikkoa oman auton vaihdelaatikkoa.
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Itsellä kun on tuota hirschin kamaa, ja kaverilla vakio aero, niin suurin ero on keskikierrosalueella, eli 2500 - 4000 välillä. Oma ottaa helpommin kierroksia, voimaa enemmän eli vääntöä. Valitettavasti kaverilla 00 vm ja itsellä 02 vm joten vuosimalli erotkin voivat vaikuttaa asiaan, molemmat manuaaleja. Ja kyllähän kiihtyvyys on hyvä myös alle 2000 rpm jos ajellaan normaalissa liikennevirassa.Olen ajannut myös automaatti aerolla ja tuntuma on kyllä erillainen, automaatti lähtee tiukemmin alhaalta eli helppo kiihdyttää kenen vaan, manuaalissa joutuu keskittymään tosissaan, jos meinaa kiihdyttää alhaalta kunnolla.
Ajelin muuten tuossa V70 volvon vapari 170 hp ja tuntui, että onko autossa moottoria ollenkaan eli kyllä tuohon alhaalla olevaan voimaan tottuu nopeasti.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Vastaa Viestiin