Miksi savuttaa kylmällä koneella startatessa?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
rauman
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja rauman »

Jorma kirjoitti:Eikös autoliikkeellä ole 6 kuukauden virhevastuu jonka piiriin tuo kuuluu? Riippumatta siitä, minkälaisia "takuita" itse antavat.
Tuon varassa itsekin olen. En tule mahdollisia kustannuksia turbon korjaamisesta suosiolla itselleni ottamaan. En edes sitä 1/3. Saas nyt nähdä miten tässä käy. Ensi viikon perjantaina tulee "tuomio" viasta, kun auton vien huoltoon. Tuolloin vaihdetaan ainakin öljyloukko. Samalla katsovat onko turbossa vikaa.
9-5 W, 2.0t, -01
Pika
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja Pika »

rauman kirjoitti: Tuon varassa itsekin olen. En tule mahdollisia kustannuksia turbon korjaamisesta suosiolla itselleni ottamaan. En edes sitä 1/3. Saas nyt nähdä miten tässä käy. Ensi viikon perjantaina tulee "tuomio" viasta, kun auton vien huoltoon. Tuolloin vaihdetaan ainakin öljyloukko. Samalla katsovat onko turbossa vikaa.
Tämä on ihan villi arvaus, mutta luulen, että tuo 1/3 perustuu kuluttajasuojavalituslautakunnan kantaan. Itse kävin taannoin vastaavanlaisen "taistelun" tonnarini vuoksi, ja silloin kuluttajaneuvoja kertoi, että kun on kyse käytetystä, vanhemmasta autosta ja jos asia menisi lautakunnalle asti, lautakunta suosittelisi myyjäliikettä korvaamaan 1/3 korjauskuluista. Tietysti jokainen tapaus käsitellään tarkkaan tapauskohtaisesti, mutta tuo niillä on kuulemma ollut linjaus. Samalla muuten opin senkin, että ko. valituslautakunnan näkemys on, että jos auton realistinen arvo on alle 5000e ja/tai sillä on ajettu yli 300 000 kilometriä, sen katsotaan olevan elinkaarensa päässä. Joka tapauksessa siitä 6kk vastuuajasta myyjän on vaikea ämpyillä irti. Vitkuttaa se asiaa tosin voi. Eikä kuluttajaneuvojan mielestä vastuuta rajata tarkalleen tyyliin "moottori, vaihdelaatikko ja kytkin" vaan hän käytti ilmaisua "merkittävä, auton toimintaan vaikuttava vika, jonka voidaan perustellusti olettaa olleen autossa jo myyntihetkellä." Minusta tuntuisi, että turbon hajoaminen on aika merkittävä vika auton toiminnalle :?

- Pika
dartsiartsi
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja dartsiartsi »

rauman kirjoitti:Loukko kustantaa töineen päivineen noin 150 €
Ja vinkki, jos joudut maksamaan itse. Säästät lähes satasen, kun vaihdat sen itse. Onnistuu myös yläkautta,tosin hitaampi vaihtaa, paketissa on hyvät ohjeet.(selkoruotsiksi) Itselläni meni hommassa tunteroinen. Sain hyvän työpalkan... enkä ole todellakaan mikään ammattilainen. Kilkkeet löytyy PCS:ltä alle kuudellakympillä, tosin taisi olla tilauskamaa.

Pakettiin kuului letkujen , nippojen, loukun ja öljyntäyttöputken lisäksi vielä eristyskangas ja pari banduittia, joilla suuntaisventtiili kääritään vesiletkujen kanssa nippuun sulanapidon edistämiseksi.
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
rauman
"Kaasari"

No niin. Auto tuli käytettyä turbon tsekkauksessa. Ei ollut turbossa vikaa kuulemma. Ruokalusikallinen oli öljyä jossakin putkessa ollut, mutta se on kuulemma määrältään hyväksyttävä. Loukko vaihdettiin huohotinletkujen kanssa ja offensiivi kustansi 100 euroa. Samalla vaihtoivat kampanjan mukaisesti sytytyskasetin. Taisi sen vaihtotyö edesauttaa pudottamaan loukon vaihdon kustannuksia etukäteistiedosta (150 ->100).

Muutama päivä ennen loukon vaihtoa olin jo todennut ihmetyksekseni, kun ei pöllytä sinistä savua. Taisi loukko aavistaa matkansa pään ja yritti noin pysytellä moottorissa :lol:

Loppukaneettina oli, että kannattaa seurata pölläytyksiä ja että joillakin ne ovat loukon vaihdon jälkeen loppuneet.

Kustansin työn itse, enkä sitä edes autoliikkeeseen yritä ängetä maksuun.
9-5 W, 2.0t, -01
rauman
"Kaasari"

rauman kirjoitti: Loppukaneettina oli, että kannattaa seurata pölläytyksiä ja että joillakin ne ovat loukon vaihdon jälkeen loppuneet.
Mutta ei loppunut tässä autossa. Käyrä on taas vaihteeksi korkealla, kun tänään kylmästarttasin. Sinistä savua tuli ihan reippaasti muutama sekunti käynnistyksestä. Sitten sinisyys loppui. Tsekkasin öljyt ja mittatikun pää juuri kastui, ei muu osa tikusta. Öljynvaihdon jälkeen autolla on ajettu 7.000 km. Vaihto tehtiin huollon yhteydessä, joten en tiedä kuinka pitkälle tikku tuolloin vaihdon jälkeen kastui. Eipä tullut tsekattua. No litra lienee aika lähellä määrää, jolla öljy on tikun toleranssin ylärajan tuntumassa?

Mutta joo. Sinistä savua kylvään mä...
Lämmityslaitteen moottorin laakerointi? metelöi pienillä kierroksilla. Isommilla tasaantuu ja ääntä ei kuulu. Olen vissiin saamassa Saab-kastetta 8O
9-5 W, 2.0t, -01
Vastaa Viestiin