Ääni automaattilaatikosta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
TuoAero
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2005 11:51

Ääni automaattilaatikosta

Viesti Kirjoittaja TuoAero »

Ihmettelin outoja ääniä jo toisessa aloittamassani topicissa, mutta tarkempien tutkimusten jälkeen "jumputtava/lutkuttava" ääni kuuluukin automaattilaatikosta P-asennossa. Kun laittaa D- tai R-asennolle, niin ääni katoaa. Äänen tiheys kasvaa kierrosten noustessa, mutta parhaiten sen kuulee tyhjäkäynnillä. Huomasin oudon äänen n. viikko sitten, tosin mahdollista on, että ääni on kehittynyt ajan kuluessa ja nyt aloin sen vasta kuulemaan. Ääni kuuluu parhaiten kuskin puolen etulokasuojasta.
Auto on siis Aero-02 ja ajettu 91 tkm ja oli vasta 90tkm:n huollossa.

Vaihteet pelaa täysin normaalisti ja potkut on ennallaan eikä CE-valo ole syttynyt. Öljyn pinta on normaalissa ja öljy on oikean väristä eli punertavaa.
Ainostaan ääni on uusi ja outo.

Onko foorumisteilla kokemusta tai tietoa vastaavasta?

Ilmeisesti huoleen on kuitenkin aihetta.
Saab 9-5 Aero -05 Sedan
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Vaikuttaa erikoiselta, että P-asennossa laatikko pitäisi jotain ääntä. Tuleeko sama ääni myös N-asennossa?
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
TuoAero
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2005 11:51

Viesti Kirjoittaja TuoAero »

Joo, ääni kuuluu myös N-asennossa. Erikoista tämä varmaan on kun huollossakaan eivät osanneet kertoa ainakaan puhelimitse mikä voisi olla vialla. Oudolta kuulostaa kirjaimellisesti.

Eipä ole oikein kertynyt kokemusperäistä tietoa automaattilaatikon rakenteesta, mutta mikä lakkaa pyörimästä kun työnnetään vaihde päälle? Tai mikä kuormittuu tai painuu, että ääni lakkaa??

Mutta positiivista on se, että kaikki pelittää hienosti ja täydellä teholla.
Saab 9-5 Aero -05 Sedan
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kysyppä automaattispecialisti Mika Ilmavirralta, 0400 - 649616.

Eski
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Parin automaattiauton kokemuksella (saapeja ja riisi) voisin ehdottaa, että tuo ei sittenkään ole lähtöisin laatikosta. Moottorin kuormitus muuttuu kytkettäessä veto päälle (näin tonnarissakin) ja ties mitä muuta vipstaakia sen lisäksi sähköohjatulla laatikolla varustetut 9-5:set tekevät, kun keppiä kääntelee. Ei siis välttämättä ole kuitenkaan laatikossa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
TuoAero
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2005 11:51

Viesti Kirjoittaja TuoAero »

Ensin kiitokset kommentoijille, mutta ongelma selvinnee vasta huollossa.
Lisätietona edellisiin oirekuvauksiin, että ääni alkaa kuulumaan uudestaan, kun auto lähtee liikkeelle. Jostain se tulee ja ainakin se kuulostaisi tulevan vaihdelaatikon suunnalta.
Saab 9-5 Aero -05 Sedan
TuoAero
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2005 11:51

Viesti Kirjoittaja TuoAero »

Nyt on sitten ääntä ihmetelty huollossakin. Öljyt vaihdettu ja turbiinin pulttien kireys varmistettu, öljyt ja pultit ok. Ääni on nyt huollonkin toimesta paikallistettu vaihdelaatikkoon, mutta äänen aiheuttaja/syy on mysteeri.
Kiitokset nimimerkille "Eski", jolta sain tiedon asiantuntijasta ja pitkälti hänen neuvojensa mukaan opastin myös huoltoa, mutta mitään varmuutta ei asiaan saatu. Paras arvaus on laakerivaurio, jossakin??.

Sellainen lisätieto asiaan kuitenkin on saatu, ettei ääntä kuulu peruutuksessa

Tässä taitaa olla kaksi vaihtoehtoa; 1. ajaa niin kauan, että vika löytyy. Tässä vain on se riski, että vika pahentuessaan aiheuttaa isomman vaurion. Mieli tekee ajaa, kun kaikki pelittää hienosti. 2. Vien auton huoltoon ja he tältä pohjalta yrittävät keksiä mikä on vialla. Tuntuu vain, että kalliiksi käy ja menopeli on poissa käytöstä päiviä ellei viikkoja.

No, tuskin tästä halvalla selviää millään vaihtoehdolla. Tosin huollossa väläyteltiin myös mahdollisuutta takuukorjaukseen mikäli vian syyksi paljastuisikin jokin valmistus- tai materiaalivirhe. Jotain outoa ja uutta tässä on, kun kohtalotoveria ei tunnu löytyvän. Kävin selailemassa myös Volvolandian sivuja, koska samaa laatikkoa käytetään tietyissä Volvoissa, mutta tällaiseen ei sielläkään ole kukaan törmännyt.

Ehkä tässä pitää alkaa kirjoittamaan reklamaatiota maahantuojalle.

Onko foorumisteilla hyviä ehdotuksia ja kokemuksia kuinka ylipäänsä näiden automaattivaihteiden vikojen kanssa kannattaa edetä? Ja onko tietoa esim. kunnostetuista vaihtolaatikoista??

Nyt on saabismin jatko koetuksella :cry:
Saab 9-5 Aero -05 Sedan
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jos jatkat ajamista, vaihdelaatikosta voi tulla korjauskelvoton ja uuden lootan hinnaksi oli jossain Saab-huollossa ilmoitettu 8000 euroa... Yksi vaihtoehto voisi olla viedä auto ProcarServiceen, jossa laatikko irroitetaan, ja lähetetään Ilmavirralle korjattavaksi. Toinen vaihtoehto on selvittää mihin hintaan vaihdeloota löytyisi SDCC:ltä/Trollilta...

Eski
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Mulla oli laatikko korjattavana Pro Car Servicellä. Myyjäliike maksoi korjauksen. Aikaa meni viikko.
Toinen vaihtoehto on tilata tehdaskorjattu laatikko. Kun lähettää oman takaisin, niin saa rahaa takaisin. Tehdaskorjatun tilauksessa on se etu, että saa auton nopeesti takaisin ajoon. Uutta ei kannata ostaa jos ei ole rahamies :)
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
TuoAero
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2005 11:51

Viesti Kirjoittaja TuoAero »

Kaivoin tämän reilu kuukausi sitten aloittamani topicin esille, jotta voin laittaa juttua asian etenemisestä ja päätöksestä.

Eli päätin kokeilla asiallisen reklamaation vaikutusta GM-Finlandille ja vaikka yritin todistaa ja vakuutta reklamaatiossani, ettei vaihteisto vastaa sille asetettuja kestoikä eikä laatuvaatimuksia, koska se on vikaantunut n. 2 kk:n ympärivuorokautista käyttöä vastaavassa ajassa oli GM-finlandin vastaus kaikessa viisaudessaan se, että vähäiset kilometrit eivät ratkaise vaihteiston kestoa vaan auton ikä :?: . Selitys on erittäin kaukana asiantuntijalausunnosta, koska kone-ja vierintäelimien kestoikä on täysin riippuvainen käyttötunneista, kuormituksesta ja mitoituksesta ei iästä.
Kuluttajasuojalain yleisen virhesäännöksen mukaan tuotteen valmistaja on vastuussa mikäli tuotteen tai sen osan kestoikä tai laatu ei vastaa sille asetettuja yleisiä odotuksia tai vaatimuksia.

Mielestäni auton yhden keskesimpien osien, vaihteiston, kestoikä odotus on auton kestoikä. Ei se saa vikaantua n. 1500 käyttötuntien jälkeen vaikka GM-Finlandin mukaan se onkin odotettu kestoikä.
Mielestäni näillä käyttötunneilla todennäköinen laakerivaurio voi aiheutua vain valmistus-tai materiaalivirheestä.

GM-Finlandin vastauksesta puuttuu logiikka ja järki sillä Saab on auton valmistajana kertonut ostajalle laatimallaan huolto-ohjelmalla, että vaihteiston odotettu minimikestoikä on 150tkm. Minun tapauksessani se valitettavasti jäi puoleen.
Reklamaatiossani vaatimuksenani oli saada korjauttaa vaihteisto siihen kuntoon jossa se pitää olla 90 tkm ajetussa autossa eli moitteettomassa kunnossa.

Niin, tuskin Saab on tässä asiassa mitenkään poikkeus sillä tuskinpa mikään toinenkaan merkki lähtee kovin helposti tulemaan taloudellisesti vastaan tällaisessa asiassa. Kuluttajan reitit asian viemiseksi oikeaan päätökseen on aika vähäiset.

Sen verran asia on ymmärrettävästi kyrsinyt, että ennen ongelmia aloittamani operaatiot auton vaihtamisesta uuteen Aeroon on holdissa siihen asti, että asiaan saadaan oikea päätös tai lopullisesti. Jälkimmäinen vaihtoehto on se todennäköinen.

No, vaihteiston kuntoon saaminen tulee jossain vaiheessa vähän kirpaisemaan, mutta tällä hetkellä kaikki vielä toimii hienosti eikä jumputuksen ääni tai sen voimakkuus ole mitenkään muuttunut.

Pakkasten tultua huomasin, että ääntä ei kuulu vaihteiston ollessa kylmä. Ääni alkaa kuulumaan vasta muutamien minuuttien päästä eli öljyn lämmetessä.

Positiivista asiassa on se, että Saab on niin hyvä auto, että se toimii moitteetta vaikka siinä olisi vika. :wink:
Saab 9-5 Aero -05 Sedan
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

TuoAero kirjoitti:Kaivoin tämän reilu kuukausi sitten aloittamani topicin esille, jotta voin laittaa juttua asian etenemisestä ja päätöksestä.

Eli päätin kokeilla asiallisen reklamaation vaikutusta GM-Finlandille ja vaikka yritin todistaa ja vakuutta reklamaatiossani, ettei vaihteisto vastaa sille asetettuja kestoikä eikä laatuvaatimuksia, koska se on vikaantunut n. 2 kk:n ympärivuorokautista käyttöä vastaavassa ajassa oli GM-finlandin vastaus kaikessa viisaudessaan se, että vähäiset kilometrit eivät ratkaise vaihteiston kestoa vaan auton ikä :?: . Selitys on erittäin kaukana asiantuntijalausunnosta, koska kone-ja vierintäelimien kestoikä on täysin riippuvainen käyttötunneista, kuormituksesta ja mitoituksesta ei iästä.
Kuluttajasuojalain yleisen virhesäännöksen mukaan tuotteen valmistaja on vastuussa mikäli tuotteen tai sen osan kestoikä tai laatu ei vastaa sille asetettuja yleisiä odotuksia tai vaatimuksia.

Mielestäni auton yhden keskesimpien osien, vaihteiston, kestoikä odotus on auton kestoikä. Ei se saa vikaantua n. 1500 käyttötuntien jälkeen vaikka GM-Finlandin mukaan se onkin odotettu kestoikä.
Mielestäni näillä käyttötunneilla todennäköinen laakerivaurio voi aiheutua vain valmistus-tai materiaalivirheestä.

GM-Finlandin vastauksesta puuttuu logiikka ja järki sillä Saab on auton valmistajana kertonut ostajalle laatimallaan huolto-ohjelmalla, että vaihteiston odotettu minimikestoikä on 150tkm. Minun tapauksessani se valitettavasti jäi puoleen.
Reklamaatiossani vaatimuksenani oli saada korjauttaa vaihteisto siihen kuntoon jossa se pitää olla 90 tkm ajetussa autossa eli moitteettomassa kunnossa.

Niin, tuskin Saab on tässä asiassa mitenkään poikkeus sillä tuskinpa mikään toinenkaan merkki lähtee kovin helposti tulemaan taloudellisesti vastaan tällaisessa asiassa. Kuluttajan reitit asian viemiseksi oikeaan päätökseen on aika vähäiset.

Sen verran asia on ymmärrettävästi kyrsinyt, että ennen ongelmia aloittamani operaatiot auton vaihtamisesta uuteen Aeroon on holdissa siihen asti, että asiaan saadaan oikea päätös tai lopullisesti. Jälkimmäinen vaihtoehto on se todennäköinen.

No, vaihteiston kuntoon saaminen tulee jossain vaiheessa vähän kirpaisemaan, mutta tällä hetkellä kaikki vielä toimii hienosti eikä jumputuksen ääni tai sen voimakkuus ole mitenkään muuttunut.

Pakkasten tultua huomasin, että ääntä ei kuulu vaihteiston ollessa kylmä. Ääni alkaa kuulumaan vasta muutamien minuuttien päästä eli öljyn lämmetessä.

Positiivista asiassa on se, että Saab on niin hyvä auto, että se toimii moitteetta vaikka siinä olisi vika. :wink:

Kokeileppas kirjoittaa suoraan ruotsiin tuo tarina.
Asutelet sellaisella alueella että saat varmaan jonkun tutun kääntämään sinun asiasi ruotsiksi ja laita myös gm finlandin vastaus mukaan(käännettynä ruotsiksi).
Ruotsin saabia kiinnostaa varmaan tieto siitä että gm finlandin mukaan saabin automaatin kestoikä voi olla vain 90 tkm /4 vuotta ???
Jos huoltokirja on ok niin kopio se mukaan.

Olen lukenut ruotsin sivuilta että autom. laatikoita on siellä vaihdettu takuuna jonkun verran.

Lähetä posti vaikka os. orjan.aslund@se.gm.com tai info@saabdirect.org
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Jahimees
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Su Loka 20, 2013 19:53

Re: Ääni automaattilaatikosta

Viesti Kirjoittaja Jahimees »

Nostetaanpa tämä aihe taas tapetille kun omassa MY04 2,3t automaatti saappaassa kuuluu myös samanlainen jumputtava ääni,joka tihenee kierrosten noustessa,valistuneita arvauksia otetaan mielellään vastaan,laatikko vai mikä?
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Ääni automaattilaatikosta

Viesti Kirjoittaja suapas »

Siis kuuluuko ääni parkissa vai ajossa? Itellä ei ainakaan parkissa kuulu mitään ylimääräisiä.
Liikkeelle lähtiessä hento "ulina" joka hukkuu heti muuhun ajomeluun.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: Ääni automaattilaatikosta

Viesti Kirjoittaja jmarin »

Meillä kuului MY02 Aerossa "kolahdus" tms. ainakin P-asennossa. Ei jokaisella moottorin kierroksella, vaan harvemmin, joten toivoin äänen kuuluvan hihnasta kerran kierroksella. Huollon mukaan ääni kuului laatikosta. Ei ollut aikaa leikkiä asian kanssa eikä intoa kiikuttaa autoa tai laatikkoa satojen kilometrien päähän asiantuntijalle, joten tilasin Ruotsista tehdaskunnostetun laatikon, jonka merkkihuolto vaihtoi. Ääntely loppui siihen. Pyysin laatikkokauppaa kertomaan, mikä laatikossa oli vikana (vanha paiautui sinne), mutta ei sieltä koskaan mitään kerrottu.

Tämäkin loota toimi täysin normaalisti, mutta äänen takia pelkäsin, että jossain vaiheessa jotain hajoaa kunnolla.
arska-66
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 23:36
Paikkakunta: ELIMÄKI KOUVOLA
Viesti:

Re: Ääni automaattilaatikosta

Viesti Kirjoittaja arska-66 »

jmarin kirjoitti:Meillä kuului MY02 Aerossa "kolahdus" tms. ainakin P-asennossa. Ei jokaisella moottorin kierroksella, vaan harvemmin, joten toivoin äänen kuuluvan hihnasta kerran kierroksella. Huollon mukaan ääni kuului laatikosta. Ei ollut aikaa leikkiä asian kanssa eikä intoa kiikuttaa autoa tai laatikkoa satojen kilometrien päähän asiantuntijalle, joten tilasin Ruotsista tehdaskunnostetun laatikon, jonka merkkihuolto vaihtoi. Ääntely loppui siihen. Pyysin laatikkokauppaa kertomaan, mikä laatikossa oli vikana (vanha paiautui sinne), mutta ei sieltä koskaan mitään kerrottu.

Tämäkin loota toimi täysin normaalisti, mutta äänen takia pelkäsin, että jossain vaiheessa jotain hajoaa kunnolla.
mikä oli paikan nimi mistä laatikon hommasit?
Arska Saab Klubijäsen no:5106
Vastaa Viestiin