Hain auton 120tkm huollosta, josta tuli tyly tuomio toisen takaiskarin osalta. Iskarissa on kuulemma joku mekaaninen tasonsäätö joten hintaa on 620e/kpl ja molemmathan tulisi vaihtaa samalla kertaa...
Onko kellään kokemuksia siitä, miten auto muuttuu jos vaihtaa jouset ja tavalliset iskarit edellämainittujen tilalle ja mitä moinen lysti maksaa. Eli mitkä kannattaa laittaa?
Lisäksi kuulemma jotkut takapuslat tulee vaihtaa. Maksavat n. 100e /kpl ?
Onko muuta vaihtoehtoa kuin että pelkkiin osiin ilman asennusta menisi about 1500 euroa?
Hain auton 120tkm huollosta, josta tuli tyly tuomio toisen takaiskarin osalta. Iskarissa on kuulemma joku mekaaninen tasonsäätö joten hintaa on 620e/kpl ja molemmathan tulisi vaihtaa samalla kertaa...
Onko kellään kokemuksia siitä, miten auto muuttuu jos vaihtaa jouset ja tavalliset iskarit edellämainittujen tilalle ja mitä moinen lysti maksaa. Eli mitkä kannattaa laittaa?
Lisäksi kuulemma jotkut takapuslat tulee vaihtaa. Maksavat n. 100e /kpl ?
Onko muuta vaihtoehtoa kuin että pelkkiin osiin ilman asennusta menisi about 1500 euroa?
Auto on siis -03 2,2TiD Wagon.
Kääk! Tuohon verrattuna 9-3 SportSedanin osathan ovat lähes ilmaisia!!
TA kirjoitti:
Hain auton 120tkm huollosta, josta tuli tyly tuomio toisen takaiskarin osalta. Iskarissa on kuulemma joku mekaaninen tasonsäätö joten hintaa on 620e/kpl ja molemmathan tulisi vaihtaa samalla kertaa...
Näyttäis olevan Elkpartsilla koko tasonsäätösysteemi yhteensä 612 euroa , siitä vaan listasta valitsemaan sopivaa. Saat yhden iskarin hinnalla molemmat + varaosia, jos vaan sarja sisältää kaikki kuvassa olevat kilkkeet. Ei tosin olisi ensimmäinen kerta kun olen ymmärtänyt jotain väärin. http://www.elkparts.com/index.php/cPath/75_547_817
TA kirjoitti:
Lisäksi kuulemma jotkut takapuslat tulee vaihtaa. Maksavat n. 100e /kpl ?
Kyseessä on varmaan takatukivarren isot puslat, taitaa esim PCS:llä maksaa pari tuon verran (tai polyuretaaniversio on noin 80 pari). Työt ovat sellainen parin tunnin juttu + pyörien suuntaus on tarkastettava vielä lisäksi.
Samalla kertaa kannattaa varmaan vaihtaa pikkuhetlakin takaa, kun kerran paikat ovat auki, hinta 25-35 euroa kipale, niitä menee 4 kappaletta. Itse en saituuttani vaihdattanut molempia samalla kertaa ja niinhän sitten 5 kuukauden kulutta ne pikkuhelatkin vaihdettiin. Ylimääräisiä kuluja varmaan yhden tunnin työ
Mutta ei tuossa millään pääse 1500 euron osakustannuksiin. Jos olettamukseni tuosta elkpartsin sarjasta pitää paikkansa, niin kaikki edellä mainitut osat jäänevät 800 euron kieppeille.
Iskareita on jo tovin pitänyt vaihtaa, en vaan ole saanut aikaiseksi. Nyt soittelin liikkeisiin ja päätöksenkin tein jo.
Metro-Autossa olisi kierros originaaleja iskareita maksanut töineen 1219 euroa, työtä mukaan laskettu 3,5 tuntia. Jos olisi vaihtanut jousetkin, hinta olisi ollut 1628 euroa.
Tilailin sitten kuitenkin Konin sportit toisaalta hintaan 742 euroa, liekö hinta kohdallaan? Lisäksi tilasin taakse vakiojouset satasella.
Asennuksesta Hepo-Auto Tampereella sanoi hinnaksi 250 euroa. Pitää vielä soitella Akkusalolle ja kysellä sieltä.
Luulisi alustan paranevan.. Nyt ainakin täyteen lastatulla autolla perä tekee töyssyssä ainakin metrin liikkeen (ehkä ihan vähän liioitellen)
Edit: Ai nii, autolla on ajettu n. 120tkm ja olettaisin iskareiden olevan alkuperäiset, missään ei ainakaan ole mainintaa, että olisi vaihdettu. Katsastuksessa kehuttiin, että hyvät on, vaikka ne on ihan p*skat.
Itse tilailin http://www.partsforsaabs.com:sta, pitäis paketin tulla ensi viikolla. Päädyin tuon Konin setin sijaan H&R:n jousiin ja Konin iskareihin. Noiden hintatasolla tuolta kannattaa kyllä tilailla.
Asennuksen hinta täytyy vielä neuvotella, parilta tutulta pitää nyt ensin ottaa tarjoukset.
maverick kirjoitti:
Mistäs hankit nuo koni sportit?
Pitäs varmaan itse kanssa tehdä aeroon iskariremontti lähiaikoina
ja siksi nuo sinun maintsemat tiedot kiinnostaa.
AC kirjoitti:Itse tilailin http://www.partsforsaabs.com:sta, pitäis paketin tulla ensi viikolla. Päädyin tuon Konin setin sijaan H&R:n jousiin ja Konin iskareihin. Noiden hintatasolla tuolta kannattaa kyllä tilailla.
Asennuksen hinta täytyy vielä neuvotella, parilta tutulta pitää nyt ensin ottaa tarjoukset.
http://www.saab-krefeld.de myy erikoistarjouksena Bilsteinin alustasarjaa Saab 9-5:seen. Sopiiko vm. 1999 9-5 Griffin:iin, kannattaako ostaa? Hinta oli sarjalle 585 euroa.
ankeskit kirjoitti:Tilailin sitten kuitenkin Konin sportit toisaalta hintaan 742 euroa, liekö hinta kohdallaan? Lisäksi tilasin taakse vakiojouset satasella.
Nyt on Konit alla ja takana puolentoistatuhannen kilometrin ajot Lappiin (junalla takas). Olen kyllä Koneihin todella tyytyväinen, vaikka lähtökohta olikin niin surkea, että varmasti vakioiskarikin tuntuisi ihan hyvältä.
Täyteen lastattu auto 2 lasta takapenkillä käyttäytyi erittäin mallikkaasti pohjoisen routatöyssyissä. Kaupungissa ei eroa vakioihin juuri huomaa. Säädöt noissa on (kai) sieltä löysimmästä päästä, tehdassäädöissä.
Hinta asennukselle, nelipyöräsuuntaukselle ja takajarrupalojen vaihdolle 183 euroa. Jarrupalat olin ostanut jo aikoja sitten, mutta en ollut vaan saanut aikaiseksi laittaa alle.. Niin, asennuksen teki Akku-Salo Tampereella.
Kaivetaanpa vanha topicci esiin kun eilen määräaikaishuollossa tuli ilmi, että todennäköisin syy etupään kolinoihin on iskarien heikko kunto (kerran mitään väljyyttä ei löytynyt nivelistä tai heloista). Takapääkin kolisee, mutta siellä välys löytyy alemman poikittaistukivarren ulommasta helasta (todennäköisesti). (onko tuo muuten tyypillinen kolinapaikka vaiko joku muu)
Kyselin tuossa sitten iskareita, niin saabin originaalit 390€/kpl, joten se siitä vaihtoehdosta sitten.
Tarvikkeena vaihtoehtoina näyttäisi olevan alustasta riippuen joko:
- jos autossa on sport-alusta, niin sachs 215€/pari, pitäisi kait olla ihan OK
- jos taas tavallinen/aeron alusta, niin monroe reflex 315€/pari
onko kokemuksia kummastakaan, tänään pitää vain selvittää tuon auton alusta (käytettynä ostin, jokin tavallista matalampi alusta tuossa on, mutta en tiedä kumpi, mallimerkintä on niinkin eksoottinen kuin vector wagon jubileum, eli löytyy normaalit vector-varusteet ja jotain aero-liitännäistä kilkettä kuulemma lisäksi, mutta mitä, kuuluuko alusta/jarrit tähän kategoriaan). Nuo Konit yms. ajattelin unohtaa hintansa takia, itsellä aikaisemmissa koslissa ollut sekä sachsia, että monroeta ja molemmat ovat kestäneet minulla auton oloajan ihan hyvin ja olleet mukavia, mutta toisaalta tiedä sitten kun on kuitenkin aika iso ja painava auto kyseessä.
Mitäs tuonne takapäähän kannattaisi muuta vaihtaa "ikään kuin varmuudeksi" kun sen kerran joutuu purkamaan, eli onko jotain halpaa helaa tms. jonka joka tapauksessa joutuu tiheään vaihtamaan ja menisi tuossa samalla vähän kuin kylkiäisenä? entä takaiskarit, vaihtuuko samalla helposti? (tuo pitää käydä tänään iskaritesterissä ottamassa selvää, että onko takaiskarit uudenveroiset vaiko jo jonninverran kuluneet)
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Itse laitoin eilen bilsteinin sportit joka nurkkaan, ja ei voi muutakuin kehua. Autossa on aeron vakio jouset, joten alusta on vielä mukava, mutta alkuperäistä paljon tukevampi. Keulaa painamalla ero on todella suuri verrattuna 150tkm ajettuun orkkis iskariin. Hintaa tuolle koko kierrokselle tuli 690e ja kuitissa lukee takuu 2 vuotta.
Saab 900s cc -90 , Saan 96 -73, Saab 99 ems -73 (mr), Saab 900 CD -84 (mr)
Monroe Reflexit meni vajaa kuukausi sitten joka nurkkaan, jousille(vakiot) ei tehty mitään. Toimii hyvin enkä osaa juuri nyt muuta alustanparannusta kaivata. Autolla on ajettu 90tkm.
Reflexit toimivat siten että tuntuma ei ole alussa kivireki mutta toisaalta jäykistyy sopivasti kun nimismiehenkiharaan ajaa. Vakio kolinoiden jälkeen monttuun ajaessa kuuluu nyt vain "tuffff", ei heilahda eikä rysky.
Iskareilla on 2 vuoden takuu, tuttu AD pulju laittoi kaikki alle ja sääti kulmat, yhteensä ~700€
T/Pekka
PS Raportoin jos iskarit alkaa löystyä turhan aikaisin ....