9-5:n jälkeistä elämää...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: 9-5:n jälkeistä elämää...

Viesti Kirjoittaja Bob »

Opel Vectra kirjoitti:
venudi kirjoitti: Ja edellen tätä forumia tulee seurattua sillä vastaava Opel-forumi on aivan ala-arvoinen :?
Offtopikkia offtopikkia:

Miten niin??! Ei kai se nyt ihan ala-arvoinen ole??!! 8O :cry:

Täältä ja Opel-foorumilta saa yleensä hyvin ja nopeasti apuja ongelmiin...
Opel-foorumi (opelclubfinland) on aivan OK - ehkä nuorempaa porukkaa enemmän kuin täällä. Opel-foorumilla ei mielestäni ollut näin voimakasta vastakkainasettelua eri mallien välillä kuin täällä Saab-foorumilla - tästäkin saattaa tulla kommenttia kun kirjoitan täällä 95-osiossa :oops:.

Aiemmin Opelin omistajana sieltä sai hyviä neuvoja ja tuli jonkin verran kirjoiteltua myös. Tulee nytkin silloin tällöin käytyä - esim. tietyt SS:n tyyppiviat ovat yhteisiä C-Vectralle.
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

JKen kirjoitti:
9-5T kirjoitti:
JKen kirjoitti:En mää tiennytkään, että ooppelit on noin edullisia. Joutuuko vaihtamaan merkkiä?
Jos hinta ratkaisee Epica voi olla oikea valinta, iso, GM ja halpa.
Epicaa ei taida saada farmarina? Muuten kyllä. Onkohan tuossakin sama konsernipäätös kuin että Skoda Superbia ei saa farkkuna?
Epicaa saa 2.5l rivikutosella vain automaattivaihteisena... tosin joku varmaan ajattelee, että tuo on ainoa oikea valinta. Kuulemma on tulossa 2 litranen turbodieseli myöhemmin, johon myös M-aski mahdollista saada, kuten kaksilitraseen pikkukutoseenkin. Fööni kuitenkin siis ainoastaan riisselissä.

Ei tuo Epica näyttänyt ollenkaan hassummalta Geneven autonäyttelystä otetussa kuvassa, kun oli alla isot aluvanteet ja mahdollisesti vähän jotain lisäliparetta helmoissa. Peräsloosteri haukuttiin TM:n kojeajussa pienehköksi ja siltä se kuvassakin kyllä näytti.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
mwessman
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 10:42

Viesti Kirjoittaja mwessman »

Tosta merkinvaihdosta... Voisin mäkin tulla kaapista ulos; mun tekis mieli ostaa vuosituhannen alun Cadillac Northstar tai 10-vuotias Daimler Douple Six.. Oon käynyt koeajolla ja pidin niistä !:oops: Nykyisessä 9-3 vm 2002;ssa ärsyttää pikkuviat ja savuttava turbo. Koeajamissani vaihtoehdoissa ei moista öljypoltinta ole.
tuplasaab
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Marras 06, 2006 09:05

Saab vs Opel

Viesti Kirjoittaja tuplasaab »

"Tilaa joka puolella huomattavasti enemmän, ei enää potkita kuskin penkin selkänojaa"

Jäi tuo lause sen verran ihmetyttämään, että piti selvitellä autojen faktiset mitat, ja ihmettelen miten voi tuntua olevan enemmän tilaa mitoiltaan käytännössä samanlaisessa, hieman jopa pienemmässä autossa? No ehkä ne lasit silmillä tuo tilantuntua. :roll:
malait
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ke Maalis 30, 2005 16:15
Paikkakunta: keski- suomi

Viesti Kirjoittaja malait »

Onnea vaan uudesta autosta, toisaalta tekisi mieli ottaa osaa, koska en ole vielä elämän varrella törmännyt onnelliseen opel:in omistajaan.
Mutta ehkä sinusta tulee sellainen :lol: , etkä joudu huomaamaan sitä mistä tuo OPEL sana tulee ?
venudi
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 14:59

Re: Saab vs Opel

Viesti Kirjoittaja venudi »

tuplasaab kirjoitti:"Tilaa joka puolella huomattavasti enemmän, ei enää potkita kuskin penkin selkänojaa"

Jäi tuo lause sen verran ihmetyttämään, että piti selvitellä autojen faktiset mitat, ja ihmettelen miten voi tuntua olevan enemmän tilaa mitoiltaan käytännössä samanlaisessa, hieman jopa pienemmässä autossa? No ehkä ne lasit silmillä tuo tilantuntua. :roll:
Tilalla tarkoitin että kun pitkäjalkaisena säädän etupenkin suhteellisen taakse niin takapenkin jalkatilaa on huomattavasti enemmän kuin missään Saabissa. Akseliväliä on myös enemmän (2830 mm vs. 2703), lisäksi tavaratilassa (530 l vs. 416) on eroa. Muuten taitaa ulkomitat olla about samat. Tilan tuntu myös avarampi opelissa... :wink:
venudi
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 14:59

Viesti Kirjoittaja venudi »

malait kirjoitti:Onnea vaan uudesta autosta, toisaalta tekisi mieli ottaa osaa, koska en ole vielä elämän varrella törmännyt onnelliseen opel:in omistajaan.
Mutta ehkä sinusta tulee sellainen :lol: , etkä joudu huomaamaan sitä mistä tuo OPEL sana tulee ?
Odotusarvot M03 2.0T Wagon Vectorin jäljiltä eivät ole ongelmien suhteen kovin korkealla :roll: Oli se sen verraan vikainen yksilö... :(

Aika näyttää...
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kävinpä itsekin koeajamassa V6turbo-Vectran. Kyllä tuntui potkua löytyvän ja tilat on kertakaikkiaan mahtavat verrattuna 9-5:een. En tosin saanut kuskin penkkiä itselleni sopivaan asentoon millään, olisi ilmeisesti pitänyt lukea manuaalista miten se säädetään, kuten vilkun ja lasinpyyhkimien käyttökin... Kojetaulu ja etenkin oviverhoilut ovat aika kuvottavan näköiset, mutta muuten varsin asiallinen vaihtoehto 9-5:lle.

Eski
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab vs Opel

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

venudi kirjoitti:
tuplasaab kirjoitti:"Tilaa joka puolella huomattavasti enemmän, ei enää potkita kuskin penkin selkänojaa"

Jäi tuo lause sen verran ihmetyttämään, että piti selvitellä autojen faktiset mitat, ja ihmettelen miten voi tuntua olevan enemmän tilaa mitoiltaan käytännössä samanlaisessa, hieman jopa pienemmässä autossa? No ehkä ne lasit silmillä tuo tilantuntua. :roll:
Tilalla tarkoitin että kun pitkäjalkaisena säädän etupenkin suhteellisen taakse niin takapenkin jalkatilaa on huomattavasti enemmän kuin missään Saabissa. Akseliväliä on myös enemmän (2830 mm vs. 2703), lisäksi tavaratilassa (530 l vs. 416) on eroa. Muuten taitaa ulkomitat olla about samat. Tilan tuntu myös avarampi opelissa... :wink:
Tuolla on suht kattavasti Vectran numeroita:
http://www.opel.com.mt/showroom_vectra/vectra.pdf

Joku varmaan kaivaa tähän Saabin vastaavat.

Hyvin voin uskoa, että tuossa tietyt tilat on 9-5:sta isommat, mutta heti en allekirjoittaisi tuota "huomattavasti enemmän kuin missään Saabissa" :D

EDIT: eipä tuolla tainnutkaan olla kattavasti juuri muuta kuin tavaratilan mittoja...
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Jos olisin itse hommaamassa autoa ja tarvitsisi valita esim. 9-3:n, Vectran ja Cadillac BLS:n väliltä, niin tässä olisi lista:

1. Saab 9-3
2. Cadillac BLS
3. Opel Vectra.

Eli mieluummin ottaisin Cadillacinkin kuin tuon Opelin. No totta kai Cadillac on noista kolmesta kaikista kallein :roll:

Toinen juttu on sitten se, että jos alkaa vertailemaan Opelia & Saabia ja sitä, mitä saa rahoillaan. Opel on noista em. kolmesta kaikista halvin, joten yleensähän suomalaiset ostaavat sitä, mikä on halvinta. Kun autoa vielä saa samalla moottorilla kuin Saabia ja Caddya, niin mikä ettei.

Mutta toisaalta voisi sitten, niin kuin "9-5T" jo mainitsikin, ostaa Chevy Epican tai vaikkapa Skoda Superbn, koska ne ovat vielä halvempia kuin Opel ja Saab. Mutta se, että "painivatko" autot samassa sarjassa, niin se onkin jo sitten toinen juttu. Onneksi on vielä kuitenkin sellaisiakin ihmisiä, jotka näkevät, että Opelin ja Saabin välillä on muutakin eroa kuin pelkästään hinta, koska muutenhan kaikki ostaisivat Opelin ja Saabit eivät menisi lainkaan kaupaksi. Ja toivottavasti asia tulee myös tulevaisuudessakin olemaan näin, jotta Saabista ei tule rebadgattua Opelia tai merkkiä lopeteta kokonaan. Cadillacin BLS:ää taas pidän enemmän tai vähemmän 9-3:n muunnoksena, josta en olisi valmis maksamaan lisähintaa 9-3:een nähden.

Ja vielä kun puhuttiin farmareista, niin BLS:stä on lähiaikoina tulossa farmarimalli.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

:lol: Lainaten toissapäiväistä Start-ohjelmaa: "Vauxhall Vectra on yhtä haluttu kuin koiranläjä eteisen matolla...", tai jotain sinnepäin... :wink:
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Itte käväsin tuossa päivällä testimässä tuon Chervolet Epican. Auto oli varustettu sillä paremmalla LT-varustelutasolla.. pakettiin sisältyi mm. nahkapenkit, 17 tumaset vanteet ja automaatti. Kahden litran rivikutonen kehräsi kyllä kuin singeri kun kojepellin aukasin ja varsin kattelin ja kuuulostelin.

Nahkasisustus vaikutti ihan asialliselta ja todnäk hyvin kuosinsa pitävältä... vaikkakin jossain väitettiin tuossa käytetyn kustannusedullista kovemman luokan nahkoja. Ihan mukavalta se minusta kuitenkin takapuolen alla tuntui... Nahkissiä kehiin niin pehmiää entisestään :wink:

Kuskin sähkösäätösestä penkistä sai nopeasti hyvän asennon ja rattia pystyi säätämään niin korkeus kuin syvyyssuunnassakin... kojelaudan ja sisustan yleisilme oli mielestäni vähintäänkin siisti / laadukas. Sisätilat olivat muuten kauttaaltaan väljät, mutta takapenkillä yli 180senttisen kaverin pää alkaa ottamaan laskeutuvaan kattolinjaan... onneksi tuo katto on aika hyvin pehmustettua materiaalia. Jalkatilat takana olivat todella mainiot... kokeilin tuossa koeajun päätteksi istahtaa 9-3SC:n takapenkille, mutta se ei mulle vaan yksinkertaisesti onnistunut tilan puutteen vuoksi. Tuo oli kyllä todella suuri yllätys/pettymys. Ois vissiin pitäny heittäytyä poikittain makuulle... :wink:

Epiccaan konttitila näytti yllätteen kohtuullisen vaatimattomalta.. erityisesti rengaskoteloiden väli kontissa on tuon kokoluokan autolle käsittämättömän pieni... no kyllä kai tuonne kamat kuitenkin kohtuudella mahtuu. CS-tontussa tilaa kyllä selvästi enemmän.

Maantiellä auto kulki vakaasi ja mukavasti.. talvirenkaista tuli jonkun verran jyrinää lävitte. Nelilovinen automaatti arpoi jonkun verran tuon kakslitrasen padan kanssa... ja joissain vaihdoissa tuntui selvä nykäys. Kaupungissa terävät jää/lumimöykyt tien pinnassa tulivat aika selvästi alustasta lävitte... mutta toisaalta alusta tuntui sitten kohtuu jämäkältä.

ESP:tä ei Epikseen vielä saa... ilmeisesti olisin tuota tarvinnut, kun auto meinasi lähtä lapasesta. Kokeilin autoa vemputtaa edestakaisin tuossa hiljaisella tieosuudella ehkä n. 30-40km/h vauhdissa ja saada renkaita hieman irtoamaan pinnasta. Tien pinta oli kauttaaltaan jäässä, jonka päällä vettä... uudet Contin Vinterviking 2 testivoittajanastarenkaat eivät meinanneet irrota millään. No sittehän ne irtosivat aivan yht´äkkiä totaalisesti ja auton perä lähti voimakkaaseen sivuluisuun... nopealla korjausliikkeellä auto kuitenkin oikeni het. Mielessä ehti vilahtaa jo näky koivun ympärille kääritystä Epikkaasta. Siihen loppu leikkimiset ja loppumatka sujuikin sitten rauhallisemmissa merkeissä... 8)

Ihan kohtuu hyvä kuva autosta jäi... keväällä turbodiesel ja ESP tulee tarjolle, niin alkaa olla aika houkutteleva paketti. Taksitolpilla noita tullaan varmasti näkemään melkoisesti. Vielä kun tulisi tuosta farkkumalli tai muuten konttia kasvattaisivat niin alkaisi olla aika hyvin alueella tuo värkki.

PS. Konepellin alla luki het siinä tyrkyllä notta GM DAEWOO ...Aeroflotilla ajelin sitten kotio ja äkkiä Epicas jo unhottus :P
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
2.2TiD

Viesti Kirjoittaja 2.2TiD »

Voi jösses!

Ei kannata ooppelia nyt niin kauheasti haukkua kun uusi vitonen ja vanha kolmonenkin pohjautuu yhä enemmän ja enemmän ooppeliin.

Opelhan on valittu saksassa laadukkaimmaksi merkiksi kuluvana vuonna. Opelilla oli laatuongelmia muutama vuosi sitten mutta kovasti profiliaan ovat nostaneet.

Itse asiassa tuo Vectra oli varsin kiinnostava vaihtoehto mutta koska Opelilla ei ole tällä hetkellä isoa takavetoista farkkua niin päädyin sitten Saabiin. Jos tilantarve ei olisi ollut meidän yhtenä kriteerinä niin ehkä olisin ostanut Signumin.

Tiloissa ja monikäyttöisyydessä vitonen häviää Omegalle mennen tullen. Mutta Saabin jakkaroita ei ole voittanutta. Joku joskus on kehunut Saabin talviominaisuuksia, mutta uskallan väittää että huonolla kelillä iso takavetoinen kulkee paljon vakaammin kuin etuveto. Esim. polanteisella tiellä etuveto pyrkii aina nyykähtämään mutta takavetoinen etenee siellä kuin juna. Käyköön kokeilemassa joka ei asiaa usko.

No sitten se takavetoisen etenemiskyky tai liikkeelle lähtö onkin ihan eri asia... :)

Poppivehkeistä sen verran että onhan Ooppeliin on jo pitkään saanut Bosen soundsystemsin halutessaan.
Tuo vertailu SS3 ja peruspoppisten välillä oli yhtä pätevä kuin vertaisi SS1:stä Boseen...
Saabille kuuluu kyllä kunnia myös poppivehkeistä. Ovat näköjään panostaneet akustiikkaan ihan kunnolla.
Arcer
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Viesti Kirjoittaja Arcer »

2.2TiD wrote:
Jos tilantarve ei olisi ollut meidän yhtenä kriteerinä niin ehkä olisin ostanut Signumin.


Mihin tilan tarpeeseen 4 paikkainen pienellä tavaratilalla varustettu Signum on sopiva?
Älähän nyt, onhan siina liikkuvat takapenkit, voi valita joko takajalkatilan tai tavaratilan:)...
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

^ Samaa ominaisuutta viljelevät noihin pikkukinnereihin :)
BMW 320dA Coupe LCI
Vastaa Viestiin