9-5:n hyvät puolet...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Homma perustuu liikemääriin, Saabeilla on samat liikemäärät ja molemmat ottavat itseensä saman liikemäärän ja painuvat kasaan.
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

LR kirjoitti:Homma perustuu liikemääriin, Saabeilla on samat liikemäärät ja molemmat ottavat itseensä saman liikemäärän ja painuvat kasaan.
Juuh, kyllähän se niin täytyy olla, ehdin tuosa itsekkin ottamaan selvää vähän netistä äsken :) Taas pääsin paljastamaan tietämättömyyteni. :oops:

Kestävä auto silti. Ja jos kyseessä on tosiaankin sama, kun ajaisi Saabin 60 km/h seinää, niin tuntuun vähän siltä että tuo "törmäysnopeus" on laitettu tuohon videoon ihan sen takia että tällaisia ihmettelyketjuja syntyisi ja saataisiin sensaatioarvoa :wink:
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
tr
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 10:31

Viesti Kirjoittaja tr »

MP kirjoitti: Kuulostaa aika ihmeelliseltä 8O Ennen kun rupean enemmän olevani tietäväni asiasta, niin kerro edes mihin tuo perustuu? (lähinnä mietin miksi tuo toinen saabbi on verrattavissa kovaan betoniseinään)
Perustuu ihan fysiikan lakeihin.

Otetaan yksi auto, jolla on tietty liikemäärä (massa x nopeus toiseen jaettuna kahdella) ja esteeksi järkähtämätön kallioseinä, joka ei anna periksi. Törmäyksessä koko liikemärä kuluu auton rakenteiden uudelleenmuovautumiseen.

Jos vastaan tulee prikulleen samanlainen auto ja samalla nopeudella, on kummallakin yhtä suuri, mutta vastakkaissuuntainen liikemäärä. Tällainen törmäys on teoriassa vastaava kuin ajaminen sillä omalla nopeudella päin seinää. (Tilanteen voi kuvitella niin, että nokat pysyvät koko törmäyksen ajan täsmälleen samassa kohdassa ja tapahtumat ovat kuin peilikuva toisistaan.)

Mikäli vastapuoli köröttelee hitaammin tai pienemmällä autolla, eli liikemäärä on pienempi kuin itsellä, on törmäys kevyempi kuin seinään nasauttaminen. Sama toimii tietenkin päin vastoin, eli vastapuolelle tilanne olisi pahempi kuin sillä omalla nopeudella olisi ollut seinään ajaminen.

Pitää vielä muistaa, että tuollainen puolen nokan kolari on aika kova pala verrattuna koko leveydeltä osumiseen.

timo
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Liikemäärä = massa x nopeus
liike-energia = 1/2 x massa x nopeus x nopeus (siis toisessa potenssissa)
Liikemäärä säilyy aina törmäyksessä.
Liike-energia muuttu törmäyksessä, se voi muutua esim. lämmöksi tai rutistaa peltejä tai osittain säilyäkkin.
Liike-energia kasvaa vauhdin lisääntyessä toisessa potenssissa, siksi vauhti on niin vaarallista.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

Eli kyllä minä väittäisin, että nuo molemmat autot ajoivat tuossa 120 km/h, ei sitä muuten olisi noin ilmoitettu. En kyllä ihan varma ole..

Mutta maalaisjärjellinen selitys siihen, miksi nokkakolari vastaa samaa kuin yksittäinen täräytys betoniseinään: jos näin ei olisi, voisi kolarissa toinen auto jäädä ehjäksi ja vain toinen romuttua (tai oikeasti siis rutistumisaste olisi kummallakin noin puolet betoniseinätapauksesta) mutta nokkakolarin tulokset ovat jokseenkin samat kuin jos kumpikin auto erikseen ajetaan samalla nopeudella päin sitä betoniseinää. Betoniseinähän ei anna periksi, mutta kumpikin Saab kyllä. Siis ihan loogista!

Tässähän oli lisäksi kyse osittaistörmäyksestä, jossa osa energiasta menee sitten vääntövoimiin eli kumpikaan auto ei pysy alkuperäisessä suunnassaan, vaan kääntyy ja vääntyykin...
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
rauman
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 05:30
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja rauman »

On topicciin palatakseni;

1. Hävittäjien sukua (olen lähes lentäjä siis itsekin)
2. Edellisestä johtuva Night Panel; ominaisuus jota ei riisikipoissa ole
3. Ei niin yleinen

Niin siis ne hyvät puolet, ei liikemäärät :lol:
9-5 W, 2.0t, -01
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Kahden auton törmäyksessä liike-energia on siis kaksinkertainen verrattuna seinään törmäämiseen. Toisaalta tätä liike-energiaa on jakamassa kaksi auto, joten autoa kohti liike-energian muuttumista pellin vääntymiseksi tms. on saman verran kuin törmätessä seinään. (Oletuksena, että autoilla sama vauhti ja paino ja molemmat autot pysähtyvät törmäyspaikalle.)
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Autossa on myös erittäin hieno ajamisenfiilis vaikkapa pimeällä tiellä yksinään kun päästelee menemään. Jotain siitä vain on aina jäänyt kaipaamaan...

PS: Ekassa viestissä vähän hölmö verrata e36 kortiseen bemuun, joka on täysin eri kokoluokan auto.
STCF #3
Arcer
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Viesti Kirjoittaja Arcer »

Closing speed 120km/h eli autot lähestyvät toisiaan 120km/h tunnissa eli kummankin vauhti on 60km/h. Ja kuten aiemmin jo mainittu tämä vastaa 60km/h seinään törmäystä... Tossa noi autot pikkasen kiertyy, joten on karvan verran hellävaraisempi törmäys kuin suoraan seinään.

Ja hyvistä puolista: loistava ajettavuus talvikelillä. Alustaa on ilmeisesti viritelty vähän(ei paljoa:)) rata-ajo-ominaisuuksista tinkien lumipolanteisille/jäisille teille:). Huomattavasti vakaammin etenee, kuin jotkut muut autot.

Onhan noita hyviä puolia toki muitakin.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
The Black 9-5
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 14:02
Paikkakunta: Wilppula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja The Black 9-5 »

Speedou kirjoitti:Autossa on myös erittäin hieno ajamisenfiilis vaikkapa pimeällä tiellä yksinään kun päästelee menemään. Jotain siitä vain on aina jäänyt kaipaamaan...

PS: Ekassa viestissä vähän hölmö verrata e36 kortiseen bemuun, joka on täysin eri kokoluokan auto.
JEp jep mut molemmat saa farmarina ja sedanina... ja bemun sedaniin ei taakse jalat mahdu!?

P.S:316E36sedanilla paljon ajaneena ja matkustaneena!
A.K.A JETPILOT 9-5 -98
Ice blue metallic 9-5 Vector Wagon -08
mwessman
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 10:42

Viesti Kirjoittaja mwessman »

Fysiikan ope itsessäni nauroi makeasti parissa kohtaa arvon foorumilaisten mekaniikan/kinematiikan opeille. Mutta tulihan siihen tolkkua loppua kohden :roll:
Asiaan: Saab on edustava auto, jota voi korjata itse. Etuvetoisuuskaan ei ole pahitteeksi. Jos merkki kelpaa ministereillekin, kai minäkin kehtaan sillä ajaa.. Miinuksena on se, että talopaketin hintaisessa autossa ei sais olla pikkuvikoja.
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

The Black 9-5 kirjoitti:JEp jep mut molemmat saa farmarina ja sedanina... ja bemun sedaniin ei taakse jalat mahdu!?

P.S:316E36sedanilla paljon ajaneena ja matkustaneena!
Saa saa, mutta sama kun sanoisit, että 93:ssa on pienemmät takatilat... 1-sarjalainen on vielä ahtaampi!
STCF #3
Vastaa Viestiin