9-5 Aero Wagon

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
nikopi
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: To Marras 24, 2005 11:39
Paikkakunta: Happijoki/Kauhajoki/Muu maailma

Viesti Kirjoittaja nikopi »

Aerolla on ajettu nyt 148tkm. Minkä hintainen tuollanen huohotinpäivitys on noin suurinpiirtein? Vähän olen uunona tässä, kun en ole konepellin alle paljoa vielä ehtinyt katsella, mutta missä nuo huohottimen letkut ja öljyloukko sijaitsee?? Kuvat olisi kivoja, mutta kirjallinen selvityskin riittää...

Testerissä käynti tuotti mukavan yllätyksen, korjaus kesti yhtä kauan kuin testaus eikä edes maksanut mitään. Ilmeisesti by-pass venttiilistä oli joku alipaineletku löysällä/irti... Maksoi oikein 25€. :D
BMW 530d touring M-sport e39, Honda XL 600V
VW Caravelle Syncro -89 'sturmwagen' AKA 'mörkö'
Every dog has his day.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kuva uusimmasta päivityksestä löytyy tuolta:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... &start=465

Hinta on noin 50 euroa ja asennus on osaavassa pajassa puolen tunnin homma (jotkut huollot tosin laskuttavat tuosta 200-300 euroa).

Öljyloukko löytyy koneen takaa, kun seuraat noita letkuja, mutta se on hankala irroittaa yläkautta. Noita letkuja on helppo irroittaa ja tutkia ovatko tukossa... Kannattaa myös kokeilla toimiiko nipasta läppäkotelolle menevän pikkuletkun takaiskuventtiili.

Eski
nikopi
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: To Marras 24, 2005 11:39
Paikkakunta: Happijoki/Kauhajoki/Muu maailma

Viesti Kirjoittaja nikopi »

Joo, kiitos vinkistä. Pitää koittaa tuossa itsaripäivän jälkeen tihrustella konepellin alle kun on pari päivää lomaa. Teettää sitte jossain tuo korjaus, vaikka saab huollossa...
BMW 530d touring M-sport e39, Honda XL 600V
VW Caravelle Syncro -89 'sturmwagen' AKA 'mörkö'
Every dog has his day.
nikopi
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: To Marras 24, 2005 11:39
Paikkakunta: Happijoki/Kauhajoki/Muu maailma

Viesti Kirjoittaja nikopi »

No niin, nyt voi rehellisesti sanoa, että v*t*tt** niin ettei veri kierrä. Saabas jäi eilen illalla matkalle ja kaikki Kankaanpääläiset voi käydä "ihailemassa" romua paikallisen esson parkkiksella. Kaverin kanssa oltiin koeajolla kun infoon ilmestyi teksti tyyliin "Check cooler fluid" tms. No ajettiin essolle ja pelti auki höyryn saattelemana... Oli niin pimeetä, ettei tiedä menikö vain joku letku hajalle vai hajosiko vesipumppu... Eipä tuolla ole mitään merkitystäkään kumpi meni, sinne jäi kuitenki. Lämpö ei ainakaan mittarin mukaan noussut ylös asti. Hieman vain normaalia ylemmäs, sanotaanko 3/4 mittarista, jos normaali on mittarin puoliväli. Pitää varmaan puristukset mittauttaa, että selviää onko tapahtunut vakavampaa vauriota. Kuvittelin kuitenkin, että tuollaisella autolla olisi päässyt yli 1000km ilman korjauksia... :evil:

Ostaessa tein sen virheen, että koska auto oli liikkeessä myyntitilissä en tehnyt kauppoja liikkeen kanssa vaan omistajan... Onneksi kuitenkin auto on suurilta osin vielä maksamatta ja entinen omistaja on luvannut korjata sen. Harkitsen vakavasti kuitenkin kaupan purkua, koska väkisin tulee huijattu olo... Liike ei uskaltanut ottaa vastuuta, koska tiesi minkälainen pommi oli kyseessä... Huomenna lisää, kun olen liikkeen/omistajan kanssa neuvotellut.
BMW 530d touring M-sport e39, Honda XL 600V
VW Caravelle Syncro -89 'sturmwagen' AKA 'mörkö'
Every dog has his day.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

eläelä. Ei se kansi yleensä ekana mene.

Eiköhän se vika löydy jostain letkusta, jos se noin nopeesti hajosi. Ei siihen vesipumpun kylkeenkään mitään reikiä tule, mistä kerralla pääsee tyhjenemään. Letkuvialtahan tuo vaan kuulostaa. Elä hyvä veli hermostu :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
nikopi
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: To Marras 24, 2005 11:39
Paikkakunta: Happijoki/Kauhajoki/Muu maailma

Viesti Kirjoittaja nikopi »

Kyllä tuo aika kovaa rassaa tollanen. Tais vanha NG satku olla kuitenki parempi auto. Jopa rellulla pääsin aikoinaan pidemmälle ennen ensimmäistä korjausta 8O Jos jotain ylttiö positiivistä tästä pitäis hakea niin on se, että pirun hienosti se kulki ennenkö hajos. Pitää toivoa, että se tosiaan on joku pikku vika. En ole kyllä ikinä kuullut, että autosta letkut hajoais muulloin kun kovilla pakkasilla. Tuo on kyllä toiseksi typerin asia mihin olen törmännyt, typerin ollen se kun rellusta tippui vauhdissa takajarrupalat.
BMW 530d touring M-sport e39, Honda XL 600V
VW Caravelle Syncro -89 'sturmwagen' AKA 'mörkö'
Every dog has his day.
pkoisti
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Helmi 26, 2004 20:52
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pkoisti »

Itselläni on juuri saman ikäinen aero wagon ilmoittanut kahdesti jäähdytys nesteen vähyyttä. Ensimmäisellä kerralla oli ahtimelle menevä vesiputki syöpynyt puhki, ja toisella kerralla pari vuotta myöhemmin yksi lohkon pakkastulpista :D En ollut itse kyllä moista aikaisemmin tavannut, mutta pakkastulpassa oli neulanmentävä reikä läpi, joka oli syöpynyt sisältäpäin. Syöpyminen oli tapahtunut tulpan keskeltä pieneltä alueelta. Reunat oli ihan täyttä tavaraa. Melkosen erikoinen vika ;)

Molemmilla kerroilla SID ilmoitti asiasta hyvissä ajoin, eikä mitään muita vauriota päässyt syntymään.
Saab 900s cc -90 , Saan 96 -73, Saab 99 ems -73 (mr), Saab 900 CD -84 (mr)
nikopi
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: To Marras 24, 2005 11:39
Paikkakunta: Happijoki/Kauhajoki/Muu maailma

Viesti Kirjoittaja nikopi »

En kyllä tosiaan tiedä mikä autoon tuli. Vettä heitti pihalle kuitenkin paljon ja nopeasti ulos kun konekin alkoi lämmetä. Ylävesiletku näytti kuivalta/ehjältä, että vesi tuli jostain alempaa. Tänään selviää, olivat näemmä siirtäneet auton Kankaanpäästä Poriin liikkeen pihaan, piti oikein illalla käydä kattomas.
BMW 530d touring M-sport e39, Honda XL 600V
VW Caravelle Syncro -89 'sturmwagen' AKA 'mörkö'
Every dog has his day.
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Luulen myös, ettei kaupan purkaminen onnistu, ellei myyjä sitä itse halua. Liikkeestähän nuo korjaukset saisi, jos kauppa olisi tehty liikkeen kanssa. Yksityisen kanssa sopiminen on vaikeampaa, virhevastuu erillainen, kuluttjansuojalaki ei koske yksityistä.
Huo9noa tuuria. Yllättäviä vikoja voi aina autoon tulla. Toivottavasti jatko sujuu paremmin ja pääset nauttimaan 9-5:sen tarjoamista hienoista ajo-elämyksistä. Ei kannata vielä heittää hohtimia kaivoon!
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
nikopi
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: To Marras 24, 2005 11:39
Paikkakunta: Happijoki/Kauhajoki/Muu maailma

Viesti Kirjoittaja nikopi »

Kaupan purku kuulemma onnistuu, koska tässä on vielä autoliike hieman välissä.
Kyllä mä mielestäni kaikille osille kerroin omistajan vaihdoksesta, eivät vissii uskoneet. Totuus kuitenki on, että kaikki autot on toinen toistaan huonompia. Jos haluaa kestävän ostaa nipponin ja jos statusta niin ostaa sitte euro auton. Mikään merkki ei tee poikkeusta mihinkään suuntaan. Tuurista kiinni saako pihalleen huonon auton vai vielä huonomman.
BMW 530d touring M-sport e39, Honda XL 600V
VW Caravelle Syncro -89 'sturmwagen' AKA 'mörkö'
Every dog has his day.
nikopi
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: To Marras 24, 2005 11:39
Paikkakunta: Happijoki/Kauhajoki/Muu maailma

Viesti Kirjoittaja nikopi »

Nyt on vika paikannettu. Jossain lyhyessä kanteen menevässä putkessa reikä, kuulemma vähä kuin puukolla tehty... Kaksi kerroksinen erittäin paksu putki vielä. Ihme homma, liekö terrorismia tai valmistus vikaa. No osaa ei tietenkään mistään, kun saabin huollon mukaan ko. letkua ei ole koskaan missään ikinä kuuna päivänä hajonnut. Ajelen siis liikkeestä saamallani ameeballa...Noloa, tulee aeroa ikävä kun tuollasella lullalla joutuu..

Kauppaa ei purettu, kai tämä on huonoa tuuria. Sunnuntaina/maanantaina vain hieman hermostutti kun keskellä yötä pimees ja "kylmäs" auto jättää ja vielä maanantaina piti kävellä koko kilometri töihin vesi satees. Tuo ameeba kyllä palautti maan pinnalle. Vaikka aero olis koko ajan telakalla niin kyllä se aina muutaman toimivan ameeban voittaa. Ei pahimmalle vihamiehelle soisi tuollasta autoa.

Höpönpöpönlöpön, kyllä tämä tästä. :lol:
BMW 530d touring M-sport e39, Honda XL 600V
VW Caravelle Syncro -89 'sturmwagen' AKA 'mörkö'
Every dog has his day.
nikopi
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: To Marras 24, 2005 11:39
Paikkakunta: Happijoki/Kauhajoki/Muu maailma

Viesti Kirjoittaja nikopi »

Noniinno. Saappi taas alla. No se moottorinkuva tietenki oli ensimmäinen, joka syttyi palamaan n. kilometrin ajon jälkeen. Vika lienee saman suuntainen kun viimeksi, koska veto tuntuu olevan tallessa. Olivat tilanneet myös uuden huohotin putken, koska vanha oli kuulemma aivan hapero. Eivät kuitenkaan tienneet onko ko. putki uutta mallia vai ei. Luulisi kuitenkin, että tilattaessa toimittavat viimeisimmän päivityksen??

Olen ihmetellyt, että moottori tilasta kuuluu ihme tärähdys moottoria käynnistettäessä. Vähä kuin joku olisi hieman irti. Voihan se johtua moottorinkin heilahtamisesta käynnistettäessä. Ääni ei ole kova, mutta kuitenkin. Ajattelin, että voisi olla syy vesiletkun hajoamiseen, jos moottori käynnistettäessä tärähtää tarpeeksi. Taitaa kuitenkin tarvita melko kovan heilahduksen, koska letkut joustaa ja niitä ei ole kovin tiukkaan pingotettu.

Kovaa ajoa vain.
BMW 530d touring M-sport e39, Honda XL 600V
VW Caravelle Syncro -89 'sturmwagen' AKA 'mörkö'
Every dog has his day.
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 3J »

nikopi kirjoitti:Nyt on vika paikannettu. Jossain lyhyessä kanteen menevässä putkessa reikä, kuulemma vähä kuin puukolla tehty... Kaksi kerroksinen erittäin paksu putki vielä. Ihme homma, liekö terrorismia tai valmistus vikaa. No osaa ei tietenkään mistään, kun saabin huollon mukaan ko. letkua ei ole koskaan missään ikinä kuuna päivänä hajonnut.
...
Pakko mainita kun kerran huollon mielestä "vastaavaa ei ole koskaan aikaisemmin sattunut" että itsellä meni NG900 ranteenpaksuinen letku juuri samaan tyyliin. Siihen oli ilmestynyt pieni viilto. Oli vielä siitä mielenkiintoinen löydettävä, että tyhjäkäynnillä ei vuotanut yhtään, mutta kierrosten noustessa ruikki iloisessa kaaressa nestettä pihalle.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
nikopi
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: To Marras 24, 2005 11:39
Paikkakunta: Happijoki/Kauhajoki/Muu maailma

Viesti Kirjoittaja nikopi »

Tämä alkaa olla uskomatonta. Auto löytyy tällä hetkellä Humppilasta korjaamolta... Meni laturinhihna poikki. Tiedän, että kyseessä on jonkin sortin tyyppivika, mutta ei kyllä lohduta yhtään. Eikä sekään lohduta, että joku pian valittaa siitä ettei noista ikinä tiedä. Hihna on poikki ja auto taas korjattavana, luulis tuollasen hihnan kestävän 150tkm. Siis luulis...

Aika huono saldo, jos 3 kertaa oon lähteny pidemmälle reissulle ja kerran päässy perille. Alkaa luottamus hävitä, ku tämä on ainut auto, joka on jättäny ikinä tien varteen ja nyt vielä kaks kertaa. :evil: :evil: :evil:
BMW 530d touring M-sport e39, Honda XL 600V
VW Caravelle Syncro -89 'sturmwagen' AKA 'mörkö'
Every dog has his day.
nikopi
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: To Marras 24, 2005 11:39
Paikkakunta: Happijoki/Kauhajoki/Muu maailma

Viesti Kirjoittaja nikopi »

Mikä muuten on tuon laturinhihnan virallinen vaihtoväli? Saan siitä valittaa tuonne myyjälle, jos se on alle 150tkm... Luinkohan jostain, että vaihtoväli olisi 110tkm? Onneksi edelleen menee ilmeisesti myyjän piikkiin.
BMW 530d touring M-sport e39, Honda XL 600V
VW Caravelle Syncro -89 'sturmwagen' AKA 'mörkö'
Every dog has his day.
Vastaa Viestiin