9-5 3.0 tid, uskaltaako hankkia?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
tripleT
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ke Heinä 19, 2006 19:12
Paikkakunta: Pirkkala

9-5 3.0 tid, uskaltaako hankkia?

Viesti Kirjoittaja tripleT »

oon tässä pitkään kytänny 9-5 dieseliä ja 2,2tidit on vähän kiven alla ja muutama 3.0 olis tarjolla.
missä vuosimalleissa noissa 3 litrasissa ne sylinterit "vajoaa"?
onko jakopää remmillä?

en ole kuullut muutako huonoa ko. moottorista, mutta kun ostin 9-3tidini kaikki haukkui senkin ihan paskaksi, nyt mittarissa 242tkm ja tod. hyvin pelaa. 130tkm mennyt mulla perushuolloilla ja alatukivarren vaihdolla. niin ja imusarja vähän tukossa, ei oo vaa jaksanu aukoo.. :(
mietin jo hetken uutta kia magentista dieselinä, mutta onneksi tulin takaisin järkiin :)
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Rohkea rokan syö.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Ainakin Saksan suunnalla noissa ongelmia riittää kasapäin.. Jos germaanien kieli taittuu, niin esim. seuraavan linkin alta löytyy kertomuksia noista sylinteriputkien vajoamisista ja hajonneista dieselpumpuista. Ja huomaa sen hinnoistakin Saksassa, 2.2tid näyttää kestävämpänä pitävän hintansa paremmin. Harmi sinänsä :(

http://www.motor-talk.de/f79/s/
tripleT
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ke Heinä 19, 2006 19:12
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja tripleT »

itekkin olen huomannut, että 2,2 pitää paremmin hintansa. taidan oikeesti unohtaa 3.0tidin. harmittaa sinänsä, kun kyseessä olisi ruudikas pata. kenenkään perse kestä uusia pumppuja jne.
yksi tuonti 3.0 oli aikanaan myynissa mihin oli 9tonnilla tehty rempaa, kuitit ja kaikki tallessa.
V6TID
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 19:04

Viesti Kirjoittaja V6TID »

Näyttää olevan niin että aina muut kuin ko.moottoriversiolla ajavat tietävät asiat parhaiten ja osaavat neuvoa "oikeaan" suuntaan.( ei pidä provosoitua)
Itse vuodesta -02 3,0TiD.llä ajaneena en voi olla kuin tyytyväinen.
Ne muutamat viat joita on ollut matkan varrella ovat hoituneet maanantuojan laskuun ilman ongelmia. Ymmärtääkseni he vastaavat moottorista mikäli huollot on tehty ajallaan vähintään niin kauan kuin olettama vastaaville diesel moottoreille on.
Joten jos olet kiinnostunut etsi ns. suomi -auto ja täydellisellä huoltokirjalla niin ei pitäisi olla huolen häivää.
Suomi-auto syystä että, täällä ei normaalisti ajeta kylmää konetta heti talla pohjassa ( Autoban) ja sammuteta tuli kuumana joka saattoi olla yksi syy ongelmiin saksassa. Suomeenkin myytiin jonkin verran ko.moottori versiota mutta liikkeissä niitä ei näy vaan lähes kaikki ovat ajossa kuten omakin ja jos 3,0 saisi vielä vaihtaisin todennäköisesti edelleen samaan.

2,2 on varmaankin varmempi johtuen vanhemmasta konstruktiosta ja riittänee monelle mutta 3,0 ominaisuuksiin ei se yllä lähellekkään.
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

V6TID kirjoitti:Näyttää olevan niin että aina muut kuin ko.moottoriversiolla ajavat tietävät asiat parhaiten ja osaavat neuvoa "oikeaan" suuntaan.( ei pidä provosoitua)

Joten jos olet kiinnostunut etsi ns. suomi -auto ja täydellisellä huoltokirjalla niin ei pitäisi olla huolen häivää.
Suomi-auto syystä että, täällä ei normaalisti ajeta kylmää konetta heti talla pohjassa ( Autoban) ja sammuteta tuli kuumana joka saattoi olla yksi syy ongelmiin saksassa. Suomeenkin myytiin jonkin verran ko.moottori versiota mutta liikkeissä niitä ei näy vaan lähes kaikki ovat ajossa kuten omakin ja jos 3,0 saisi vielä vaihtaisin todennäköisesti edelleen samaan.
No ei ainakaan allekirjoittanut neuvo ketään mihinkään, mutta minusta olisi tyhmää olla etsimättä tietoa jostain lähteestä ennen auton ostoa. Tottakai autojen omistajat ovat parhaita kommentoimaan auton kestävyyttä jne. Ongelma vaan on se, että noita V6-dieseleitä on myyty melko vähän täällä päin eli kokemukset koneesta ovat melko suppeita.

Nuo Saksan keskustelupalstat ovat autonostajalle minusta siinä hyviä tiedonlähteitä, koska sieltä näkee miten autot kestävät kovassa ajossa ja otanta on suurempi (toki ongelmatapauksiakin on enemmän). Kesto Saksassa kertonee kuitenkin jotain myös kestosta täälläpäin isommilla kilometreillä. Vanhemmassa 2.2tid:ssä ei suuria ongelmia ole paljon esiintynyt, mutta eipä noita suorituskyvyn ja äänen puolesta oikein sovi verrata. Näyttäisi siltä, että Saksan ajo-olosuhteissa hyvin harvoin on ajettu 3.0tid:llä yli 200tkm ensimmäisellä moottorilla. Mutta Saksassakin Saab näyttäisi vastaavan hyvin moottorivaurioista. Jos sattuisi löytämään auton, jossa on juuri vaihdettu kone, niin sittenhän sillä ainakin parisataa tuhatta painaisi huoletta menemään :) Noita pumppuja kyllä menee useimmista nykydieseleistä (MB, BMW jne.) aina silloin tällöin.

Itseäkin huvittaisi silti kovasti vaihtaa 9-5 V6-bensa V6-dieseliin, piru kun uskaltaisi :D
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Hyvänä vinkkinä neuvoisin hankkimaan Saksasta juuri uuden vaihtokoneen saaneen yksilön, sillä ajelee pitkään Suomessa. Siellä niitä riittää ja hintataso on edullinen tuoreissakin vuosimalleissa. Säästää hyvät rahat verrattuna Suomiyksilöön ja kuten todettua täällä ei ole juuri valinnan varaa.
Kokkolassa näytti olevan myynissä 04 105 t ajettu wagon reilulla 28t, Saksasta tuotu, mutta itse haettuna säästää vielä useita tuhansia euroja tähänkin hintaan, ainahan autokauppiaat ottavat omansa välistä.
Nämä ajo-olosuhteet poikevat Saksassa niin paljon että on vaikea käsittää sitä eroa, koska eihän meillä saa missään ajaa yli 120 laillisesti. Siellä kun lähdetään autobaanalle kylmällä koneella ja painetaan 160 - 200 heti lasiin niin kone on hiukan kovemmalla ja kesällä kun sellaista vauhtia ajellaan tunti tolkulla ja sitten pysähdytään tauolle ja heti sammutetaan niin lämmöt käy koneessa aika korkealla. Melkoista rääkkiä koneelle. Siellä tosin maahantuoja vaihtaa mukisematta uuden koneen, kun huollot on tehty ajallaan.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
2.2TiD

Viesti Kirjoittaja 2.2TiD »

Juuri näin!

Sitten kun lisätään tuohon tankkauksen jälkeinen lähtö takaisin baanalle. Hyvässä lykyssä pannu on jo ehtiny jäähtymään ja, kuten mainitsit, se vasta hubaa on että lähdetään kylmällä pannulla baanalle kahta markkaa työstämään...

Itse mietin kovasti tuollaisen 3 litraisen tuomista ja nimenomaan uudehkolla tehdaskoneella. Sellaisella päästäisi suomessa takuulla mutkaista tietä näkymättömiin ihan riittävän määrän ja olis päässy samalla 400newtonin kerhoonkin. :)

Osa suomalaisista kuskeista pitäisi muuten pistää saksaan harjoittelemaan moottoritielle liittymistä. Siinä voisi hokata kiihdytyskaistan tarkoituksen. Siellä kun ei homma 60km tuntinopeudella onnistukaan.
V.Pohjola
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Marras 23, 2006 14:28
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja V.Pohjola »

Moro!

Itsellä ilmeisesti tuo uusin tulokas juuri niitä pahimpia riski-malleja eli vm. -02. Olen ymmärtänyt että niitä eniten ja sitten joitain vanhempia vuosikertoja on saatu korjailla.

En ole itse ehtinyt ajamaan kuin 5000 km mutta täytyy todeta että kun huoltohistoria on kunnossa ja itse pitää autosta myös huolta niin tuo V6:n kolme litraa häivyttää huolet...Vector-paketilla tuntuu vielä enemmän sporttiselta, kun luiskahtaa sportti-penkille ja täräyttää koneen käymään niin kummasti alkaa nykimään suupieliä kohti korvia...Joka kerta! :-)

En siis riski-alttiudesta huolimatta ole huolissani, kun pitää omalta osaltaan asiat kunnossa niin käsittääkseni Saab on pitänyt takuun muodossa koneesta huolta. Oma harminsa tietenkin sekin vaikkei lasku omalle kohdalle osuisikaan mutta elämässä saa pelata ja pelätä muutenkin. Iso diesel = iloinen asia!
Vastaa Viestiin