No niin, nytpä ihmetellään seuraavaa.
Mulla oli joskus Vectran 2.0dti ja siinä nostettiin Opel-mekaanikon toimesta maksimisyöttöä 3%. Se tehtiin Techillä, siis samalla aparaatilla millä ainakin oman Saabin ohjelmointi onnistuu.
Kyselin viimeksi tuota mahdollisuutta Saabin huollossa mutta eihän siellä mitään tiedetty koko asiasta. No tutkittiin sitten huoltomiehen kanssa noita eri ohjelmointimahdollisuuksia ja sieltä muistaakseni moottorinohjauksen puolelta löytyi kohta jossa polttoaineen määrää pystyi nostamaan tuon 3%.
Se vain jäi epäselväksi, vaikuttaako tuo 3% siirtopumpun toimintaan vai antaako se moottorille 3% enemmän maksimisyöttöä.
Eli tähän kysymykseen nyt kaivataan vastausta.
Sinänsä mukavaa olla Saabisti kun tuntuu siltä Saabistit ovat keskivertoa valveutuneempaa porukkaa teknisen tietämyksen suhteen eli apua ja tietämystä tuntuu löytyvän. Hyvä hyvä!
Ei käy niinkuin viimeksi kun ihmettelin Saabin huollossa auton rattiin välittyvää "päittäisvälystä" niin arvelivat että sulla on autossa (-02, 130tkm) vetonivelet kuluneet. No vika oli kuitenkin siinä pitkittäisholkissa joka löytyy sieltä jarrupolkimen yläpuolelta, kuten täällä palstalla toisaalta sain lukea. Sen liukuholkin boorit hiukan takertelivat, mutta rasvaa sinne ja kyseinen ilmiö oli historiaa.
Suosittelen kaikille tee se itse Saabisteille että ruutaatte sinne liukuholkkiin jotakin hyvälaatuista voiteluainetta aina silloin tällöin. Jos se liuku pääsee jumittamaan niin kohta menee koko tuhannen euron rattiakseli vaihtoon. Sen holkin tehtävä kun on ottaa ohjausakseliin kohdistuvia pitkittäisvoimia vastaan ja jos se liuku on jumissa niin välystä ilmestyy ajan myötä johonkin muuhun paikkaan koska ne vaikuttavat voimat ovat kuitenkin sen verran suuria. Opelilla (nyt kun Saab ja Opel aika monessa paikassa paiskaavat kättä) asia tiedostettiin ja samaa ongelmaa on esiintynyt Opeleissakin. Opeleissa se kyseinen liuku on kuulemma vaihdettavissa erikseen mutta Saabissa ei.
Samaan hengenvetoon on pakko lisätä sellainen asia että minkä helkutin takia Saabissa ei näy hetkellistä kulutusta? Sen avulla kun voisi optimoida kulutusta ja ajotapaansa. No ehkä ovat ajatelleen että se ei premiumluokan autossa ole niin välttämätöntä. Kuluttaa mitä kuluttaa.