Saabbi onkin Ooppeli :)

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
2.2TiD

Saabbi onkin Ooppeli :)

Viesti Kirjoittaja 2.2TiD »

Tuntuu olevan monelle tuo asia hiukan verenpainetta nostattava. :)

Mutta itse tähän asti lähes koko pienen ikäni ooppeleilla huristeena (no on siinä välissä ollu pari pösöä, yks fiiu ja volkkari, kolme saabbiakin) sitä potee jonkinmoisia vierotusoireita MUTTA MUTTA onneksi saabin insinöörit on ottanu ooppelinki osia suunnittelupöydälleen mutta mitä?

Ajattelin vaan että oletteko huomanneet joitakin osia?

Ainakin kolme juttua on sisustuksesta tullu eteen.

Yksi aika hauska juttu on takaluukun alaspäin näyttävät valot (farmarissa).
Ne on varmasti tutun näköiset jos jollaki on ollu -80 luvun D-mallin Kadett tai jo sitä edeltävästä C-malli!!!

Aika hauska juttu sinästä että tuommosessa 300 000 mummon markan autossa on mummon Kadettin sisävalo takaluukun valona! Voi jee!
Nostalgiapelejä ja hauskaa huumoria saabin insinööreiltä. Ainakin minusta. Jos menee omasta autosta se valo jostaki syystä rikki niin voi hakea varaosan mummon Kadettista!

Tuli muuten mieleen että viimeksi mulla oli Ooppeli jossa oli Bemun kone ja nyt on Saabbi jossa on Ooppelin kone... Että näin se vaan menee... 8O
Viimeksi muokannut 2.2TiD, Ke Joulu 20, 2006 23:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Onhan näissä jonkin verran osia Opeliksien kanssa jaettu.

Alustassahan on aika paljon yhteistä B-mallin vekkulin kanssa, esim taka-akselisto on aika identtinen. Myös jarruissa on jonkin verran samanlaisia osia.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
2.2TiD

Viesti Kirjoittaja 2.2TiD »

Joo, jarruissa ainakin kuulon perusteella on käsijarru hyvin identtinen...
Samalla tavalla paukkuu ku B-mallin Omegassa ja Vectrassakin kun vedät pienessä vauhdissa käkkäriä päälle.

Aurinkolipasta löytyy ainakin samanlaiset peilit. Ne oli samat jo A-mallin Omegassa. Sinänsä ihan hyvät.

Tuo kaksoisaurinkolippa on tosi hyvä oivallus!
markkuk
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 21:54
Paikkakunta: pietarsaari / vaasa

Viesti Kirjoittaja markkuk »

etujarruthan on samaa tavaraa b-vectran kanssa..

just viime viikonloppuna löysin kaverin varastoista uudet b-vectran levyt omaan saappiini ;)
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

markkuk kirjoitti:etujarruthan on samaa tavaraa b-vectran kanssa..

just viime viikonloppuna löysin kaverin varastoista uudet b-vectran levyt omaan saappiini ;)
Pienempikoneisissa B-Vectroissa on neljällä pultilla pyörät kiinni, joten ei ne jarrulevyt ainakaan suoraan femmaan mene... :lol: Viisipulttiset ovatkin jo eri juttu.
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

itteäni häiritsee suunnattomasti sivupeilien säätönamiska, joka on ihan sama astroissa jne.. ei sovi muuhun sisustukseen yhtään..

jumittuvien opel-jarrujen kanssahan kaikki on tullu tutuiksi... :cry:
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

jumittuvien opel-jarrujen kanssahan kaikki on tullu tutuiksi...
Voitko tarkentaa! Omassa -00 9-5:ssa ei ainakaan ole ollut mitään ongelmia jarruissa, mitänyt kässäri on muutaman kerran jäätynyt :roll:

Itse en ole uudemmilla Ooppeleilla ajellut niin ei tuo peilienkään namiskakaan haittaa, ihan hyvässä paikkaa ja näppärä käyttää :wink:

Joitain osia saa myös halvemmalla Opel liikkeistä mitä Saabilta.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
markkuk
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 21:54
Paikkakunta: pietarsaari / vaasa

Viesti Kirjoittaja markkuk »

LR kirjoitti:
markkuk kirjoitti:etujarruthan on samaa tavaraa b-vectran kanssa..

just viime viikonloppuna löysin kaverin varastoista uudet b-vectran levyt omaan saappiini ;)
Pienempikoneisissa B-Vectroissa on neljällä pultilla pyörät kiinni, joten ei ne jarrulevyt ainakaan suoraan femmaan mene... :lol: Viisipulttiset ovatkin jo eri juttu.
no tarkennuksena, että 2.0 ja ylöspäin, niissä on 288mm etujarrut ja viisipulttiset navat

levyt kun sain sopivasti, niin jarruremontille tuli hintaa alle 100 euroa... ei paha ;)
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

Voitko tarkentaa! Omassa -00 9-5:ssa ei ainakaan ole ollut mitään ongelmia jarruissa, mitänyt kässäri on muutaman kerran jäätynyt
Ng-satkuissa oli tota ongelmaa aikalailla. Omassani silloin joskus vaihdettiin takalevyt pariin kertaan 100tkm matkalla ja herkisteltiin jarruja. Ne makas päällä ja levyt kuumeni. Kaverin -97 mallissa sama juttu.

Hieman tuntuu olevan samaa vikaa omassa -04 aerossa edelleen, takalevyt on kierot ja aina aivan kuumat ajon jälkeen.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

9-5:sen pakoputken yläpuolella olevassa lämpösuojapellissä on Opel GM "leima".
2.2TiD

Viesti Kirjoittaja 2.2TiD »

Joo, se peilin säätönamiska on todella aika mauton...

Olisivat voineet kehitellä siihen jonkun fiksumman kytkimen.

Sinänsä tuossa ooppelimaisuudessa on se hyvä juttu että ooppelilla ei ole kovinkaan montaa osaa, jota ei voisi purkaa ja mahdollista korjausta varten.

Toivottavasti tuo asia on periytynyt saabillekin.
jehhe
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 19:49
Paikkakunta: Pedersöre

Viesti Kirjoittaja jehhe »

2.2TiD kirjoitti:Joo, se peilin säätönamiska on todella aika mauton...

Olisivat voineet kehitellä siihen jonkun fiksumman kytkimen.

Sinänsä tuossa ooppelimaisuudessa on se hyvä juttu että ooppelilla ei ole kovinkaan montaa osaa, jota ei voisi purkaa ja mahdollista korjausta varten.

Toivottavasti tuo asia on periytynyt saabillekin.
Tuo on muuten täysin totta tuo korjausjuttu. Suorastaan nerokkaita keksintöjä ovat muun muassa kytkimen vaihto ilman vaihdelaatikon irroitusta, vaihdelaatikkoremontti avaamalla vain päätykotelo eli siis laatikkoa ei irroiteta autosta, jos joku osa näyttää vähänkin saman näköiseltä se sopii 99% varmuudella oli vuosimalli tai auton malli mikä tahansa(Ascona C 1.6 etuveto 1982 vaihto Omega 1988 takaveto 2.0i moottori) . Nokka-akselin keinuvivut voi vaihtaa ilman kannen irroitusta. 1.8 GSI kadett kampiakseli ei muuta kuin 1.6S Asconasta ja paljon muuta. Saksalaisinsinööri tuntuu olevan aika veijari.
rauman
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 05:30
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja rauman »

Niin ja se hyvä? puoli siis Saabeissa nykyään on, ettei tartte odottaa auton vanhentumista jotta siitä tulisi ooppeli. :lol:
Niinhän sitä sanotaa, että ooppeli kaikista autoista tulee vanhemmiten.

No onhan se Volvokin nykyään jo tovin ollut Foortti. Ja Audit on volkkareita jne. jne.
9-5 W, 2.0t, -01
Vastaa Viestiin