Ajo-ominaisuuksia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Pika
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 21:11
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Pika »

Pimennetty ajotieturin näyttö joka syttyy jos esim. CE-valo vaatii huomiota? :) Mitenhän lie reagoi esmes ulkolämpötilan varoitukseen..?


- Pika
2.2TiD

Viesti Kirjoittaja 2.2TiD »

No voi jösses!

Mistähän mulle on iskeny sellainen muistikuva takaraivoon että jo -88 mallin tonnarissa oli black panel... Mulla toisin oli -92 CD mutta kuitekin...

Sitä se on kun tulee vanhaksi...

Viisaudesta ei tietookaan... on vaan vanha ja dementoitunu... :)
Viimeksi muokannut 2.2TiD, Pe Joulu 29, 2006 09:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
saab.95
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Elo 18, 2006 06:58

Viesti Kirjoittaja saab.95 »

ex 9-5 Aero 2002
Ishtor
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Loka 13, 2006 12:00
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Ishtor »

Entinen 9-tonniseni vm. -89 tuli kerran kokeiltua samanlaisissa oloissa pimeällä ja hiton hyvin meni ohittaessakin keskiviivan loskapatjan päällä. Sitten mentiin esim. lahden moottoritielläkin kymmenistä upouusista (ajo-ominaisuuksiltaan paremmista?) autoista ohi kun eivät uskaltaneet ajaa kunnolla. Keli ei tuollaista ajoa olisi vaatinut, mutta oli tietysti oma "kaahailukin" (ajoin rajoitusten mukaan) olosuhteisiin vähän turhan riskaapelia. Perille tultiin ilman yhtäkään läheltäpiti-tilannetta.

Hiljattain vaihdoin autoa ja loppuun saakka 9-5 oli ostolistalla. (tuontipeli, koska kotimaisista 97-00-vuosimalleista löytyi voittopuolisesti enemmän tai vähemmän ruostetta. Ruostekriteetit oli tosi tiukat, koska 9-tonnari ruostui käsiin ja se oli ainoa syy vaihtoon, koneella olisi ajanut vielä reilusti lisää, mittarissa vain 325tkm. Tekniikkaa voi aina uusia mutta peltityöt ja maalaukset maksaa maltaita.) Koeajo vm.-99 9-5:lla oli sikäli yllättävä, että mielestäni ajo-ominaisuudet eivät poikenneet paljoakaan vanhan 9-tonniseni ominaisuuksista. Samalla Saabilla tunsi ajavansa, vaikka 10 vuotta oli kulunut. Se oli yllättävä huomio!

Se herätti kysymyksen oliko 9000 ilmestyessään tosiaan niin paljon muita edellä teknisesti, vai oliko 9-5:n ajo-ominaisuudet jääneet jälkeen totutusta Saabin tasosta. Ikäänkuin maallistuneet muiden merkkien tasolle...?

No, tarina päättyi niin että ostin sitten -00 Audi A6:n, koska siinä ei ollut ruostetta. Uskon vieläkin että tekniikka Audissa on kestävyydeltään heikompaa kuin Saabissa, eikä ajo-ominaisuudetkaan erityisen edukseen poikkea kilpailijoista (samaa tasoa kuin 9-5:ssa), mutta nyt on alla ensimmäinen auto jota ei tarvitse ruostumisen vuoksi vaihtaa.

Audi ei ruostu, Saab on muuten parempi. Tätä mieltä minä olen.
Ishtor
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Loka 13, 2006 12:00
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Ishtor »

9-5T kirjoitti:Et tainnut koeajaa tarpeeksi huonossa kelissä jotta olisit huomannut "taittuvan" taka-akselin eron tonnarin jäykkään. Väitän että 9-5 on loskakelillä huomattavasti tukevampi ajaa kuin 9000 mutta säätöjen yms. on oltava juuri kohdallaan.
Olosuhteet eivät tosiaan mitenkään erityisen heikot olleet, marraskuun alkuviikoilla, eli jäätä oli mutta uria tai loskaa ei.
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Tuo night panel on hyvä, mutta cruisen valo jää minusta häiritsevän kirkkaana palamaan.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
2.2TiD

Viesti Kirjoittaja 2.2TiD »

Joo ja tuohon cruisen valoon vielä sellainen kommentti että jos joku Saabin insinööri tätä lukee niin mikä ihmeen logiikka siinä cruisen merkkivalossa on???

Varoitusvalo cruisesta, joka ei ole päällä? Onhan se toki käytettävissä, mutta eihän kaukovalojenkaan merkkivalo pollota mittaritaulussa vaikka ne ovatkin käytettävissä... Joissakin asioissa menee Saabilla tuo turvallisuusajattelu minusta hiukan överiksi...

Loogisempaa olisi jättää koko helkutin erillinen katkaisija cruisesta pois. Viiksen päästä vaan cruise päälle ja liukukytkimeen ne toiminnot jotka siinä muutenkin on ilman sitä on/off-katkaisijaa. Tuskinpa tuo cruise niin vaarallinen varuste on että se käyttöä pitää kahteenkertaan varmistaa haluavansa. Merkkivalo sinänsä on erittäin hyvä asia.


No makuasia, mutta pitihän tuota(kin) kommentoida... :wink:

Niinhän se kuitenkin on että kehitys ei mene eteenpäin ellei asioista keskustella...
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

2.2TiD kirjoitti:Joissakin asioissa menee Saabilla tuo turvallisuusajattelu minusta hiukan överiksi...
Ikkunoissakaan ei ole automaattista ylösnostotoimintoa, oisko niin, että "ihminen välissä" tunnistusmekanismi ei ole luotettava Saabin mielestä. Vai onko uudemmissa vm:ssa jo asia korjattu?

Muokkaus: eipä tuo kommenttini liittynyt ajo-ominaisuuksiin mitenkään ...
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Viesti Kirjoittaja jmarin »

JKen kirjoitti:
2.2TiD kirjoitti:Joissakin asioissa menee Saabilla tuo turvallisuusajattelu minusta hiukan överiksi...
Ikkunoissakaan ei ole automaattista ylösnostotoimintoa, oisko niin, että "ihminen välissä" tunnistusmekanismi ei ole luotettava Saabin mielestä. Vai onko uudemmissa vm:ssa jo asia korjattu?
Ei taida olla muuttunut miksikään. Pelännevätkö sitä, että talvikelillä jää estäisi ikkunoiden avaamisen tai sulkemisen, jos voimaa rajoitettaisiin kovin herkästi.
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

Mitä vaikeemmat olosuhteet sen paremmin tulee Saabin ominaisuudet esiin ja vielä ilman nelivetoa. Tosin myyjä Metrossa väitti, että neliveto tulee ensi vuonna 93 SS:ään ??
Night panel, (ent black panel) on myös makee toiminto. Varsinkin jos pimeellä antaa lämää niin turbo ja/tai kierrosmittari ravähtää pimeydestä silmille.


9-5 Nordic
MB 220 cdi A vm 2013
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Viesti Kirjoittaja jmarin »

9-5 Nordic kirjoitti:Mitä vaikeemmat olosuhteet sen paremmin tulee Saabin ominaisuudet esiin ja vielä ilman nelivetoa. Tosin myyjä Metrossa väitti, että neliveto tulee ensi vuonna 93 SS:ään ??
Night panel, (ent black panel) on myös makee toiminto. Varsinkin jos pimeellä antaa lämää niin turbo ja/tai kierrosmittari ravähtää pimeydestä silmille.
9-5 Nordic
Mutta nopeusmittari ei ole enää k00listi pimeä 140:stä ylöspäin :-(
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

temet kirjoitti:Samaa mieltä Saabin talviajettavuudesta sekä myös Night Panelista.

Kuitenkin yksi ominaisuus taikka mun tietämättömyys, joka häiritsee: Night Panel vie myös ulkolämpötilanäytön pois. Nollakelin tuntumassa ja vielä mäkisellä seudulla lämpötila saattaa vaihdella aika paljon ja nopeastikin, ja haluan kyllä olla tietoinen milloin otetaan askel pakkasasteisiin. Saako tuon pelkän lämpötilanäytön jotenkin erikseen näkyviin, tai onko tuo SID jotenkin ohjelmoitavissa niin, että lämpötila ois kriittisisillä asteillä näkyvissä, siis pelkkä ulkolämpötila?

Pari kertaa olen Night Panelia nollan tienoilla kokeillu, mut sit päätyny ainoastaan vähän himmentämään taustavaloja.
Ajotieturin näyttöjä voi selata ja kurkata ilman night panel -napin painamistakin. Esim. sitä lämpömittaria voi kurkata + -napista tai kelloa kurkata kellon nappia painasemalla. Minusta tuo saabin toiminta lämpömittarin suhteen on ihan fiksua pohjoismaihin. Aika monet naurut on itellä irronnu muun merkkisten kanssa, kun semmonen lumihiutale palaa jossain kojelaudassa, ihanku suomalainen ei tietäis että tie voi mennä jäähän jo +3:n tietämillä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Mertmi kirjoitti:Aika monet naurut on itellä irronnu muun merkkisten kanssa, kun semmonen lumihiutale palaa jossain kojelaudassa, ihanku suomalainen ei tietäis että tie voi mennä jäähän jo +3:n tietämillä...
Vaginoissa se alkaa ottaa pattiin, koska se antaa vielä äänimerkin syttyessään.
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Tuosta cruisen valosta vielä. Minusta sen voisi tarpeettomana poistaa vaikka kokonaan.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Vastaa Viestiin