Letku liikkuu ilmeisesti aika paljon suojakanteen nähden ja suojakansi oli aikansa tehnyt vierekkäin noita uria, kunnes yksi ura oli niin syvä, että letku ei liikkunut enää sivusuunnassa ja suojakannen ripa ”sahasi” tätä yhtä uraa ja olisi varmasti ajan kanssa saanut putkeen reiän.

Tuossa kohtaa suojakannen alla on melko niukasti tilaa. Kaasuvaijerin olisi mahdollisesti voinut nostaa kulkemaan noitten alipaineletkujen yläpuolelle, mutta silloin olisi ehkä jouduttu ojasta allikkoon, eli letkut olisivat hankautuneet moneen muuhun paikkaan.
No huoltoaika oli käsillä ja ajattelin, että tuo tehtaalla tehty asennusmoka on muissakin tuon ikäisissä Saab kulkineissa ja huollossa on varmaankin jo tiedossa miten se hoidetaan kuntoon tyylikkäästi.

Katsoin huollon jälkeen taas tuon suojakannen alle, enkä ollut mitenkään ihastunut.
Putki hankaa edelleen suojakanteen, mutta tuo liian aktiivinen vahvikeripa oli näköjään hiottu pois ja letkun ympärille oli laitettu pehmeää teippiä urien kohdalle (haiseeko ranetus?

Onko kukaan muu katsonut tuon ikäisen Saabin moottorin suojamuovin alle?
Huollossa sanoivat, ettei heillä ole tiedossa vastaavia tapauksia. Onko minulla ainoa yksilö missä nuo letkut ovat noin, vai tuleeko tuo muille ilmi vasta sitten kun tuossa letkussa on reikä. En tiedä kuinka paksu tuo letku on mutta tuon syvimmän uran syvyys oli millin luokkaa 65tkm:n kohdalla, ja ehkäpä tuplamäärällä kilometrejä olisi saatu jo jonkinlainen vuoto aikaan.