Ensin ei tullut vettä kuin kuskin puolelle tuulilasiin. Nyt ei tule enään minnekkään ei edes kuulu pissapojan moottorin ääntä.
Onkohan sulake mennyt? Missähän sijaitsee? Mikä neuvoksi?
Tuo sulakkeen tarkistaminen on kyllä se ensimmäinen juttu joka kannattaa tehdä mutta...
Itse lähtisin näin talvella siitä että aja auto lämpimään talliin tai vaikka pysäköintihalliin joka on lämmin ja anna auton ensin siellä sulaa.
JOS lasinpesuneste oli liian laihaa ja vesi pääsi jäätymään niin eihän se moottorikaan siellä pyöri.
No jos vika ei ollut noin yksinkertainen niin sitten pitänee alkaa tutkimaan sitä moottorin mahdollista rikkoutumista tai sitten mahdollista kontaktiongelmaa. Voit myös mitata yleismittarilla tuleeko pesurin pumpulle (moottorille) virtaa silloin kun sinne pitäisi tulla. Jos ei tule niin sitten moottori on todennäköisesti ok. Senhän voi testata antamalla sille suoraan akusta 12v, mutta vain hetkellisesti. Kuivana sitä moottoria ei kannata pyöritellä.
Jos virtaa tulee ja moottorikin toimii niin johan on kumma jos ei toimi... Mutta jos ei tule virtaa sinne töpselille niin sittenpä onkin hauskaa tiedossa jos kaikki sulakkeet on ok. Yksi mahdollisuus olisi tietysti sitten itse viiksikatkaisija, mutta siihen nuo oireet eivät kyllä sovi. Se sitten joko toimisi tai ei.
No toivottavasti vika löytyy. Näillä keleissä ei voi muuta toivoa.
Itse kun eilen ajelin tuolla maailmalla niin totesin nesteen jäätymisen seurauksena ainoastaan kuskin puoleisesta suuttimesta vettä ruikkivan ja jossakin vaiheessa sekin sitten loppui. Kyllä oli hauskaa!
Ei ole paha rasti vaihtaa, jos auton saa nosturille.
miksi siinä nosturia tarvii? Renkaat ku kääntää oikealle niin pääsee hyvin käsiksi siitä kuskinpuolen lokasuojan kautta vain muutaman ruuvin irrottamalla.
Enpä ole vielä nosturia tarvinnut vaikka on kerran tullut konekin otettua tuosta pois Turhaa retostelua ( tulevaisuuudessa kyllä tavoitteena saada uuteen talliin kunnon nostin )
Onneksi tuossa pumpussa lukee GM, niin ei ole kauhian kallis.
No niin. Olen katsonut ja ihastellut pissapoika ongelmaa oikeen ajan ja kavereiden kanssa, emme löydä mistään mitään vikaa. Siis muuta kuin ettei tule vettä kunnolla muualta kuin kuskinpuolelta, muut suuttimet antavat vettä vain todella huonolla paineella. Eli pumppu muuten toimii.
Missähän mahtaa olla vika?? Missähän mahtaa tarkalleen sijaita tuo paljon puhuttu takaiskuventtiili?
Viimeksi muokannut Saabi mies, Ma Tammi 08, 2007 15:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabi mies kirjoitti:No niin. Olen katsonut ja ihastellut pissapoika ongelmaa oikeen ajan ja kavereiden kanssa, emme löydä mistään mitään vikaa. Siis muuta kuin ettei tule vettä kunnolla muualta kuin kuskinpuolelta, muut suuttimet antavat vettä vain todella huonolla paineellaa. Eli pumppu muuten toimii.
Missähän mahtaa olla vika?? Missähän mahtaa tarkalleen sijaita tuo paljon puhuttu takaiskuventtiili?
Voi se vika silti siinä pumpussakin olla. Tai roska jossain. Letku rutussa (edellisessä farmarissa oli takalasille menevä letku rutussa A-pilarissa - ehtivät huollossa vaihtaa pumpun ja purkaa koko auton ennen kuin vika löytyi).
Just toi ongelma oli mullakin - kuskille suihkii, muille ei.
Kolmihaarainen takaiskuventtiilli on konepellissa, suojapahvin alla. Pahvin nipsuja irti riittävästi (sieltä suutinten kohdalta), niin että pääsee käsiksi tuohon venttiiliin. Ei tarvii työkaluja, 3 egee maksaa aito Saab venttiili.
Saabi mies kirjoitti: Siis muuta kuin ettei tule vettä kunnolla muualta kuin kuskinpuolelta, muut suuttimet antavat vettä vain todella huonolla paineella. Eli pumppu muuten toimii.
Missähän mahtaa olla vika??
Kappas! Ihan samanlainen vaiva tuli omaan menopeliin. Syyksi palajastui, että oikeanpuoleisen suuttimen letku oli irronnut ja siksi vettä ei ruiskunnut edes keskimmäisestä kunnolla. Letku on siis "verhoilun" alla ja se oli oikein murtunut päästä, joten uutta letkua Saabilta. Ja siksi Saabilta, koska letkun pää on muotoiltu (paksumpi kuin alkupää). Sinne ei varmaan sovi ihan mikä tahansa letku.. kai?