Saab ja turvallisuus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
tuplasaab
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Marras 06, 2006 09:05

Saab ja turvallisuus

Viesti Kirjoittaja tuplasaab »

Löytyi oheinen uutinen saabin sivuilta.

http://www.saab.fi/main/FI/fi/sakerhet.shtml
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Aika kovia prosentteja.
Volvo XC60 T8 AWD Long Range Plus Dark -24
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

Saabin pitäisi hyödyntää ja rummuttaa turvallisuusasiaa markkinoinnissaan agressiivisemmin, koska suurin osa autonostajista pitää kaikkia uusia saman kokoluokan autoja yhtä turvallisina, ja näinhän asia ei tietenkään ole. Millä mittarilla ja testillä tahansa Saab on kokoluokassaan ehdottamasti turvallisin eikä mikään ranskanpatonki, japsi/korealainen viritys ole läheskään yhtä turvallinen vaikka Euro NCAP:ssä saisivat 10 tähteä. Mainonta saisi sisältää kuvia kolarisaabeista ja selviytymiskertomuksia matkustajilta. Tietysti jos ei ole paukkuja mainostaa, tilanne on hankala. SS/SC ovat vielä erittäin turvallisia autoja, mutta pelkäämpä että uudet saab-mallit lähenevät turvallisuudessa kilpailijoita eli Saabin etumatka kapenee.

9-5 Nordic
MB 220 cdi A vm 2013
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Lähdekritiikkiä, vaikka Saabin sivut eivät valehtelisi niin mielellään lukisi ulkopuolisen tekemän artikkelin. Valehdellahan ei tarvitse jos vain jättää kertomatta jotain. Tuo väite, että 40% kuolisi vähemmän jos kaikki ajaisivat saabilla on suht älytön mainoslause. Yli 40% kuolisi vähemmän jos kaikki pysyisivät kotonaan.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
VVV
"Hirsch"
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Viesti Kirjoittaja VVV »

Raimo Miettinen kirjoitti:Lähdekritiikkiä, vaikka Saabin sivut eivät valehtelisi niin mielellään lukisi ulkopuolisen tekemän artikkelin. Valehdellahan ei tarvitse jos vain jättää kertomatta jotain. Tuo väite, että 40% kuolisi vähemmän jos kaikki ajaisivat saabilla on suht älytön mainoslause. Yli 40% kuolisi vähemmän jos kaikki pysyisivät kotonaan.
Ensimmäisiin lauseisiin vastauksena: Siitä vain lueskelemaan Folksamin sivuilta. Siellähän niitä tilastoja piisaa. 8) Suora linkitys Saabin sivuilta, olisi myöskin hieman arveluttavaa mainostusta. Ja jälkimmäisiin: Jos oikein saivarrellaan, periaatteessa asian voi kärjistää noin. Jos 9-5:llä ajettuna kuolonkolarin riski on TILASTOLLISESTI noin 40% pienempi kuin peruskinnerillä, TILASTOLLISESTI nämä keskiarvokinnerillä kuukahtaneet olisivat pelastuneet, jos olisivat ajaneet 9-5:llä. Tosielämän tilanteet tosin ovat kaukana tilastotieteestä, joten minkäänlaista ylenpalttista turvallisuuden tunnetta ei kannata ympärilleen rakentaa, vaikka ajelisi panssarivaunulla. Ehkä mainonta on hieman yksinkertaistettua, mutta perusideana kuintenkin toimiva.

Tässä tietysti vain omia mielipiteitä. :wink:
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Viesti Kirjoittaja jmarin »

Raimo Miettinen kirjoitti:Lähdekritiikkiä, vaikka Saabin sivut eivät valehtelisi niin mielellään lukisi ulkopuolisen tekemän artikkelin. Valehdellahan ei tarvitse jos vain jättää kertomatta jotain. Tuo väite, että 40% kuolisi vähemmän jos kaikki ajaisivat saabilla on suht älytön mainoslause. Yli 40% kuolisi vähemmän jos kaikki pysyisivät kotonaan.
Olihan tuolla mainittu, että tiedot perustuvat folksamin tutkimukseen. Uutinenhan ei sinänsä ole enää mikään uutinen, johan tuo sama asia on kerrottu hesarissakin varmaan puoli vuotta takaperin.

Sinänsä jännää, että pieni ja köyhä merkki pystyy tuottamaan turvallisempia autoja kuin "laatumerkit" bemari, mersu jne. - mutta tosielämän tilastojen mukaan näin näyttää olevan. Saab menee ohi Volvostakin, joka aina jaksaa hehkuttaa turvallisuudellaan.
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

jmarin kirjoitti:Saab menee ohi Volvostakin, joka aina jaksaa hehkuttaa turvallisuudellaan.
Tämä kuva on täällä ennenkin ollut esillä, mutta aika asiallinen oivallus mainostoimistolta/Saabilta :lol:

Kuva
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

9-5 Nordic kirjoitti:Saabin pitäisi hyödyntää ja rummuttaa turvallisuusasiaa markkinoinnissaan agressiivisemmin, koska suurin osa autonostajista pitää kaikkia uusia saman kokoluokan autoja yhtä turvallisina, ja näinhän asia ei tietenkään ole.
9-5 Nordic
Se on sitten toinen asia että onko turvallisuus enää mikään myyntivaltti. Sama kuin kestävyyskin, sitäkään ei enää mainosteta missään, ennen sitä rummutettiin isoin kirjaimin.
Taitaa olla niin että nykyään autoja myydään seksillä ja urheilullisuudella. Osta bemari tai audi niin olet melkein menestyvä liikemies tai huippu-urheilija itsekin" :roll:
Turvallisuus kiinnostaa enää meitä vässähtäneitä keski-ikäisiä perheenisiä? :wink:
9000CS 2,3
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

9-5 Nordic kirjoitti: Millä mittarilla ja testillä tahansa Saab on kokoluokassaan ehdottamasti turvallisin eikä mikään ranskanpatonki, japsi/korealainen viritys ole läheskään yhtä turvallinen vaikka Euro NCAP:ssä saisivat 10 tähteä.
Näin on.

Kun kuulenkin puhuttavan niistä eurokäpin tähdistä, niin heti nousee turhautuneisuus ja päässä alkaa kihistä, eikä sitä jaksa alkaa asiasta tietämättömille selittämään että tuo euronkäppi on aiheuttanut sen että monet autotehtaat kehittelevät autonsa kestämään vain juuri nuo tietyt kokeet, eikä käytännön turvallisuudesta välitetä niin paljoa koska ihmiset tuijottavat varsin sokeasti noita tähtiä, ikään kuin ne olisivat joku absoluuttinen turvallisuuden mitta.

Oikeassa elämässä tilanteet ovat huomattavasti vaihtelevampia, ja juuri siihen SAAB panostaa, käytännön turvallisuuteen.
VVV
"Hirsch"
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Viesti Kirjoittaja VVV »

Koko Euro NCAP testi pitäisi uudistaa perinpohjin. Samat testausmenetelmät yksinkertaisimmilla mahdollisilla tilanteilla eivät oikein nykyautojen turvallisuudesta anna realistista kuvaa. Ja mihin edes perustaa mahdolliset vertailut autojen kesken kun joka vekotin saa sen tavalliset 5 tähteä? Aivan turhaa lukea autolehdistä, että se ja se malli sai niin ja niin monta tähteä, kun absoluuttisesta turvallisuudesta ei ole mitään tietoa.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

VVV kirjoitti:Koko Euro NCAP testi pitäisi uudistaa perinpohjin. Samat testausmenetelmät yksinkertaisimmilla mahdollisilla tilanteilla eivät oikein nykyautojen turvallisuudesta anna realistista kuvaa. Ja mihin edes perustaa mahdolliset vertailut autojen kesken kun joka vekotin saa sen tavalliset 5 tähteä? Aivan turhaa lukea autolehdistä, että se ja se malli sai niin ja niin monta tähteä, kun absoluuttisesta turvallisuudesta ei ole mitään tietoa.
Niinpä! Mutta ajatellanpa sitä absoluuttista turvallisuutta mutkan kautta :twisted:

Sekunnin päässä kuolemasta/vakavasta vammautumisesta tuli oltua tuossa sunnuntaina, 7.1.2007.

Kello näytti jotain 5 iltapäivällä kun lähdettiin sukuloimasta kotia kohden. 100km/h alueella (Kannus - Kälviä) tuli pers edellä vastaan joku japsi, ajeli kait talvinopeuksiin tottuneena sitä abaut 8 kymppiä sulalla tiellä.

Vastaantulevan liikenteen takia jouduin hiljentämään japsin vauhtiin, mutta eihän se passannu, kun satastakin sai ajella.
Siinä sitten eteen tuttu suoranpätkä, jossa helposti Saabilla ohi japsista. Tietty talla pohjaan, nopeasti ja turvallisesti ohi. Just joo...

Oltiin rinta rinnan, mulla mittarissa joku 130km/h ja ohitettavalla se 80, niin oikealla pientareella töllistelee iso hirvilehmä, turpa melkein kaistalla.

Sekun siitä ois säikähdyksestä niitä miehenmittaisia takakoipia jännittänyt, niin jälki ois ollu väkisinkin rumaa, kahden auton eteen kerralla...

Tuskin ois lohtua ollu ruotsalaisten vakuutusyhtiöiden onnettomuustilastoista siinä kohdassa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
VVV
"Hirsch"
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Viesti Kirjoittaja VVV »

Kuka tietää... Onneksi ei tarvinnut kokeilla. Mutta jos pitäisi jollain henkilöautolla hirven kanssa vääntää peistä, tekisin sen mieluiten 9-5:ssä. Ja olen ollut sitä mieltä niin kauan kun 9-5 on ollut markkinoilla.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Termos kirjoitti: Niinpä! Mutta ajatellanpa sitä absoluuttista turvallisuutta mutkan kautta :twisted:

Sekunnin päässä kuolemasta/vakavasta vammautumisesta tuli oltua tuossa sunnuntaina, 7.1.2007.

Kello näytti jotain 5 iltapäivällä kun lähdettiin sukuloimasta kotia kohden. 100km/h alueella (Kannus - Kälviä) tuli pers edellä vastaan joku japsi, ajeli kait talvinopeuksiin tottuneena sitä abaut 8 kymppiä sulalla tiellä.

Vastaantulevan liikenteen takia jouduin hiljentämään japsin vauhtiin, mutta eihän se passannu, kun satastakin sai ajella.
Siinä sitten eteen tuttu suoranpätkä, jossa helposti Saabilla ohi japsista. Tietty talla pohjaan, nopeasti ja turvallisesti ohi. Just joo...

Oltiin rinta rinnan, mulla mittarissa joku 130km/h ja ohitettavalla se 80, niin oikealla pientareella töllistelee iso hirvilehmä, turpa melkein kaistalla.

Sekun siitä ois säikähdyksestä niitä miehenmittaisia takakoipia jännittänyt, niin jälki ois ollu väkisinkin rumaa, kahden auton eteen kerralla...

Tuskin ois lohtua ollu ruotsalaisten vakuutusyhtiöiden onnettomuustilastoista siinä kohdassa.
130 lasissa suomen talviteillä ja puhuu turvallisuudesta. voi elämä. :roll:
9000CS 2,3
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Saappi Kuski kirjoitti: 130 lasissa suomen talviteillä ja puhuu turvallisuudesta. voi elämä. :roll:
Jos keli on kun kesällä, en todellakaan jää lorvailemaan vastaantulijoiden kaistalle ohittaessani. Kelin tarkistan siitä tuulilasin läpi näkyvästä maisemasta, en almanakasta.

Ettei nyt jää ketään harmittamaan, niin mainitaan vielä, että ohituksen jälkeen matka jatkui nopeusrajoituksen mukaisesti. Siis sen jälkeen, kun pulssi palautui suht koht normaaliksi, sitä ennen taidettiin tovi körötellä :wink:

Vastaantulijoillekin tuli valoja vilkuteltua.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1490
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

Termos kirjoitti:Jos keli on kun kesällä, en todellakaan jää lorvailemaan vastaantulijoiden kaistalle ohittaessani.
Samaa mieltä. Mitä vähemmän aikaa viettää vastaantulevien kaistalla, sitä turvallisempi ohitus :wink:
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Vastaa Viestiin