Irrotettavan vetokoukun huolto ??
Irrotettavan vetokoukun huolto ??
Vetokoukun asennuksesta täällä on kirjoiteltu viime aikoina useastikin ja omakin tarinani löytyy tuosta:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=9864
Mutta mitään keskustelua en muista irroitettavan vetokoukun käytöstä/huollosta. Itselläni on ollut koko ajan pieniä ongelmia tuon Bosalin irroittamisessa ja kiinnittämisessä. Kovin on "originaali" Bosal ollut hanakka "takertumaan".
Nyt koukku on ollut sitten paikallaan koko syksyn, kun on ollut jatkuvasti satunnaista vetohommaa. Eilen yritin irroittaa koukkua ja yritys päättyi siihen että koko lukkopesä irtosi koukusta! Ihan sormilla avainta vääntämällä No samalla tietysti lukituskin aukesi ja mutta kuten arvata sopii, niin koukku ei irronnut. Laitoin irrotusöljyä runsaasti ja tänään jatketaan.
Mitenkäs te olettte irrotettavaa koukkua huoltaneet, että sen saisi sekä irti että kiinni silloin kun haluaa? Vai pitääkö tuumia että se onkin kiinteä koukku ja sillä sipuli?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=9864
Mutta mitään keskustelua en muista irroitettavan vetokoukun käytöstä/huollosta. Itselläni on ollut koko ajan pieniä ongelmia tuon Bosalin irroittamisessa ja kiinnittämisessä. Kovin on "originaali" Bosal ollut hanakka "takertumaan".
Nyt koukku on ollut sitten paikallaan koko syksyn, kun on ollut jatkuvasti satunnaista vetohommaa. Eilen yritin irroittaa koukkua ja yritys päättyi siihen että koko lukkopesä irtosi koukusta! Ihan sormilla avainta vääntämällä No samalla tietysti lukituskin aukesi ja mutta kuten arvata sopii, niin koukku ei irronnut. Laitoin irrotusöljyä runsaasti ja tänään jatketaan.
Mitenkäs te olettte irrotettavaa koukkua huoltaneet, että sen saisi sekä irti että kiinni silloin kun haluaa? Vai pitääkö tuumia että se onkin kiinteä koukku ja sillä sipuli?
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
Minulla on Kovilin irrotettava koukku. Käyttöä tulee keskimäärin 5-10 kertaa vuodessa.
Jonakin sopivan lämpöisenä kesäpäivänä olen tavannut tehdä koukulle ns. vuosihuollon. Putsaan koukun ja runko-osan perusteellisesti ja puhdistan mahdolliset hapettumat ym. epäpuhtaudet pinnoista huolellisesti pois. Loppupuhdistus liuottimella ja liuotinjäämät pois Sinolilla. Silikonispraylla kostutetulla rievulla saa koukun maalatut pinnat hyvin likaa hylkiviksi. Vetokuulaan sekä koukun ja runko-osan liitospintoihin ohut kerros jäykkää, puhdasta vaseliinia.
Pidän koukussa kuulahattua ja runko-osassa suojalevyä paikoillaan aina kun koukkua ei käytetä.
Neuroottisen pikkutarkkaa ehkä, mutta näillä eväillä ei minulla ole koskaan ollut vaikeuksia saada koukkua paikoilleen tai pois.
Jonakin sopivan lämpöisenä kesäpäivänä olen tavannut tehdä koukulle ns. vuosihuollon. Putsaan koukun ja runko-osan perusteellisesti ja puhdistan mahdolliset hapettumat ym. epäpuhtaudet pinnoista huolellisesti pois. Loppupuhdistus liuottimella ja liuotinjäämät pois Sinolilla. Silikonispraylla kostutetulla rievulla saa koukun maalatut pinnat hyvin likaa hylkiviksi. Vetokuulaan sekä koukun ja runko-osan liitospintoihin ohut kerros jäykkää, puhdasta vaseliinia.
Pidän koukussa kuulahattua ja runko-osassa suojalevyä paikoillaan aina kun koukkua ei käytetä.
Neuroottisen pikkutarkkaa ehkä, mutta näillä eväillä ei minulla ole koskaan ollut vaikeuksia saada koukkua paikoilleen tai pois.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
koukku
Mulla Brink merkkinen ruotsalainen irr. koukku joka myytiin Saabin liikkeestä alkuperäisenä. Sininen vipu sivussa jolla tappi vapautetaan ja avaimella lukitaan. Ei normaalisti paikalla mutta ehkä n. 10* vuodessa kiinni. Tappi ja reikä kannattanee puhdistaa "kurasta" suojista huolimatta ja pyyhkiä vaikka rasvaisella rätillä.
Koukku on kontissa kankaaseen käärittynä, vastinpinnoissa sipaus vaseliinia.
Siinähän sen kiinteän murikan osat tulee voideltua, kun harvoin tökkään rasvatun koukun kiinni "runkoon"
Siinähän sen kiinteän murikan osat tulee voideltua, kun harvoin tökkään rasvatun koukun kiinni "runkoon"
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Mut jos akka pesee auton?Eski kirjoitti: kun muutaman kerran teloo säärensä siihen ulokkeeseen autoa pestessään
Rumahan se on, mutta milläs nulikat sitten leikkii, kun ei saa talvella enää peesissä liukua? Sitä paitsi, sehän on vaan vetokoukku. Ei sillä ammuta!ja muutenkin koukku hienon auton perässä on ihan stanan ruma
No perkele. On meinaan mallia edullinen sitten, joten sellainen hankittakoon siis.9-5T kirjoitti: Joo osta Saabin oma koukku n.150e joka on aika siisti.
Off topicina mainittakoon kaverin jagge (mondeo), johon vetokoukku olisi maksanut palttiarallaa 1200 euroa... ilman asennusta.. -Elämä taitaa olla juu.
Ilmeisesti Eskillä on vanhempi Brink, kun noin hienosti toimii. Bosalin koukun rakenne on varsin arka ja vaatii öljyämistä toimiakseen kunnolla. Irtosihan se minunkin koukku kuminuijan kanssa suht. kohtuullisin ponnistuksin. Sitten vaan paljon öljyä ja pussiin säilöön. Vielä pitää putsailla ruosteet auton pään kiinnityspinnoista. Sitä oli varsin paljon vaikka koukulla ei ole ikää kuin reilu pari vuotta. Ei varmaan saa ensi kerralla lukittua koukkua paikalleen, jos puhdistuksen jättää tekemättä.Eski kirjoitti:Minulla myös irroitettava orggiskoukku ja mitään ongelmia ei ole ollut irroittamisessa, vaikka on välillä ollut pidempiäkin aikoja paikallaan.
Eski
Olisi tosiaan luullut että koukut ovat umpirautaa ja niitä vain käytetään, mutta kyllä tästä nyt tuli yksi huoltokohde lisää. Tämä siis koskee ilmeisesti vain uudempien "orginaali" koukkujen eli Bosalin omistajia.
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
Enpä muista mikä koukku minulla on, mutta onnistuin hukkaamaan sen muovisen suojan joka laitetaan paikoilleen silloin kun koukkuosa on poissa käytöstä. Ilmeisesti olen peruuttanut johonkin pusikkoon, koska muovisuoja oli hävinnyt ja tilalla oli tukku ruohoa. Nyt joutuu pitämään koukkua jatkuvasti kiinni.
Minkä merkin koukuissa on tuollainen suoja ja saako niitä erikseen mistään?
t. Mika
Minkä merkin koukuissa on tuollainen suoja ja saako niitä erikseen mistään?
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero