Turun autohallissa mahd. koeajaa 1.9TiD farkku automaatilla
Turun autohallissa mahd. koeajaa 1.9TiD farkku automaatilla
Auto on siellä myyjan mukaan vaan tämän viikon!
Ajattelin ilmotella asiasta täällä kun heillä ei kyseistä kampetta kuulemma tavallisesti ole koeajossa.
Ajattelin ilmotella asiasta täällä kun heillä ei kyseistä kampetta kuulemma tavallisesti ole koeajossa.
Viimeksi muokannut 2.2TiD, To Joulu 21, 2006 15:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kohta se selviää konkreettisesti 
Moottorihan on ihan eri niinkuin varmaan tiesitkin ja edustaa uudempaa commonrail sukupolvea.
Pitäisi olla hiljaisempi pannu ja tietysti hiukan taloudellisempi. Toisaalta saksasta kertoivat (saabin merkkiliike) kun joskus tuota kyselin että 1.9 ei ole niin vahva kone kuin tuo 2.2 ja että siinä on enemmän ollut murheita. Tuo 1.9 on kai Fiatin kone. Toisaalta luulisi fiiulla olevan kokemusta dieseleistä.
1.9 on lisäksi hihnakone kun taas tuo 2.2 on ketjulla. Paljon tuossa 2.2 on periaatteessa hyvää ja sakujen mielestä tuo -02 2.2DTI on vielä "vanha kunnon Saabbi". Mitä lie tarkoittaneet... Periaatteessa olen itse sitä mieltä että kyllä uusi päivitys yleensä on parempi kuin vanha.
No mutta lähinnä tuo yhdistelmän diesel ja automaatti-loota takia lähden sitä tutkailemaan ja tietysti maistelemaan uuden auton kyytejä...

Moottorihan on ihan eri niinkuin varmaan tiesitkin ja edustaa uudempaa commonrail sukupolvea.
Pitäisi olla hiljaisempi pannu ja tietysti hiukan taloudellisempi. Toisaalta saksasta kertoivat (saabin merkkiliike) kun joskus tuota kyselin että 1.9 ei ole niin vahva kone kuin tuo 2.2 ja että siinä on enemmän ollut murheita. Tuo 1.9 on kai Fiatin kone. Toisaalta luulisi fiiulla olevan kokemusta dieseleistä.
1.9 on lisäksi hihnakone kun taas tuo 2.2 on ketjulla. Paljon tuossa 2.2 on periaatteessa hyvää ja sakujen mielestä tuo -02 2.2DTI on vielä "vanha kunnon Saabbi". Mitä lie tarkoittaneet... Periaatteessa olen itse sitä mieltä että kyllä uusi päivitys yleensä on parempi kuin vanha.
No mutta lähinnä tuo yhdistelmän diesel ja automaatti-loota takia lähden sitä tutkailemaan ja tietysti maistelemaan uuden auton kyytejä...
Dodii...
Saabbi näyttää käyttävän tuosta CDTI:stä samaa TiD nimitystä kuin tuosta vanhemmasta 2.2 koneesta. Sinänsä harhaanjohtavaa koska pannu on totaalisen eri. Opelilla oli siis aikoinaan 2.2DTI (saabin 2.2tid) ja sitten tuli tuo 1.9CDTI joka saabilla on edelleen TiD. No se tuosta terminologiasta...
Pienemmällä menee 1.9 verrattuna 2.2:n. Alavääntöä vaikea verrata kun toinen oli nyt automaatti mutta sanoisin että 2.2:lla kun onnistuu 2:lla lähdöt niin 1.9:llä voi tehdä vaikeaa. Muuten kulku oli hiukan kevyempää parempien tehojen puolesta. Hiukan on myös hiljaisempi, mutta ei niin paljon kuin odotin.
matkakulutukset tuolla 1.9:llä alkaa helposti 4:lla ja jopa 3:lla alkavat lukemat näyttäisivät olevan mahdollisia. Tuolla vanhemmalla pannulla taas 4:lla alkaviinkin pääsee, mutta alle 4,5 tekee todella tiukkaa... Näin talvella on tullut ajeltua 86 keskinopeudella 4,8. 5,3 on kuitenkin sen todellisempi kulutuslukema matka-ajossa.
Sanoisin että selvästi puolilitraa pienemällä menee tuo uudempi kone, ehkä jopa enemmänkin.
Muuten tuosta uudesta saabista ei ole pahaa sanottavaa. Ajotieturin paikka mittaristossa on ihan ok. Samoin hallintakytkimet siinä ratissa on ok. Sitä vaan ihmettelen, miksi hetkellistä kulutusta ei vieläkään ole laitettu.
Vilkun kaappikellomainen raksutus on nyt hiukan hiljaisempi ja eri tyylinenkin. Mutta se ooppelin peilinsäädin löytyy vieläkin samasta paikasta.
Perstuntumalla eivät ole kovin paljoa enää pystyneet autoa parantamaan. Lähinnä käyttömukavuudessa on päästy eteenpäin hallintalaitteiden suhteen mutta niinhän sitä sanotaan että erittäin hyvää autoa on vaikea enää parantaa.
Kuitenkin tuo 1.9CDTI (tai siis TiD) + automaatti vaikuttaisi ihan oivalta vaihtoehdolta, jos pannu vaan osottautuu kestäväksi. Siitähän on jo Ooppelin puolelta + tietty Fiatilla ja Alfalla kokemusta että pitänee käydä noiden merkkien puolelta asiaa kyselemässä.
Saabbi näyttää käyttävän tuosta CDTI:stä samaa TiD nimitystä kuin tuosta vanhemmasta 2.2 koneesta. Sinänsä harhaanjohtavaa koska pannu on totaalisen eri. Opelilla oli siis aikoinaan 2.2DTI (saabin 2.2tid) ja sitten tuli tuo 1.9CDTI joka saabilla on edelleen TiD. No se tuosta terminologiasta...
Pienemmällä menee 1.9 verrattuna 2.2:n. Alavääntöä vaikea verrata kun toinen oli nyt automaatti mutta sanoisin että 2.2:lla kun onnistuu 2:lla lähdöt niin 1.9:llä voi tehdä vaikeaa. Muuten kulku oli hiukan kevyempää parempien tehojen puolesta. Hiukan on myös hiljaisempi, mutta ei niin paljon kuin odotin.
matkakulutukset tuolla 1.9:llä alkaa helposti 4:lla ja jopa 3:lla alkavat lukemat näyttäisivät olevan mahdollisia. Tuolla vanhemmalla pannulla taas 4:lla alkaviinkin pääsee, mutta alle 4,5 tekee todella tiukkaa... Näin talvella on tullut ajeltua 86 keskinopeudella 4,8. 5,3 on kuitenkin sen todellisempi kulutuslukema matka-ajossa.
Sanoisin että selvästi puolilitraa pienemällä menee tuo uudempi kone, ehkä jopa enemmänkin.
Muuten tuosta uudesta saabista ei ole pahaa sanottavaa. Ajotieturin paikka mittaristossa on ihan ok. Samoin hallintakytkimet siinä ratissa on ok. Sitä vaan ihmettelen, miksi hetkellistä kulutusta ei vieläkään ole laitettu.
Vilkun kaappikellomainen raksutus on nyt hiukan hiljaisempi ja eri tyylinenkin. Mutta se ooppelin peilinsäädin löytyy vieläkin samasta paikasta.
Perstuntumalla eivät ole kovin paljoa enää pystyneet autoa parantamaan. Lähinnä käyttömukavuudessa on päästy eteenpäin hallintalaitteiden suhteen mutta niinhän sitä sanotaan että erittäin hyvää autoa on vaikea enää parantaa.
Kuitenkin tuo 1.9CDTI (tai siis TiD) + automaatti vaikuttaisi ihan oivalta vaihtoehdolta, jos pannu vaan osottautuu kestäväksi. Siitähän on jo Ooppelin puolelta + tietty Fiatilla ja Alfalla kokemusta että pitänee käydä noiden merkkien puolelta asiaa kyselemässä.
Joo, kauan ja kauan...
Ei se 1.9TiD nyt NIIIN vanha kone ole.
Kuten tuossa tuli mainittua niin vaikka Saabin mallimerkinnät koneelle on samat niin kyseessä on kuitenkin eri pannu.
Kolmosessa tuli kai jo -04 mutta vitoseen se tuli vasta tähän uuteen malliin -05 loppuvuodesta. Eli onhan se jo toki VUODEN vanha kone. Automaattina ei vaan ole ihan jokapäiväinen tuttavuus koeajoautona.
Tuon kahden vuoden käyttökokemuksen perusteella ei siis kovin paljoa voi mennä kestävyydestä sanomaan. Eri asia nämä 2.2 koneet, joita esim. saksasta löytyy tuhansia ja kokemusta siitä on jo päässyt kertymään sen verran että tiedetään tyyppiviat ja lastentaudit on korjattu ja aikoja sitten.
Ei se 1.9TiD nyt NIIIN vanha kone ole.
Kuten tuossa tuli mainittua niin vaikka Saabin mallimerkinnät koneelle on samat niin kyseessä on kuitenkin eri pannu.
Kolmosessa tuli kai jo -04 mutta vitoseen se tuli vasta tähän uuteen malliin -05 loppuvuodesta. Eli onhan se jo toki VUODEN vanha kone. Automaattina ei vaan ole ihan jokapäiväinen tuttavuus koeajoautona.
Tuon kahden vuoden käyttökokemuksen perusteella ei siis kovin paljoa voi mennä kestävyydestä sanomaan. Eri asia nämä 2.2 koneet, joita esim. saksasta löytyy tuhansia ja kokemusta siitä on jo päässyt kertymään sen verran että tiedetään tyyppiviat ja lastentaudit on korjattu ja aikoja sitten.
Tuon mukaan pääsee ainakin aika liki. 179hv!mikan kirjoitti:Miltä pajalta löytyy parhaimmat virit tuohon dieseliin ja irtoaako 100 heppaa litratehoa?
t. Mika
http://www.voimaa.com/lista.php?merkki= ... to&kieli=1
Ja Nordicilta löytyy 175hv boksia.
http://www.nordictuning.com/main.php?tu ... sub_page=4
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Niin, webin mukaan BSR:n stage1 antaa 186Hp / 399Nm. Sitä tosin ei taida vielä olla saatavilla kun ei näy hintaakaan. Tiedä sitten kuinka hyvin nuo netissä ilmoitetut mainoslukemat pitää paikkansa. Isommalla puhaltimella ja putkella tuosta varmaan saisi yli 200 hv ja 400 Nm jos vain tuottoa ruiskussa riittää.
t. Mika
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero