9-5 1998-2000

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
SaabKarhu
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2006 10:12

9-5 1998-2000

Viesti Kirjoittaja SaabKarhu »

Tervehdys!

Ajattelin vaihtaa og900 saappini 9-5 sedan-saappiin vm 1998-2000.(Jos raaskin.) Tuon ikäisiä saa jo noin kybätonnilla. Onkos teillä kokemuksia tuon ikäisistä autoista? Jos noin 200 000 km ajettu, luvassa lie harmittomia kilometrejä vielä pitkään? Houkuttelee, noissa saapeissa on yleensä hyvät varusteet, perheautoksi hyvän kokoinen. Näyttää olevan 2,0t ja 2,3t kokoisia koneita, kummatkin varmaan pirteitä?
jerma75
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 13:32
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja jerma75 »

nojoo, itse ole suht tuore Saabisti, joten kommentit ovat vain ja ainoastaan mun omia mielipiteitä.

Tuossa loppusyksystä vaihdoin Nissanin juuri 9-5 sedaniin, vuosimallia -99. Kilometrejä mittarissa nyt piirun vajaa 100000km. Kävin koeajamassa n. kymmenkunta 2.0t ja 2.3t koneilla olevia farkkusaabeja (vm. 00->), enkä ollut kovinkaan häkeltynyt pirteydestä. Yksi vm.01 farkku9-5 erottui jostain syystä joukosta (lieneekö lastutettu, kun EI ollut aero).

Varustelussa Saabit yleensä pesevät muuta vastaavat selväsi, varsinkin ostamani Griffin jossa on "kaikki" :-)

Jokatapauksessa päädyin kokemuksien perusteella 3.0l V6 turbosaabiin, koska tarkoituksena on vetää myös asuntovaunua. Kulutuslukemat oli suuri yllätys, ja se on osasyy miksi olen harkitsemassa uudelleen autonvaihtoa (allekirjoituksen värkki on tuola torilla myynnissä).

90tkm ja 110tkm huollot on kalleimpia, joten kannattaa huomioida että ne eivät ole juuri tulossa tai ovat juuri tehty.

tässä jotain pikaisesti, toivottavasti sekoitti pakkaa :-O
Viimeksi muokannut jerma75, To Tammi 18, 2007 08:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SaabClub #3173
Marko "Jerma" Jerohin
p.050-5328977
mjerohin ÄT nic PISTE fi
----------------------------
Saab 9-5 3.0 V6t Griffin
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Ostin ainoan koeajamani 9-5 AeroWagonin 180 000 ajettuna pari vuotta sitten, koska kauppa oli sopiva. Autoon oli juuri vaihdettu alusta, ja jotain oli ilmeisesti koneeseenkin tehty AVKlla tapaamani hinausautonkuljettajan kuulemien huhujen mukaan 8O . Uusittuja osia on 180-270 tkm välillä tuuletuspuhallin, webasto, bensapumppu, etupyöränlaakeri, jarrulevyt+palat ja takaiskarit noin ulkoa muisteltuna. Järkevintä on ostaa paljon ajettu omistajan käytössä ollut auto halvalla, sitä on todennnäköisesti huollettu kunnolla ja säännöllisesti luotettavuuden vuoksi. Kalenteriaikakin syö autoa, ja pikkuvaihteilla auto kuluu nopeammin, kun maantiellä ajettaessa. Autoa ostaessa näin kuluneempia 2-4 vuotta vanhoja ja alle 100 tkm ajettuja, kun oma nykyisin 270 ajettuna.
samiko
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: To Loka 07, 2004 17:49
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja samiko »

Puolitoista vuotta on takana -00 Aerolla, ja kaksi varsinaista vikaa on ollut. Vasemmalta puolen lämmitystaitteesta ilmaläpän säätömoottori, ja joku stefa moottorin päästä. Kilometrejä on tullut n.22000, nyt mittarissa 178000. Kaikin puolin mukava auto. Tehokas, tilava ja hyvä ajaa. Käytetty auto on aina yksilö, ja näitä kirjoituksia kun lueskelee, niin tuntuu olevan tuurista kiinni mitä saa.
voima on turvallisuutta
9-5 Aero autom. -2000 nykyään ex
VW Golf GTI DSG -05
Suzuki GSX-R 1000 -08
pohamala
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 21:20
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja pohamala »

on "kaikki"

Jokatapauksessa päädyin kokemuksien perusteella 3.0l V6 turbosaabiin, koska tarkoituksena on vetää myös asuntovaunua. Kulutuslukemat oli suuri yllätys, ja se on osasyy miksi olen harkitsemassa uudelleen autonvaihtoa (allekirjoituksen värkki on tuola torilla myynnissä).

90tkm ja 110tkm huollot on kalleimpia, joten kannattaa huomioida että ne eivät ole juuri tulossa tai ovat juuri tehty.
Well, mikä oli odotus?

Ison koneen ominaiskulutus on myös isompi. Kaupungilla tuo ei ole taloudellinen.

Tienpäällä ei ole suurta eroa (käytännössä) 2.3T (9000) ja 9-5 3.0t välillä. Minulla tuo 3.0t vie ~8.4-8.7 kun 2.3T oli ~7.8-8.5. V6 vie jopa vähemmän motarilla, Suomen nopeuksilla.

Mutta totta on että Corolla vie vähemmän :P

T/Pekka
9-5 SE 3.0t -99
9-5 Griffin 3.0t -99
Tech2
JuhaKoo
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: La Marras 04, 2006 17:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja JuhaKoo »

Vaihdoin syksyllä 9-3 TiD vm-99 samanvuotiseen 9-5 farkkuun kun lisätilantarve tuli akuutiksi. Liikkeestä vaihdoin ja kävin muutaman etukäteen katsomani vaihtoehdon koeajamassa. Valintani oli yhdellä naisomistajalla ollut siisti peli ja kulultaan reippaan oloinen verrattuna muihin ajamiini 2.0 t-koneisille. Myyjä väitti ettei ole lastutettu ja hän tuntee edellisen omistajan mutta niinhän ne kaikki :) Autolla oli ajettu 160 tkm ja nyt mittarissa on 173 tkm. Mukavia kilometreja tehokkaalla autolla on tullut eikä sanomista oikeastaan ole ollut. 170 tonnin huollon teetätin ja jarrupalakierros meni ja eteen jarrulevyt. Huomenna huohotinpäivitys ja vetonivelen suojakumin vaihto edessä. Jotakuinkin kuluvien osien päivitystä siis.
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Se pirteyshän riippuu siitä mihin vertaa ja mihin on tottunut. Faijan 9-5 2.0t A saabin omalla virilastulla (185hv) on aika nuhainen verrattuna vastaavaan vakioon 9-3t:hen (puhumattakaan lastun jälkeen). Mutta taitaa olla vika tuossa painoerossa, jota 9-5:ssa on "jonkin verran" enempi. Ja mukavuudessa ja tiloissa kyllä 9-5 vie selkeän voiton. Verrattuna vaikkapa passatin 1.8t farkkuun niin voitaneen sanoa 9-5 farkunkin olevan pirteä.
Itse ostaisin 2,3t jos vaan olisi tarjolla sopiva.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2870
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Täytyy sanoa, että yllätyin kokeillessa isäukon "uutta" -00 2.0t:tä manuaalilla ilman piristyksiä, ei ole 141kw business-malli.

Tuntumalta voisi väittää, että viidestäkympistä kakkosella polkaistessa meni vähintään saman kuin oma punasen boxin (180-190hv) automaattitonnari, joka on kuitenkin vähintään pari sataa kiloa kevyempi.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

Viesti Kirjoittaja saraan02 »

ite ostin isäukolta 370 tuhatta ajetun 9-5:sen vuosi sitte. nyt kilometrejä 438 tuhatta. tuntuu että nuo on ikusia autoja ku tuohon ei oo vaihettu ku turbo 400tkm kohalla, pensapumppu 300tkm(saabin tyyppivika et kestää tämän verran ainaki meiän käytössä 9000,900 ja 9-5). sitte takapään puslia on vaihettu ja tietysti hultojen yhteydessä todetut kulumiset tai muut viat. muuten on kyllä liikkunu eikä jääny välille. varmaankin johtuu siitä että nuissa 370 kilometrissä ei juurikaan ole kaupunkiajoa. ite vaan oon vakaasti sitä mieltä että jos auton ostaa käyttöön niin kilometrit voi unohtaa. olen jonkin verran kierrellyt liikkeissä ajelemassa 100-300 ajettuja ysivitosia ja uskallan väittää että oma paremmassa kunnossa.
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tuossa on lista mitä omaan 9-5AeroWagoniin on tehty välillä 137K-172K:

140K öljynvaihto+forte-käsitely
144K öljyloukkopäivitys + takaiskarit
149K 150K huolto
151K ilmansuodatinkotelon ja polttoainepumpun vaihto
154K öljynvaihto
155K kampiakselin asentoanturin vaihto
157K takapuslat, kaikki jarrulevyt+palat ja huohotinpäivitys
160K öljynvaihto ja etupuskurin korjaus
162K ilmamassamittarin vaihto
163K lohkolämmittimen vastuksen ja pakoputken vaihto
165K turbon vaihto
169K 170K huolto + hihnapyörä

Ongelmista on tullut kirjoitettua tänne usein. Pari kertaa on oltu hinurin kyydissä ja rahaa on palanut remontteihin tuhansia euroja... Lisäksi aikanaan nykimisongelman vianhaun yhteydessä vaihdoin itse mm. magneettiventtilin, bypassin, tulpat sekä läppäkotelon ja immun pariin kertaan yms. Osa korjauksista on ollut turhia, esim. öljynkulutus ei johtunut ahtimesta... Toivossa eletään vielä, että auto tulisi lopulta kuntoon :twisted:

Eski
Vastaa Viestiin