Moottorin lämpötilamittausyksikön vika

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Joni
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 14:14
Paikkakunta: Helsinki

Moottorin lämpötilamittausyksikön vika

Viesti Kirjoittaja Joni »

Kuten jo aiemmin kirjoittelin, autossa on pari kertaa valahtanut ajon aikana lämpömittari kylmään päähän (toipunut aina seuraavassa startissa), ja lopulta tuli sitten se Check Engine ja vikakoodikin (ei yhteyttä / häiriö jäähdytysnesteen lämpötilan mittauksessa).

Aluksi intosin vain onnistuneesta OBDII - testerin kokeilusta mutta nyt pitäisi kait tuo vikakin saada korjattua. Onkohan mahdollista että seokset eivät ole kohdallaan jos häiriö ilmaantuu, tai muuta harmia voisi aiheutua?

Saab ei ollut halukas viemään korjausta takuuseen joka loppui 5 kk sitten, vaikka ensimmäinen vikatilanne ilmaantuikin jo viime kesänä eli takuuaikana. No tuli mieleen että kyseessä on mitä ilmeisemmin kontaktivika, joten olisko vinkkejä voisiko jotain pientä irrotusta ja putsausta ja CRC:tä kokeilla itsekin. Osaan avata kojepellin mutta siitä eteenpäin tarttis saada ohjeita.

Vuosi sitten en olisi uskonut ikinä ajavani millään tapaa "viritetyllä" autolla saatikka korjaavani itse mitään, nyt on jo ensimmäinen askel otettu joten miksei toistakin jos hyviä ohjeita löytyisi :D :D
Jon & 9-5 2.0TW -02
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Painosta vaan maahantuojaa jos jälleenmyyjä ei halua korjata vikaa,
vielä jos sinulla on todistaja mittarin oikutteluun takuu-aikana niin jo on kumma jos eivät korjaa takuuseen tuollaista "pikku" vikaa
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
wagoner
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: La Huhti 24, 2004 10:09

Re: Moottorin lämpötilamittausyksikön vika

Viesti Kirjoittaja wagoner »

Joni kirjoitti: Onkohan mahdollista että seokset eivät ole kohdallaan jos häiriö ilmaantuu, tai muuta harmia voisi aiheutua?

No tuli mieleen että kyseessä on mitä ilmeisemmin kontaktivika, joten olisko vinkkejä voisiko jotain pientä irrotusta ja putsausta ja CRC:tä kokeilla itsekin. Osaan avata kojepellin mutta siitä eteenpäin tarttis saada ohjeita.
Moi,

Seos säätyy mm. lämpötilan, ahtopaineen, kierrosluvun jne... mukaan, joten on mahdollista, ettei seokset ole kohdallaan. Kylmänä ajetaan rikkaammalla, kuin kuumana ja trionic säätää vähän kaikkea kaiken mukaan. (olipas helposti sanottu, kun en minäkään mikään autotohtori ole :D ) Mahdollinen häiriö näkyy varmasti ainakin kulutuksessa.
Lisäksi turbomoottorissa olisi aika tärkeää olla oikea seos varsinkin korkeilla paineilla, jolloin liian laiha seos päästää palotilan turhan kuumaksi ja sillä voi olla myös ikäviä vaikutuksia matkantekoon. Mutta eiköhän tuo Trionic osaa itse siirtyä johonkin "säästö/vikasieto" tilaan ahtamisen suhteen, jos huomaa jonkin anturin puuttuvan. Mene ja tiedä.
valtteri kirjoitti:Painosta vaan maahantuojaa jos jälleenmyyjä ei halua korjata vikaa,
vielä jos sinulla on todistaja mittarin oikutteluun takuu-aikana niin jo on kumma jos eivät korjaa takuuseen tuollaista "pikku" vikaa
Minulle on tullut semmoinen tunne, että välttämättä jälleenmyyjän huollot ja korjaustoimet eivät ole autuaaksi tekevä asia. On tuntunut siltä, että huoltomies ei itsekään ole perehtynyt aiheeseen ja toimiikin vain siltä pohjalta, että vaihdetaan riittävä määrä osia, kunnes tilanne näyttää siltä, että vika olisi korjautunut. Siitäpä tullut mieleen, että ei olisi pahitteeksi alkaa ainakin tulpanvaihdot ja summittaiset visuaaliset tarkastukset hoitamaan itse. Minulla vuotavaa intercooleria korjattiin vaihtamalla ohjausyksikkö kahteen kertaan ja sattumalta itse kotona huomasin, että olisikohan tuossa intercoolerissa vuoto.? Kun menin sitä huoltoon ehdottamaan, tuntui tosi kummalliselta, kun useamman kuukauden takuuremonttikierre korjaantui yhdellä uudella letkulla :D Onneksi meni kuitenkin takuuseen, mutta silti asia jäi vähän askarruttamaan. Mitäs sitten kun pitää viedä auto huoltoon omilla rahoilla? :D

Minäkin olen saanut jo konepellin auki. Moottori näkyy olevan konepellin alla ja siitä minäkin tarvitsisin lisäohjeita :D Tarkoitus olisi puhdistaa niin monen anturin liitin, kuin vain helpolla saa. Missä eri anturit sijaitsee? ja mitä tulisi huomioida littimiä irrottaessa?

Kiitos

-----------------------------------------
9-5 2001
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Moottorin lämpötilamittausyksikön vika

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Joni kirjoitti:Kuten jo aiemmin kirjoittelin, autossa on pari kertaa valahtanut ajon aikana lämpömittari kylmään päähän (toipunut aina seuraavassa startissa), ja lopulta tuli sitten se Check Engine ja vikakoodikin (ei yhteyttä / häiriö jäähdytysnesteen lämpötilan mittauksessa).

Aluksi intosin vain onnistuneesta OBDII - testerin kokeilusta mutta nyt pitäisi kait tuo vikakin saada korjattua. Onkohan mahdollista että seokset eivät ole kohdallaan jos häiriö ilmaantuu, tai muuta harmia voisi aiheutua?
Annattko sen koodin numeron vielä, niin voi vähän selvitellä asiaa.
#1730
500whp.net member
Joni
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 14:14
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joni »

Mikäli muistan oikein, koodi oli yleiskoodi (ei valmistaja-spesifinen) P0119, jonka testerisofta tulkkasi suunnilleen kuin tossa mainitsin eli häiriö/yhteysvika lämpötilan mittauksessa.

Uskon että saisin tarpeellisella väännöllä jonkun muun maksamaan eli esim. vaihtoauton myyjäliikkeen ja Saabin puoliksi. Mutta en jaksaisi alkaa soitto- ja säätörumbaa, kun samalla vaivalla homma saattaisi olla itse tehtävissä (jos esim. liittimien putsaus auttaa). Huollossa sanoivat että vaihtavat suoraan uudet yksiköt ja liittimet, joka sekin tuntuu vähän hullulta.

Tulevaisuutta ajatellen olisi hyvä jos oppisi jotain pientä tekemään itsekin, kun tuo huoltomeininki tuntuu olevan aika lailla sellaista kuin "wagoner" tuossa kirjoitti. Vaikeus on siinä että joutuu aloittelemaan aivan tyhjältä pöydältä. Toisaalta motivaatio on kaiken oppimisen alku ja juuri :D
Jon & 9-5 2.0TW -02
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Koodit P0116, 117 ja 118 viittaa lämpötila-anturin vialliseen toimintaa, mutta P0119 sen sijaan kertoo että kyseessä on anturin sinäinen katkos taikka oikosulku. Vian oireet

CEL syttyy
A/C ei toimi
Jäähdytyspuhallin toimii jatkuvasti virran ollessa päällä
Lämpömittari näyttää väärin
Mahdollisesti vaikea käynnistää tai sytytyshäiriä ennen kuin vikakoodi syntyi.

Diagnoosityyppi

-jatkuva. Keskeytyy kuitenkin kun vikakriteerit on täytetty, eikä käynnisty uudelleen ennen kuin seuraavasssa ajojaksossa

Tuloehdot

-kattavat ehdot tätä vikakoodia varten: Ilmakehänpaineen pitää ylitää 72kpa ja jäähdytysnesteen sekä imuilman lämpötilan ylittää -70deg C.

Vikakriteerit:

Eron keskiarvo 5 mittauksen välillä ylittää 10 deg C

Riippuvuudet:

Ei ole

Järjestelmäreaktiot vian yhteydessä:

-korvausarvo lasketaan jatkuvasti seuraavasti: imuilman lämpötilaan käynnistettäessä lisätään 1 deg C per 60g ilmassaa/s Maksimiarvo 90 deg C ja arvoa käytetään heti, kun anturin vikakriteerit täyttyvät

Ok-raportti

Tuloehdot täytetty, että vikaa on raportoitu

Diagnoosiapu

vianetsintä koskee sähkövikaa piirin kuuluvissa johtimissa tai anturissa
vikaan liittyvät diagnoosityökalun toiminnot:

Diagnoosin diagnoositila
Lämpötilan-anturin arvo, yksikkö Deg C

Johtosarjan tarkastus

liikuttele johtosarjaa useista kohdista ja moneen suuntaan johtosarjan tilapäisten katkosten ja oikosulkujen paljastamiseksi. Tarkkaile yleismittaria, diagnoosityökalua tai koelamppua tarkastuksen aikana.

Että näin...
#1730
500whp.net member
SN2770
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 20:38
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja SN2770 »

Edellisessä 9-3:ssani reistaili tuo lämpötila-anturi samoin. Tutkin silloin kaikki kontaktit ym, mutta apu tuli vasta kun anturi vaihdettiin. Haittana häiriöstä oli, kuten Viggen viestissä jo mainittiinkin, se ettei A/C toiminut ja tehot olivat alhaalla. En muista mitä anturin vaihto maksoi, sillä se tehtiin määräaikaishuollon yhteydessä, mutta ei se kovin kallista ollut.
Joni
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 14:14
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joni »

Kiitos Vigge, todella tyhjentävä analyysi viasta... mistä löysit noin yksityiskohtaisen kuvauksen? Huoltomanuaaleista vai jostain muualta? Pitäis varmaan hankkia jokin opus tai muuta materiaalia jossa kerrotaan myös mistä mikäkin vitkutin löytyy, onko vinkkejä sellaisesta?

Täytyy huomenna päättää alkaako soittelemaan ja vaihdattaa yksikön pajalla, vai putsaako liittimet ja jos siitä huolimatta vika uusiutuu niin vaihdattaa yksikön vasta sitten, jolloin kyllä menee omaan piikkiin.
Jon & 9-5 2.0TW -02
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Joni kirjoitti:Kiitos Vigge, todella tyhjentävä analyysi viasta... mistä löysit noin yksityiskohtaisen kuvauksen? Huoltomanuaaleista vai jostain muualta? Pitäis varmaan hankkia jokin opus tai muuta materiaalia jossa kerrotaan myös mistä mikäkin vitkutin löytyy, onko vinkkejä sellaisesta?

Täytyy huomenna päättää alkaako soittelemaan ja vaihdattaa yksikön pajalla, vai putsaako liittimet ja jos siitä huolimatta vika uusiutuu niin vaihdattaa yksikön vasta sitten, jolloin kyllä menee omaan piikkiin.
Kun on WISsi käytössä niin "tietää" kaikkea kivaa... :lol:
#1730
500whp.net member
Noksu
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2003 17:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Noksu »

Mistäs tuollaisen WISsin saa?
Joni
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 14:14
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joni »

Tunne itseni hieman hölmöksi :oops: (ei mitenkään uutta tosin)

Uusi anturi maksoi nimittäin kokonaisen kympin ja asennus pikahuollossa muutaman lisää. Eli kädet säilyivät puhtaina toistaiseksi...

Kas kun eivät sanoneet osan hintaa huollossa, niin olisi ymmärtänyt minkähintaisesta urakasta on kyse. "Oma firman" tuotevalikoimista löytyy nimittäin lämpömittareita joiden hintalapussa on nelinumeroinen luku...
Jon & 9-5 2.0TW -02
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Omassa Aerossa samoja oireita

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

Omassa Aerossa samoja oireita

Eli pitäisi hakea uusi anturi, mutta asentajille en anturin vaihdosta maksa mitään...
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Moottorin lämpötilamittausyksikön vika

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Mitä lämpötila antureita T7 koneessa on? Jos tulee koodi P0116 niin mihin anturiin viittaa, kannen päässä olevaan (mittarille?)?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Moottorin lämpötilamittausyksikön vika

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ei ole kuin yksi anturi kannen päässä. T5:een erona on että mittariston lämpöviisarille lämpötieto menee can-väylällä ja tuon ainut anturi menee siis eculle
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Vastaa Viestiin