Ovet eivät lukitu kovalla pakkasella
Ovet eivät lukitu kovalla pakkasella
Noniin, tarvitsi se muutaman päivän yli -20 pakkasia, että edes jotain takkua sai aikaiseksi. Eli takaovet eivät lukitu keskuslukituksella. Oven omasta kukon tapista painamalla kyllä menee normaalisti lukkoon, eikä tunnu mitenkään kankealta. Voisiko olettaa siis pakkasen aiheuttamaa huonoa kosketusta oven liittimessä ? Vai voisiko vika olla itse moottorissa ?
SaabClub #3173
Marko "Jerma" Jerohin
p.050-5328977
mjerohin ÄT nic PISTE fi
----------------------------
Saab 9-5 3.0 V6t Griffin
Marko "Jerma" Jerohin
p.050-5328977
mjerohin ÄT nic PISTE fi
----------------------------
Saab 9-5 3.0 V6t Griffin
Re: Ovet eivät lukitu kovalla pakkasella
Tänä aamuna vaimon Fiestassa ihan sama ilmiö, takaovet eivät tottele keskuslukitusta, mutta käsin eivät tunnu edes kankeilta. Toivottavasti vika poistuu pakkasen hellittäessä...
Liityn Griffinin kanssa samaan joukkoon. Tiistai-illalla, eikä eilen vasen takaovi totellut kauko-ohjausta. Äsken kävin koittamassa ja nyt toimii taas!
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
Lucky bastards! Itse en saanut takaovea auki vaikkei ollut edes lukossa ja kun se viimein aukesi, sitä ei enää saanut kiinni. Ajelin sitten takaovi auki 120 kilsaa.
Vaikuttaako nämä lukkojen jäätymiset varashälyyn? SID pommitti tuolloin pari kertaa tekstiä "service theft alarm", vaatineeko sitten ihan oikeastikin jotain huoltoa...
Vaikuttaako nämä lukkojen jäätymiset varashälyyn? SID pommitti tuolloin pari kertaa tekstiä "service theft alarm", vaatineeko sitten ihan oikeastikin jotain huoltoa...
Griffini oli päivän parkkihallissa, ja avot toimii taas kaikkien ovien keskuslukot (tosin vänkärin puolen takaoven lukon tappi ei liiku, taitaa olla tanko irti alapäästä).
Voikos tätä ongelmaa jotenkin lievittää, esim. ruiskutella se moottori esim. CRC:llä tai jollain kosteudenpoistajalla ?
Voikos tätä ongelmaa jotenkin lievittää, esim. ruiskutella se moottori esim. CRC:llä tai jollain kosteudenpoistajalla ?
SaabClub #3173
Marko "Jerma" Jerohin
p.050-5328977
mjerohin ÄT nic PISTE fi
----------------------------
Saab 9-5 3.0 V6t Griffin
Marko "Jerma" Jerohin
p.050-5328977
mjerohin ÄT nic PISTE fi
----------------------------
Saab 9-5 3.0 V6t Griffin
Työmatka
Ajatteko lyhyitä työmatkoja kun oven lukot jää jumiin. Muija ajaa 2 km suunta töihin ja kaikki lukot oli jumissa. Muija ei päässyt lopulta enään ollenkaan ulos autosta kun takaovet oli lapsi lukossa ja etuoven lukot jumissa. Se ajoi sitten parkkihalliin lämmittelemään ja pääsi satimesta. Sitten se meni hakemaan lapsia hoidosta ja jätti moottorin käyntiin että auto lämpenee ja eihän se sitten päässyt enään autoon sisään.( Auto oli muuten Sunny) 9 tuntia kuivatusta hallissa ja lukot on taas kunnossa.
Oli SAAB 9-5 2.3t ja nyt on Toyota Avensis 1.8 vvti 2001 wagon.
Ei tämä ilmiö minusta oikein kosteudellakaan selity, koska ilmiö poistuu vaikka pakkasta on edelleen reilusti. Ainakin omassa autossa takaovien (joskus molemmat, joskus vain toinen, ja joskus apukusken ovikin tekee saman) keskuslukko lakkaa toimimasta kun pakkasta on enemmän kuin -25. Sitten kun lauhtuu jonnekin -15 tietämille niin kaikki toimii taas vaikkei auto ole päässyt sulamaan. Ellei siellä sitten ole jotain jonka jäätymispiste on sopivasti siinä -15 ja -20 välillä. Jäykältäkään nupit ei tunnu, joten tuskin se sitäkään on että avausmoottorista loppuisi pakkasella vääntö. Voisiko se olla joku lämpölaajenemisjuttu kenties?
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Laitetaan viesti lisää samaan ketjuun: vaimo raportoi että tiistaina jäi auto katokseen, kaukosäädin napsutteli lukkonuppeja ylös-alas mutta ovet olivat tiukasti kiinni. Iltapäivällä sitten ovet rupesivat toimimaan "itsestään".3J kirjoitti:Ei tämä ilmiö minusta oikein kosteudellakaan selity, koska ilmiö poistuu vaikka pakkasta on edelleen reilusti. Ainakin omassa autossa takaovien (joskus molemmat, joskus vain toinen, ja joskus apukusken ovikin tekee saman) keskuslukko lakkaa toimimasta kun pakkasta on enemmän kuin -25. Sitten kun lauhtuu jonnekin -15 tietämille niin kaikki toimii taas vaikkei auto ole päässyt sulamaan. Ellei siellä sitten ole jotain jonka jäätymispiste on sopivasti siinä -15 ja -20 välillä. Jäykältäkään nupit ei tunnu, joten tuskin se sitäkään on että avausmoottorista loppuisi pakkasella vääntö. Voisiko se olla joku lämpölaajenemisjuttu kenties?
Edit: niin joo: asiaan kuului että ensin toimivat vain vasemman laidan etu- ja takaovi, ja tämän jälkeen oikeanpuoleisetkin sitten jossain välissä heräsivät henkiin.
Olin työmatkalla joten en päässyt näkemään oliko vika blondissa (kyseessä on kuitenkin ns fiksu blondi koska suostuu ajamaan vai perheen saabia ) vai saabissa, mutta muistaakseni näin on käynyt joskus aikaisemminkin. Lukkopesät öljyttiin nyttemmin huolellisesti, mutta hyvässä öljyssä ne olivat olevinaan jo aiemminkin...
9-5W 2.0t Aut. vm.-01 + Biopower