Ovet eivät lukitu kovalla pakkasella

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jerma75
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 13:32
Paikkakunta: Vaasa

Ovet eivät lukitu kovalla pakkasella

Viesti Kirjoittaja jerma75 »

Noniin, tarvitsi se muutaman päivän yli -20 pakkasia, että edes jotain takkua sai aikaiseksi. Eli takaovet eivät lukitu keskuslukituksella. Oven omasta kukon tapista painamalla kyllä menee normaalisti lukkoon, eikä tunnu mitenkään kankealta. Voisiko olettaa siis pakkasen aiheuttamaa huonoa kosketusta oven liittimessä ? Vai voisiko vika olla itse moottorissa ?
SaabClub #3173
Marko "Jerma" Jerohin
p.050-5328977
mjerohin ÄT nic PISTE fi
----------------------------
Saab 9-5 3.0 V6t Griffin
Oiler
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 15:50
Paikkakunta: Vaasa

Re: Ovet eivät lukitu kovalla pakkasella

Viesti Kirjoittaja Oiler »

Tänä aamuna vaimon Fiestassa ihan sama ilmiö, takaovet eivät tottele keskuslukitusta, mutta käsin eivät tunnu edes kankeilta. Toivottavasti vika poistuu pakkasen hellittäessä...
saabster
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: To Loka 14, 2004 07:38

Viesti Kirjoittaja saabster »

Tuttua.. täällä kuskin puolen ovet eivät aukea kaukosäätimellä, toisen puolen ovet kyllä.
illu
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: To Huhti 14, 2005 09:57
Paikkakunta: taipalsaari

Viesti Kirjoittaja illu »

täällä takaovien lukot ei aukea taas kun käsineen. :? Ja tekee vain kovilla pakkasilla tätä.
#2389
9-5 2.0t XWD
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Liityn Griffinin kanssa samaan joukkoon. Tiistai-illalla, eikä eilen vasen takaovi totellut kauko-ohjausta. Äsken kävin koittamassa ja nyt toimii taas! :lol:
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
samiko
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: To Loka 07, 2004 17:49
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja samiko »

Tuntuu tutulta, taitaa olla ominaisuus :roll:
voima on turvallisuutta
9-5 Aero autom. -2000 nykyään ex
VW Golf GTI DSG -05
Suzuki GSX-R 1000 -08
konTomi
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 09:37
Paikkakunta: Haapajärvi

Viesti Kirjoittaja konTomi »

Lucky bastards! Itse en saanut takaovea auki vaikkei ollut edes lukossa ja kun se viimein aukesi, sitä ei enää saanut kiinni. Ajelin sitten takaovi auki 120 kilsaa.

Vaikuttaako nämä lukkojen jäätymiset varashälyyn? SID pommitti tuolloin pari kertaa tekstiä "service theft alarm", vaatineeko sitten ihan oikeastikin jotain huoltoa...
jerma75
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 13:32
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja jerma75 »

Griffini oli päivän parkkihallissa, ja avot toimii taas kaikkien ovien keskuslukot (tosin vänkärin puolen takaoven lukon tappi ei liiku, taitaa olla tanko irti alapäästä).

Voikos tätä ongelmaa jotenkin lievittää, esim. ruiskutella se moottori esim. CRC:llä tai jollain kosteudenpoistajalla ?
SaabClub #3173
Marko "Jerma" Jerohin
p.050-5328977
mjerohin ÄT nic PISTE fi
----------------------------
Saab 9-5 3.0 V6t Griffin
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Myös meidän Wagonissa alkaa takaovien lukot temppuilemaan kovilla pakkasilla. Se on ominaisuus ei vika. Kyllä ne lukot taas toimii, kun kelit lauhtuu... Onneksi tänään (-33) oli jo selvästi leudompaa kuin eilen (-36).

Eski
YSI-VIIS
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Touko 16, 2006 07:18
Paikkakunta: Vantaa

Työmatka

Viesti Kirjoittaja YSI-VIIS »

Ajatteko lyhyitä työmatkoja kun oven lukot jää jumiin. Muija ajaa 2 km suunta töihin ja kaikki lukot oli jumissa. Muija ei päässyt lopulta enään ollenkaan ulos autosta kun takaovet oli lapsi lukossa ja etuoven lukot jumissa. Se ajoi sitten parkkihalliin lämmittelemään ja pääsi satimesta. Sitten se meni hakemaan lapsia hoidosta ja jätti moottorin käyntiin että auto lämpenee ja eihän se sitten päässyt enään autoon sisään.( Auto oli muuten Sunny) 9 tuntia kuivatusta hallissa ja lukot on taas kunnossa. :lol:
Oli SAAB 9-5 2.3t ja nyt on Toyota Avensis 1.8 vvti 2001 wagon.
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 3J »

Ei tämä ilmiö minusta oikein kosteudellakaan selity, koska ilmiö poistuu vaikka pakkasta on edelleen reilusti. Ainakin omassa autossa takaovien (joskus molemmat, joskus vain toinen, ja joskus apukusken ovikin tekee saman) keskuslukko lakkaa toimimasta kun pakkasta on enemmän kuin -25. Sitten kun lauhtuu jonnekin -15 tietämille niin kaikki toimii taas vaikkei auto ole päässyt sulamaan. Ellei siellä sitten ole jotain jonka jäätymispiste on sopivasti siinä -15 ja -20 välillä. Jäykältäkään nupit ei tunnu, joten tuskin se sitäkään on että avausmoottorista loppuisi pakkasella vääntö. Voisiko se olla joku lämpölaajenemisjuttu kenties?
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Omassa femmassa juuri sen oven lukitus jumittaa mistä on pahvikin kostunut(oikea taka) :roll: Muut toimineet hyvin :wink:

Viime kesänä koitin sitä eristää, mutta näköjään en onnistunut :lol:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
nipa
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 20:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja nipa »

3J kirjoitti:Ei tämä ilmiö minusta oikein kosteudellakaan selity, koska ilmiö poistuu vaikka pakkasta on edelleen reilusti. Ainakin omassa autossa takaovien (joskus molemmat, joskus vain toinen, ja joskus apukusken ovikin tekee saman) keskuslukko lakkaa toimimasta kun pakkasta on enemmän kuin -25. Sitten kun lauhtuu jonnekin -15 tietämille niin kaikki toimii taas vaikkei auto ole päässyt sulamaan. Ellei siellä sitten ole jotain jonka jäätymispiste on sopivasti siinä -15 ja -20 välillä. Jäykältäkään nupit ei tunnu, joten tuskin se sitäkään on että avausmoottorista loppuisi pakkasella vääntö. Voisiko se olla joku lämpölaajenemisjuttu kenties?
Laitetaan viesti lisää samaan ketjuun: vaimo raportoi että tiistaina jäi auto katokseen, kaukosäädin napsutteli lukkonuppeja ylös-alas mutta ovet olivat tiukasti kiinni. Iltapäivällä sitten ovet rupesivat toimimaan "itsestään".

Edit: niin joo: asiaan kuului että ensin toimivat vain vasemman laidan etu- ja takaovi, ja tämän jälkeen oikeanpuoleisetkin sitten jossain välissä heräsivät henkiin.

Olin työmatkalla joten en päässyt näkemään oliko vika blondissa (kyseessä on kuitenkin ns fiksu blondi koska suostuu ajamaan vai perheen saabia ;) ) vai saabissa, mutta muistaakseni näin on käynyt joskus aikaisemminkin. Lukkopesät öljyttiin nyttemmin huolellisesti, mutta hyvässä öljyssä ne olivat olevinaan jo aiemminkin...
9-5W 2.0t Aut. vm.-01 + Biopower
nipa
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 20:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja nipa »

9-5T kirjoitti:
nipa kirjoitti:Lukkopesät öljyttiin nyttemmin huolellisesti, mutta hyvässä öljyssä ne olivat olevinaan jo aiemminkin...
Mitä tarkoitat lukkopesillä?
Tarkoitin lukon kielimekanismia siinä oven päädyssä :oops:
9-5W 2.0t Aut. vm.-01 + Biopower
nipa
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 20:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja nipa »

Mimmi kirjoitti:Pilkunnuss*ntaa: Lukossa ei ole kieltä, vaan telki.
Lukkojen telkit ovat tukevasti aseöljyssä :)

Tämä taitaa olla tällainen säännöllisen epäsäännöllinen ilmiö ainakin täällä etelän lämmössä, osuisiko kohdalle kerran pari talvessa...
9-5W 2.0t Aut. vm.-01 + Biopower
Vastaa Viestiin