2.0t, 2.3t - automaatti vai manuaali
Olipa aika ihme kommenttia, mutta on sulla täällä ollut ennenkin kärkeviä mielipiteitä.9-5T kirjoitti:Noin minäkin ajattelin kun ajoin reilut 200000km 2,3t:llä mutta kun pääsin koittamaan 2,0t + orkkis lastu oli päätös harvinaisen selvä enkä ole yli miljoonan kilometrin aikana kaivannut saman koneen kalliimpaa versiota jossa on pidempi iskunpituus ja suurempi kulutus.Tannisto kirjoitti: Eli kone on ainakin tuo 2,3 litrainen.
Itselläni 2.3t ja kaverilla 2.0 t, en voisi kuvitellakaan vaihtoa niin tehottomaan, isoon autoon ja lastutus olisi pois suljettu vaihtoehto.
Toi sun kulutus syytös ei sitten muuten pidä paikkaansa, jos auto varsinkin on semmoisessa kuormassa kuin meillä normaalisti.
Eikait sillä koneella ole juuri merkitystä kumpi on, kunhan on vaan hyvässä kunnossa. Nordicin steg1:llä ja hieman normaalia kovemmilla peruspaineilla 2.0 kulki ja väänsi mukavasti alhaalta asti.
En ymmärrä mitä vikaa olisi esim muutoskatsastettavassa virityssarjassa, sehän vain parantaa moottorin käytöstä eikä mitenkään vaaranna sen kestävyyttä?
Vakiotehoisena eli 150-hevosvoimaisena on kyllä aivan liian laiska, eikä 170hv:n pidempi-iskuinenkaan varmaan juuri siitä poikkea.
Valitsisin itse automaatin, en pitänyt 9-5:n vaihteensiirrosta (oli kylläkin 1. versio ja valmistettu syksyllä 1997, liekö vaihteensiirto parempi ja täsmällisempi uudemmissa).
En ymmärrä mitä vikaa olisi esim muutoskatsastettavassa virityssarjassa, sehän vain parantaa moottorin käytöstä eikä mitenkään vaaranna sen kestävyyttä?
Vakiotehoisena eli 150-hevosvoimaisena on kyllä aivan liian laiska, eikä 170hv:n pidempi-iskuinenkaan varmaan juuri siitä poikkea.
Valitsisin itse automaatin, en pitänyt 9-5:n vaihteensiirrosta (oli kylläkin 1. versio ja valmistettu syksyllä 1997, liekö vaihteensiirto parempi ja täsmällisempi uudemmissa).
Viimeksi muokannut ng900aero, Pe Helmi 09, 2007 11:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
malait kirjoitti:Olipa aika ihme kommenttia, mutta on sulla täällä ollut ennenkin kärkeviä mielipiteitä.9-5T kirjoitti:Noin minäkin ajattelin kun ajoin reilut 200000km 2,3t:llä mutta kun pääsin koittamaan 2,0t + orkkis lastu oli päätös harvinaisen selvä enkä ole yli miljoonan kilometrin aikana kaivannut saman koneen kalliimpaa versiota jossa on pidempi iskunpituus ja suurempi kulutus.Tannisto kirjoitti: Eli kone on ainakin tuo 2,3 litrainen.
Itselläni 2.3t ja kaverilla 2.0 t, en voisi kuvitellakaan vaihtoa niin tehottomaan, isoon autoon ja lastutus olisi pois suljettu vaihtoehto.
Toi sun kulutus syytös ei sitten muuten pidä paikkaansa, jos auto varsinkin on semmoisessa kuormassa kuin meillä normaalisti.
Missähän on se kulutus syytös on tossa tekstissä ??
Miksi ei lastutusta ?? saabin org. 190 hp virihän on katsastettavissa ja tehtaan takuu säilyy. Orginaaliin viriinhän kuuluu myös suuttimet.
Kyllä 190 hp 2.0t aina 2.3t:n 170 hp:lla "voittaa" jos valita saisi.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Re: 2.0t, 2.3t - automaatti vai manuaali
Ja otsikossahan lukee: 2.0t, 2.3t - automaatti vai manuaaliTannisto kirjoitti:....noiden autojen välisiin eroihin polttoainetaloudellisessa mielessä...
Näin se vaan tääkin keskustelu kääntyi viritykseen, taitaa kaikki it olla alitehoisia
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Muistuttaisin manuaali / automaatti keskustelussa siitä, että ei tuo Saabissa käytettävä automaatti loota ei ole täysin murheeton. Ainakaan uudempi malli.
Itselläni on ollut 5kpl uudempia manuaali Saabeja, joissa ei vaihteiden kanssa ollut mitään ongelmaa.
Automaatin kanssa taas on ollut murheita. Automaatti on kiva ja kun se hajoo, niin korjaus maksaa.
Tällä hetkellä talossa on NG900 automaatti ja 9-5Aero uudemmalla 5 lovisella automaatilla. Tuo uusi automaatti vaihtaa korjauksenkin jälkeen huonommin kuin vanhan NG 900:n laatikko. Huonommin tarkoittaa hetkittäin nykivää vaihtamista ja joskus laatikko "ryntää" eli vaihtaa suuremmalle aivan liian aikaisin tai silloin kun on jo päästänyt jalan kaasulta. Samoja huomioita on muutkin tällä palstalla kirjoitelleet. Laatikossa on uusi softa, vaihdettu useaan otteeseen öljyt jne.
Minun mielipiteeni on että automaatti on mukava ja silti suositteltava, mutta 9-5:sen laatikko ei todellakaan ole parhaasta päästä. Se mikä kulutukseen tulee ja keskusteluun 2.0T/t vai 2.3T/t, niin ostaisin 2.3T tai 2.3t ja lastun perään. 2.0 lastulla ei myöskään ole täysin pois suljettu. Käytettynä ei vain noiden 2.0 ja 2.3:sen välillä ole juurikaan hintaeroa. 9-5:nen on iso ja painava auto ja varsinkin kun auto lastataan täyteen. Teho / paino suhde esim. 150HP matalapaineturbo + automaatti ei tosiaankaan ole kehuttava..
OT: Tuli tilattua Stage 3:nen Aeroon. Aero menee ihan ok, kun yksin ajaa. Täyteen lastattuna ei . Enempää ei tehoja uskalla ottaa, sillä reilut 450Nm vääntöä (tai ainakin pitäisi olla) alkaa olemaan jo automaatille haaste.
Itselläni on ollut 5kpl uudempia manuaali Saabeja, joissa ei vaihteiden kanssa ollut mitään ongelmaa.
Automaatin kanssa taas on ollut murheita. Automaatti on kiva ja kun se hajoo, niin korjaus maksaa.
Tällä hetkellä talossa on NG900 automaatti ja 9-5Aero uudemmalla 5 lovisella automaatilla. Tuo uusi automaatti vaihtaa korjauksenkin jälkeen huonommin kuin vanhan NG 900:n laatikko. Huonommin tarkoittaa hetkittäin nykivää vaihtamista ja joskus laatikko "ryntää" eli vaihtaa suuremmalle aivan liian aikaisin tai silloin kun on jo päästänyt jalan kaasulta. Samoja huomioita on muutkin tällä palstalla kirjoitelleet. Laatikossa on uusi softa, vaihdettu useaan otteeseen öljyt jne.
Minun mielipiteeni on että automaatti on mukava ja silti suositteltava, mutta 9-5:sen laatikko ei todellakaan ole parhaasta päästä. Se mikä kulutukseen tulee ja keskusteluun 2.0T/t vai 2.3T/t, niin ostaisin 2.3T tai 2.3t ja lastun perään. 2.0 lastulla ei myöskään ole täysin pois suljettu. Käytettynä ei vain noiden 2.0 ja 2.3:sen välillä ole juurikaan hintaeroa. 9-5:nen on iso ja painava auto ja varsinkin kun auto lastataan täyteen. Teho / paino suhde esim. 150HP matalapaineturbo + automaatti ei tosiaankaan ole kehuttava..
OT: Tuli tilattua Stage 3:nen Aeroon. Aero menee ihan ok, kun yksin ajaa. Täyteen lastattuna ei . Enempää ei tehoja uskalla ottaa, sillä reilut 450Nm vääntöä (tai ainakin pitäisi olla) alkaa olemaan jo automaatille haaste.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Sitten sinun 9-5:n laatikko ei ole kunnossa vieläkään... Omat kokemukset noista 9-5 automaateista on, että uudempi vaihtaa siistimmin kuin vanha. Uudempia on tosiaan korjattu/vaihdettu uusiin takuutyönä, joten ilmeisesti kestävin laatikko 9-5:een on tuo vanhempi 4-portainen automaatti. NG900/OG9-3:ssa on sama 4-portainen Aisinin laatikko. Kannattaa kuitenkin muistaa, että Saabissa on perinteisesti aina ollut heikot vaihdelaatikot, joten GM:ää tästä on turha syyttääeklunto1 kirjoitti:Muistuttaisin manuaali / automaatti keskustelussa siitä, että ei tuo Saabissa käytettävä automaatti loota ei ole täysin murheeton. Ainakaan uudempi malli.
Itselläni on ollut 5kpl uudempia manuaali Saabeja, joissa ei vaihteiden kanssa ollut mitään ongelmaa.
Automaatin kanssa taas on ollut murheita. Automaatti on kiva ja kun se hajoo, niin korjaus maksaa.
Tällä hetkellä talossa on NG900 automaatti ja 9-5Aero uudemmalla 5 lovisella automaatilla. Tuo uusi automaatti vaihtaa korjauksenkin jälkeen huonommin kuin vanhan NG 900:n laatikko. Huonommin tarkoittaa hetkittäin nykivää vaihtamista ja joskus laatikko "ryntää" eli vaihtaa suuremmalle aivan liian aikaisin tai silloin kun on jo päästänyt jalan kaasulta. Samoja huomioita on muutkin tällä palstalla kirjoitelleet. Laatikossa on uusi softa, vaihdettu useaan otteeseen öljyt jne.
Eski
Re: 2.0t, 2.3t - automaatti vai manuaali
Tannisto kirjoitti:Näin se vaan tääkin keskustelu kääntyi viritykseen, taitaa kaikki it olla alitehoisia
haha.... Juuri ajattelin samaa....
Omalle kohdalle kepin hämmentäminen ei anna mitään lisäarvoa.
Jos ysivitonen olisi ainut auto niin ehkä sitten asia olisi toisin.
4 lovinen automaagi on tosiaan hieman ronkeli vaihdoissaan joskus, mutta olen harhauttanut itsenikin monta kertaa kaasujalan pumppauksilla, joten ei voi moittia...
Juuri tällaisten keskustelujen vuoksi autovalmistajilla on tarjolla erilaisia kokoonpanoja...
T: Pötkövaihteet ja alipaineahdettu 2.0t
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Re: 2.0t, 2.3t - automaatti vai manuaali
Kannattaa nauttia nyt kun vielä voi. Jos eu saa läpi päästörajansa, vuodesta 2012 eteenpäin ei auto kuulemma saa viedä yli viittä litraa satasella. Voi olla itkussa pitelemistä "suoritus"kyvyn suhteen..JKen kirjoitti:Ja otsikossahan lukee: 2.0t, 2.3t - automaatti vai manuaaliTannisto kirjoitti:....noiden autojen välisiin eroihin polttoainetaloudellisessa mielessä...
Näin se vaan tääkin keskustelu kääntyi viritykseen, taitaa kaikki it olla alitehoisia
Koeajoin 9-5 2.0t Turbo Pilot -mallin (automaatti), joka oli piristetty tehtaan 185 hv (vai onko 192 hv) boksilla. Täytyy myöntää että suorituskyky oli hyvin positiivinen yllätys, auto tuntui ihan riittävän pirteältä erityisesti maantienopeuksissa. Mielestäni moottori oli myös hiljaisempi kuin 2.3T-mallissa (-04), samoin rengasääniä oli vähemmän. En tiedä onko eristykset parantuneet vai johtuuko renkaista, koeajoautossa oli 17 tuuman nastarenkaat (Continental) ja 2.3T:ssä on alla Hakkapeliitta neloset - jotka mahtavat olla äänekkäimmät renkaat mitä kaupasta saa. Muutoinkin auto tuntui kaikin puolin erinomaiselta, mielestäni esim. sporttipenkit ovat kankaisena miellyttävämmät kuin nahkaisina. Alkoi tuntua siltä että tuo 2.0t lastutettuna 210-heppaiseksi (Hirsch) taitaa olla kaikkien järkevin 9-5-malli.
Vierailin tuolla Elkpartsin sivulla. Mikä ero on M01:n ja M02:n boksilla? Eikös näissä vuosimalleissa ole samat boksit? NIMITTÄIN tuo M01 on tarjouksessa sikapaljon halvempi. Kalliimmassa M01:ssä näemmä lienee uudet suuttimet mukana, mutta niitä ei näy M02:n kuvassa. Eli uskallanko tilata M02:seen tuon halvemman M01:n boksin?9-5T kirjoitti:2,0 on ainoa johon saa Saabin lastun katsastettua ja niitä löytyy valmiina muutetuista ja alkuperäisistä, Hirschin kaikkiin mutta jarruja joutuu vaihtamaan. Hirsch n. alle 1500e ja saabin omat vuosimallista riippuen, elkspartsilta näet heidän hintansa.Tannisto kirjoitti:Kuinkas paljon 2,0:n virisarja mahtaa kustantaa?
http://www.elkparts.com/index.php/cPath ... 0a32cc22a8
Joo, 2001--> on kaikilla markkina alueilla ollut 2 lambda-anturia. Pieniä ohjelmistoversioeroja ilmeisesti tullut ainakin vuosittain, nämä kuitenkaan eivät aiheuta mitään toimenpiteitä.9-5T kirjoitti:Niissä on jotain eroa mutta myin oman -01 boksini jollekkin foorumilaiselle -02 autoon ja se sopi täysin.
Omaan -98 2.0t malliin laitoin MY00 T7.7 boksin ja toimi sukkana.
Vanhempiin B235 koneisiin kannattaa olla tarkkana, jos ei ole tarkkaa tietoa minne markkina alueelle auto on alunperin myyty. Isolohkossa kun on ollut alusta alkaen 2 lamba-anturia CA ja USA alueilla. Tuolta Suomeen tulleet autot ovat kuitenkin ilmeisen harvinaisia....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814