2.0t, 2.3t - automaatti vai manuaali

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

Jos puhutaan virivapaista koneista, niin vähemmän 2.3:nen vie pensaa. Ja automaatti ehdottomasti, ei tarvii miettiä onko oikea vaihde valittuna 8)
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
malait
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ke Maalis 30, 2005 16:15
Paikkakunta: keski- suomi

Viesti Kirjoittaja malait »

9-5T kirjoitti:
Tannisto kirjoitti: Eli kone on ainakin tuo 2,3 litrainen.
Noin minäkin ajattelin kun ajoin reilut 200000km 2,3t:llä mutta kun pääsin koittamaan 2,0t + orkkis lastu oli päätös harvinaisen selvä enkä ole yli miljoonan kilometrin aikana kaivannut saman koneen kalliimpaa versiota jossa on pidempi iskunpituus ja suurempi kulutus.
Olipa aika ihme kommenttia, mutta on sulla täällä ollut ennenkin kärkeviä mielipiteitä.
Itselläni 2.3t ja kaverilla 2.0 t, en voisi kuvitellakaan vaihtoa niin tehottomaan, isoon autoon ja lastutus olisi pois suljettu vaihtoehto.
Toi sun kulutus syytös ei sitten muuten pidä paikkaansa, jos auto varsinkin on semmoisessa kuormassa kuin meillä normaalisti.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eikait sillä koneella ole juuri merkitystä kumpi on, kunhan on vaan hyvässä kunnossa. Nordicin steg1:llä ja hieman normaalia kovemmilla peruspaineilla 2.0 kulki ja väänsi mukavasti alhaalta asti.
En ymmärrä mitä vikaa olisi esim muutoskatsastettavassa virityssarjassa, sehän vain parantaa moottorin käytöstä eikä mitenkään vaaranna sen kestävyyttä?
Vakiotehoisena eli 150-hevosvoimaisena on kyllä aivan liian laiska, eikä 170hv:n pidempi-iskuinenkaan varmaan juuri siitä poikkea.
Valitsisin itse automaatin, en pitänyt 9-5:n vaihteensiirrosta (oli kylläkin 1. versio ja valmistettu syksyllä 1997, liekö vaihteensiirto parempi ja täsmällisempi uudemmissa).
Viimeksi muokannut ng900aero, Pe Helmi 09, 2007 11:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

malait kirjoitti:
9-5T kirjoitti:
Tannisto kirjoitti: Eli kone on ainakin tuo 2,3 litrainen.
Noin minäkin ajattelin kun ajoin reilut 200000km 2,3t:llä mutta kun pääsin koittamaan 2,0t + orkkis lastu oli päätös harvinaisen selvä enkä ole yli miljoonan kilometrin aikana kaivannut saman koneen kalliimpaa versiota jossa on pidempi iskunpituus ja suurempi kulutus.
Olipa aika ihme kommenttia, mutta on sulla täällä ollut ennenkin kärkeviä mielipiteitä.
Itselläni 2.3t ja kaverilla 2.0 t, en voisi kuvitellakaan vaihtoa niin tehottomaan, isoon autoon ja lastutus olisi pois suljettu vaihtoehto.
Toi sun kulutus syytös ei sitten muuten pidä paikkaansa, jos auto varsinkin on semmoisessa kuormassa kuin meillä normaalisti.

Missähän on se kulutus syytös on tossa tekstissä ??
Miksi ei lastutusta ?? saabin org. 190 hp virihän on katsastettavissa ja tehtaan takuu säilyy. Orginaaliin viriinhän kuuluu myös suuttimet.
Kyllä 190 hp 2.0t aina 2.3t:n 170 hp:lla "voittaa" jos valita saisi.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: 2.0t, 2.3t - automaatti vai manuaali

Viesti Kirjoittaja JKen »

Tannisto kirjoitti:....noiden autojen välisiin eroihin polttoainetaloudellisessa mielessä...
Ja otsikossahan lukee: 2.0t, 2.3t - automaatti vai manuaali

Näin se vaan tääkin keskustelu kääntyi viritykseen, taitaa kaikki :saab: it olla alitehoisia :mrgreen:
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Kuinkas paljon 2,0:n virisarja mahtaa kustantaa?

Ei tässä varmaan auta kuin käydä rasittavuuksiin asti autoliikkeissä ajelemassa noita autoja. Sillähän se perinteisesti selviää mikä omiin tarpeisiin osuu.
"Ihme ukko, kun ramppaa alvariinsa eikä koskaan osta mitään" :lol:
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Muistuttaisin manuaali / automaatti keskustelussa siitä, että ei tuo Saabissa käytettävä automaatti loota ei ole täysin murheeton. Ainakaan uudempi malli.
Itselläni on ollut 5kpl uudempia manuaali Saabeja, joissa ei vaihteiden kanssa ollut mitään ongelmaa.
Automaatin kanssa taas on ollut murheita. Automaatti on kiva ja kun se hajoo, niin korjaus maksaa.
Tällä hetkellä talossa on NG900 automaatti ja 9-5Aero uudemmalla 5 lovisella automaatilla. Tuo uusi automaatti vaihtaa korjauksenkin jälkeen huonommin kuin vanhan NG 900:n laatikko. Huonommin tarkoittaa hetkittäin nykivää vaihtamista ja joskus laatikko "ryntää" eli vaihtaa suuremmalle aivan liian aikaisin tai silloin kun on jo päästänyt jalan kaasulta. Samoja huomioita on muutkin tällä palstalla kirjoitelleet. Laatikossa on uusi softa, vaihdettu useaan otteeseen öljyt jne.

Minun mielipiteeni on että automaatti on mukava ja silti suositteltava, mutta 9-5:sen laatikko ei todellakaan ole parhaasta päästä. Se mikä kulutukseen tulee ja keskusteluun 2.0T/t vai 2.3T/t, niin ostaisin 2.3T tai 2.3t ja lastun perään. 2.0 lastulla ei myöskään ole täysin pois suljettu. Käytettynä ei vain noiden 2.0 ja 2.3:sen välillä ole juurikaan hintaeroa. 9-5:nen on iso ja painava auto ja varsinkin kun auto lastataan täyteen. Teho / paino suhde esim. 150HP matalapaineturbo + automaatti ei tosiaankaan ole kehuttava..

OT: Tuli tilattua Stage 3:nen Aeroon. Aero menee ihan ok, kun yksin ajaa. Täyteen lastattuna ei :). Enempää ei tehoja uskalla ottaa, sillä reilut 450Nm vääntöä (tai ainakin pitäisi olla) alkaa olemaan jo automaatille haaste.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

eklunto1 kirjoitti:Muistuttaisin manuaali / automaatti keskustelussa siitä, että ei tuo Saabissa käytettävä automaatti loota ei ole täysin murheeton. Ainakaan uudempi malli.
Itselläni on ollut 5kpl uudempia manuaali Saabeja, joissa ei vaihteiden kanssa ollut mitään ongelmaa.
Automaatin kanssa taas on ollut murheita. Automaatti on kiva ja kun se hajoo, niin korjaus maksaa.
Tällä hetkellä talossa on NG900 automaatti ja 9-5Aero uudemmalla 5 lovisella automaatilla. Tuo uusi automaatti vaihtaa korjauksenkin jälkeen huonommin kuin vanhan NG 900:n laatikko. Huonommin tarkoittaa hetkittäin nykivää vaihtamista ja joskus laatikko "ryntää" eli vaihtaa suuremmalle aivan liian aikaisin tai silloin kun on jo päästänyt jalan kaasulta. Samoja huomioita on muutkin tällä palstalla kirjoitelleet. Laatikossa on uusi softa, vaihdettu useaan otteeseen öljyt jne.
Sitten sinun 9-5:n laatikko ei ole kunnossa vieläkään... Omat kokemukset noista 9-5 automaateista on, että uudempi vaihtaa siistimmin kuin vanha. Uudempia on tosiaan korjattu/vaihdettu uusiin takuutyönä, joten ilmeisesti kestävin laatikko 9-5:een on tuo vanhempi 4-portainen automaatti. NG900/OG9-3:ssa on sama 4-portainen Aisinin laatikko. Kannattaa kuitenkin muistaa, että Saabissa on perinteisesti aina ollut heikot vaihdelaatikot, joten GM:ää tästä on turha syyttää :evil:

Eski
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 2.0t, 2.3t - automaatti vai manuaali

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Tannisto kirjoitti:Näin se vaan tääkin keskustelu kääntyi viritykseen, taitaa kaikki :saab: it olla alitehoisia :mrgreen:

haha.... Juuri ajattelin samaa.... :D
Omalle kohdalle kepin hämmentäminen ei anna mitään lisäarvoa.
Jos ysivitonen olisi ainut auto niin ehkä sitten asia olisi toisin.
4 lovinen automaagi on tosiaan hieman ronkeli vaihdoissaan joskus, mutta olen harhauttanut itsenikin monta kertaa kaasujalan pumppauksilla, joten ei voi moittia... :lol:
Juuri tällaisten keskustelujen vuoksi autovalmistajilla on tarjolla erilaisia kokoonpanoja... :wink:

T: Pötkövaihteet ja alipaineahdettu 2.0t
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Saabin 2.0t:n orggisviriboksia tarjottiin minulle uuteen autoon 500 euron lisähintaan Laakkosella, joten ehkä kannattaa kysyä hintaa myös Saab-kaupasta... Myös ProCarServicestä saa noita orggisbokseja edullisesti.

Eski
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: 2.0t, 2.3t - automaatti vai manuaali

Viesti Kirjoittaja jmarin »

JKen kirjoitti:
Tannisto kirjoitti:....noiden autojen välisiin eroihin polttoainetaloudellisessa mielessä...
Ja otsikossahan lukee: 2.0t, 2.3t - automaatti vai manuaali

Näin se vaan tääkin keskustelu kääntyi viritykseen, taitaa kaikki :saab: it olla alitehoisia :mrgreen:
Kannattaa nauttia nyt kun vielä voi. Jos eu saa läpi päästörajansa, vuodesta 2012 eteenpäin ei auto kuulemma saa viedä yli viittä litraa satasella. Voi olla itkussa pitelemistä "suoritus"kyvyn suhteen..
MattiR
"Turbo"
Viestit: 269
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Koeajoin 9-5 2.0t Turbo Pilot -mallin (automaatti), joka oli piristetty tehtaan 185 hv (vai onko 192 hv) boksilla. Täytyy myöntää että suorituskyky oli hyvin positiivinen yllätys, auto tuntui ihan riittävän pirteältä erityisesti maantienopeuksissa. Mielestäni moottori oli myös hiljaisempi kuin 2.3T-mallissa (-04), samoin rengasääniä oli vähemmän. En tiedä onko eristykset parantuneet vai johtuuko renkaista, koeajoautossa oli 17 tuuman nastarenkaat (Continental) ja 2.3T:ssä on alla Hakkapeliitta neloset - jotka mahtavat olla äänekkäimmät renkaat mitä kaupasta saa. Muutoinkin auto tuntui kaikin puolin erinomaiselta, mielestäni esim. sporttipenkit ovat kankaisena miellyttävämmät kuin nahkaisina. Alkoi tuntua siltä että tuo 2.0t lastutettuna 210-heppaiseksi (Hirsch) taitaa olla kaikkien järkevin 9-5-malli.
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja soap95 »

9-5T kirjoitti:
Tannisto kirjoitti:Kuinkas paljon 2,0:n virisarja mahtaa kustantaa?
2,0 on ainoa johon saa Saabin lastun katsastettua ja niitä löytyy valmiina muutetuista ja alkuperäisistä, Hirschin kaikkiin mutta jarruja joutuu vaihtamaan. Hirsch n. alle 1500e ja saabin omat vuosimallista riippuen, elkspartsilta näet heidän hintansa.
http://www.elkparts.com/index.php/cPath ... 0a32cc22a8
Vierailin tuolla Elkpartsin sivulla. Mikä ero on M01:n ja M02:n boksilla? Eikös näissä vuosimalleissa ole samat boksit? NIMITTÄIN tuo M01 on tarjouksessa sikapaljon halvempi. Kalliimmassa M01:ssä näemmä lienee uudet suuttimet mukana, mutta niitä ei näy M02:n kuvassa. Eli uskallanko tilata M02:seen tuon halvemman M01:n boksin?
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

9-5T kirjoitti:Niissä on jotain eroa mutta myin oman -01 boksini jollekkin foorumilaiselle -02 autoon ja se sopi täysin.
Joo, 2001--> on kaikilla markkina alueilla ollut 2 lambda-anturia. Pieniä ohjelmistoversioeroja ilmeisesti tullut ainakin vuosittain, nämä kuitenkaan eivät aiheuta mitään toimenpiteitä.
Omaan -98 2.0t malliin laitoin MY00 T7.7 boksin ja toimi sukkana.

Vanhempiin B235 koneisiin kannattaa olla tarkkana, jos ei ole tarkkaa tietoa minne markkina alueelle auto on alunperin myyty. Isolohkossa kun on ollut alusta alkaen 2 lamba-anturia CA ja USA alueilla. Tuolta Suomeen tulleet autot ovat kuitenkin ilmeisen harvinaisia....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Arcer
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Viesti Kirjoittaja Arcer »

Tilasin elkpartsilta -01 boksin juurikin hinnan takia ja hyvin toimii -02:ssa. Mukana tulee liki 100e tulpat, joten hintaa ei voi pitää kovin pahana.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
Vastaa Viestiin