Hajosiko moottori nyt? (neuvoja tarvittaisi, KIIRE)
-
- "Kaasari"
- Viestit: 44
- Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 23:11
Hajosiko moottori nyt? (neuvoja tarvittaisi, KIIRE)
Eli autona on SE 2.3t A vm. 99 Autolla ajettu 118300. Huomasin viime aikoina ylimääräistä rahinaa ja kolinaa moottorista ja varasin auton määräaikaishuoltoon (huomiseksi), jonka yhteydessä oli tarkoitus avata ja katsoa, mikä on hätänä.
Illalla (tänään) ne äänet voimistuivat niin paljon, että kun painoin kaasua, matkustamoon tuli harvinaisen outo "pihisevä" ääni, joten avasin konepellin ja oli ilmiselvästi tapahtumassa jotain (joka tulee erit. kalliiksi), joten varovasti ajoin parkkihalliin ja siellä käynti muuttui epätasaiseksi ja sammutettuani moottorin käynnistin sen uudestan, jolloin konepellin alta nousi kauhea savu ja haju oli ihan kuin palaneen kumin tms.
Nyt 4:n tunnin kuluttua kävin parkkihallissa ja kokeilin käynnistää, käynti oli heti epätasainen ja se savu nousi taas, sammutin sen heti.
Mitä mun kannattaa nyt tehdä? Hinaanko auton merkkihuoltoon (Länsi-Auto Herttoniemi) vaiko johonkin muuhun huomattavasti edullisempaan paikkaan. Kyse on lähinnä siitä, ettei kukaan kusettaisi, vaan saisi auton kuntoon ilman mitään ylimääräisiä virhearviointeja ja lasku olisi kohtuullinen (1000-1400€). Mun tietääkseni ainaki jakopäänketjun remppa ei ole hirveän halpa lysti, oletan myös turbon hajonneen tässä samalla ja se koliseva ääni sieltä konehuoneesta oli kai jakopään ketjusta peräisin.
Neuvoja kaivataan, kiitos!
Illalla (tänään) ne äänet voimistuivat niin paljon, että kun painoin kaasua, matkustamoon tuli harvinaisen outo "pihisevä" ääni, joten avasin konepellin ja oli ilmiselvästi tapahtumassa jotain (joka tulee erit. kalliiksi), joten varovasti ajoin parkkihalliin ja siellä käynti muuttui epätasaiseksi ja sammutettuani moottorin käynnistin sen uudestan, jolloin konepellin alta nousi kauhea savu ja haju oli ihan kuin palaneen kumin tms.
Nyt 4:n tunnin kuluttua kävin parkkihallissa ja kokeilin käynnistää, käynti oli heti epätasainen ja se savu nousi taas, sammutin sen heti.
Mitä mun kannattaa nyt tehdä? Hinaanko auton merkkihuoltoon (Länsi-Auto Herttoniemi) vaiko johonkin muuhun huomattavasti edullisempaan paikkaan. Kyse on lähinnä siitä, ettei kukaan kusettaisi, vaan saisi auton kuntoon ilman mitään ylimääräisiä virhearviointeja ja lasku olisi kohtuullinen (1000-1400€). Mun tietääkseni ainaki jakopäänketjun remppa ei ole hirveän halpa lysti, oletan myös turbon hajonneen tässä samalla ja se koliseva ääni sieltä konehuoneesta oli kai jakopään ketjusta peräisin.
Neuvoja kaivataan, kiitos!
Epätasainen käynti, savu ja palaneen käry viittaisivat vahvasti sytytyskasettivikaan. Sitä en osaa arvata aiheuttaako viallinen sytkäkasetti rahinaa ja kolinaa.
Onko autoosi vaihdettu sytkäkasetti asiakastyytyväisyyskampanjan 15444 piikkiin?
Aiheesta mm. oheisessa viestiketjussa:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... tyskasetti
Onko autoosi vaihdettu sytkäkasetti asiakastyytyväisyyskampanjan 15444 piikkiin?
Aiheesta mm. oheisessa viestiketjussa:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... tyskasetti
Volvo XC60 T8 AWD Long Range Plus Dark -24
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Hihnaongelmaan viittasis kuminkäry joten saattaa olla että halvalla pääsee jos tuuri käy.
Kannattas kysyä jotain "asiantuntevaa" kanssa-saabistia katsomaan onko ongelma hihnassa/ohjureissa jos itse ei asiaa kykene tsekkaamaan.
Kannattas kysyä jotain "asiantuntevaa" kanssa-saabistia katsomaan onko ongelma hihnassa/ohjureissa jos itse ei asiaa kykene tsekkaamaan.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Vaikuttais hihnalta.. Et huomannu esim ohjaustehostimen toiminnassa mitään? Jos ohjaus jäykistyi samalla, niin hihna...
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 44
- Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 23:11
-
- "Kaasari"
- Viestit: 44
- Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 23:11
Moniurahihna oli se syypää, eli oikeassa oli suurin osa teistä! Lasku ei ollut hirveä, mutta moottorista puuttui 1,5l öljyä kuulemma, joten se mietityttää nyt, et onko syönyt enemmän öljyä?
Huomenna vien sen määräaikaishuoltoon ja ensi viikolla Saab-asiantutiajalle, joka rupee tarkemmin kattomaan sitä moottoria jne.
Länsi-Auton korjaajaa ei homma kiinnostanut, oli sen näköinen
Huomenna vien sen määräaikaishuoltoon ja ensi viikolla Saab-asiantutiajalle, joka rupee tarkemmin kattomaan sitä moottoria jne.
Länsi-Auton korjaajaa ei homma kiinnostanut, oli sen näköinen

Ihan hyvä, että kyseessä oli "vain" hihna.
Itsellä ei tuosta moniurahihnasta (onneksi) ole kokemuksia. Omassa autossa kuvatun kaltaiset oireet aiheutuivat sytytyskasetista, mutta mulla onkin kuutonen, jossa ainakin toinen sylinteriryhmä jää pelittämään mikäli yhden tulpan sytytysyksikkö tökkää. Nelareista ei ole kokemusta, loppuuko käynti ja kukkuminen kokonaan, jos yhden pytyn sytytys pimenee?
Voiko tuota moniurahihnan ohjainrullien jumittamista mietenkään ennakoida?
Itsellä ei tuosta moniurahihnasta (onneksi) ole kokemuksia. Omassa autossa kuvatun kaltaiset oireet aiheutuivat sytytyskasetista, mutta mulla onkin kuutonen, jossa ainakin toinen sylinteriryhmä jää pelittämään mikäli yhden tulpan sytytysyksikkö tökkää. Nelareista ei ole kokemusta, loppuuko käynti ja kukkuminen kokonaan, jos yhden pytyn sytytys pimenee?
Voiko tuota moniurahihnan ohjainrullien jumittamista mietenkään ennakoida?
Volvo XC60 T8 AWD Long Range Plus Dark -24
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
-
- "Kaasari"
- Viestit: 44
- Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 23:11
Ilmeisesti voi, kun moniurahihnan kiristys olisi kuulunut 110 tkm:n huoltoon, mutta en tehnyt kyseistä huoltoa, koska luotin, että 103tkm:n kohdalla olisi tehty kaikki tarpeellinen. Eli oma vika oli toi osittain.9-5 3.0t kirjoitti:Ihan hyvä, että kyseessä oli "vain" hihna.
Itsellä ei tuosta moniurahihnasta (onneksi) ole kokemuksia. Omassa autossa kuvatun kaltaiset oireet aiheutuivat sytytyskasetista, mutta mulla onkin kuutonen, jossa ainakin toinen sylinteriryhmä jää pelittämään mikäli yhden tulpan sytytysyksikkö tökkää. Nelareista ei ole kokemusta, loppuuko käynti ja kukkuminen kokonaan, jos yhden pytyn sytytys pimenee?
Voiko tuota moniurahihnan ohjainrullien jumittamista mietenkään ennakoida?
Nyt olisi iso määräaikaishuolto tehty, johon kuului myös autom.öljyt lisäksi.
Moniurahihnan korjaus oli merkiliikkeessä huomattavasti halvempi toimenpide, kuin DI-kasetin vaihto, mutta silti ihan hirveä hinta oli siihen nähden, mitä hihna maksaa!
Ja tosta 110tkm:n huollosta sen verran, että se maksaa 790€ merkkiliikkeessä, eikä siihen kuulu autom. öljyn vaihto edes! Luojan kiitos, huolsin auton muualla ja hinta oli yli 2 kertaa halvempi.
JKen kirjoitti:Hihna vaihdetaan 110 tkm huollossa. Aika hyvin on saab mitoittanut kestävyyden, kun 8300 km enemmän ajettu hihna hajoaa.
Aika hyvin tai sit vähän liian tarkalle mitoitettu. Meillä olleesta 9-3:sta hajos vähän ennen tuota 110-huoltoa. Kovilla pakkasella tuntuu hajoamisriski olevan suurimmillaan.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Harvoinhan se hihna itsestään katkeaa, vaan nimenomaan hihnapyörän laakeri pettää. Usein 110K ajettu hihna on lähes uutta vastaava, jolloin pelkkien rissojen vaihto riittäisi. Rissojen laakereiden kunnon tarkastus ei vain onnistu kuin hihna löysäämällä tai irroittamalla ja se on hieman ikävän ahdas homma varsinkin 9-5:ssä... Onpa noita rissoja hajonnut jo 10K ajettunakin, joten ne kannattaisi tarkastaa vähän useamminkin...
Eski
Eski