Hajosiko moottori nyt? (neuvoja tarvittaisi, KIIRE)

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
PsychoPred
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 23:11

Hajosiko moottori nyt? (neuvoja tarvittaisi, KIIRE)

Viesti Kirjoittaja PsychoPred »

Eli autona on SE 2.3t A vm. 99 Autolla ajettu 118300. Huomasin viime aikoina ylimääräistä rahinaa ja kolinaa moottorista ja varasin auton määräaikaishuoltoon (huomiseksi), jonka yhteydessä oli tarkoitus avata ja katsoa, mikä on hätänä.

Illalla (tänään) ne äänet voimistuivat niin paljon, että kun painoin kaasua, matkustamoon tuli harvinaisen outo "pihisevä" ääni, joten avasin konepellin ja oli ilmiselvästi tapahtumassa jotain (joka tulee erit. kalliiksi), joten varovasti ajoin parkkihalliin ja siellä käynti muuttui epätasaiseksi ja sammutettuani moottorin käynnistin sen uudestan, jolloin konepellin alta nousi kauhea savu ja haju oli ihan kuin palaneen kumin tms.

Nyt 4:n tunnin kuluttua kävin parkkihallissa ja kokeilin käynnistää, käynti oli heti epätasainen ja se savu nousi taas, sammutin sen heti.

Mitä mun kannattaa nyt tehdä? Hinaanko auton merkkihuoltoon (Länsi-Auto Herttoniemi) vaiko johonkin muuhun huomattavasti edullisempaan paikkaan. Kyse on lähinnä siitä, ettei kukaan kusettaisi, vaan saisi auton kuntoon ilman mitään ylimääräisiä virhearviointeja ja lasku olisi kohtuullinen (1000-1400€). Mun tietääkseni ainaki jakopäänketjun remppa ei ole hirveän halpa lysti, oletan myös turbon hajonneen tässä samalla ja se koliseva ääni sieltä konehuoneesta oli kai jakopään ketjusta peräisin.

Neuvoja kaivataan, kiitos!
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Epätasainen käynti, savu ja palaneen käry viittaisivat vahvasti sytytyskasettivikaan. Sitä en osaa arvata aiheuttaako viallinen sytkäkasetti rahinaa ja kolinaa.

Onko autoosi vaihdettu sytkäkasetti asiakastyytyväisyyskampanjan 15444 piikkiin?

Aiheesta mm. oheisessa viestiketjussa:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... tyskasetti
Volvo XC60 T8 AWD Long Range Plus Dark -24
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kuminkäry viittaisi moniurahihnan suuntaan, eli olisiko hihnapyörän laakeri jumissa jolloin hihna käryää... Nousiko lämmöt, eli pääsikö kone jo keittämään?

Eski
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Hihnaongelmaan viittasis kuminkäry joten saattaa olla että halvalla pääsee jos tuuri käy.
Kannattas kysyä jotain "asiantuntevaa" kanssa-saabistia katsomaan onko ongelma hihnassa/ohjureissa jos itse ei asiaa kykene tsekkaamaan.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

Vaikuttais hihnalta.. Et huomannu esim ohjaustehostimen toiminnassa mitään? Jos ohjaus jäykistyi samalla, niin hihna...
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
PsychoPred
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 23:11

Viesti Kirjoittaja PsychoPred »

En huomannut ohjauksesta mitään kyl, mut kannattaako tää hinauttaa nyt Länsi-Autoon vai johonkin edullisempaan korjaamoon? Ja osaako tavallinen korjaamo korjata tollaisia vikoja, merkkikorjaamossa on kuitenkin paljon kokemusta näistä?
Jorma
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 01:09
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jorma »

Itse veisin merkkihuoltoon kun aikakin on sopivasti varattu.
Sopii sitten, ettei tehdä mitään isompaa ennen kuin on asiasta erikseen sovittu.
9-3 SC 1.8t -06
PsychoPred
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 23:11

Viesti Kirjoittaja PsychoPred »

Moniurahihna oli se syypää, eli oikeassa oli suurin osa teistä! Lasku ei ollut hirveä, mutta moottorista puuttui 1,5l öljyä kuulemma, joten se mietityttää nyt, et onko syönyt enemmän öljyä?

Huomenna vien sen määräaikaishuoltoon ja ensi viikolla Saab-asiantutiajalle, joka rupee tarkemmin kattomaan sitä moottoria jne.
Länsi-Auton korjaajaa ei homma kiinnostanut, oli sen näköinen :)
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Onnea matkassa, toistaiseksi... :)
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

PsychoPred kirjoitti:Moniurahihna oli se syypää, eli oikeassa oli suurin osa teistä! Lasku ei ollut hirveä, mutta moottorista puuttui 1,5l öljyä kuulemma, joten se mietityttää nyt, et onko syönyt enemmän öljyä?
Paljonkos oli öljyillä ajettu? Onko uusin huohotinpäivitys tehty?

Eski
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Ihan hyvä, että kyseessä oli "vain" hihna.

Itsellä ei tuosta moniurahihnasta (onneksi) ole kokemuksia. Omassa autossa kuvatun kaltaiset oireet aiheutuivat sytytyskasetista, mutta mulla onkin kuutonen, jossa ainakin toinen sylinteriryhmä jää pelittämään mikäli yhden tulpan sytytysyksikkö tökkää. Nelareista ei ole kokemusta, loppuuko käynti ja kukkuminen kokonaan, jos yhden pytyn sytytys pimenee?

Voiko tuota moniurahihnan ohjainrullien jumittamista mietenkään ennakoida?
Volvo XC60 T8 AWD Long Range Plus Dark -24
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
PsychoPred
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 23:11

Viesti Kirjoittaja PsychoPred »

9-5 3.0t kirjoitti:Ihan hyvä, että kyseessä oli "vain" hihna.

Itsellä ei tuosta moniurahihnasta (onneksi) ole kokemuksia. Omassa autossa kuvatun kaltaiset oireet aiheutuivat sytytyskasetista, mutta mulla onkin kuutonen, jossa ainakin toinen sylinteriryhmä jää pelittämään mikäli yhden tulpan sytytysyksikkö tökkää. Nelareista ei ole kokemusta, loppuuko käynti ja kukkuminen kokonaan, jos yhden pytyn sytytys pimenee?

Voiko tuota moniurahihnan ohjainrullien jumittamista mietenkään ennakoida?
Ilmeisesti voi, kun moniurahihnan kiristys olisi kuulunut 110 tkm:n huoltoon, mutta en tehnyt kyseistä huoltoa, koska luotin, että 103tkm:n kohdalla olisi tehty kaikki tarpeellinen. Eli oma vika oli toi osittain.

Nyt olisi iso määräaikaishuolto tehty, johon kuului myös autom.öljyt lisäksi.

Moniurahihnan korjaus oli merkiliikkeessä huomattavasti halvempi toimenpide, kuin DI-kasetin vaihto, mutta silti ihan hirveä hinta oli siihen nähden, mitä hihna maksaa!

Ja tosta 110tkm:n huollosta sen verran, että se maksaa 790€ merkkiliikkeessä, eikä siihen kuulu autom. öljyn vaihto edes! Luojan kiitos, huolsin auton muualla ja hinta oli yli 2 kertaa halvempi.
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1490
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

Hihna vaihdetaan 110 tkm huollossa. Aika hyvin on saab mitoittanut kestävyyden, kun 8300 km enemmän ajettu hihna hajoaa.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

JKen kirjoitti:Hihna vaihdetaan 110 tkm huollossa. Aika hyvin on saab mitoittanut kestävyyden, kun 8300 km enemmän ajettu hihna hajoaa.


Aika hyvin tai sit vähän liian tarkalle mitoitettu. Meillä olleesta 9-3:sta hajos vähän ennen tuota 110-huoltoa. Kovilla pakkasella tuntuu hajoamisriski olevan suurimmillaan.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Harvoinhan se hihna itsestään katkeaa, vaan nimenomaan hihnapyörän laakeri pettää. Usein 110K ajettu hihna on lähes uutta vastaava, jolloin pelkkien rissojen vaihto riittäisi. Rissojen laakereiden kunnon tarkastus ei vain onnistu kuin hihna löysäämällä tai irroittamalla ja se on hieman ikävän ahdas homma varsinkin 9-5:ssä... Onpa noita rissoja hajonnut jo 10K ajettunakin, joten ne kannattaisi tarkastaa vähän useamminkin...

Eski
Vastaa Viestiin