Auto ei käynnisty..Apua kaivataan.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
turbocharger
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Elo 11, 2006 18:07

Auto ei käynnisty..Apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja turbocharger »

Kauppareissu jäi tekemättä, kun auto kieltäytyi käynnistymästä. Kaikki tuntuu toimivan normaalisti siihen asti, kunnes kääntää virta-avaimen start-asentoon. Tuolloin kuuluu vaivalloista pyöritysääntä startista. Tuntuu kuin startin pyörimistä hidastaisi jokin. Akussa tuntuu kuitenkin olevan ihan hyvin virtaa. MISSÄHÄN VIKA MAHTAISI OLLA?? Auton sytytyskasetti on tarkistettu viime elokuussa Länsiautossa, joten voisi olettaa vian olevan muualla. Kuuluuko muuten kaikkien varoitusvalojen sammua hetken kuluttua siitä, kun virrat on käännetty päälle? Tässä tilanteessa palamaan jää ainakin ABS:n, ja latauksen varoitusvalot. Jos jollakulla on samanlaisia kokemuksia tai muuten tietoa, niin vinkkejä kaivataan pikaisesti..
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tami »

Ensimmäiseksi kannattaisi suunnistaa akkukauppaan, eiköhän sillä selviäisi. Miten totesit että akussa tuntuu olevan hyvin virtaa ?
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
turbocharger
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Elo 11, 2006 18:07

Viesti Kirjoittaja turbocharger »

tami kirjoitti:Ensimmäiseksi kannattaisi suunnistaa akkukauppaan, eiköhän sillä selviäisi. Miten totesit että akussa tuntuu olevan hyvin virtaa ?
Virtaa tuntuu olevan, koska mittarivalot ja ajovalot palavat kirkkaasti. Auto ei vain käynnisty. Yleensähän akun ongelmiin viittaavat himmenevät mittarivalot yms.
turbocharger
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Elo 11, 2006 18:07

Uutta tietoa käynnistysongelmasta..

Viesti Kirjoittaja turbocharger »

Koetin käynnistää autoa nyt uudelleen. Virtojen päälle laittamisen jälkeen mittaristoon jää palamaan jarrujärjestelmän, ABS:n, latauksen ja öljynpaineen valo. Öljyä on riittävästi, joten painevalon palaminen ihmetyttää. Startattaessa startti ikään kuin lyö yli ja autosta moottoritilasta kuuluu "styk", "styk", "styk". Startti ei vain pöyritä. Onkohan jotain isompaakin rikki, vai pitääkö startti uusia.
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tami »

Mittarivalot voivat hyvinkin palaa kirkkaasti, radio toimia, sun muut sähkövatkaimetkin, mutta poweria vaan ei ole tarpeeksi enää koneen käynnistymiseen. Pyydä joltain apuvirtaa, hae uusi akku (minkä ikäinen nyt kiinni oleva akku on?). Eiköhän se taas humahda käyntiin kun virtaa on riittävästi käynnistykseen.
Öljynpaineen, ABS:n ja sun muiden varoitusvalojen palaminen on täysin normaalia kun virta-avain on käännetty ON -asentoon. No panic. :)
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja J8 »

Jonkinverran oon täällä käynyt lueskelemassa, mutta nyt kyllä piti luoda tunnus kun tämän aiheen luki:) Itselläni oli samanmoinen ongelma(joulu06).. starttimoottori pyöritti, kasetti oli ok,bensapumppu toimi ja ei ollut vikakoodeja. Länsiautossa eivät todellista vikaa löytäneet, mutta epäilivät kampiakselin anturia ja vaihtoivat sen(n. 200e). Sen jälkeen toimi moitteettomasti. paitsi tänään teki sen uudestaan, mutta lähti muutamalla yrityksellä käyntiin. Sen jälkeen sammutin auton ja kokeilin uudestaan ja toimi moitteettomasti..Nyt alkaa itselläkin olemaan vaihtoehdot loppu mystiselle starttausongelmalle.. kosteus?
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1490
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

Pari kertaa on käynyt tuon alla olevan ongelman kanssa niin, että pyörii ja pyörii, mutta ei starttaa; vain silloin kun on ns. vauhdilla starttaillut esim. apukuskin oven kautta puolihuolimatomasti ja avain on lipsahtanut takaisin -on- asentoon ja heti kun yrittää uudestaan startata, niin ei käynnisty. Starttaus sen jälkeen ohjeiden mukaan.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=31575
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
turbocharger
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Elo 11, 2006 18:07

Viesti Kirjoittaja turbocharger »

Käynnistysongelma tuli täysin yllättäen, eikä auton toiminnassa ollut mitään poikkeavaa viimeisen ajon aikana. Startattaessa auton mittarivalot välkkyvät virran pätkiessä. Samalla kuuluva ääni kuulostaa niin kuin yrittäisi sytyttää sytkäriä, jossa ei ole kaasua (tosin ääni on kovempi). Voihan vika tietysti olla akussakin, mutta voisi kuvitella että huonolla akulla käynnistettäessä startti hyytyisi pikkuhiljaa ja samalla valot himmenisi. Kannattaisikohan tosiaan ostaa aluksi uusi akku ja kokeilla sitä?

Alkaa pikkuhiljaa kyllästyttämään auton epävarmuus. Tähän mennessä autoa on korjattu summalla, jolla saisi kaksi toimivaa käyttöautoa. Tosin aikaisemmat korjaukset ovat menneet pari kuukautta sitten umpeutuneen takuun (6kk vaihtoautotakuu) piikkiin. Nyt ei kai auta kuin hinata auto korjaamolle. Onko kellään ehdotuksia hyvistä korjaamoista PK-seudulla. Länsiauton pöyristyttäviä laskuja ei viiitsisi maksella.
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Torek-auto espoossa
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1490
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

9-5T kirjoitti:
JKen kirjoitti:Pari kertaa on käynyt tuon alla olevan ongelman kanssa niin, että pyörii ja pyörii, mutta ei starttaa;
Minusta pyöriminen on starttaamista ja käyntiin lähteminen on käynnistyminen tai tarkoitatko että avain pyörii?
Starttaa ja starttaa, mutta ei lähde käyntiin.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
turbocharger
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Elo 11, 2006 18:07

Viesti Kirjoittaja turbocharger »

Ongelma ratkesi! Kyllä kannatti satsata 79 € uuteen akkuun. Auto käynnistyi välittömästi uudella akulla. Tarkemmin mietittyäni tajusin eilen illalla akun heikkouden olevan syypää starttausongelmaan. Oikeastaan varashälyttimen vaivalloinen pärähdys ovia lukittaessa herätti huomioni. Kiitokset kaikille keskusteluun osallistuneille ja neuvoja antaneille! Tällä foorumilla tuntuu riittävän asiantuntemusta ja apua saa nopeasti..

PS. Yllättävän nopeasti alkaa 9-5:n viat ja huonot puolet unohtua, kun ajaa autolla vähänkin. Auto on kyllä ominaisuuksiltaan kaikin puolin mainio. Suorituskykykin kestää vertailun moniin autoihin. Oma pienpaineahtimella varustettu 2,3t (185 hp) kykenee sellaisiin suorituksiin käytännön ajotilanteissa, että moni kanssa-autoilija saa katsella perävaloja.
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tami »

turbocharger kirjoitti:Ongelma ratkesi! Kyllä kannatti satsata 79 € uuteen akkuun. Auto käynnistyi välittömästi uudella akulla.
:D No niin, siitähän se oli kiinni sitten. Hyvä että Saabi toimii taas.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Vastaa Viestiin