Koska uusi 9-5?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Karzan
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 07:36
Paikkakunta: Jäke

Viesti Kirjoittaja Karzan »

whitewagon kirjoitti: virtalukon ainut ja oikea paikka on penkkien välissä.
Jos unohdetaan että kyse on nyt saabista, niin miksi ihmeessä se on ainut oikea paikka? Perusteluita kiitos.

Miksi noinkin pienelle ja vähän tarvittavalle aparaatille on varattu noin keskeinen paikka? Sehän voisi aivan hyvin olla vaikka ratin vasemmalla puolen kojetaulussa, poissa keskikonsolista.

Virtalukko kojetaulussa, on takuulla turvallisempi ratkaisu, kuin virtalukko keskikonsolissa lasten ulottuvilla.
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Viesti Kirjoittaja jmarin »

Karzan kirjoitti:Miksi noinkin pienelle ja vähän tarvittavalle aparaatille on varattu noin keskeinen paikka? Sehän voisi aivan hyvin olla vaikka ratin vasemmalla puolen kojetaulussa, poissa keskikonsolista.
Voisi olla hyvä vasenkätisille, mutta kuulostaa kammottavalta näin oikeakätiselle.
Karzan kirjoitti:Virtalukko kojetaulussa, on takuulla turvallisempi ratkaisu, kuin virtalukko keksikonsolissa lasten ulottuvilla.
Millaiset kädet teidän lapsilla on? Ei meidän lapset ainakaan takapenkiltä virtalukkoon yllä ja etupenkillehän lapsia ei nykyään edes saa istuttaa.
Karzan
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 07:36
Paikkakunta: Jäke

Viesti Kirjoittaja Karzan »

Huonoja ratkaisuja löytyy toki muistakin autoista, kuten vaikkapa esimerkki mersun sähkösäätöisitä penkeistä.

Kaverille sattui tilanne jossa penska oli turvaistuimessa apukuskin takana. Kaverin tytär nakkasi jonkinlaisen lelun apukuskin penkille ja lelu putosikin oven ja penkin väliin painaen selkänojan säätövivun laskuasentoon. Penkki lähti painuman alas ja vain penskan äidin nopea reagointi pelasti juniorin jalat. Penkki nääs olis painunut ihan ala-asentoon murskaten juniorin koivet. Onneksi äiti huomasi tilanteen pihalla ollesaan kun tytär huusi rittävän lujaa. Ovi auki ja lelu putosi maahan pysäyttäen selkänoja laskeutumisen.

Itse kaveri testasi selkänojan moottorin voiman myöhemmin, eikä pystynyt sitä käsin takapenkillä istuen painamaan niin lujaa vastaan, että että laskeutuminen olisi pysähtynyt..
Karzan
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 07:36
Paikkakunta: Jäke

Viesti Kirjoittaja Karzan »

jmarin kirjoitti: Millaiset kädet teidän lapsilla on? Ei meidän lapset ainakaan takapenkiltä virtalukkoon yllä ja etupenkillehän lapsia ei nykyään edes saa istuttaa.
Melkoisen mielikuvitukseton olet, jos et tuollaista mahdollisuutta osaa nähdä.

Siinä kun äippä ajele kädet 10 yli 10 asennossa, ja takapenkin viikari temppuilee itsensä vöistä irti, on aikaa ja mahdollisuuksia tutkia ja väännellä vaikka mitä namiskoja, kun tylsyys iskee.

Kaikki on mahdollista.

Toki vasenkätinen virtalukko kuulostaa typerältä, mutta niin varmaan kuulosti jalkatoiminen käsijarrukin aikoinaan. Parissa autossa sen testanneena, voin kyllä sanoa että se on ihan helvetin kätevä ja hyvä ratkaisu.
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Viesti Kirjoittaja jmarin »

Karzan kirjoitti:
jmarin kirjoitti: Millaiset kädet teidän lapsilla on? Ei meidän lapset ainakaan takapenkiltä virtalukkoon yllä ja etupenkillehän lapsia ei nykyään edes saa istuttaa.
Melkoisen mielikuvitukseton olet, jos et tuollaista mahdollisuutta osaa nähdä.

Siinä kun äippä ajele kädet 10 yli 10 asennossa, ja takapenkin viikari temppuilee itsensä vöistä irti, on aikaa ja mahdollisuuksia tutkia ja väännellä vaikka mitä namiskoja, kun tylsyys iskee.
Mielikuvitusta tai ei, mutta eipä ole meidän sankarit turvaistuimen 4-pistevöistä irti päässeet. Aikuisten vöihin noita ei ole laitettu ennen kuin on tullut vähän älliä korvien väliin..
Karzan
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 07:36
Paikkakunta: Jäke

Viesti Kirjoittaja Karzan »

jmarin kirjoitti: Mielikuvitusta tai ei, mutta eipä ole meidän sankarit turvaistuimen 4-pistevöistä irti päässeet. Aikuisten vöihin noita ei ole laitettu ennen kuin on tullut vähän älliä korvien väliin..
Sanonta, "kuuluisat viimeset sanat" kuulostaa mukavalta, eikö?

Voisitko kertoa syyn sille, että miksi lukko pitää olla juurikin keskikonsolissa? "Kun se on saabissa aina ollut siinä", ei kelpaa syyksi.
whitewagon
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Syys 27, 2006 16:55
Paikkakunta: suolahti

Viesti Kirjoittaja whitewagon »

Karzan kirjoitti:
Voisitko kertoa syyn sille, että miksi lukko pitää olla juurikin keskikonsolissa? "Kun se on saabissa aina ollut siinä", ei kelpaa syyksi.

se on yksinkertaisesti paras paikka.

voisihan tietysti kuvitella että esim kotioven lukko olisi polvenkorkeudella
tai sarana puolella tai jopa piilotettu jonkun katveeseen.
no tietysti näillekkin löytyisi puolustajansa.
9-5 wagon -02 #3085
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Alun perin virtalukko siirrettiin Saabissa etupenkkien väliin, koska ratin vieressä jöpöttävän avaimen havaittiin aiheuttavan kolaritilanteissa runsaasti polvivammoja. Eli turvallisuusajattelu on tämänkin ratkaisun takana.

Eski
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Viesti Kirjoittaja jmarin »

Karzan kirjoitti:
jmarin kirjoitti: Mielikuvitusta tai ei, mutta eipä ole meidän sankarit turvaistuimen 4-pistevöistä irti päässeet. Aikuisten vöihin noita ei ole laitettu ennen kuin on tullut vähän älliä korvien väliin..
Sanonta, "kuuluisat viimeset sanat" kuulostaa mukavalta, eikö?
Sanoisin, että jos lapset kiipeilevät vapaasti autossa ajon aikana, niin jotain on pahasti pielessä eikä siinä virta-avaimen sijainti enää ole kymmenen pahimman ongelman joukossa.
Karzan kirjoitti:Voisitko kertoa syyn sille, että miksi lukko pitää olla juurikin keskikonsolissa? "Kun se on saabissa aina ollut siinä", ei kelpaa syyksi.
Ei kai sen ole pakko juuri siinä olla. Minusta se vain on erittäin looginen paikka - ensin väännän avaimesta ja sitten siirrän eturaajaa hieman eteenpäin ja siirrän vaihteenvalitsimen asentoon D tai R riippuen siitä, mihin suuntaan olen lähdössä. Pysäköidessä sama käänteisessä järjestyksessä. En keksi, missä lukko olisi tuon paremmassa paikassa. Kojelaudassakin se olisi jotenkin hankalammassa asennossa tai ratin takana piilossa tms.

Pahin paikka olisi sellainen, josta avainta pitäisi erikseen etsiä ja/tai jossa siihen teloisi itsensä. Ainoa negatiivinen seikka nykyisessä paikassa on lukon pystyasennon aiheuttama suurempi alttius pölyn tms. pääsylle lukkoon.

Jos tuo lukon sijainti on noin paha ongelma, niin vaihda ihmeessä merkkiä ;-)
Karzan
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 07:36
Paikkakunta: Jäke

Viesti Kirjoittaja Karzan »

jmarin kirjoitti: Jos tuo lukon sijainti on noin paha ongelma, niin vaihda ihmeessä merkkiä ;-)
Minullehan se ei ole ongelma, mutta saab-sairastuneille se näemmä on paha ongelma. Sitä ei meinaan nähdä missään paremmassa paikassa, vaikka miten asiaa punnitsisi :lol:
Karzan
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 07:36
Paikkakunta: Jäke

Viesti Kirjoittaja Karzan »

Eski kirjoitti:Alun perin virtalukko siirrettiin Saabissa etupenkkien väliin, koska ratin vieressä jöpöttävän avaimen havaittiin aiheuttavan kolaritilanteissa runsaasti polvivammoja. Eli turvallisuusajattelu on tämänkin ratkaisun takana.
Nykytekniikalle tuokaan ei olisi enää mikään ongelma. Varsinaiset metalliset virta-avaimet kun ovat nykypäivänä jo lähes antiikkia :wink:

Kyseessä taitaa paremminkin olla imagollinen kysymys ja ominaisuus joka on Saabista tuttu. Ruotsalaislehdistöissäkin tuota ratkaisua on kuuleman mukaan kovasti kritisoitu turvallisuusriskinä, joten ihmettelemäänhän moisen ominaisuuden säilyttäminen pistää :D
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja JouniH »

Ruotsalaislehdistöissäkin tuota ratkaisua on kuuleman mukaan kovasti kritoisoitu turvallisuusriskinä,
Missä lehdissä? Ei ole vain sattunut silmään.

Jo, on juttua tullut "uudesta" saabista. :D En keksi mitään perustelua sille miksi avain ei voisi olla keskikonsolissa? Mikä sen parempaa ku istua tooliin ja pikkusen kättä liikuttaa oikealla ja kappas, virtalukko. Muissa merkeissä pitää "kurottaa" ratin taakse. Selkävaivaisena saattaa iskeä noidan nuoli. :D Muissa merkeissä (uudet mersut ja ainaki uusi vw passat) on nostettu virtalukko korkeammalle kojelautaan pois polvien tieltä joten miksi virtalukko ei voisi olla keskikonsolissa?

Keskeisessä paikassahan virtalukon pitää olla. Minusta aika keskeinen väline, että autolla pääsee liikkeelle. :) Toivottavasti uudessa 9-5 on nappi siinä keskellä ja avaimet voi olla vaikka taskussa ku napista painaa niin pata on tulilla.

Tavaran säilytys paikoissakin saab on ajatellut turvallisuutta. Kolari tilanteessa saattaa kommunikaattorikin painaa paljon jos napsahtaa ottaan ellei ole asianmukaisessa telineessä. Puhumattakaan muista romuista kaikissa kipoissa. :D

No joo, asiastahan voi keskustella loputtomiin. Minun mielestä 9-5 on jo vanhentunut malli. Koska ensimmäinen malli esiteltiin? 97? Kori on pääosin edelleen sama. Joten 10 vuodessa on varmasti tullut uusia oivalluksia turvallisuuteen ja materiaaleihin liittyen. Kaveri suunnittelee eräässä firmassa autoihin erilaisia turvapalkkeja ja muita korin osia joten kuulen sieltä paljon faktaa nykyautojen kehityksestä. :)

Edit. niin, jäi sanomatta, että mulla menossa ensimmäinen saab. Joten en käytä vielä kokonaan saab laseja. :lol:
Audi A4 2.0TFSIq
Karzan
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 07:36
Paikkakunta: Jäke

Viesti Kirjoittaja Karzan »

JouniH kirjoitti:Missä lehdissä? Ei ole vain sattunut silmään.
En tiedä itsekään. Pisti vaan silmään tässä jutussa :D

http://www.ajovalo.net/Koeajot/Saab%209-5.html
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

JouniH kirjoitti:Minun mielestä 9-5 on jo vanhentunut malli. Koska ensimmäinen malli esiteltiin? 97? Kori on pääosin edelleen sama. Joten 10 vuodessa on varmasti tullut uusia oivalluksia turvallisuuteen ja materiaaleihin liittyen. Kaveri suunnittelee eräässä firmassa autoihin erilaisia turvapalkkeja ja muita korin osia joten kuulen sieltä paljon faktaa nykyautojen kehityksestä. :)
Ottaako nykyautot vihdoin huomioon, että tuulilasin korkeudelle saattaa mätkähtää 300 kg painava hirvi?
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja JouniH »

Ottaako nykyautot vihdoin huomioon, että tuulilasin korkeudelle saattaa mätkähtää 300 kg painava hirvi?
Isot katumaasturithan on rakennettu korkeiksi, että niillä voi ajaa hirveä päin. :)

Olisiko auton valmistajien kannattavaa alkaa kehittämään hirvi turvallisuutta? Kuinka moni auton ostaja ajelee alueella jossa on hirvi vaara? Tosin, jos tuohon keksittäis joku, olisi se turvallinen muissakin kolari tilanteissa. Me täällä pohjoismaissa mietitään, että miksi lokilämppäriä ja sisätilan lämmitintä ei olis voinut asentaa autoihin originaali varusteeksi? Kaikkihan on vain rahasta kiinni, olemme pieni ostajakunta.
Ei mutta niissä on ulkopuolisten suunnittelema turvapalkki juuri siinä kohtaa mihin ennalta tiedossa oleva testiseinä osuu vaikka itse törmäys on nykyisin vain olematon osa tähdistä kun loput tulee oikenlaisita piippauksista.
Kaikista piipityksistä huolimatta tiedän, että kolari testit kehittää autoa ja sen turvallisuutta.

Mersun mainos on hyvä. Vain yksi tähti riittää. :D Mutta mikä tärkein se viiminen tähti istuu siinä ratin ja penkin välissä. Sen vastuulla on turvallisuus.
Audi A4 2.0TFSIq
Vastaa Viestiin