Koska uusi 9-5?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

eklunto1 kirjoitti:Jos vertailuauto pitää mainita, niin zekkaa esim. uuden Passatin mitat.
Jussi kirjoitti:Onhan niitä mitoiltaan isompia pilvin pimein, aina on ollut ja aina tulee olemaan, mutta toisaalta on myös pienempiä... ei se että markkinoilla on isompiakin autoja sinänsä tarkoita että automalli olisi vanhentumassa.
Autot jaetaan koon mukaan luokkiin. A,B,C jne. Trendi on se, että uusi malli on edeltäjää suurempi mitoiltaan. Fakta on että Saab 9-5 on vanha malli markkinoilla ja tämä näkyy lyhyempänä akselivälinä, joka taas tarkoittaa pääsääntöisesti pienempiä tiloja. Uuden 9-5:sen koko kun se joskus tulee myyntiin määräytyy hyvin pitkälle GM:n (Opelin) pohjalevyn määrämistä mitoista.
Jussi kirjoitti:Oleellisin kilpailija lienee Volvo V70 ja en ainakaan minä pysty näkemään mitään merkittäviä eroja yhtikäs missään ominaisuudessa.
En ko merkillä aja, mutta olen ymmärtänyt että V70 on lähes kokonaan uudistettu. Nykyinen V70 on vanhentunut malli, joka korvaantuu tämän vuoden aikana. Tarkoittaa vähintään 2-3 vuotta aikaisemmin kuin 9-5:nen. 9-5:nen piti uudistua alkuperäisen suunnitelman mukaan 2006, jolloin se olisi ollut markkina-asemassa paremmassa saumassa, mutta myyntiin tuotiin sama vanha (silti ihan hyvä) auto kosmeettisilla muutoksilla.

Uuden V70:n myyntikriteereinä kärjessä on SUUREMMAT tilat matkustajille ja tavaroille. Toinen tärkeä myyntikriteeri näyttää olevan turvallisin Volvo koskaan. :).

Jos oleellisia eroja etsit, niin Vulvasta löytyy mm. sellaisia malleja joissa 4 pyörää vetää. Se on minusta merkittävä ero.
Muuta mitä itse kaipaisin on kuusipyttyinen turbo moottori, joka kyllä Saabillakin on, mutta ei mahdu vanhentuneeseen 9-5:seen.

Btw. Volvo tuskin pitää Saabia heidän kilpailijana missään muualla kuin pohjoismaissa. Tällöinkin suurin kisa käydään uusien Bio moottorivaihtoehtojen kanssa. Saabilla ei ole, eikä tuskin tule olemaan edes niin kattavaa mallistoa, joka voisi kilpailla Volvon kanssa. Mutta miksi pitäisikään? Antaa Vulva kuskien ajaa Vulvalla :)
Viimeksi muokannut eklunto1, Ma Maalis 12, 2007 22:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

eklunto1 kirjoitti:Autot jaetaan koon mukaan luokkiin. A,B,C jne. Trendi on se, että uusi malli on edeltäjää suurempi mitoiltaan. Fakta on että Saab 9-5 on vanha malli markkinoilla ja tämä näkyy lyhyempänä akselivälinä, joka taas tarkoittaa pääsääntöisesti pienempiä tiloja.
Taitaa silti olla esim. volvon mallistosta ainoastaan uusin S80 vähän pidempi kuin tuo oma vm. 2001 sedan, kaikki muut on lyhyempiä.
Kyllä 9-5 on iso auto, edelleen. Sinänsä hyvä mittatikku autotalliin, melko varmasti kaikki seuraavatkin autot mahtuu sisään.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Pituus & leveys vs. auton tilat ovat hieman eri asia. 9-5:sen konepelti on pitkä, mutta sinne ei mahdu lyhyemmän konepellin omaavan 9-3:sen kone.

Termi Tila-auto taas tarkoittaa rumaa kulkinetta, joka on pahuksen korkea :)
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

eklunto1 kirjoitti:Pituus ja auton tilat ovat hieman eri asia.
Onko? Kyllä kai pituus jotain vaikuttaa esim. tavaratilaan (takana)
MUOKK: Harvoin tulee konepellin alla mitään isompaa kuljetettua :D
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja JouniH »

Nyt väität että monia autoja ei edes haluta tehdä hirviturvallisiksi mutta jos Saab sattuu sellainen olemaan ei ole kuitenkaan koska se on vanha eikä siinä ole ulkopuolisen kehittämää turvapalkkia.
Onko saab hirviturvallinen auto? En tiedä. Olen ajanut vain vuoden saabilla ja en yhtään kolari hirven kanssa. Onneksi. Jos törmäät hirveen niin eikö se saabissa tule tuulilasista sisään? Saabissa sattumoisin on mainitsemasi ulkopuolisen suunnittelemat/tekemät turvapalkit.
Ei kuski vaikuta auton kolari turvallisuuteen vaan siihen tapahtuuko kolari ja syy voi olla vastapuolessa joten...
Eikö vastapuolellaki ihminen yleensä aja autoa? Kolarit sattuu ihmisten virheistä? eikö? Jos kukaan ei tee virheitä ei tulisi kolareita niin ei tarvittais ulkopuolisen tekemiä turvapalkkeja. Hirvet väistelis autoja tai kuskit väistelis hirviä. :D
Audi A4 2.0TFSIq
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

9-5T kirjoitti:
eklunto1 kirjoitti:. 9-5:sen konepelti on pitkä, mutta sinne ei mahdu lyhyemmän konepellin omaavan 9-3:sen kone.
Eikö?
http://www.google.com
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

JKen kirjoitti:
eklunto1 kirjoitti:Pituus ja auton tilat ovat hieman eri asia.
Onko? Kyllä kai pituus jotain vaikuttaa esim. tavaratilaan (takana)
MUOKK: Harvoin tulee konepellin alla mitään isompaa kuljetettua :D
Tavoite autoteollisuudessa ei ole tehdä pitkiä autoja, vaan kehittää auton rakennetta niin että tilat ja turvallisuus olisi balanssissa sen kanssa, mitä kuluttaja on valmis uskomaan / maksamaan. Mitä 9-5:seen tulee on autojen pohjalevyt, alusta, jousitus kehittyy ajan saatossa. Tämä mahdollistaan sen, että ulkomitoiltaan pienempään autoon saadaan esim. suurempia moottoreita, enemmän säilytystilaa.

Alkuperäinen Mini oli tilaihme :) Pieni auto, jossa pienet pyörät sijoitettu optimaalisesti mahdollisimman lähelle auton reunoja.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
aakoo
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 16:03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja aakoo »

Ihmettelen suuresti tuota väitettä virta-avaimen paikasta keskikonsolissa turvattomana. Ainoa selitys voisi olla lasten roikkuminen vapaasti autossa, mikä ei nykyään ole sallittua. Joillakin vanhoilla autoilla, joissa ei ole turvavöitä takana, ei enää saa laillisesti edes kuljettaa lapsia takapenkillä.

Lasinnostimien nappien paikasta toimittajillakin taitaa olla kyse vain tottumuksesta niiden sijaintiin ovessa. Yksin ajelevalle paikalla ei paljon ole merkitystä, mutta varsinkin perheellä keskikonsoli on paljon parempi paikka, koska siitä pystyy myös vänkärin paikalla istuva hallitsemaan kaikkia ikkunoita. Lapsiperheissä kun on parempi pitää takaovien kytkimet pois päältä, niin kuski olisi ajon aikana ainoa ikkunoita käyttämään pystyvä kytkimien ollessa ovessa. Sitä paitsi näin ei tarvitse vänkärin oveen tehdä erikseen kytkimiä, vaan päästään siinä suhteessa vähemmällä.

Kieltämättä kaipaan tonnarin muhkeita mahdollisuuksia tavaroiden säilytykseen eri puolilla autoa. Ovien kotelot olivat ysifemmaan verrattuna valtavat, pieniä muita koloja oli useita ja hansikaslokeron luukussa oli myös paikka kynille, aurinkolaseille yms pikkuesineille. Ovikoteloita kaipaa perheen kanssa matkatessa kirjoille yms ja talvella kuskin oveen sai laitettua myös lumiharjan. Mutta nuo nykyisen auton pikkukolot tuntuvat olevan enemmänkin design-yksityiskohtia.
Jos saabismi on sairautta ja turbosaabismi mielisairautta, niin olkoot sitten.
Entiset: 9-5 2.2TiD Linear Wagon A -04, 9000 CD 2.0t -97, 9000 CD 2.0T -88, 90 -86
Nykyinen: 9-3 SC 1.8t -06
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

eklunto1 kirjoitti:Jos oleellisia eroja etsit, niin Vulvasta löytyy mm. sellaisia malleja joissa 4 pyörää vetää. Se on minusta merkittävä ero.
Muuta mitä itse kaipaisin on kuusipyttyinen turbo moottori, joka kyllä Saabillakin on, mutta ei mahdu vanhentuneeseen 9-5:seen.
Ööh joo... onhan nuo varmaan todella oleellisia eroja ja näyttelevät todella suurta osaa auton hankintapäätöksessä...

Ottaisinko neliveto V70:n vai etuvetu 9-5:n... rahaa on 30k€, Saab maksaa 30k€ ja Vulva maksaa 40k€... ööh kummanko ottaisi... pitäisikö odottaa hullua miljonääriä joka haluaa antaa miljoona euroa ensimmäiselle näkemälleen merimiespukuiselle ankalle?

Käsitääkseni etuvetoisen V70:n ominaisuudet ei juurikaan parane siitä että on olemassa myös nelivetoinen malli :)

Toisaalta sekään että V70:stä on ehkä tulossa uusi vimpanpäälle hyvä ja hieno malli ei juurikaan paranna nykyisen V70:n ominaisuuksia nykyiseen 9-5:een nähden... autokaupasta kun menee ostamaan autoa niin vaihtoehdot ovat ne mitä sillä hetkellä valmistetaan. Toki aina voi odottaa uutta ja ihanampaa mallia vaikka hamaan maailmantappiin :)

Ei 9-5 ole mikään huippuauto, eikä V70 sen paremmin, mutta molemmat tarjoavat aika hyvän vastineen rahalle... parempia autoja on pilvin pimein, mutta samaan hintaan ei samoja ominaisuuksia löydy kovin monesta.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

avaimista ja ikkunanapeista

Viesti Kirjoittaja mike »

Omasta mielestäni avaimen paikka tuossa keskellä on selvästi luontevampi kuin ratin juuressa tai kojetaulussa. Entisissä autoissani se oli ratin juuressa ja nykyisessä penkin välissä.

Jos jotain negatiivista hakee niin meneehän siinä sitä pikkutavaratilaa, mutta eipä juuri muuta. Kaikista turhin "urheilullisuus" on nykyään starttinappi kojetaulussa. Ensin kaivat avaimen tai jonkun kortin taskusta ja tunget sen reikään ja sitten painat vielä nappia. Moinen nappi on ok jos mitään ei tarvi tukea mihinkään vaan riittää jos se on "avain" on taskussa.

Korttiavaintakaan en ole koskaan ymmärtänyt. Itselläni ainakin on auton avaimissa muitakin avaimia mukana ja avaimet kulkevat luontevasti taskussa. Rellutyyliin (hinnat alkaen malleissa) pitäisi sitten olla erikseen avainnippu ja sitten vielä se saakelin korttilämiskä toisessa taskussa...


Ikkunoiden liikuttelun olen kyllä kokenut erittäin vähäiseksi. Joskus harvoin kun parkkihalliin vien auton sulamaan joudun kuskin ikkunaa avaamaan. Muuten ei ole ollu tarvetta liikutella laseja. Suoraan sanoen ei ole tullu edes kokeiltua toimiiko kaikkien ikkunoiden moottorit!


Jokainen tietysti kokee asiat erilailla ja joidenkin mielstä aluvanteet ja etusumarit on auton tärkeimpiä varusteita - hohhoijjaa vaikka on ne mullakin.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja JouniH »

Kattelin topgearia viimeviikolla ja siinä oli testissä opel vectra opc, mazda 6 mps ja ford mondeo st220. Mazda ja fortia kehuttiin hyvistä ajo ominaisuuksista, mutta ooppelia ei. Puski vain eteenpäin ku käänsi rattia - ääritilanteissa.

Sitten ne kiihytti kilpaa jonku matkaa ja opel voitti kaikki. :) Se oli yllätys jeremylle ku veikkas mazdaa äkäseksi. :) opel 255hp\ 355nm ja mazda 260hp\ 380nm. Nyt hoksasin että aika "huono" vääntö ooppelissa verrattuna mazdan neloskoneeseen??
Audi A4 2.0TFSIq
vppelt68
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 23, 2004 12:11
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja vppelt68 »

[quote="9-5T Keskikonsoli on hyvä paikka mutta miksi teidän perheessä täytyy availla ikkuinoita? Meillä tarvitaan lähinnä kuljettajan ikkunaa parkkilipun laittamiseen.[/quote]

Ihan tuota samaa olen hiljaa ihmetellyt minäkin. Täällä länsirannikon aurinkoisessa kesässä on riittänyt ilmastoinnin AUTO- asento tähän asti vallan hyvin, ei ole tarvinnut hankkia turhia niskakipuja ikkunaa raottamalla. Ja tupakanpolttohan on jo taakse jäänyt vaihe lapsuudesta 8)

Terv. V-P

P.S. Eikä lainaaminen näköjään onnistu yhtään paremmin kuin ennenkään :evil:
#2160
toistaiseksi ei Saabia :-(
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

9-5T kirjoitti:
eklunto1 kirjoitti:
9-5T kirjoitti: Eikö?
http://www.google.com
Tuolla oli vain Googlen hakukone ja jos sillä hakisi voisi törmätä vaikka tähän juttuun niin olisiko se sitten varma tieto ettei sovi? Miksi 9-5:seen olisi edes yritetty sovittaa 9-3 konetta?
Koska asiakkaat olettavat saavansa malliston suurimpaan autoon 6 syliterisen moottorin, varsinkin kun pienempään malliinkin sellainen on saatavilla.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Viesti Kirjoittaja jmarin »

eklunto1 kirjoitti:Koska asiakkaat olettavat saavansa malliston suurimpaan autoon 6 syliterisen moottorin, varsinkin kun pienempään malliinkin sellainen on saatavilla.
Miksi se vanha 3-litrainen V6 jäi pois, jos korvaavaa moottoria ei ollut? (Ei silti, että sitä itse kaipaisin, janoinen ja tehoton peli, vaikkakin tietysti vääntöä mukavasti jo ilman ahtoja isomman iskutilavuuden ansiosta.)
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

eklunto1 kirjoitti:Jos oleellisia eroja etsit, niin Vulvasta löytyy mm. sellaisia malleja joissa 4 pyörää vetää. Se on minusta merkittävä ero.
Muuta mitä itse kaipaisin on kuusipyttyinen turbo moottori, joka kyllä Saabillakin on, mutta ei mahdu vanhentuneeseen 9-5:seen.
Jussi kirjoitti:Ööh joo... onhan nuo varmaan todella oleellisia eroja ja näyttelevät todella suurta osaa auton hankintapäätöksessä...
Sinulle saattaa riiittää, että autossa on ratti ja neljä lähes pyöreetä rengasta.
Jos joskus sieltä kivenkolostasi pääset, niin käy ihmessä autokaupassa (se on sellainen paikka, mistä voi mm. hankkia uusia autoja).

Varoituksen sananen kuitenkin vielä, eli suuremmalla moottorilla ja paremmilla varusteilla oleviin autoihin EI sinun kannata tutustua, sillä niillä ei tee mitään, eikä kukaan niitä osta.
Erityisen kaukaa kannattaa kiertää nelivetoiset autot, sillä Suomen talvessa niistä on erityisen paljon haittaa ja kulutuskin on suurempi. Yksi sutiva pyörä on aina paras ratkaisu, koska silloinhan kuluu ainostaan yksi rengas kerrallaan sileeksi.
Jussi kirjoitti:Ottaisinko neliveto V70:n vai etuvetu 9-5:n... rahaa on 30k€, Saab maksaa 30k€ ja Vulva maksaa 40k€... ööh kummanko ottaisi... pitäisikö odottaa hullua miljonääriä joka haluaa antaa miljoona euroa ensimmäiselle näkemälleen merimiespukuiselle ankalle?
Aeron hinnalla saa jo 4 x 4 vetoisen Vulvan ihan ok varusteilla. Koitetaan pysyä asiassa.
Jussi kirjoitti:Toisaalta sekään että V70:stä on ehkä tulossa uusi vimpanpäälle hyvä ja hieno malli ei juurikaan paranna nykyisen V70:n ominaisuuksia nykyiseen 9-5:een nähden... autokaupasta kun menee ostamaan autoa niin vaihtoehdot ovat ne mitä sillä hetkellä valmistetaan. Toki aina voi odottaa uutta ja ihanampaa mallia vaikka hamaan maailmantappiin :)
Tuskin kukaan tässä maailmaan tappiin on odottamassa? Uuden V70 Vulvan voi tilata vaikka tänään ja uuden auton rattiin pääsee tämän vuoden aikana.
Jussi kirjoitti:Ei 9-5 ole mikään huippuauto, eikä V70 sen paremmin, mutta molemmat tarjoavat aika hyvän vastineen rahalle... parempia autoja on pilvin pimein, mutta samaan hintaan ei samoja ominaisuuksia löydy kovin monesta.
Hmm.. tästäkö tässäkin keskustelussa oli kyse. Hienoa, olemme jossain asiassa samaankin mieltä. :)
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Vastaa Viestiin