automaatti vit...lee!!!!

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
onse9-5
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Ma Marras 27, 2006 11:51
Paikkakunta: Jyväskylä

automaatti vit...lee!!!!

Viesti Kirjoittaja onse9-5 »

Eli kylmänä esiintyvä vika, tasaisella kaasulla ajettaessa :lol: vedättää kierrokset noin neljään ja puoleen tonniin ennen kun vaihtaa vaihdetta. 120km vauhdissa kierrokset kauvan aikaa punaisen rajassa tallan ollessa pohjassa vauhti loppuu olvana kesken sit yhtäkkiä vaihtaa nykäisemällä :( , eli missä vika luistaako??? onko jollain kokemusta?

9-5 2,3t A -98
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Moro!


Muuta ei nyt yhtäkkiä tule mieleen, kuin öljy...
Onko koska vaihdettu. Onko tikussa oleva öljy selvästi punaista vai jo mustaa. Jos ei punaista väriä meinaa erottaa selvästi niin pikaisesti öljyn vaihto. Omassakin pehmeni ja tarkentui vaihdot jonkun verran vaikka öljy oli vielä "rajoilla" eli noin 100 000km.... :cry: Nykyään vaihdan laatikkoöljyt joka kolmannella moottoriöljynvaihtokerralla. Eli noin 30-45tkm välein. Ei ole iso kustannus ja helppo vaihtaa.... Toki kokomäärää ei saa valuttamalla pois. Joten ensimmäisellä kerralla joudut todennäköisesti varaamaan noin 6-9 litraa öljyä. Esimerkiksi 2-3 kertaa 3 litraa vaihdat valuttamalla. Muistaakseni tuo 3 litraa tulee ulos...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Haulla löytyy paljon juttua samasta. Vika voi olla:

- Öljyt
- Softan päivitys
- Laatikko rikki
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
onse9-5
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Ma Marras 27, 2006 11:51
Paikkakunta: Jyväskylä

Öljyt on vaihdettu

Viesti Kirjoittaja onse9-5 »

Edellinen omistaja on käyttänyt 110tkm huollos, eli iso huolto tehty silloin... Ite vaihdatin 129tkm, sen jälkeen laatikko rupesi takkuamaan, joten kävin vaihdattamassa öljyt takuuseen uudestaan, joten puhdasta pitäisi olla... mittarissa on nyt 130tkm
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Kannattaa vielä tarkistaa öljyt. Automaatissa on oma öljytikku. Pyyhkäse öljyä paperiin, niin näet minkä väristä öljy on.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Vaihdettiinko öljyt merkkiliikkeessä vai jossain muualla.
Onko öljy varmasti Dexron III eikä tavallista atf:ää?


Olikos 4vaihteisen softa muuten päivitettävissä ollenkaan?
Ja kyllä jollain tavalla tuo vika liittyy nyt tuohon öljyyn tai sen vaihtoon, jos sen jälkeen kerran selvästi on ongelmat alkaneet...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

e0000333 kirjoitti:Olikos 4vaihteisen softa muuten päivitettävissä ollenkaan?
Hyvä huomio. 4 vaihteiseen ei saa softaa päivitettyä.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
onse9-5
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Ma Marras 27, 2006 11:51
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja onse9-5 »

Seinäjokisessa merkkihuollossa vaihdatettiin, jossa ensimmäisellä vaidolla laitettiin jotain muuta öljyä, kun laatikossa oli aikaisemmin ollut... Jonka jälkeen ongelmat alkoivat :evil: :evil: sen jälkeen laittoivat saman mitä laatikossa oli aikaisemmin käytetty, valitettavasti en oljyä muista mikä se on.... Niin ja tikussa öljy on punaista!

tikku kastuu yli ylämerkin, onko sillä jotain merkitystä???
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Tarkistus proseduurissa on moni muukin haparoinut. Ohjekirjasta löytyy ja täältä lisää haku napilla....
Jos tuosta poikkeaa niin öljyn pinta poikkeuksetta yli maksimin....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
onse9-5
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Ma Marras 27, 2006 11:51
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja onse9-5 »

No niin tuli sitten vihdoin ja viimmein katsottua ohjekirjasta, kuinka noi öljyt katsotaan ja öljymäärä on max merkissä, niinkun pitääkin... Mutta edelleen on mystinen juttu että 120km kohdalla ei tahdo vaihde vaihtua :x , vaan kierrokset jauhaa punaisen rajassa, mutta kun pikkuisen nostaa kaasulta niin pykäläkin vaihtuu, joten olisiko mahdollista että kanaviin on jäänyt paskaa öljynvaidon jälkeen???
Vastaa Viestiin