9-5 2.3t vm 98 lämmönsäädin rikki

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Jankkeri
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 15:56

9-5 2.3t vm 98 lämmönsäädin rikki

Viesti Kirjoittaja Jankkeri »

kuskinpuolelta tulee vain kylmää ilmaa ja huollon mukaan ei ole Läppävika
vaan olisi lämmönsäädin rikki. Vaihto maksaisi abt 3000!
Onks kellään ideoita mitä tehdä. vai pitääkö heittää vesilintua koko
vehkeellä

kiitti
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Sama ongelma täälläkin. Metrosta kysyttynä ~1200e, itse osa ~350e mikäli siis kyseessä on tuo lämmönjako- ja suuntauskoneisto.
BMW 320dA Coupe LCI
Tex Willer
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Pe Helmi 13, 2004 10:53
Paikkakunta: Teksas

Viesti Kirjoittaja Tex Willer »

Se on kyllä hauskaa kun autossani (vm 99 2.3t) on tasan kaikki tyyppiviat, ei ole ongelmia harrastusten keksimisen kanssa.

Pari päivää sitten ilmeni sama vika, kuskin puolelle työntää kuumaa ilmaa, pelkääjän puolelle kylmää. Automaatti mittaa että no johan on kuskilla kuuma ja kääntää flektin täysille. Hyvä idea jos suuttimista tulisi viileää mutta kun sieltä tulee kuumaa. Vikakoodi on tuo 08.

Vikaa muuten edelsi puhallinmoottorin jumittelu, lienee hiilet loppu. Onko kellään vihjettä suoraan sopivista hiilistä, mikä kävisi? Joskus luin kommenttia että jotkut Datsunin laturin hiilet olivat lähellä.

Pitää tutkia lämppärin läppärakenteita mutta muovivipstaakivirityksien viilailu ei ole automekaanikkoharrastuksen huippuhetkiä, turbon vaihto oli paljon miehekkäämpää.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tex Willer kirjoitti:Se on kyllä hauskaa kun autossani (vm 99 2.3t) on tasan kaikki tyyppiviat, ei ole ongelmia harrastusten keksimisen kanssa.

Pitää tutkia lämppärin läppärakenteita mutta muovivipstaakivirityksien viilailu ei ole automekaanikkoharrastuksen huippuhetkiä, turbon vaihto oli paljon miehekkäämpää.
Jos moottorista on uinut akseli ulos?
Se katkenneen akselin korjaaminen ei todellakaan ole miehekästä tai mielekästä puuhaa, kannattaa mieluummin viedä vaikka auto vaihtoon kuin lähteä sitä korjaamaan. Ja muutenkin jos kyseessä on susi yksilö johon tulee tyyppivikoja kaiken aikaa, kannattaa laittaa auto kiertoon, viat ei noista korjaamalla lopu ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jankkeri
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 15:56

Viesti Kirjoittaja Jankkeri »

Joo, ilmoittaa vikakoodit 1_8 ja 2_14.

ei kai auta ku pistää peli vaihtoon.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, ei muuta kuin romu paaliin. Onneksi auton romuttaminen on ilmaista, tuolta löytyy yhteystiedot lähimpään vastaanottopisteeseen: http://www.autokierratys.fi/

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eski kirjoitti:Jep, ei muuta kuin romu paaliin. Onneksi auton romuttaminen on ilmaista, tuolta löytyy yhteystiedot lähimpään vastaanottopisteeseen: http://www.autokierratys.fi/

Eski
Sinällään ihan hyvä idea, etenkin jos saisi autoveron jäännösosuuden takaisin.
(En tiedä mikä omaa vaivasi mutta kun sai yhden kohdan korjattua niin hajosi samantien toisesta paikasta, eikä sellainen kierre lopu koskaan vaan kun kaikki osat on vaihdettu kertaalleen, alkaa jo toinen kierros, pian olisi saanut olla vaihtamassa oletettavastikin vaihdelaatikkoa, starttia, laturia, sähköbokseja jne.
Taidan ajaa 99:illä lopun elämäni koska sen ainoa elektroninen komponentti on vilkun releen joku yksi osa :D )

Mutta kun GM on ollut varmasti täysin tietoinen tuosta vakavasta valmistusvirheestä niin ovat tietenkin suunnitelleen heti samantien uusiksi vuonna 1997 tuon koko ilmanjakopömpelin, muoviakselit ja moottorit täysin erilaisiksi ettei seuraaviin vuosimalleihin vaan pääse tulemaan samanlaista vikaa?


No anyway, kokeile kääntyykö sen läpän moottori. Moottorin akseli voi olla tullut ulos. Tuo on varmaankin syynä tuohon vikakoodiin 08. Poikkinainen muoviläpän akseli taasen ei anna vikakoodia joten taidat selvitä ainoastaan moottorin vaihdolla. Vikakoodia 14 en tiedä, eikä minulla ole enää WIS:iä.

Ja saahan sen muoviakselinkin korjattua, tosin omassani oli muoviakseli niin paloina että piti sahata poikki koko muovipönikkä ja askarrella sitä kautta ehjäksi.

Tuolla 3000e summalla saa jo uuden moottorin ja ahtimen autoon, mieluummin laittaa sen läpän säädön toimimaan vaikka vaijerikäytöllä, kuin maksaa tuollaisia summmia pienestä remontista, eli kunnnon vanhanaikainen vetonuppi kojelautaan tms. jossei automatiikkaa saa toimimaan ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tuolta löytyy vikakoodit: http://www.saab9-5.com/faq_acc.htm

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Näyttäisi olevan vikaa molemmissa moottoreissa, taisivat olla samanlaiset eli varmaan sama akselin sisääntyöntämiskokeilu soveltuu molempiin. Toisaalta jos akseli on uinut ulos moottorista niin ei se kauaa tule pysymään sisällä, vaatisi korjausta tai moottorinvaihdon.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

ng900aero kirjoitti:Ja saahan sen muoviakselinkin korjattua, tosin omassani oli muoviakseli niin paloina että piti sahata poikki koko muovipönikkä ja askarrella sitä kautta ehjäksi.
Voisitko valottaa tarkemmin miten teit tuon? Itsellä olis tarkoitus ottaa uusintamatsi sen akselin kanssa, muoville tarkoitetulla pikaliimalla ja kuumaliimalla toteutettiin eka yritys mutta se rajoitin laukes uudestaan ja samalla tietty akseli :(
Ilmeisesti pitää myös tehdä lisää tilaa sahaamalla pala siitä kotelosta pois korjauksen ajaksi.
BMW 320dA Coupe LCI
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

AC kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Ja saahan sen muoviakselinkin korjattua, tosin omassani oli muoviakseli niin paloina että piti sahata poikki koko muovipönikkä ja askarrella sitä kautta ehjäksi.
Voisitko valottaa tarkemmin miten teit tuon? Itsellä olis tarkoitus ottaa uusintamatsi sen akselin kanssa, muoville tarkoitetulla pikaliimalla ja kuumaliimalla toteutettiin eka yritys mutta se rajoitin laukes uudestaan ja samalla tietty akseli :(
Ilmeisesti pitää myös tehdä lisää tilaa sahaamalla pala siitä kotelosta pois korjauksen ajaksi.
Harmi kun en saa kuvia ulos hajonneelta kovalevyltä. Sahasin sen koko pömpelin halki rautasahanterällä, ei ainakaan omaani muuten päässyt sitä muoviakselia kunnolla korjaamaan, tai taisi olla vielä niin että omassani oli rikki se läppäkin, ei nyt oikein muista tarkasti miten oli.
Oma akselini oli kolmena palana, porasin puolentoista millin reikiä ja työnsin metallitappeja vahvikkeiksi, ja sitten tietty liimalla kasaan, pelkällä liimalla ei kestä.
Pömpelin kasaus meni kuumaliimalla, ensimmäisellä kerralla jäi jotenkin ahdistamaan läppää, piti ottaa auki ja tehdä uudestaan, eihän nuo sahaukset/liimakset teitty sadasosamillilleen samoihin kohtiin tule mutta tärkeintä on että läppä pääsee kääntymään vapaasti.
Siihen läpän kokoon ja liikkumiseen nähden se muoviakseli (ja oikeastaan moottorikin) on kyllä aika alimitoitettuja.

Toivotellen miellyttäviä hetkiä sinne etujalkatilaan :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

ng900aero kirjoitti:Toivotellen miellyttäviä hetkiä sinne etujalkatilaan :D
Etujalkatilaan on tutustuttu toistamiseen kahden hengen voimin. Akseli on myös toistamiseen parsittu kasaan, mutta alusmuovia en uskalla vielä laittaa :D Saa nähdä kestääkö, kolvilla sulateltiin muovia ja pikaliimaa päälle, uusi rajoitin vanhan rikkoutuneen tilalle tehtiin alumiinista.

Jos ei auta niin seuraavaksi menee varmaan merkkiliikkeen hoiviin. 8O
BMW 320dA Coupe LCI
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

AC kirjoitti: Etujalkatilaan on tutustuttu toistamiseen kahden hengen voimin. Akseli on myös toistamiseen parsittu kasaan, mutta alusmuovia en uskalla vielä laittaa :D Saa nähdä kestääkö, kolvilla sulateltiin muovia ja pikaliimaa päälle, uusi rajoitin vanhan rikkoutuneen tilalle tehtiin alumiinista.

Jos ei auta niin seuraavaksi menee varmaan merkkiliikkeen hoiviin. 8O
Se ei tuntunut oikein sulavan kunnolla kolvilla, jossei edellenkään kestä ehkä kannattaa laittaa siihen akseliin vahvikkeiksi metallitapit, niillä ainakin kesti hyvin.
Toivottavasti et joudu sahalilemaan sitä pönttöä halki vaan että korjaus onnistusi pelkästään akselin korjaamalla.
Se rajoitin oli itselläkin poikki, taisi ola sellainen vihreä muovinen lipares.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

ng900aero kirjoitti:Se ei tuntunut oikein sulavan kunnolla kolvilla, jossei edellenkään kestä ehkä kannattaa laittaa siihen akseliin vahvikkeiksi metallitapit, niillä ainakin kesti hyvin.
Toivottavasti et joudu sahalilemaan sitä pönttöä halki vaan että korjaus onnistusi pelkästään akselin korjaamalla.
Se rajoitin oli itselläkin poikki, taisi ola sellainen vihreä muovinen lipares.
Aika näyttää miten kestää. Tuossa rajoitin oli valkoinen eli pitäis kai olla sitä uudempaa mallia, mutta oli silti rikkunut.
BMW 320dA Coupe LCI
Vastaa Viestiin