kulutus!!!

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Kuulapää
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Maalis 19, 2007 20:32
Paikkakunta: SuomiArmas

Viesti Kirjoittaja Kuulapää »

Kulutuksesta - kysymys viisammille:

Kun kerran "lastuilla" voidaan nostaa tehoa - ja samalla oletettavasti kulutusta ja päästöjä myös - , niin kai niitä voidaan vastaavasti myös laskea samoilla konsteilla ?

Tekeekö peräti joku "lastua" joka toimii näin päin. Tehoa laskiessahan ei kai mekaaniikkaan tarvitse koskea kun niiden rasitus ei kasva, päinvastoin. Tehoreservejä en muutenkaan normaalisti tarvitse - maan suurinta parkkipaikkaa (kehä 1) pitkin työmatkaillessa ...

Kyselen tätä ihan tosissani, minä kun haluaisin sinnitellä -99 vuoden 9-5 2.3.t Wagonillani vielä muutaman vuoden kunnes saadaan tähän uuteen uljaaseen maailmaan alusta saakka suunniteltuja vaunuja joilla monipolttoaine, päästö- ja kulutuslukemat ovat aivan uusissa raameissa.
Olipa kerran auto...
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja JouniH »

9-5T kirjoitti:
Kuulapää kirjoitti:
Kun kerran "lastuilla" voidaan nostaa tehoa - ja samalla oletettavasti kulutusta ja päästöjä myös - , niin kai niitä voidaan vastaavasti myös laskea samoilla konsteilla ?
Olettamasi ei pidä paikkansa ainakaan Hirsch ja orkkislastuissa, ne pudottavat kulutusta reilusti.
Reilusti?
Audi A4 2.0TFSIq
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Tuo kulutuksen putoaminen on jotenkin yleisesti ottaen vaikeasti uskottava/ymmärrettävä asia. Tosin sekin riippunee myöskin mittaustavasta eli ajotyylistä. En ole nähnyt Saabin orkkis softien speksejä kulutuksen/päästöjen osalta, mutta Hirschillä joistain malleista on näkyvillä nettisivulla.

Kulutuksen putoaminen perustunee pienemmillä kierroksilla korkeampiin tehoihin, polttoaineen tarve jää pienemmäksi verrattuna korkeammille kierroksille samat tehot. Faktatietoa mulla ei ole, mutta uskoisin sytytysennakon näyttelevän aika suurta osaa tässä "pelissä".

Og900:a on tullut säädettyä kerta jos toinenkin ja siitäkin onnistui virittämällä (korkeampi ahtopaine, aikasempi sytytys pienellä kuormalla, lisää polttoainetta ->AFR kohdalleen, imu- ja pakopuoli jne) pudottamaan sekalaisen ajon kulutusta n.0,6l/100km (kaikki tankkaukset ylhääll kohta 10v ajalta - faktaa on siis :lol:) ja silti tehoja n.50hv /45Nm lisää vakioon.

Niin, ja se unohtui sanoa että Dieseleissähän ei kulutus putoa jos tehoa lisätään. Vaikka välillä toisinkin väitetään...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

koistha kirjoitti:Pari kommenttia,
ensinnäkin, jos kampiakselin asentoanturiin on saatu menemään rahaa 340, niin siinä puolet liikaa, kuten Eski sanoi (Olettaen, että mitään muuta ei ole tehty huollossa)

Toiseksi,
minulla vaihdettiin termostaatti ja maantiekulutus tipahti heti läheltä yhdeksää litraa tuonne seiskan pintaan eli jos lämpömittarin neula ei maantieajossa ole jotakuinkin vaakatasossa, niin tätä kannattaisi kokeilla.

Seka-ajon kymppi satasella on varsin tyypillistä. Tietty seka-ajo pitäisi määritellä tarkemmin, jotta tuloksilla olisi vertailupohjaa.
Mulla on pikkuisen yläkantissa tuo maantiekulutus. Pääsiäisreissulla meni sellaista 7,5 litraa tasaisella ajolla. Katselin moottirin lämpöjä ja neula näyttää hiuskarvan verran alle puolivälin. Pitäisikö olla vähän korkeammat lämmöt?
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Vaikuttaako 9-5:ssä paljon kulutukseen jos on kattotelineet? 9-3:ssa sisäkuormalla ei ole juuri merkitystä onko 1 vai 4 kyydissä, mutta jos on kattotelineet ja siellä pari suksipussia, nousee kulutus puolisen litraa.

Tällä hetkellä meillä 9-3 1,8t:ssä 13500km ajettuna kokonaiskulutus 8,12l/100km (laskettu tankkauksista) Maantiellä menee 90 keskinopeudella 6,8l - 7,3l/100. Ja juuri tuossa käytiin lapissa lomareissulla jossa matkaa kertyi n.1000km josta 800km matka ajoa. Reissun kokonaiskulutus oli 7,9l/100km. Katolla oli telineet ja 1 suksipussi.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

9-5T kirjoitti: Autollesi on ilmoitettu maantiekulutukseksi 7,6l/100km limousinena ja estatessa on hieman suurempi kulutus.
Häh? Jaa, tämäpä olikin uutinen. Hommasin tuon farkun tuossa viikko sitten ja oletin kulutuksen olevan kaikissa malleissa tietyllä konetyypilla samat, eli maantiellä jopa alle 7. Mistähän tuo ero mahtaa johtua? Tuohon on kyllä viritysboksi asennettuna, mutta sen ei kai pitäisi kovin kummoisesti kulutukseen vaikuttaa. Onko eri kone vai eri viritys?
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

9-5T kirjoitti: Virittämätön mutta valitettavasti automaatin, manuaalissa sedanina 6,9l. Anteeksi että ehtisit luulla päässeesi alta normikulutuksen.
Ei kun, kyllä tämä auto on manuaalimeiningillä.
No, määräaikaishuolto on ensi torstaina. Pitääpä kysellä samalla kun menee huoltoon.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Jasmine
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 15:50
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Jasmine »

Miehelläni on 9-5 3.0 TiD.. se vie semmosen 6l/100km.. nurkka-ajon kulutuksesta en voi sanoa mitään kun se millä ajetaan kylällä on yleensä mun tonnari
Saab 9000 CSE 2.3t -97
Arcer
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Viesti Kirjoittaja Arcer »

Speksit sanoo, että kulutus laskee, kun virittää, mutta käytäntö on vähän eri, ainakin mulla orkkisboksin asennuksen jälkeen. Siististi saa ajella, että pääsee edes samaan kuin vakiona. Keskimäärin kulutus on noussut muutaman desin sataselle virityksen jälkeen. Enpä silti viitsisi vakiolla ajella.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja JouniH »

Arcer kirjoitti:Speksit sanoo, että kulutus laskee, kun virittää, mutta käytäntö on vähän eri, ainakin mulla orkkisboksin asennuksen jälkeen. Siististi saa ajella, että pääsee edes samaan kuin vakiona. Keskimäärin kulutus on noussut muutaman desin sataselle virityksen jälkeen. Enpä silti viitsisi vakiolla ajella.
Tuon uskon. Vaikka tämä ei uskon asia olekkaan. :)
9-5T kirjoitti:EDIT: käytännössä minun normaaliajossa jossa ohitetaan hitaammat on virisarjat pudottaneet kulutusta enemmän kuin on edes luvattu.
Tuota en usko.

Miksi auton vakio "boksit" ei olisi suunniteltu niin, että olisi optimaalinen bensan kulutus kyseiselle moottorille? Jos moottoria viritetään niin se tarvii lisää bensaa kulkeakseen lujempaa\ täysillä. :)
Audi A4 2.0TFSIq
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

9-5T kirjoitti:..Saabin ja Hirschin ilmoittamia virallisia lukemia on siitten vielä hankalampi tapaus.
Löytyykö 9-5:lle virallisia lukemia netistä? 9-3:n lukemissa maantiekulutus on ainoa joka pienenee, keskikulutus (EU) pysyy samana ja kaupunkikulutus kasvaa. Nämä siis löysin Hirschin nettisivuilta, muita lukemia kun ei ole ollut mahdollisuutta päästä ihmettelemään.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Arcer
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Viesti Kirjoittaja Arcer »

Katsastusmies kaivoi jostain orkkisboksille lukemat eli 2.0t:ssa (manuaali sedan) virallisten lukemien mukaan kaupunkikulutus nousi muutaman desin, yhdistetty laski 9 tai 9.1 -> 8.8 joka laitettiin myös rekisteriotteeseen ja maantiekulutus laskee 6.9 -> 6.6. Ennen viritysta talvinopeusrajotuisten aikaan jotenkin pääsikin tuohon 6.6:een, mutta virityksen jälkeen on melko tuskaista päästä edes seiskan pintaan.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Olen aina tankkauksessa kirjannut kilometrit ja litrat. Saappi 9-5 2.3t aut. on ollut tasan vuoden. Exeli näyttää 13097km, 1284l, 9,53l/100km. Edellinen (Camry 2.2 aut.-92) 10 vuoden ajalla kulutti 8,84l/100km. Autojen painot huomioiden kulutukset saattavat olla linjassa...
Vastaa Viestiin