kulutus!!!
Kulutuksesta - kysymys viisammille:
Kun kerran "lastuilla" voidaan nostaa tehoa - ja samalla oletettavasti kulutusta ja päästöjä myös - , niin kai niitä voidaan vastaavasti myös laskea samoilla konsteilla ?
Tekeekö peräti joku "lastua" joka toimii näin päin. Tehoa laskiessahan ei kai mekaaniikkaan tarvitse koskea kun niiden rasitus ei kasva, päinvastoin. Tehoreservejä en muutenkaan normaalisti tarvitse - maan suurinta parkkipaikkaa (kehä 1) pitkin työmatkaillessa ...
Kyselen tätä ihan tosissani, minä kun haluaisin sinnitellä -99 vuoden 9-5 2.3.t Wagonillani vielä muutaman vuoden kunnes saadaan tähän uuteen uljaaseen maailmaan alusta saakka suunniteltuja vaunuja joilla monipolttoaine, päästö- ja kulutuslukemat ovat aivan uusissa raameissa.
Kun kerran "lastuilla" voidaan nostaa tehoa - ja samalla oletettavasti kulutusta ja päästöjä myös - , niin kai niitä voidaan vastaavasti myös laskea samoilla konsteilla ?
Tekeekö peräti joku "lastua" joka toimii näin päin. Tehoa laskiessahan ei kai mekaaniikkaan tarvitse koskea kun niiden rasitus ei kasva, päinvastoin. Tehoreservejä en muutenkaan normaalisti tarvitse - maan suurinta parkkipaikkaa (kehä 1) pitkin työmatkaillessa ...
Kyselen tätä ihan tosissani, minä kun haluaisin sinnitellä -99 vuoden 9-5 2.3.t Wagonillani vielä muutaman vuoden kunnes saadaan tähän uuteen uljaaseen maailmaan alusta saakka suunniteltuja vaunuja joilla monipolttoaine, päästö- ja kulutuslukemat ovat aivan uusissa raameissa.
Olipa kerran auto...
Reilusti?9-5T kirjoitti:Olettamasi ei pidä paikkansa ainakaan Hirsch ja orkkislastuissa, ne pudottavat kulutusta reilusti.Kuulapää kirjoitti:
Kun kerran "lastuilla" voidaan nostaa tehoa - ja samalla oletettavasti kulutusta ja päästöjä myös - , niin kai niitä voidaan vastaavasti myös laskea samoilla konsteilla ?
Audi A4 2.0TFSIq
Tuo kulutuksen putoaminen on jotenkin yleisesti ottaen vaikeasti uskottava/ymmärrettävä asia. Tosin sekin riippunee myöskin mittaustavasta eli ajotyylistä. En ole nähnyt Saabin orkkis softien speksejä kulutuksen/päästöjen osalta, mutta Hirschillä joistain malleista on näkyvillä nettisivulla.
Kulutuksen putoaminen perustunee pienemmillä kierroksilla korkeampiin tehoihin, polttoaineen tarve jää pienemmäksi verrattuna korkeammille kierroksille samat tehot. Faktatietoa mulla ei ole, mutta uskoisin sytytysennakon näyttelevän aika suurta osaa tässä "pelissä".
Og900:a on tullut säädettyä kerta jos toinenkin ja siitäkin onnistui virittämällä (korkeampi ahtopaine, aikasempi sytytys pienellä kuormalla, lisää polttoainetta ->AFR kohdalleen, imu- ja pakopuoli jne) pudottamaan sekalaisen ajon kulutusta n.0,6l/100km (kaikki tankkaukset ylhääll kohta 10v ajalta - faktaa on siis ) ja silti tehoja n.50hv /45Nm lisää vakioon.
Niin, ja se unohtui sanoa että Dieseleissähän ei kulutus putoa jos tehoa lisätään. Vaikka välillä toisinkin väitetään...
Kulutuksen putoaminen perustunee pienemmillä kierroksilla korkeampiin tehoihin, polttoaineen tarve jää pienemmäksi verrattuna korkeammille kierroksille samat tehot. Faktatietoa mulla ei ole, mutta uskoisin sytytysennakon näyttelevän aika suurta osaa tässä "pelissä".
Og900:a on tullut säädettyä kerta jos toinenkin ja siitäkin onnistui virittämällä (korkeampi ahtopaine, aikasempi sytytys pienellä kuormalla, lisää polttoainetta ->AFR kohdalleen, imu- ja pakopuoli jne) pudottamaan sekalaisen ajon kulutusta n.0,6l/100km (kaikki tankkaukset ylhääll kohta 10v ajalta - faktaa on siis ) ja silti tehoja n.50hv /45Nm lisää vakioon.
Niin, ja se unohtui sanoa että Dieseleissähän ei kulutus putoa jos tehoa lisätään. Vaikka välillä toisinkin väitetään...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Mulla on pikkuisen yläkantissa tuo maantiekulutus. Pääsiäisreissulla meni sellaista 7,5 litraa tasaisella ajolla. Katselin moottirin lämpöjä ja neula näyttää hiuskarvan verran alle puolivälin. Pitäisikö olla vähän korkeammat lämmöt?koistha kirjoitti:Pari kommenttia,
ensinnäkin, jos kampiakselin asentoanturiin on saatu menemään rahaa 340, niin siinä puolet liikaa, kuten Eski sanoi (Olettaen, että mitään muuta ei ole tehty huollossa)
Toiseksi,
minulla vaihdettiin termostaatti ja maantiekulutus tipahti heti läheltä yhdeksää litraa tuonne seiskan pintaan eli jos lämpömittarin neula ei maantieajossa ole jotakuinkin vaakatasossa, niin tätä kannattaisi kokeilla.
Seka-ajon kymppi satasella on varsin tyypillistä. Tietty seka-ajo pitäisi määritellä tarkemmin, jotta tuloksilla olisi vertailupohjaa.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Vaikuttaako 9-5:ssä paljon kulutukseen jos on kattotelineet? 9-3:ssa sisäkuormalla ei ole juuri merkitystä onko 1 vai 4 kyydissä, mutta jos on kattotelineet ja siellä pari suksipussia, nousee kulutus puolisen litraa.
Tällä hetkellä meillä 9-3 1,8t:ssä 13500km ajettuna kokonaiskulutus 8,12l/100km (laskettu tankkauksista) Maantiellä menee 90 keskinopeudella 6,8l - 7,3l/100. Ja juuri tuossa käytiin lapissa lomareissulla jossa matkaa kertyi n.1000km josta 800km matka ajoa. Reissun kokonaiskulutus oli 7,9l/100km. Katolla oli telineet ja 1 suksipussi.
Tällä hetkellä meillä 9-3 1,8t:ssä 13500km ajettuna kokonaiskulutus 8,12l/100km (laskettu tankkauksista) Maantiellä menee 90 keskinopeudella 6,8l - 7,3l/100. Ja juuri tuossa käytiin lapissa lomareissulla jossa matkaa kertyi n.1000km josta 800km matka ajoa. Reissun kokonaiskulutus oli 7,9l/100km. Katolla oli telineet ja 1 suksipussi.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Häh? Jaa, tämäpä olikin uutinen. Hommasin tuon farkun tuossa viikko sitten ja oletin kulutuksen olevan kaikissa malleissa tietyllä konetyypilla samat, eli maantiellä jopa alle 7. Mistähän tuo ero mahtaa johtua? Tuohon on kyllä viritysboksi asennettuna, mutta sen ei kai pitäisi kovin kummoisesti kulutukseen vaikuttaa. Onko eri kone vai eri viritys?9-5T kirjoitti: Autollesi on ilmoitettu maantiekulutukseksi 7,6l/100km limousinena ja estatessa on hieman suurempi kulutus.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Ei kun, kyllä tämä auto on manuaalimeiningillä.9-5T kirjoitti: Virittämätön mutta valitettavasti automaatin, manuaalissa sedanina 6,9l. Anteeksi että ehtisit luulla päässeesi alta normikulutuksen.
No, määräaikaishuolto on ensi torstaina. Pitääpä kysellä samalla kun menee huoltoon.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Speksit sanoo, että kulutus laskee, kun virittää, mutta käytäntö on vähän eri, ainakin mulla orkkisboksin asennuksen jälkeen. Siististi saa ajella, että pääsee edes samaan kuin vakiona. Keskimäärin kulutus on noussut muutaman desin sataselle virityksen jälkeen. Enpä silti viitsisi vakiolla ajella.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
Tuon uskon. Vaikka tämä ei uskon asia olekkaan.Arcer kirjoitti:Speksit sanoo, että kulutus laskee, kun virittää, mutta käytäntö on vähän eri, ainakin mulla orkkisboksin asennuksen jälkeen. Siististi saa ajella, että pääsee edes samaan kuin vakiona. Keskimäärin kulutus on noussut muutaman desin sataselle virityksen jälkeen. Enpä silti viitsisi vakiolla ajella.
Tuota en usko.9-5T kirjoitti:EDIT: käytännössä minun normaaliajossa jossa ohitetaan hitaammat on virisarjat pudottaneet kulutusta enemmän kuin on edes luvattu.
Miksi auton vakio "boksit" ei olisi suunniteltu niin, että olisi optimaalinen bensan kulutus kyseiselle moottorille? Jos moottoria viritetään niin se tarvii lisää bensaa kulkeakseen lujempaa\ täysillä.
Audi A4 2.0TFSIq
Löytyykö 9-5:lle virallisia lukemia netistä? 9-3:n lukemissa maantiekulutus on ainoa joka pienenee, keskikulutus (EU) pysyy samana ja kaupunkikulutus kasvaa. Nämä siis löysin Hirschin nettisivuilta, muita lukemia kun ei ole ollut mahdollisuutta päästä ihmettelemään.9-5T kirjoitti:..Saabin ja Hirschin ilmoittamia virallisia lukemia on siitten vielä hankalampi tapaus.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Katsastusmies kaivoi jostain orkkisboksille lukemat eli 2.0t:ssa (manuaali sedan) virallisten lukemien mukaan kaupunkikulutus nousi muutaman desin, yhdistetty laski 9 tai 9.1 -> 8.8 joka laitettiin myös rekisteriotteeseen ja maantiekulutus laskee 6.9 -> 6.6. Ennen viritysta talvinopeusrajotuisten aikaan jotenkin pääsikin tuohon 6.6:een, mutta virityksen jälkeen on melko tuskaista päästä edes seiskan pintaan.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa