Ilmastoinnin huolto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
saapiko olla
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 08:59

Viesti Kirjoittaja saapiko olla »

Jussi kirjoitti:
mike kirjoitti:Oisko siinä ne oleellisimmat erot?
Likipitäen... yksi oleellinen ero on myös se että autossa ei säilytetä keskiolutta :)

Pointti oli siinä että ei tuo auton ilmastointi mitään erityistä hoivaa vaadi, ei sen kummempaa kuin jääkaappikaan... tai vaihtoehtoisesti ilmalämpöpumppu. Ne toimivat niin pitkään kuin toimivat ja niissä on suojajärjestelmä estämässä niitä huutamasta itseään kuoliaaksi siinä tapauksessa että kylmäaineet on vähissä.
Minkälaisiä painekytkimiä on jääkaapeissa ja ilmalämpöpumpuissa? En ole koskaan nähnyt kun lämpötilaan reagoivia antureita joka reagoin korkeean paineeseen. Mutta tuo matalapaine kytkin juttu on ihan bs:sää näissä pikkukoneissa.
No saapi tietenki
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mike »

Mimmi kirjoitti:
mike kirjoitti:Tuota 9-5:n ilmastointia ei voi vissiin huijata pyörimään sisäilman kierrolla kylmällä kelillä kuten tonnarissa.
Miten tontun ilmastointia voi huijata, se kun mittaa myös ulkolämpötilaa?
Taisi oma -89 olla sitten vähän yksinkertaisempaa mallia tai muuten viallinen, mutta siinä sai kyllä kompuran pyörimään -5 kelillä kun pisti sisäilman kierrätyksen päälle ja auto oli sisältä lämmin.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

saapiko olla kirjoitti:Mutta tuo matalapaine kytkin juttu on ihan bs:sää näissä pikkukoneissa.
Mikä matalapainekytkin juttu?

Eikös lämpökytkin, mikä niissä on, ole suojajärjestelmä joka estää niitä huutamasta itseään kuoliaiksi (polttamasta kämppää ympäriltään) kuka mistään painekytkimistä mitään on puhunut?

Kodinkonevalmistajien ilmalämpöpumpuista tai halpakauppojen vehkeistä en tiedä, mutta kyllä meillä ainakin ilmalämpöpumpussa on painekytkin estämässä käynnin vajaana
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
saapiko olla
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 08:59

Viesti Kirjoittaja saapiko olla »

On tullu panasonic, sanyo, hitach, samsung laitteita purettua, eri malleja ja nuista en ole tavannut yhtään painekytkintä. Vain kompressorin sisäinen ylilämpösuoja. Nämä pumppuja mitkä alle 150 neliön tiloihin. Mutta mitäpä tuolla väliä
No saapi tietenki
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

No Tadiran:sta sellainen löytyy...
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
ahdon voimalla
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: La Heinä 30, 2005 17:30
Paikkakunta: Haapajärvi

Viesti Kirjoittaja ahdon voimalla »

40 egee ilmastoinnin huolto kaverilla :lol: ja Kärpät tais voittaa !!!!!!
ex96.ex 96. ex99. ex900. 9-5t v.2000. today 9-5 1.9 Tid .
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja renner »

Mimmi kirjoitti:Huolto ja täyttö ovat kaksi (2) eri asiaa. Huollossa pitäISI vaihtaa myös kuivain ja painekoestaa sekä vaihtaa kompuran öljyt. Täytössähän vain lisätään kylmäainetta.
Eikos se "öljy" ole kylmäaineen joukossa ?
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Mimmi kirjoitti:Osa on.
145ml osasynteettistä glukolityyppistä P.A.G öljyä kompressorin sisällä. (A'la WIS)
Viimeksi muokannut e0000333, La Huhti 14, 2007 20:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

renner kirjoitti:Eikos se "öljy" ole kylmäaineen joukossa ?

Tämän vuoksi halvin ei aina ole paras. Jotkut kylmälaitehuollot saavat lisättyä kyllä sen kylmäaineen mutta ei välttämättä noita öljyjä eikä väriaineita. Siihen nähden aika kallista jos maksaa vaikka 30-40e....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Mimmi kirjoitti:Huolto ja täyttö ovat kaksi (2) eri asiaa. Huollossa pitäISI vaihtaa myös kuivain ja painekoestaa sekä vaihtaa kompuran öljyt. Täytössähän vain lisätään kylmäainetta.

Tarkoitit tuolla kuivaimella varmaan kuivausainesäiliötä. Ohjeitten mukaan tuota ei tarvi vaihtaa kuin esim.- letkurikkotapauksissa tai kun järjestelmä ollut avoinna yli 15min esim. huollon yhteydessä.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Sairas95
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sairas95 »

Sori tämä kommentti, mutta tälläinen keskustelu ei johda oikeasti mihinkään, kun ei kukaan tiedetä oikeasti auton ilmastoinneista miten ne toimii ja hukkaa nesteitä. Totuus on kuitenkin se, että jääkaapit ym. vastaavat vehkeet on hermeettisesti suljettuja, mutta auton järjestelmä ei, koska moottorina toimii auton moottori kompressorin ulkopuolella.
9-5 2.3 MY2008
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Sairas95 kirjoitti:Totuus on kuitenkin se, että jääkaapit ym. vastaavat vehkeet on hermeettisesti suljettuja, mutta auton järjestelmä ei, koska moottorina toimii auton moottori kompressorin ulkopuolella.
Määrittele hermeettisesti suljettu...

Moottori ulkopuolella on kovin huono määritelmä hermeettisesti suljetulle :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Sairas95
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sairas95 »

Jussi kirjoitti:Määrittele hermeettisesti suljettu...
Täysin umpinainen, ilmanpitävä tms. Eli tässä tapauksessa (esim. jääkaappi) kompressori, putkisto, kaapeliläpiviennit ym. on täysin suljettu ilmanpitävästi.
9-5 2.3 MY2008
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Sairas95 kirjoitti:Sori tämä kommentti, mutta tälläinen keskustelu ei johda oikeasti mihinkään, kun ei kukaan tiedetä oikeasti auton ilmastoinneista miten ne toimii ja hukkaa nesteitä. Totuus on kuitenkin se, että jääkaapit ym. vastaavat vehkeet on hermeettisesti suljettuja, mutta auton järjestelmä ei, koska moottorina toimii auton moottori kompressorin ulkopuolella.
WIS-setä tietää.... :wink: Sieltä löytyy toimintaseloste ja kiertojärjestys kuvineen jos on tarvetta "oikealle tiedolle".
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Sairas95 kirjoitti:Täysin umpinainen, ilmanpitävä tms. Eli tässä tapauksessa (esim. jääkaappi) kompressori, putkisto, kaapeliläpiviennit ym. on täysin suljettu ilmanpitävästi.
Ja jääkaapin systeemi on täysin ympäristöstä erotettu, mutta auton ei ?

Sinänsä kuitenkin mielenkiintoista että jääkaapit sun muut kuitenkin yleensä hajoavat siihen että kylmäaineet vähenevät ja ne alkavat käymään tiheämpään ja sitten kompura pettää :)

Ei sellaista olekaan kuin hermeettinen kun puhutaan vehkeistä joita tehdään massatuotantona mahdollisimman halpaan hintaan...
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Vastaa Viestiin