Ilmastoinnin huolto
Meneehän se nyt näin, että tuo kompura lähtee päälle automaatti-ilmastoinnissa, kun ulkolämpötila on yli +5? Esim, kun auto on jossain pesuhallissa tavella? Sammuttaakos se sitten kompuraa, jos mennään alle +5 vai onko kompura päällä kokoajan, jos lämpötila välillä käy alle? Esim. kun ajetaan viileämpään paikkaan tai ajetaan se auto ulos pesuhallista?
Missä ulkolämpöanturi on? Voisiko sitä huijata talvella esim. suvella ihan vaikka kädellä lämmittämällä tai vaikka pussillisella kuumaa vettä (hanasta jotain 55asteista)?
Missä ulkolämpöanturi on? Voisiko sitä huijata talvella esim. suvella ihan vaikka kädellä lämmittämällä tai vaikka pussillisella kuumaa vettä (hanasta jotain 55asteista)?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 55
- Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 08:59
... ja auton ei ole yritetty tehdä hermeettiseksi?Sairas95 kirjoitti:No huh huh! Jääkaappi on kuitenkin yritetty tehdä niin. Auton kompressorin käyttöakseli nyt kuitenkin tulee ulos auton moottorin pyöritettäväksi. Auton konehuoneesa kumminkin on välillä -35 ja välillä 100+ astetta, että on siinä kompressorin akselin stefa aika kovilla.
Väittäisin kuitenkin että se stefa on kovilla lähinnä siksi että laitteisto seisoo liian pitkiä aikoja, stefa kovettuu ja pahimmassa tapauksessa tarttuu akseliin. Lämpötila, stefalla vaikuttava paine ja kehänopeus ovat kuitenkin melko maltillisia.
Se mitä olen yrittänyt tässä sanoa on että se hermeettisyys on kovin suhteellinen asia... kaikki kylmälaitteet hävittävät kylmäaineensa ennen pitkää. Jääkaappi hitaammin kuin auton ilmastointi, mutta sekin hävittää kylmäaineensa... ei sekään ole ikuinen.
Auton ilmastoinnin kanssa ei kuitenkaan tarvitse sen kummemmin täristä kuin jääkaapinkaan... se toimii niin kauan kuin se toimii ja sitten kun ei toimi niin pitää tehdä jotain.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 55
- Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 08:59
... ja auton ei ole yritetty tehdä hermeettiseksi?Jussi kirjoitti:Sairas95 kirjoitti:No huh huh! Jääkaappi on kuitenkin yritetty tehdä niin. Auton kompressorin käyttöakseli nyt kuitenkin tulee ulos auton moottorin pyöritettäväksi. Auton konehuoneesa kumminkin on välillä -35 ja välillä 100+ astetta, että on siinä kompressorin akselin stefa aika kovilla.
On niitäkin, vasta laitoin jäätelöautoon=)
No saapi tietenki
Kyllä jääkaapin liitokset on juotettujaSairas95 kirjoitti:Siis oikeasti. Yritetty ja yritetty. Jääkaapin liitokset ulos on kaikki sellaisia, missä ei ole pyöriviä osia, esim on puristeliitokset ym. Auton konehuoneessa nyt vaan on yli 100°C lämmintä ja se lämpö vaikuttaa kaikkeen, mitä siellä konehuoneessa on.
Ilmalämpöpumppujen ja kylmiöiden sun muiden sellaisten kylmälaitteissa on puristusliitoksia ja laippaliitoksia. Kylmiöiden kylmälaitteissa on myös ulkoisia sähkömoottoreita... vanhemmillani sellainen toimi vuodesta -74 vuoteen -98 (myöhemmistä vaiheista ei tietoa) ilman huoltoa, vaikka ei olekaan hermeettinen
Joo... mutta eiköhän tässä ole pilkkua nussittu jo ihan riittävästi
EDIT:... ja lasinpesuneste voi aivan hyvin sijaita konehuoneessa, joissakin autoissa sitä jopa tarkoituksellisesti silti lämmitetään, esim joissakin mersuissa alavesiletku kulkee pissapojan säiliön läpi
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Sopivalla huolenpidolla voi vian ilmentymistä siirtää ajallisesti.APC kirjoitti:Laakkonen mainostaa, että ilmastointi pitäisi huoltaa vähintään kerran kahdessa vuodessa. Mitäs mieltä olette oikeat asiantuntijat, kannattako laite huoltaa kahden vuoden välein vai vasta sitten kun vikaa ilmenee?
BMW 320dA Coupe LCI