Ilmastoinnin huolto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meneehän se nyt näin, että tuo kompura lähtee päälle automaatti-ilmastoinnissa, kun ulkolämpötila on yli +5? Esim, kun auto on jossain pesuhallissa tavella? Sammuttaakos se sitten kompuraa, jos mennään alle +5 vai onko kompura päällä kokoajan, jos lämpötila välillä käy alle? Esim. kun ajetaan viileämpään paikkaan tai ajetaan se auto ulos pesuhallista?

Missä ulkolämpöanturi on? Voisiko sitä huijata talvella esim. suvella ihan vaikka kädellä lämmittämällä tai vaikka pussillisella kuumaa vettä (hanasta jotain 55asteista)?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sairas95
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sairas95 »

No huh huh! Jääkaappi on kuitenkin yritetty tehdä niin. Auton kompressorin käyttöakseli nyt kuitenkin tulee ulos auton moottorin pyöritettäväksi. Auton konehuoneesa kumminkin on välillä -35 ja välillä 100+ astetta, että on siinä kompressorin akselin stefa aika kovilla.
9-5 2.3 MY2008
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Mertmi kirjoitti:Missä ulkolämpöanturi on?
Olisikos se mötikkä mikä on etupuskurin alla olevassa ritilässä.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Sairas95
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sairas95 »

Jep. Itsellä rikkoivat sen painepesurilla viime talvena. Onneksi maksaa alle kympin :lol:
9-5 2.3 MY2008
saapiko olla
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 08:59

Viesti Kirjoittaja saapiko olla »

Ei tiivisteisiin tuommosta lämpöä tule koskaan. 100 astetta tms
No saapi tietenki
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Sairas95 kirjoitti:No huh huh! Jääkaappi on kuitenkin yritetty tehdä niin. Auton kompressorin käyttöakseli nyt kuitenkin tulee ulos auton moottorin pyöritettäväksi. Auton konehuoneesa kumminkin on välillä -35 ja välillä 100+ astetta, että on siinä kompressorin akselin stefa aika kovilla.
... ja auton ei ole yritetty tehdä hermeettiseksi? :)

Väittäisin kuitenkin että se stefa on kovilla lähinnä siksi että laitteisto seisoo liian pitkiä aikoja, stefa kovettuu ja pahimmassa tapauksessa tarttuu akseliin. Lämpötila, stefalla vaikuttava paine ja kehänopeus ovat kuitenkin melko maltillisia.

Se mitä olen yrittänyt tässä sanoa on että se hermeettisyys on kovin suhteellinen asia... kaikki kylmälaitteet hävittävät kylmäaineensa ennen pitkää. Jääkaappi hitaammin kuin auton ilmastointi, mutta sekin hävittää kylmäaineensa... ei sekään ole ikuinen.

Auton ilmastoinnin kanssa ei kuitenkaan tarvitse sen kummemmin täristä kuin jääkaapinkaan... se toimii niin kauan kuin se toimii ja sitten kun ei toimi niin pitää tehdä jotain.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
saapiko olla
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 08:59

Viesti Kirjoittaja saapiko olla »

Jussi kirjoitti:
Sairas95 kirjoitti:No huh huh! Jääkaappi on kuitenkin yritetty tehdä niin. Auton kompressorin käyttöakseli nyt kuitenkin tulee ulos auton moottorin pyöritettäväksi. Auton konehuoneesa kumminkin on välillä -35 ja välillä 100+ astetta, että on siinä kompressorin akselin stefa aika kovilla.
... ja auton ei ole yritetty tehdä hermeettiseksi? :)
On niitäkin, vasta laitoin jäätelöautoon=)
No saapi tietenki
Sairas95
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sairas95 »

Siis oikeasti. Yritetty ja yritetty. Jääkaapin liitokset ulos on kaikki sellaisia, missä ei ole pyöriviä osia, esim on puristeliitokset ym. Auton konehuoneessa nyt vaan on yli 100°C lämmintä ja se lämpö vaikuttaa kaikkeen, mitä siellä konehuoneessa on.
9-5 2.3 MY2008
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Viesti Kirjoittaja Julle »

Kumma kyllä, pitkänkään matkan jälkeen esim lasipesuneste ei ole kiehunut :lol:
9-5 Aero - 00
Sairas95
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sairas95 »

Lasinpesuneste ei sijaitse konehuoneessa.
9-5 2.3 MY2008
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Sairas95 kirjoitti:Siis oikeasti. Yritetty ja yritetty. Jääkaapin liitokset ulos on kaikki sellaisia, missä ei ole pyöriviä osia, esim on puristeliitokset ym. Auton konehuoneessa nyt vaan on yli 100°C lämmintä ja se lämpö vaikuttaa kaikkeen, mitä siellä konehuoneessa on.
Kyllä jääkaapin liitokset on juotettuja :)

Ilmalämpöpumppujen ja kylmiöiden sun muiden sellaisten kylmälaitteissa on puristusliitoksia ja laippaliitoksia. Kylmiöiden kylmälaitteissa on myös ulkoisia sähkömoottoreita... vanhemmillani sellainen toimi vuodesta -74 vuoteen -98 (myöhemmistä vaiheista ei tietoa) ilman huoltoa, vaikka ei olekaan hermeettinen :)

Joo... mutta eiköhän tässä ole pilkkua nussittu jo ihan riittävästi :)

EDIT:... ja lasinpesuneste voi aivan hyvin sijaita konehuoneessa, joissakin autoissa sitä jopa tarkoituksellisesti silti lämmitetään, esim joissakin mersuissa alavesiletku kulkee pissapojan säiliön läpi :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Viesti Kirjoittaja Julle »

Sairas95 kirjoitti:Lasinpesuneste ei sijaitse konehuoneessa.
Kyllä se joissain sijaitsee esim tonnarissa. Vaan eipä mitään, vitsi, vitsi.
9-5 Aero - 00
Sairas95
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sairas95 »

Näistä 9-5:n konehuoneen lämmöistä oli viime kesänä juttua ja sen verran otan takaisin, että ei ollut 100°C, vaan jonkun matkaa yli 90, kun mittasin.
9-5 2.3 MY2008
APC
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 14:50

Viesti Kirjoittaja APC »

Laakkonen mainostaa, että ilmastointi pitäisi huoltaa vähintään kerran kahdessa vuodessa. Mitäs mieltä olette oikeat asiantuntijat, kannattako laite huoltaa kahden vuoden välein vai vasta sitten kun vikaa ilmenee?
9-5 Aero Wagon -06
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

APC kirjoitti:Laakkonen mainostaa, että ilmastointi pitäisi huoltaa vähintään kerran kahdessa vuodessa. Mitäs mieltä olette oikeat asiantuntijat, kannattako laite huoltaa kahden vuoden välein vai vasta sitten kun vikaa ilmenee?
Sopivalla huolenpidolla voi vian ilmentymistä siirtää ajallisesti.
BMW 320dA Coupe LCI
Vastaa Viestiin