9-5 sammui vauhdista

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
gringo
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 08:22

9-5 sammui vauhdista

Viesti Kirjoittaja gringo »

Kaverin 9-5 -97 2.3 on pari päivää oireillut omituisesti. Auto sammuu, jos vaihteen laittaa D-asentoon. Hieman paremmin pysyy päällä, jos kytkee ilmastoinnin pois mutta ei tahdo pysyä päällä silloinkaan. Käy kuitenkin hyvin P-asennossa.

Check engine -valo palaa. Akku pois vartiksi tepsi hetkeksi, mutta vika tuli ajossa takaisin. Ajo on aika nilkuttavaa, kun risteyksessä pakko painaa kaasua ja jarrua yhtä aikaa 8O

Tänään moottori sammui satasen vauhdista, juuri ja juuri vauhti riitti pysäkille, jonne auton sai kangettua ohjauksen jäykistyttyä. Koetin vielä käyntiin, ja lähti ja toimi taas.

Vein auton valohoitoon Turun Metro-Autoon, mutta valistuneempiakin arvauksia arvostetaan. Olisiko imuvuoto? Päällisin puolin en ainakaan huomannut irtonaisia putkia.

Kiitokset vastauksista.
saba9000
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: To Maalis 25, 2004 15:39
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja saba9000 »

Voisi olla kaasuläppäkotelo.

Suomessa merkkitiskillä tuosta osasta saa maksaa jotain 900€, mutta
Englannista tilaamalla säästää varmaan 400-500€ kustannuksissa:
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1997
9-5 Aero
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, läppäkotelo on limbhome-tilassa. Jos vika toistuu, ei auta kuin ostaa uusi läppäkotelo. Myös ProcarServicestä sen saa noin 450 eurolla.

Eski
gringo
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 08:22

Viesti Kirjoittaja gringo »

Vielä ei tietoa korjaamolta, mutta uusi läppäkotelo tosiaan maksaa sen 900e + asennus 86e/tunti. Procarissa 460e+20e asennus.

Auttaisikohan pelkkä limp homen resetti joka oli jossakin threadissa mainittu?
Nyt: Volvo S40
X: 100, 626, Sierra, 4x Mondeo, Scorpio
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Limphome-resettiä kannatta kokeilla ja samalla puhdistaa läppäkotelon kurkku jarrukliinerillä. Merkkihuollossa voidaan tehdä myös toleranssipäivitys. Minun AeroWagon on toiminut limputtamatta ainakin 50K tuon päivityksen jälkeen...

Eski
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Ja hyvä paikka ostella osia näyttää olevan myös Englannin ja Saksan eBayt. Joskus löytyy uutta osaa sikahalvalla. Näytti eilen olevan jommassa kummassa myös kaasuläppäkoteloita kaupan. ...muista kummassa.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
gringo
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 08:22

Viesti Kirjoittaja gringo »

Eski kirjoitti:Limphome-resettiä kannatta kokeilla ja samalla puhdistaa läppäkotelon kurkku jarrukliinerillä. Merkkihuollossa voidaan tehdä myös toleranssipäivitys. Minun AeroWagon on toiminut limputtamatta ainakin 50K tuon päivityksen jälkeen...

Eski
Jep, toleranssipäivityksestä olikin huollon äijän kanssa jo puhetta. Täytyypä ohjeistaa sitä vielä lisää, että osaa tehdä työnsä kunnolla :P
Nyt: Volvo S40
X: 100, 626, Sierra, 4x Mondeo, Scorpio
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Tannisto kirjoitti:Näytti eilen olevan jommassa kummassa myös kaasuläppäkoteloita kaupan. ...muista kummassa.
Menee http://www.ebay.de ja laittaa hakualueeksi koko maailman. Etuna on se, että näkee hinnat euroissa. Kannattaa muistaa, että Englannista on aika kalliit lähetyskulut, jenkeistäkin tulee tavara halvemmalla.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
gringo
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 08:22

Viesti Kirjoittaja gringo »

Väliaikaraporttia:

Metro-Autossa olivat poistaneet limp home -tilan, mutta se yksinään ei ollut auttanut asiaa. Ilmeisesti eivät olleet saaneet testeriä autoon kiinni laisinkaan, kyseli vain että onko laite virivehje kun ei saa tietokoneella yhteyttä... Taitaa siis olla jotain kontaktihäikkää.

Lisäksi firman varsinaiset sähkömiehet ovat lomilla, ja palailevat vapun jälkeen maisemiin.

No, oma Volvo sentään pelaa 8)
Nyt: Volvo S40
X: 100, 626, Sierra, 4x Mondeo, Scorpio
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

gringo kirjoitti:Väliaikaraporttia:

Metro-Autossa olivat poistaneet limp home -tilan, mutta se yksinään ei ollut auttanut asiaa. Ilmeisesti eivät olleet saaneet testeriä autoon kiinni laisinkaan, kyseli vain että onko laite virivehje kun ei saa tietokoneella yhteyttä... Taitaa siis olla jotain kontaktihäikkää.

Lisäksi firman varsinaiset sähkömiehet ovat lomilla, ja palailevat vapun jälkeen maisemiin.

No, oma Volvo sentään pelaa 8)
Ettei testipistokkeen nasta/nastat vaan olleet painuneet sisään? Omassani oli ja korjaaja nyppäsi niitä ulospäin pihdeillä.
Ei se virisofta mitään vaikuta diagnosointiin, koeta ottaa liitin irti kojelaudan alamuovista ja katsoa onko ok.

(alan olemaan sähköhommista sitä mieltä että paras auto on sähköjensä puolesta Citroen 2CV jossa on kampikäynnistysmahdollisuus ja jonka sytytysvirraksi riittää 9V paristo :D Ja moottorin voiteluaineeksikin sopii mm. murskattu banaani :D ).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
gringo
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 08:22

Viesti Kirjoittaja gringo »

Auto haettu Metro-Auton valohoidosta yhtä rampana kuin ennenkin. Tehtiin toleranssipäivitys ja limp homen resetti, ei vaikutusta. Hinta: 171e, josta tinkasin loppusummaksi 127e. Minun mielestäni sekin ihan tarpeeksi vartin hommasta 8O

Vikakoodeja eivät saaneet edes luettua. "Siinä on jokin vika." No, sehän onkin tollanen 86e/h merkkinyrkkipaja, mitä niiltä voi odottaa :roll:

Ehdotti, että vaihdetaan nyt kokeeksi se osa, eihän siitä ihan varma voi olla että mikä siinä on vikana. Joo joo, vaihdetaan vaan kokeeksi 950 euron osa. Ei mene edes omasta pussista, mutta hei kamoon mitä juttua.

Sit varmaan Procarista osa ja Puiston pikahuoltoon vaihtamaan.
Nyt: Volvo S40
X: 100, 626, Sierra, 4x Mondeo, Scorpio
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Läppäkotelo on tosi helppo vaihtaa itsekin, tuolta löytyy ohjeet:
http://photo.platonoff.com/Auto/2004100 ... Engine.jpg

Eski
gringo
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 08:22

Viesti Kirjoittaja gringo »

Jep, kiitos ohjeista.
Nyt: Volvo S40
X: 100, 626, Sierra, 4x Mondeo, Scorpio
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-5 sammui vauhdista

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

gringo kirjoitti:... Auto sammuu, jos vaihteen laittaa D-asentoon...käy kuitenkin hyvin P-asennossa.
Ollessani heinäkuussa suomi-lomalla, autoni kävelyttäjä soitti minulle jääneensä sillä tien varteen :( Sammui siis kesken ajon. Lähti kuulemma kyllä käyntiin, mutta laitettuaan vaihteen valitsimen D-asentoon, se sammui. En sittemmin tiedä oliko SID ilmoitellut mitään koodeja/vikoja.

Auto roudattiin hinurifirman toimesta dealerin pajalle, jossa alkoi tutkinta. Paperissa (laskussa siis) lukee "check engine misfire and engine cut off". Työnjohtaja (pakistani) selvitteli mulle soinnillisella englannilla (jota on joskus todella vaikea tajuta), että ecu:lta ei ollut yhteyttä sytytyspuoleen, jos minnekään muuallekaan :?

Korjauksena tehtiin vakio-ohjelman lataus uudelleen, ja auto käy ja kukkuu moitteetta jo kolmatta päivää. Taisivat veloittaa koko hommasta kokonaiset 43 euroa :D Olisiko kyseessä ollut jonkin asteinen ohjelmistobugi ?
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Vastaa Viestiin