9-5T kirjoitti:Aloittaisin poistamalla sisäilman suodattimen(hanttarin alamuovi,h-lokero, mustakansi kuvassa näkyy 2 ruuvia oikeassa reunassa n. 8 ruuvia) imuroi sieltä(joku voi muistaa ylettyykö sieltä propelliin) ja lasinpyyhkimien alla olevan kannen alla on puhaltimen moottori ja propelli. http://www.uusikaupunki.fi/~savirtan/ku ... %20057.jpg
Itsellä on aina roskalta kuulostava ääni johtunut puhaltimen tai säätimen hajoamisesta mutta roska/lehti on siltin hyvin todennäköinen.
Tässä selitys, joskin vähän myöhään: Syy oli viallinen ilmastoinnin säädinmoottori. Säädin hajosi lopulta kokonaan, joten vaihdatin sen. (Säädinmoottori jäi vieläpä sellaiseen asentoon, että autossa jäätyi.)
Säädinmoottorin vaihdon jälkeen ilmastoinnista ei ole kuulunut enää kertaankaan sitä ääntä, joka kuulostaa ihan siltä kuin ilmastoinnissa olisi roska tai lehti. Samoin paljon myöhemmin mukaan tullut pörinäkin hävisi.
Taitaa sitten olla omassa autossani toi sama ongelma kohta esillä. Just eilen kuuntelin liikennevaloissa että oisko ilmastoinnissa roska... Vielä ilmastointi kuitenkin toimii moitteetta.
Mulla lehden rapinalta kuulostanut ääni kuului parisen vuotta ennen kuin ääni muuttui pörähtelyksi. Hyvin pian sen jälkeen ilmastoinnin säädin hajosi kokoaan. Rapina kuului vain silloin tällöin, ei koko ajan.
jamppa74 kirjoitti:
Itselläni on omassa Saabissani hyvin samanlaisia oireita ja vaihto varmaan edessä lähikuukausina, mites paljon tuo operaatio verottaa lompakkoa?
Meillä roskaääni tuli puhaltimen moottorista, piti vajaan parin vuoden aikana aikansa ääntä aina silloin tällöin, kunnes lopulta muuttui "hiljaiseksi rominaksi ja kuoli miltei saman tien". Kesti kuitenkin 244400 km, eli ei huonosti, kun pyörii suurinpiirtein aina. Uusi moottori kustanti 195€ + puoli tuntia vaihtotyötä.
Omassa autossani pörinän syy on löytynyt ja vika korjattu. Ilmastoinnista alkoi aluksi kuulua rapinaa ikään kuin siellä olisi lehti. Myöhemmin rapina muuttui pörinäksi ja lopulta ilmastointi hajosi. Katso keskustelua aiheesta: http://tinyurl.com/2hbz5y (Erityisesti sivu 2)
karg kirjoitti:Taitaa sitten olla omassa autossani toi sama ongelma kohta esillä. Just eilen kuuntelin liikennevaloissa että oisko ilmastoinnissa roska... Vielä ilmastointi kuitenkin toimii moitteetta.
Jos ilmastoinnista kuuluu ääntä ikään kuin siellä olisi lehti rapisemassa, niin syynä on ilmeisesti se että askelmoottorin säätöakseli on siirtynyt pois paikoiltaan ja pyöriessään se välillä vain hipaisee vaihteiston rattaita. Jos se on tarpeeksi väärässä paikassa, niin vasemmalta puolesta tulee vikakoodi 08 ja oikealta puolesta vikakoodi 11. Tosin näiden koodien syyt voivat olla myös muualla oleva vika.
Akseli liian pitkällä:
Akseli painettu alas:
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.