9-5:n suuntavakaus
Minuun ainakin aikoinani ng900 turbosta vaihtaessani 9-5, teki vaikutuksen juuri suuntavakaus ja muutenkin sivistynyt ajokäytös isoillakin nopeuksilla ja kiihdytettäessä. Tosin kyllä nyt vähän yli 100 tkm ajettuna alusta on selvästi jo löystynyt. Tarkoitus on vaihtaa kesällä iskareita, puslia, mahdollisesti jousiakin.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Torekilla on ainakin työkalut puslaremontteihin. Joka tapauksessa kuullostaa oikeammalta hintatasolta. Ei vaan taida sisältää pyörien suuntauksen tarkastusta ?Tannisto kirjoitti: No tuon hinnan on pakko olla just se merkkikorjaamohinta, kun täällä Suomen Espoossa (Torek tai Katcar ...muista kumpi) kysyttäessä ilmoittivat n. 350e, sisältää osat.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Kokemuksia
Miten katsastus-setä testasi takapuslien kunnon?Niko kirjoitti: Takapuslat ovat kuulemma menossa vaihtoon tiesi katsastus-setä kertoa, mutta liekkö vaikutusta asiaan.
Mikä mahtaa olla tarkoitus/tehtävä kuvassa näkyvällä (ruuvitaltta osoittaa altapäin) muotoillulla kumityynyllä, joka ei tunnu koskettavan mihinkään muuhun kuin puslan kohdalla tukivarteen?
Re: 9-5:n suuntavakaus
Miulla on 9-5:ssä eturenkaina tommoset samanlaiset renkaat. Taakse laitoin Continental Premium Contactit. Eli tässä rengastus. Kun nuo iskarit alkoi oireilla, auto meni lullamaisuudestaan huolimatta ihan suoraan ja oli jopa suuntavakaa (tosi silloin ajeltiin vielä talvirenkailla). Kun takaiskarit uusittiin, mutta eteen jäi vanhat, niin se yllätys yllätys muuttuikin enemmän tuuliherkäksi ja ajoltaan oudoksi. Nyt kun edessäkin on uudet iskarit, niin taas mennään vakaasti. Elikkäs ainakin meikäläisen kokemuksilla etuiskareiden suurempi väsyminen takasiin verrattuna voi tehdä levottomuutta ja huonompaa suuntavakautta...9-5/2,3LPT kirjoitti:TM 17/97 kirjoitti 9-5:n koeajosta mm. Hitaasti ajettaessa Saabin ohjauspyörää saa kääntää ikään kuin kahteen kertaan, sillä palautusmomentti on melko lievä... Uraherkkyys ei ole Saabin ongelma. Se kulkee urista piittaamatta, eikä tuuli saa sita yhtään herkemmin suunnastaan.
Minun 9-5 Wagon 2001, käyttäytyy jokseenkin päinvastoin! Hitaastikin ajettaessa palautus toimii niin ettei meinaa hyppysissä pysyä. Meikäläisillä teillä, varsinkin tuulella, suuntavakaus ei ole kyllä TM:ssä kuvatun tuntuinen.
Renkaat org. 215/55/16 (NRVi). Auraus ym. kulmat säädetty merkkipajalla.
Millaisia tuntoja muilla mahtaa olla?
Tärkeintä mielestäni on, että auto kulkee suoraan, sitä koko ajan "ajamatta".
Ongelmitta suoraan kulkeminen tuntuu edelleenkin olevan uusien ja kalliittenkin "merkkiautojen" ongelma!
Ei käy kieltäminen, että kaikista suuntavakain auto, mitä olen koskaan ajanut, on Saab 99.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Kokemuksia
Minähän en näistä asioista mitään ymmärrä, muistaakseni otti kaksin käsin kiinni takarenkaista ja heiluttamalla niitä huomasi välyksen. Totesi, että takapuslat menossa. En sitten tiedä onko kyse niistä puslista, joista täällä paljon puhutaan..9-5/2,3LPT kirjoitti: Miten katsastus-setä testasi takapuslien kunnon?
Itse vaihdoin takapäähän palloniveltyyppiset puslat löytyy yhteensä 4kpl. Juurikin tuon takia kun ottaa renkaasta kiinni ja heiluttaa niin tuntui välyyttä.
Vaihdon vain nuo ylemmät puslat, koska rasitusta kertyy enemmän. Osat tilasin PRO-Carservicestä. Eipä tunnu enään välyyttä.
Vaihdon vain nuo ylemmät puslat, koska rasitusta kertyy enemmän. Osat tilasin PRO-Carservicestä. Eipä tunnu enään välyyttä.
Volvo S60 T8 2020 Inscpirction
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)
Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)
Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
Lisäkyssäri
Tiedätkö, tai tietääkö joku, onko nämä vaihtamasi puslat juuri ne joiden vaihtohinta (merkkiliikkeessä) kipuaa lähemmäs 1000 Euroa ja on 9-5:n 'tyyppivika'? Vai onko siellä niitä puslia useita erilaisia? (toivottavasti on!) Vaihtotyöhän se maksaa, puslat taitaa olla osana halpoja!? Ottiko kauan vaihtaa ne?Pedri kirjoitti:Itse vaihdoin takapäähän palloniveltyyppiset puslat löytyy yhteensä 4kpl. Juurikin tuon takia kun ottaa renkaasta kiinni ja heiluttaa niin tuntui välyyttä.
Vaihdon vain nuo ylemmät puslat, koska rasitusta kertyy enemmän. Osat tilasin PRO-Carservicestä. Eipä tunnu enään välyyttä.
Oheisesta sivusta kun katsoo kuvaa Bakvagn 9-5, niin saa jotain tolkkua
Takaa menevät puslat 3 (x2) ja 4 (x4)
http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... g_95.shtml
Pedrin mainitsemat pallonivelet ovat nuo neloset.
Ison puslan (3) vaihto vaatii käytännössä suuntauksen tarkistuksen. Ilmeisesti kaikkien näiden kuuden puslan vaihto maksaa suuntauksineen tonnin verran isoissa liikkeissä. Muuten en summaa ymmärrä.
Takaa menevät puslat 3 (x2) ja 4 (x4)
http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... g_95.shtml
Pedrin mainitsemat pallonivelet ovat nuo neloset.
Ison puslan (3) vaihto vaatii käytännössä suuntauksen tarkistuksen. Ilmeisesti kaikkien näiden kuuden puslan vaihto maksaa suuntauksineen tonnin verran isoissa liikkeissä. Muuten en summaa ymmärrä.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Kiitos vastauksesta
Kiitos vastauksesta!
Kuvan kanssa on sitten helpompi mennä korjaamolle/varaosaliikkeeseen/katsastuskonttorille, miten vain tuon homman haluaa sitten hoitaakaan.
Eli 4:s puslien vaihto ei vaadi suuntausta. Toivottavasti olis kyse 'vain' noiden vaihdosta..
Kuvan kanssa on sitten helpompi mennä korjaamolle/varaosaliikkeeseen/katsastuskonttorille, miten vain tuon homman haluaa sitten hoitaakaan.
Eli 4:s puslien vaihto ei vaadi suuntausta. Toivottavasti olis kyse 'vain' noiden vaihdosta..
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
Kävin juuri katsastuksessa.
Taisi olla hieman sanoisinko epätavallinen katsastusmiehen (km.) ja katsastettavan auton omistajan välinen kommunukointi.
Kun mentiin auton alle sanoin, katsotaan nyt tarkkaan kaikki nivelet - ovatko kunnossa.
Kun tultiin taka-akselistoon km. sanoi kaikkien nivelien olevan kunnossa. Näytin ns. 3-puslia sanoin, katotaan nyt nuo vielä, kun niihin saattaa tulla välystä ikäänkuin huomaamatta.
Km. nosti pyörät ilmaan väänteli minkä jaksoi ja sanoi ettei mitään välystä ole.
Minä pidin kädellä kiinni tuosta 3-puslan kohdalta, tunsin käteen ja näinkin, että liikkuu se. Sanoin sen km:lle, hän sanoi sen olevan joustoa vaan, mitään ylimääräistä välystä ei ole!
Jäi kyllä sellainen olo, että saisiko tuo kohta "joustaa" yhtään???
Taisi olla hieman sanoisinko epätavallinen katsastusmiehen (km.) ja katsastettavan auton omistajan välinen kommunukointi.
Kun mentiin auton alle sanoin, katsotaan nyt tarkkaan kaikki nivelet - ovatko kunnossa.
Kun tultiin taka-akselistoon km. sanoi kaikkien nivelien olevan kunnossa. Näytin ns. 3-puslia sanoin, katotaan nyt nuo vielä, kun niihin saattaa tulla välystä ikäänkuin huomaamatta.
Km. nosti pyörät ilmaan väänteli minkä jaksoi ja sanoi ettei mitään välystä ole.
Minä pidin kädellä kiinni tuosta 3-puslan kohdalta, tunsin käteen ja näinkin, että liikkuu se. Sanoin sen km:lle, hän sanoi sen olevan joustoa vaan, mitään ylimääräistä välystä ei ole!
Jäi kyllä sellainen olo, että saisiko tuo kohta "joustaa" yhtään???
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 163
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kokemuksia
Samanlaista puoltamista + tuuliherkkä. Vuosimalli 07, ajettu 7 tkm,Niko kirjoitti:En ole huomannut ongelmaa palautuksen suhteen, mutta jos tie on vähänkään kalteva, niin puoltaa kaltevuuden suuntaan herkästi. Renkaat 215x55x16. Eli yleensä puoltaa oikealle. Renkaat uudet ja aurauskulmat säädetty + paineet tarkistettu.
joten puslissa yms. ei varmaankaan vikaa. Urheilualusta, renkaat 225x45x17. Vertailukohtana vastaava 02 vuosimallin 9-5, joka oli selvästi suuntavakaampi ja rauhallisempi ajaa. Takuuta vielä rutkasta jäljellä, joten huoltoon vain, mutta olisko kellään vinkkiä oireiden aiheuttajasta? 4-pyöräsuuntaus jo tehtaalta lähtiessä pielessä?
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
Puslat ovat juurikin nuo 4 puslat. Puslien vaihtoon tarvii erikoistyökalun, jos ei halua taka-akselia irroittaa. Työ ei tullut maksanut mitään, koska työ tehtiin tutun korjaamolla. Puslat maksoi 24€/kpl. Kyllä kannatti vaihtaa
Viimeksi muokannut Pedri, La Maalis 15, 2008 07:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo S60 T8 2020 Inscpirction
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)
Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)
Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
Re: Kokemuksia
Sama tunne itsellä Aeron kanssa '02-malliin verrattuna - joskin 235 leveät kesäpyörät kyllä paransivat tilannetta huimasti. Jos rumasti sanoisin, niin vertaisin '07-mallia 9-3SS:ään. :-p2.0t Wagon kirjoitti:Samanlaista puoltamista + tuuliherkkä. Vuosimalli 07, ajettu 7 tkm,
joten puslissa yms. ei varmaankaan vikaa. Urheilualusta, renkaat 225x45x17. Vertailukohtana vastaava 02 vuosimallin 9-5, joka oli selvästi suuntavakaampi ja rauhallisempi ajaa. Takuuta vielä rutkasta jäljellä, joten huoltoon vain, mutta olisko kellään vinkkiä oireiden aiheuttajasta? 4-pyöräsuuntaus jo tehtaalta lähtiessä pielessä?
Autosta, ajettu 150 tkm vaihdettiin puslia merkkiliikkeessä (*INE) tammikuussa -07. Puslat 3 vaihdettiin kumpikin. Puslia 4 vaihdettiin 3 kpl, koska auton myynyt merkkiliike oli tehnyt hätäkorjauksen ja vaihtanut vain toisen ylemmän kesällä –06. Yksittäisten puslien vaihto ei pitemmän päälle kannata.
Puslat 3 olivat aivan loput. Heikoin kohta näyttää olevan joustinkumien vulkanoinnit. Toisesta oli sisätapin vulkanointi irronnut n. 90 % ja toisesta ulkokehän vulkanointi irronnut n. 80 %.
Puslista 4 oli toinen ylempi selvästi väljä. Alapuolella olevat olivat vielä jokseenkin tiukat.
Pusla ”3” hinta 45 €/kpl. Pusla ”4” 38 €/kpl. 4-pyöräsuuntaus 115 €. Vaihtotyö 5 h 340 €. Eli yhteensä 660 €. Jos kaikki puslat olisi vaihdettu olisi kustannukset olleet noin 750 €.
Puslien vaihto tukevoitti kulkua ja paranti suuntavakavuutta huomattavasti. Takapää ohjaa autoa ja etupäällä vain käännellään. Ennen vaihtoa 3 puslien tukivartta pystyi kiertämään käsivoimin, mutta vaihdon jälkeen tukivarsi oli käsivoimin jäykkä.
Jokin takapäässä tuntuu vieläkin ääntelevän kuopissa ja ratti muuttui vinoon 4-pyöräsuuntauksen jälkeen.
Puslat 3 olivat aivan loput. Heikoin kohta näyttää olevan joustinkumien vulkanoinnit. Toisesta oli sisätapin vulkanointi irronnut n. 90 % ja toisesta ulkokehän vulkanointi irronnut n. 80 %.
Puslista 4 oli toinen ylempi selvästi väljä. Alapuolella olevat olivat vielä jokseenkin tiukat.
Pusla ”3” hinta 45 €/kpl. Pusla ”4” 38 €/kpl. 4-pyöräsuuntaus 115 €. Vaihtotyö 5 h 340 €. Eli yhteensä 660 €. Jos kaikki puslat olisi vaihdettu olisi kustannukset olleet noin 750 €.
Puslien vaihto tukevoitti kulkua ja paranti suuntavakavuutta huomattavasti. Takapää ohjaa autoa ja etupäällä vain käännellään. Ennen vaihtoa 3 puslien tukivartta pystyi kiertämään käsivoimin, mutta vaihdon jälkeen tukivarsi oli käsivoimin jäykkä.
Jokin takapäässä tuntuu vieläkin ääntelevän kuopissa ja ratti muuttui vinoon 4-pyöräsuuntauksen jälkeen.
#3504
900i 16v -89 ja
9-5 2,3 t -01
900i 16v -89 ja
9-5 2,3 t -01