9-5:n suuntavakaus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Minuun ainakin aikoinani ng900 turbosta vaihtaessani 9-5, teki vaikutuksen juuri suuntavakaus ja muutenkin sivistynyt ajokäytös isoillakin nopeuksilla ja kiihdytettäessä. Tosin kyllä nyt vähän yli 100 tkm ajettuna alusta on selvästi jo löystynyt. Tarkoitus on vaihtaa kesällä iskareita, puslia, mahdollisesti jousiakin.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Tannisto kirjoitti: No tuon hinnan on pakko olla just se merkkikorjaamohinta, kun täällä Suomen Espoossa (Torek tai Katcar ...muista kumpi) kysyttäessä ilmoittivat n. 350e, sisältää osat.
Torekilla on ainakin työkalut puslaremontteihin. Joka tapauksessa kuullostaa oikeammalta hintatasolta. Ei vaan taida sisältää pyörien suuntauksen tarkastusta ?
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

koistha kirjoitti: Torekilla on ainakin työkalut puslaremontteihin. Joka tapauksessa kuullostaa oikeammalta hintatasolta. Ei vaan taida sisältää pyörien suuntauksen tarkastusta ?
Hyvä pointti :!: Täytyy tarkistaa
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Kokemuksia

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Niko kirjoitti: Takapuslat ovat kuulemma menossa vaihtoon tiesi katsastus-setä kertoa, mutta liekkö vaikutusta asiaan.
Miten katsastus-setä testasi takapuslien kunnon?

Mikä mahtaa olla tarkoitus/tehtävä kuvassa näkyvällä (ruuvitaltta osoittaa altapäin) muotoillulla kumityynyllä, joka ei tunnu koskettavan mihinkään muuhun kuin puslan kohdalla tukivarteen?
Kuva
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5:n suuntavakaus

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

9-5/2,3LPT kirjoitti:TM 17/97 kirjoitti 9-5:n koeajosta mm. Hitaasti ajettaessa Saabin ohjauspyörää saa kääntää ikään kuin kahteen kertaan, sillä palautusmomentti on melko lievä... Uraherkkyys ei ole Saabin ongelma. Se kulkee urista piittaamatta, eikä tuuli saa sita yhtään herkemmin suunnastaan.
Minun 9-5 Wagon 2001, käyttäytyy jokseenkin päinvastoin! Hitaastikin ajettaessa palautus toimii niin ettei meinaa hyppysissä pysyä. Meikäläisillä teillä, varsinkin tuulella, suuntavakaus ei ole kyllä TM:ssä kuvatun tuntuinen.
Renkaat org. 215/55/16 (NRVi). Auraus ym. kulmat säädetty merkkipajalla.
Millaisia tuntoja muilla mahtaa olla?
Tärkeintä mielestäni on, että auto kulkee suoraan, sitä koko ajan "ajamatta".
Ongelmitta suoraan kulkeminen tuntuu edelleenkin olevan uusien ja kalliittenkin "merkkiautojen" ongelma!
Miulla on 9-5:ssä eturenkaina tommoset samanlaiset renkaat. Taakse laitoin Continental Premium Contactit. Eli tässä rengastus. Kun nuo iskarit alkoi oireilla, auto meni lullamaisuudestaan huolimatta ihan suoraan ja oli jopa suuntavakaa (tosi silloin ajeltiin vielä talvirenkailla). Kun takaiskarit uusittiin, mutta eteen jäi vanhat, niin se yllätys yllätys muuttuikin enemmän tuuliherkäksi ja ajoltaan oudoksi. Nyt kun edessäkin on uudet iskarit, niin taas mennään vakaasti. Elikkäs ainakin meikäläisen kokemuksilla etuiskareiden suurempi väsyminen takasiin verrattuna voi tehdä levottomuutta ja huonompaa suuntavakautta...

Ei käy kieltäminen, että kaikista suuntavakain auto, mitä olen koskaan ajanut, on Saab 99. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Niko
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 15:15
Paikkakunta: Oulu

Re: Kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Niko »

9-5/2,3LPT kirjoitti: Miten katsastus-setä testasi takapuslien kunnon?
Minähän en näistä asioista mitään ymmärrä, muistaakseni otti kaksin käsin kiinni takarenkaista ja heiluttamalla niitä huomasi välyksen. Totesi, että takapuslat menossa. En sitten tiedä onko kyse niistä puslista, joista täällä paljon puhutaan..
Pedri
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 21:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Pedri »

Itse vaihdoin takapäähän palloniveltyyppiset puslat löytyy yhteensä 4kpl. Juurikin tuon takia kun ottaa renkaasta kiinni ja heiluttaa niin tuntui välyyttä.
Vaihdon vain nuo ylemmät puslat, koska rasitusta kertyy enemmän. Osat tilasin PRO-Carservicestä. Eipä tunnu enään välyyttä.
Volvo S60 T8 2020 Inscpirction
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)

Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
Niko
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 15:15
Paikkakunta: Oulu

Lisäkyssäri

Viesti Kirjoittaja Niko »

Pedri kirjoitti:Itse vaihdoin takapäähän palloniveltyyppiset puslat löytyy yhteensä 4kpl. Juurikin tuon takia kun ottaa renkaasta kiinni ja heiluttaa niin tuntui välyyttä.
Vaihdon vain nuo ylemmät puslat, koska rasitusta kertyy enemmän. Osat tilasin PRO-Carservicestä. Eipä tunnu enään välyyttä.
Tiedätkö, tai tietääkö joku, onko nämä vaihtamasi puslat juuri ne joiden vaihtohinta (merkkiliikkeessä) kipuaa lähemmäs 1000 Euroa ja on 9-5:n 'tyyppivika'? Vai onko siellä niitä puslia useita erilaisia? (toivottavasti on!) Vaihtotyöhän se maksaa, puslat taitaa olla osana halpoja!? Ottiko kauan vaihtaa ne?
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Oheisesta sivusta kun katsoo kuvaa Bakvagn 9-5, niin saa jotain tolkkua
Takaa menevät puslat 3 (x2) ja 4 (x4)
http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... g_95.shtml

Pedrin mainitsemat pallonivelet ovat nuo neloset.

Ison puslan (3) vaihto vaatii käytännössä suuntauksen tarkistuksen. Ilmeisesti kaikkien näiden kuuden puslan vaihto maksaa suuntauksineen tonnin verran isoissa liikkeissä. Muuten en summaa ymmärrä.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Niko
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 15:15
Paikkakunta: Oulu

Kiitos vastauksesta

Viesti Kirjoittaja Niko »

Kiitos vastauksesta! :)

Kuvan kanssa on sitten helpompi mennä korjaamolle/varaosaliikkeeseen/katsastuskonttorille, miten vain tuon homman haluaa sitten hoitaakaan.

Eli 4:s puslien vaihto ei vaadi suuntausta. Toivottavasti olis kyse 'vain' noiden vaihdosta..
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Kävin juuri katsastuksessa.

Taisi olla hieman sanoisinko epätavallinen katsastusmiehen (km.) ja katsastettavan auton omistajan välinen kommunukointi.

Kun mentiin auton alle sanoin, katsotaan nyt tarkkaan kaikki nivelet - ovatko kunnossa.
Kun tultiin taka-akselistoon km. sanoi kaikkien nivelien olevan kunnossa. Näytin ns. 3-puslia sanoin, katotaan nyt nuo vielä, kun niihin saattaa tulla välystä ikäänkuin huomaamatta.
Km. nosti pyörät ilmaan väänteli minkä jaksoi ja sanoi ettei mitään välystä ole.
Minä pidin kädellä kiinni tuosta 3-puslan kohdalta, tunsin käteen ja näinkin, että liikkuu se. Sanoin sen km:lle, hän sanoi sen olevan joustoa vaan, mitään ylimääräistä välystä ei ole!

Jäi kyllä sellainen olo, että saisiko tuo kohta "joustaa" yhtään???
2.0t Wagon
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kokemuksia

Viesti Kirjoittaja 2.0t Wagon »

Niko kirjoitti:En ole huomannut ongelmaa palautuksen suhteen, mutta jos tie on vähänkään kalteva, niin puoltaa kaltevuuden suuntaan herkästi. Renkaat 215x55x16. Eli yleensä puoltaa oikealle. Renkaat uudet ja aurauskulmat säädetty + paineet tarkistettu.
Samanlaista puoltamista + tuuliherkkä. Vuosimalli 07, ajettu 7 tkm,
joten puslissa yms. ei varmaankaan vikaa. Urheilualusta, renkaat 225x45x17. Vertailukohtana vastaava 02 vuosimallin 9-5, joka oli selvästi suuntavakaampi ja rauhallisempi ajaa. Takuuta vielä rutkasta jäljellä, joten huoltoon vain, mutta olisko kellään vinkkiä oireiden aiheuttajasta? 4-pyöräsuuntaus jo tehtaalta lähtiessä pielessä?
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
Pedri
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 21:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Pedri »

Puslat ovat juurikin nuo 4 puslat. Puslien vaihtoon tarvii erikoistyökalun, jos ei halua taka-akselia irroittaa. Työ ei tullut maksanut mitään, koska työ tehtiin tutun korjaamolla. Puslat maksoi 24€/kpl. Kyllä kannatti vaihtaa :D
Viimeksi muokannut Pedri, La Maalis 15, 2008 07:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo S60 T8 2020 Inscpirction
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)

Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: Kokemuksia

Viesti Kirjoittaja jmarin »

2.0t Wagon kirjoitti:Samanlaista puoltamista + tuuliherkkä. Vuosimalli 07, ajettu 7 tkm,
joten puslissa yms. ei varmaankaan vikaa. Urheilualusta, renkaat 225x45x17. Vertailukohtana vastaava 02 vuosimallin 9-5, joka oli selvästi suuntavakaampi ja rauhallisempi ajaa. Takuuta vielä rutkasta jäljellä, joten huoltoon vain, mutta olisko kellään vinkkiä oireiden aiheuttajasta? 4-pyöräsuuntaus jo tehtaalta lähtiessä pielessä?
Sama tunne itsellä Aeron kanssa '02-malliin verrattuna - joskin 235 leveät kesäpyörät kyllä paransivat tilannetta huimasti. Jos rumasti sanoisin, niin vertaisin '07-mallia 9-3SS:ään. :-p
PaP
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: To Maalis 11, 2004 21:06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja PaP »

Autosta, ajettu 150 tkm vaihdettiin puslia merkkiliikkeessä (*INE) tammikuussa -07. Puslat 3 vaihdettiin kumpikin. Puslia 4 vaihdettiin 3 kpl, koska auton myynyt merkkiliike oli tehnyt hätäkorjauksen ja vaihtanut vain toisen ylemmän kesällä –06. Yksittäisten puslien vaihto ei pitemmän päälle kannata.

Puslat 3 olivat aivan loput. Heikoin kohta näyttää olevan joustinkumien vulkanoinnit. Toisesta oli sisätapin vulkanointi irronnut n. 90 % ja toisesta ulkokehän vulkanointi irronnut n. 80 %.
Puslista 4 oli toinen ylempi selvästi väljä. Alapuolella olevat olivat vielä jokseenkin tiukat.


Pusla ”3” hinta 45 €/kpl. Pusla ”4” 38 €/kpl. 4-pyöräsuuntaus 115 €. Vaihtotyö 5 h 340 €. Eli yhteensä 660 €. Jos kaikki puslat olisi vaihdettu olisi kustannukset olleet noin 750 €.


Puslien vaihto tukevoitti kulkua ja paranti suuntavakavuutta huomattavasti. Takapää ohjaa autoa ja etupäällä vain käännellään. Ennen vaihtoa 3 puslien tukivartta pystyi kiertämään käsivoimin, mutta vaihdon jälkeen tukivarsi oli käsivoimin jäykkä.

Jokin takapäässä tuntuu vieläkin ääntelevän kuopissa ja ratti muuttui vinoon 4-pyöräsuuntauksen jälkeen.
#3504
900i 16v -89 ja
9-5 2,3 t -01
Vastaa Viestiin