Kuvia kevät kiillotuksista

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

vwkupla6 kirjoitti:http://kuvablogi.com/nayta/381778/

taisin onnistua laittamaan nämä tänne kiitokset kuuluu jouniH:lle

Onkohan auto läheistäkin sukua Extremeduudsonien lanseeraamalle Saab 900 Hirmulle, joka monessa pätkässäkin esiintyy.... :lol:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
vwkupla6
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 17:44
Paikkakunta: säkylä

Viesti Kirjoittaja vwkupla6 »

e0000333 kirjoitti:
vwkupla6 kirjoitti:http://kuvablogi.com/nayta/381778/

taisin onnistua laittamaan nämä tänne kiitokset kuuluu jouniH:lle

Onkohan auto läheistäkin sukua Extremeduudsonien lanseeraamalle Saab 900 Hirmulle, joka monessa pätkässäkin esiintyy.... :lol:
eipä taida olla :lol:
vwkupla6
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 17:44
Paikkakunta: säkylä

Viesti Kirjoittaja vwkupla6 »

9-5T kirjoitti:
vwkupla6 kirjoitti:http://kuvablogi.com/nayta/381778/

taisin onnistua laittamaan nämä tänne kiitokset kuuluu jouniH:lle
Jos haluat että kuva näkyy linkkiä klikkaamatta väritä linkki hiirellä ja paina Img-nappia.
Onko Trionic vaihdettu uudempaan? pisti vain "silmään" 185hv/oranssit vilkut/antennittomuus.
en sitte tiiä tosta trionicistä mut papereis lukee et 142A kw ja eikös se oo aika lähel 185hv
mut sekin voi vaikuttaa et saabbi on tuotu uutena ruotsista suomeen, vuosmalli on muute 98 :roll:
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eipä nyt varsinaisesti mitään kevätkiillotusta tullut tehtyä, mutta otinpa vaihteeksi ovien alareunamuovit irti ja paskaa oli kertynyt talven aikana melkoisesti... Onneksi ei ruostepeikko ole iskenyt ovien alareunoihin.

Mustan auton "kirous" on, että se on pestävä vähintään kerran viikossa, että sillä kehtaa liikkua ihmisten ilmoilla :D Pitäisi joskus viitsiä käydä ottamassa kuvia muuallakin kuin kotipihassa...

Kuva

Eski
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Eski kirjoitti:Eipä nyt varsinaisesti mitään kevätkiillotusta tullut tehtyä,
Eski
Musta auto pitäisi pestä 3 tunnin välein ainakin täällä missä hiekkapölyä on ilmassa koko ajan :roll:
Oletko muuten käsitellyt tuota koskaan hiovalla vahalla? Mullahan on samanikäinen musta 9-5 ja pinta on jo sen näköinen että pitäisi jossain vaiheessa vetäistä pikkunaarmut veke kun keksisi että millä. Autoglymin edustaja ei viitsinyt vastata edes sähköpostikyselyyni että onko niillä sellaista tuotetta.
Sellainen hiomavaha pitäisi löytää että sen päälle voi sitten vetäistä kestävän kiiltovahan.
9000CS 2,3
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Saappi Kuski kirjoitti: Musta auto pitäisi pestä 3 tunnin välein ainakin täällä missä hiekkapölyä on ilmassa koko ajan :roll:
Oletko muuten käsitellyt tuota koskaan hiovalla vahalla? Mullahan on samanikäinen musta 9-5 ja pinta on jo sen näköinen että pitäisi jossain vaiheessa vetäistä pikkunaarmut veke kun keksisi että millä. Autoglymin edustaja ei viitsinyt vastata edes sähköpostikyselyyni että onko niillä sellaista tuotetta.
Sellainen hiomavaha pitäisi löytää että sen päälle voi sitten vetäistä kestävän kiiltovahan.
Zainolta löytyy Z-PC joka on melko "mieto" mutta todella tehokas hiova cleaneri. Tämä ei itsessään ole vaha joten Z-PC:n jälkeen pitää auto vahata vielä vahalla. Tosin tämä on tilanne melkeinpä kaikkien cleanereiden kohdalla.
Jos pinta ei ole kovin pahassa kunnossa löytyy Zainolta uusi Z-AIO (All In One) joka siis samalla sekä puhdistaa/hioo sekä suojaa pinnan. Erittäin yksinkerainen ja hyvä tuote jos ei jaksa autoa hinkata monella eri tökötillä!

Toinen hyvä josta on kokemuksia on Meguiarsin Scratch-X. Jos kaipaa tuosta agressiivisempaa mömmöä löytyy Meguiarsin Professional-sarjasta DACP (Dual Action Cleaner/Polish) tai Swirl Remover, molemmat kehuttua tavaraa.

Autoglymiä sen kummemmin tuntematta vaikuttaisi tuo punainen Super Resin Polish olla lähin tuote mutta epäilen ettei se sisällä mitään hiovia aineita ja vaan täyttää nuo naarmut eikä hävitä niitä oikeasti.

3M Perfect-It Swirl Mark Removeria löytyy eri kovilla hioma-asteilla ja tuo tuote on myös kokemusten perusteella todella hyvä!
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Kiitokset Pade tuoteinfosta. Minulla on ollut tapana vetää 2 kertaa vuodessa pintaan ensin 2 kerrosta tuota autoglymin punaista ja sitten kultainen päälle. Se punainen ei tosiaan hio mitään.
Nyt tulee mieleen että jos laittaa ensin hiovan käsittelyn erimerkkisellä vahalla niin onkohan viisainta pestä se pois ennen kuin laittaa päälle mitään muun merkkisiä? Eikö näitä yleensä suositella että pitää olla samaa merkkiä kaikki kerrokset?
Haluan tosiaankin pintaan Kestävän vahan (koska en jaksa vahata kuukauden välein), kiilto on vähemmän tärkeä asia.
Eikö ollut niin että Zainolla ei ole varsianisesti "kesto"vahaa ollenkaan?
9000CS 2,3
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Saappi Kuski kirjoitti:Kiitokset Pade tuoteinfosta. Minulla on ollut tapana vetää 2 kertaa vuodessa pintaan ensin 2 kerrosta tuota autoglymin punaista ja sitten kultainen päälle. Se punainen ei tosiaan hio mitään.
Nyt tulee mieleen että jos laittaa ensin hiovan käsittelyn erimerkkisellä vahalla niin onkohan viisainta pestä se pois ennen kuin laittaa päälle mitään muun merkkisiä? Eikö näitä yleensä suositella että pitää olla samaa merkkiä kaikki kerrokset?
Haluan tosiaankin pintaan Kestävän vahan (koska en jaksa vahata kuukauden välein), kiilto on vähemmän tärkeä asia.
Eikö ollut niin että Zainolla ei ole varsianisesti "kesto"vahaa ollenkaan?
Riippuu kyllä hieman merkistä. Zainoja suositellaan käytettävän ainoastaan muiden Zainojen kanssa (poikkeuksena Z-CS jota voi laittaa minkä tahansa muun valmistajan vahan päälle) mutta jos esim. myllyttää auton tuolla Meguiarsin tavaralla niin voi siihen päälle huoletta laittaa vaikka Glymiä jos sitä kerran löytyy varastosta. Zainoakin periaatteessa voi laittaa koska tuo cleaneri ei varsinaisesti muodosta pintaan mitään suojaavaa kalvoa vaan yksinkertaisesti hioo ja puhdistaa tuon pinnan, tosin Zainoa ajatellen voi esim. pesu Z-7:llä olla hyvä idea ennen vahaamista. Muissa tapauksissa mielestäni on turha lähteä pesemään autoa myllytyksen jälkeen ellei sitten tököttiä ole levinnyt aivan holtittomasti joka paikkaan :P
Tuo hiovahan yleensä työstetään pintaan joko koneella (suositeltavaa) tai käsin ja sen jälkeen kiillotetaan normaalisti rätillä pois joten sitä tököttiä ei varsinaisesti jää pintaan.

Zainosta vaikuttaa olevan monia eri kokemuksia mutta omien kokemusteni perusteella mikään muu käyttämäni vaha ei ole pysynyt pinnassa yhtä kauan kuin Zaino, olettaen, että pinta on ollut hyvässä kunnossa ennen ensimmäistä levitystä ja kaikki on tehty oikein! Maailmalla on myös todella paljon samanlaisia kokemuksia, myös kovissa talvikeleissä. Toki Suomen "kevyt" teiden suolaus on myrkkyä mille tahansa vahalle mutta mielestäni Zaino toimii todella hyvin myös talvella, etenkin jos jaksaa pesun yhteydessä levittää esim. Z-8 spray-"vahaa" joka ylläpitää pinnan suojaa.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tuo minun auto on luultavasti myllytetty parisen vuotta sitten autoliikkeen toimesta. Itse olen hieronut sitä mm. Zainon Z-PC:llä ja Z-5:llä sekä AutoGlymin "mustalla" (Ultra deep shine) ja nyt tänä keväänä kokeilin perinteistä Glymin punainen+kulta -yhdistelmää. Jotain ihmeellisiä hiontajälkiä näkyy auton kyljissä suorassa auringonpaisteessa, joista en ole päässyt millään eroon...

Eski
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

9-5T kirjoitti:Kuva
Tuota koneella ja väri vaihtui konepellissä
Tuli ilmeisesti varsin hyvä 8)
Itsellä olisi tarkoitus hommata kone (piti hommata jo viime kesänä mutta niinpä vaan jäi :oops: ) ja käydä koko kinneri ensin tuolla renovatorilla läpi ja sitten lykätä perus Glymi ja resin polish päälle.
Onko jotain huomioitavaa tuon koneen kanssa touhuamisen suhteen? Tietysti pitää olla varovainen kulmien kanssa ettei hio maalia puhki ja käytä liian kovia kierroksia, mutta noin yleensä :wink:
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Muksu kirjoitti: Tuli ilmeisesti varsin hyvä 8)
Itsellä olisi tarkoitus hommata kone (piti hommata jo viime kesänä mutta niinpä vaan jäi :oops: ) ja käydä koko kinneri ensin tuolla renovatorilla läpi ja sitten lykätä perus Glymi ja resin polish päälle.
Onko jotain huomioitavaa tuon koneen kanssa touhuamisen suhteen? Tietysti pitää olla varovainen kulmien kanssa ettei hio maalia puhki ja käytä liian kovia kierroksia, mutta noin yleensä :wink:
Ensinnäkin epäkesko-kone on järkevä hankinta jos ei ole ihan alan ammattilainen. Tuollaisella ei-epäkeskolla on huomattavasti suurempi riski polttaa pinta puhki tai saada ei-toivottuja hologrammeja sun muuta maalipintaan. Kunnon epäkeskolla tuo riski on lähes olematon jos ei ole täysi tunari, toki etenkin kulmien kanssa kannattaa olla varovainen.

Laikat pitää valita käyttötarkoituksen mukaan. Myllytykseen on omat laikat ja viimeistelyyn/vahan levitykseen/-kiillotukseen omat.

Itse aine kannattaa laittaa laikalle joko "X"-kuviona tai renkaana koko laikan "ympäri" parisen senttiä ulkoreunasta sisäänpäin.
Etenkin cleanereita ja polisheja saa vastoin monen mielikuvaa käyttää ihan reilusti kerralla jotta se tosiaan on itse aine joka hoitaa hiomisen eikä laikka.

Kun aine on levitetty laikalle kannattaa laikka painaa pari kertaa maalipintaan eri kohdissa sillä alueella jota aiotaan työstää (työstetään aina pieni alue kerrallaan kunnes tulos tyydyttää) levittääksesi aineen tasaisemmin pintaan. Tämän jälkeen laikka aina kiinni maalipintaan ennen laikan käynnistämistä!!
Laikan pitäisi myös aina olla tasaisesti maalipintaa vasten, eli ei mitään kovia kääntelyitä ja vääntelyitä koneen käymisen aikana.

Aloita aina hitaalla nopeudella ja kasvata nopeutta asteittain työstämisen edetessä.
Laikan pyöriessä hitaalla-/keskikovalla nopeudella aloita työstämään ainetta alueen pintaan sivusuunnassa (oikealta vasemmalle) ja tämän jälkeen käydään sama alue läpi ylös-alas-liikkeellä. Laikkaa ei tarvitse kummemmin painaa vaan antaa sen tehdä työtä "omalla painollaan".

Älä käytä eri aineita saman laikan kanssa. Uusi aine - uusi laikka.
Jos laikka ei ole likainen sitä voi käyttää uudestaan, tosin samalla aineella kuin ennenkin!'

Tuossa nyt jotain pientä perusvinkkiä myllytykseen. Aineet kannattaa valita huolella, pieniin naarmuihin/pyörrejälkiin ei kannata käyttää liian hiovaa ainetta jne.
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

9-5T kirjoitti:Kiitos hyvistä vinkeistä, onko laikkojen värieroilla(ostin valkoinen, musta ja oranssi) joku yleinen "kovuus" merkintä yms.
Nyt en todellakaan mene vannomaan koska eri valmistajilla saattaa olla ihan omat värinsä näissä.
Veikkaisin että oranssi=ns. cutting pad eli hiomalaikka, musta=kiillotuslaikka ja valkoinen=viimeistelylaikka.

Mutta tosiaan tähän ei kannata luottaa ihan liikaa : )
vwkupla6
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 17:44
Paikkakunta: säkylä

Viesti Kirjoittaja vwkupla6 »

9-5T kirjoitti:
vwkupla6 kirjoitti:
9-5T kirjoitti: Jos haluat että kuva näkyy linkkiä klikkaamatta väritä linkki hiirellä ja paina Img-nappia.
Onko Trionic vaihdettu uudempaan? pisti vain "silmään" 185hv/oranssit vilkut/antennittomuus.
en sitte tiiä tosta trionicistä mut papereis lukee et 142A kw ja eikös se oo aika lähel 185hv
mut sekin voi vaikuttaa et saabbi on tuotu uutena ruotsista suomeen, vuosmalli on muute 98 :roll:
193hv eli vielä erikoisempi yksilö. Ruotsista noi kaikki on suomeen tuotu :lol:
juu ei niitä enää ukissa tehdä :D
Sairas95
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sairas95 »

Minua on aina vähän askarruttanut tuo myllytys, koska ei tiedä, onko jokainen myyjä myllyttänyt jo valmiiksi. Auton maalipinta on ilmeisesti kuitenkin niin ohut, ettei tarvitse montaa kertaa myllyttää, kun alkaa pohjamaali paistaa? Onko kellään tietoa, kuinka monta myllytystä auton maalipinta kestää? Varsinkin, kun nykyään moni tekee myllytyksen itse, kun ennen se oli käytännössä ammattimiehen hommaa, niin kannattaa oikeasti tarkastella ostoautoa sillä silmällä.
9-5 2.3 MY2008
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Sairas95 kirjoitti:Minua on aina vähän askarruttanut tuo myllytys, koska ei tiedä, onko jokainen myyjä myllyttänyt jo valmiiksi. Auton maalipinta on ilmeisesti kuitenkin niin ohut, ettei tarvitse montaa kertaa myllyttää, kun alkaa pohjamaali paistaa? Onko kellään tietoa, kuinka monta myllytystä auton maalipinta kestää? Varsinkin, kun nykyään moni tekee myllytyksen itse, kun ennen se oli käytännössä ammattimiehen hommaa, niin kannattaa oikeasti tarkastella ostoautoa sillä silmällä.
Riippuu kovin paljon miten kyseisen homman tekee, minkälaisilla työkaluilla ja aineilla. Jotkut aineet/laikat ovat huomattavasti agressiivisempia kuin toiset jne..
Vastaa Viestiin