Saab 9-5 aero - vihdoinkin kotona !

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Saab 9-5 aero - vihdoinkin kotona !

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

tervehdys kaikille,

Olen vastikään liittynyt palstallenne, jota olen selaillut jo jonkin aikaa. Huolimatta palstalla olevasta jo kirjoitetusta informaatiosta, ajattelin laittaa kysymyksen kehiin. Ottakaa tämä vaikka ..hmmm... esittäytymisenä.

Olen aiemmin painiskellut erimerkkisten autojen kanssa. Ehdottomasti paras ajettava tähän mennessä on ollut Alfa 156, jota kaipaan edelleen :( Tyypilliseen tapaan sen kanssa tuli moottorin ohjausjärjestelmä tutuksi mukaan lukien diagnoosivermeet (lambda ja ilmi=boschin kestävää laatua :? ) Sittemmin muutettuamme pariksi vuodeksi tänne niemimaalle, olen hankkinut käyttööni Dodge Durango 2001:n. Ihmeellisen kestävää patarautaa, jota ei hajota mikään. Bensaa vain menee ihan tolkuttomasti 8O

Nyt olen vaihtamassa jenkkirassin pois ja hankkimassa kesäkuun puolessa välissä tuttavaltani sedanmallisen Saab 9-5 aeron. Autolla on ajettu 21000km. Se on vuosimallia 2003 ja otettu käyttöön vuonna 2004. Kaupan yhteyteen saan määräaikaishuollon ja jakoremmin vaihdon (ps. onhan siinä sellainen ?). Kilometrit eivät varmaankaan sitä edellytä, mutta vuodet kuitenkin. Kaupat olemme jo sopineet.

Koska Saab on laatuaan ensimmäinen perheessäämme, kysyisinkin mihin kannattaa varautua ? Onko odotettavissa jotakin tyyppivikaa tms... Auto on ollut kuumassa ilmastossa koko historiansa ajan ja sillä on ajettu vain lyhyitä työmatka-ajoja. Huomasin koeajolla, että keskikonsolin näytöstä on muutama pikseli matkannut jonnekin. Muuten tuntui kaikki pelaavan niin kuin sopii olettaa.

Etukäteiskiitokset opastuksesta :D

Terveisin
ZeiPii
Viimeksi muokannut ZeiPii, Su Kesä 10, 2007 09:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jakopää on ketjulla, ei remmillä. SIDin pikselien katoaminen on tyyppivika, haulla löytyy korjausohjeet, uusi näyttö maksaa noin 500 euroa, joten se kannattaa huomoida hinnassa, koska korjaus ei aina onnistu... Toivottavasti autoon on vaihdettu öljyt joka vuosi, vaikka onkin vähän ajettu. M2003 on ns. moottoritakuu voimassa vuoteen 2010, jos huoltovihkossa on leimat.

Eski
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Kiitos Eski todella nopeista kommenteista :D Joten jäi vain sellainen mielikuva, että koneessa olisi jakoremmi. Ketjukoneet otan ilolla vastaan vuosikymmenen jakoremmiseikkailun jälkeen :D Remmit+muut tarvittavat osat olen niihin autoihin itse vaihtanut, missä ei ole enää takuuta ollut. Otanpa selvää tuosta näyttöjutusta. Minua ne muutama pikseli ei harmittanut, mutta ehkä se ajan kanssa alkaa nyppimään. Kiitos vinkeistä.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Tämän auton tapauksessa ei vaan valitettavasti ketjujakopää ole auton iän kestävä niinkuin vanhemmissa saabeissa. Taitaa mennä rojut vaihtoon kaikista 9-5:sta ennen 150tkm lukemia? Jos hihnan vaihdon saa tyypillisesti hintaan 700-800€ niin halpa se taitaa olla verrattuna 9-5:n jakopääremonttiin.
9000CS 2,3
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, näissä huohotinongelmamoottoreissa saattaa jakopää olla remonttikunnossa alle 100K ajettuna, mutta onpa joissakin autoissa kestänyt 300K. Hakusanalla huohotinongelma löydät pari kilometria juttua, jos kiinnostaa...

Eipä tuo Saabinkaan jakopääremontti välttämättä paljon remminvaihtoa kalliimpi ole. Se on mahdollista tehdä konetta nostamatta. Joudutaanhan joissakin remmikoneissakin nostamaan kone pois moottoritilasta remminvaihdon takia... No 20K ajetun auton kohdalla harvemmin ihan heti joutuu koneremonttia tekemään :D

Eski
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mike »

Saappi Kuski kirjoitti:Tämän auton tapauksessa ei vaan valitettavasti ketjujakopää ole auton iän kestävä niinkuin vanhemmissa saabeissa. Taitaa mennä rojut vaihtoon kaikista 9-5:sta ennen 150tkm lukemia? Jos hihnan vaihdon saa tyypillisesti hintaan 700-800€ niin halpa se taitaa olla verrattuna 9-5:n jakopääremonttiin.
Aiheen vierestä menee, mutta ei kait sentään ihan kaikista 9-5:sta mene jakopää remonttiin ennen 150 tkm:n lukemia? Ei ainakaan näissä opel-dieseleissä. Onko paljon parjattu salamaosa sittenkin parempi kuin alkuperäinen Saab motti?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Saappi Kuski tarkoitti nimenomaan näitä huohotinvaivaisia moottoreita, eli M1999-2003 B2x5-koneet.

Eski
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 878
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Jakopääongelmat johtuvat käsittääkseni voiteluongelmista. Jos ko. moottori on likaantunut öljylietteestä öljynkierto kärsii. En usko että jokaisen 9-5:n jakopään hilut on vaihtokunnossa 150 tkm:n jälkeen 8O
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Saappi Kuski kirjoitti:Tämän auton tapauksessa ei vaan valitettavasti ketjujakopää ole auton iän kestävä niinkuin vanhemmissa saabeissa. Taitaa mennä rojut vaihtoon kaikista 9-5:sta ennen 150tkm lukemia? Jos hihnan vaihdon saa tyypillisesti hintaan 700-800€ niin halpa se taitaa olla verrattuna 9-5:n jakopääremonttiin.

Ei tuo jakopään remontti taida kuitenkaan ihan kaikkia 9-5:sia koskea, sillä omassani jakopään kunto on hyvä ja kiristimessäkin varaa reilusti vielä ja kilometrejä on 2002 mallisessa autossa 162000.

Taitaa riippua ihan tähtien asennosta millä kilometreillä missäkin autossa ketjuremontti on aiheellinen.

Omassani toki kone vaikutti muutoinkin melkoisen puhtaalta.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tami »

Saab-man kirjoitti:Jakopääongelmat johtuvat käsittääkseni voiteluongelmista. Jos ko. moottori on likaantunut öljylietteestä öljynkierto kärsii. En usko että jokaisen 9-5:n jakopään hilut on vaihtokunnossa 150 tkm:n jälkeen 8O
Mutta ei ole asia ihan näin yksioikoinen että voitelu olisi AINA se ongelma. Omalla kohdalla jakopään hilut vaihtuivat 190 tkm lukemissa, huohotussysteemin ollen täysin puhdas/toimiva, sekä kaikki öljykanavat olivat koneessa puhtaat. Ei karstaa tai muuta vastaavaa.
Ketjun venymä mitattiin ja ketjun vaihto tapahtui Saabin kustantamana.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

2.3i-16 kirjoitti: Ei tuo jakopään remontti taida kuitenkaan ihan kaikkia 9-5:sia koskea, sillä omassani jakopään kunto on hyvä ja kiristimessäkin varaa reilusti vielä ja kilometrejä on 2002 mallisessa autossa 162000.

Taitaa riippua ihan tähtien asennosta millä kilometreillä missäkin autossa ketjuremontti on aiheellinen.

Omassani toki kone vaikutti muutoinkin melkoisen puhtaalta.
Kysyisin sinuna nyt kuitenkin seuraavassa määräaikaishuollossa että kuntelevat sen jakopään kun (jos) sullakin on vielä takuu voimassa. Jakopää oli minullakin omasta mielestäni suht. äänetön 110tkm huoltoon mennessä ja minulle ilmoitettiin että remontti tehdään takuuseen seuraavalla viikolla kun pyysin tutkimaan sen huollon yhteydessä. Kone joka paikasta puhdas ja öljyt vaihdettu aina 7-12tkm välein. Aivan täsmälleen sama tilanne oli eräällä toisellakin saman verran ajetulla aerolla jokin aika sitten.
9000CS 2,3
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jakopään remontista ei päätetä äänen perusteella, vaan mitataan ketjunkiristimen asento. Remonttiraja on 15mm. Ketju venyy jostain syystä eniten automaattivaihteisissa 2.3-litraisissa koneissa.

Eski
jarmoh
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:58

Viesti Kirjoittaja jarmoh »

-
Viimeksi muokannut jarmoh, Ti Kesä 22, 2010 13:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Kuinka ketjunkiristimen asento mitataan?
96 M75 i12 5-speed ;)
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Koskee siis kaikkia bensalla toimivia 9-5:sia, joissa on 4-pyttyinen kone, M1998-2003 (tuli näköjään näppivirhe tuohon aikaisemmin).

Ketjunkiristin mitataan löysäämällä ylimmäinen hihnapyörä, jolloin kiristimen saa kaivettua ulos koneen takana olevasta reijästä.

Eski
Vastaa Viestiin