Uskonnon vaihto.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
lk
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: La Heinä 23, 2005 19:41

Uskonnon vaihto.

Viesti Kirjoittaja lk »

Jepulis. vuosia ja kymmeniä tuhansia kilometrejä on takan saabistina mutta yksi ongelma on.

Harrastuksien vuoksi tulee ajettua paljon metsä-autoteitä ja siellä saabin mataluus on ongelma. Moottorin lämpösuojana oleva muovi on jo rikki laidasta ja on vain ajan kysymys milloin kolahtaa kalliiisti.


Pitäisi siis laittaa maasto kelpoisempaa kulkupeliä. Saabilta tälläistä ei ole tarjolla. Oikeaa maasturia en kuitenkaan osta koska niiden kulutus on hirveää ja maantiellä ajo-ominaisuudet ovat yleensä surkeita. Suurin osa ajoista tulee kuitenkin maantiellä ja vuositasolla 40-50 tkm.

Ratkaisuna olisi siis tavallista korkeammalla maavaralla varustettu auto. Tällä sektorilla vaihto-ehtoina olisi vain: Subaru Forester, Audi A6 allroad ja Volvo XC70


Subarua en ota koska olen työn puolesta nähnyt mitä tapahtuu kun subaru ja saksalainen laatu-auto kohtaa maantiellä 100 km/h vauhdista. Subarun matkustajat laitetaan arkkuun ja BMW:llä matkustajat selviää mustelmilla. Turvallisuus ennen kaikkea!


Audi on taas ylihintainen skoda? teknistä etumatkaa? Hinnat ainakin ovat kovia kun 7 vuotta vanhasta ja 200 000 km ajetusta pyydetään 43 000 euroa!!!


Jäljelle jää vain ruotsalainen laatu-auto XC70. Uudempien volvojen ongelmana on kuitenkin ollut huono ajettavuus maantiellä. Tästä on kokemusta aiemmin S80 ja V70-malleista. Sen lisäksi on tuttuja jotka työkseen ajaa V70:llä ja kiroavat alustan löysyyttä niin että kaarteet pelottaa ajaessa!! Niimpä mietitty huonontuuko ominaisuudet entisestään paino-pisteen nousetessa?

Kävimpä sitten koe-ajamassa täällä http://www.pyyra.fi myynnissä olevaa yksilö. Ajotuntuma oli yllättävän jämäkkä. Ainoaksi miinusmerkiksi tuli kulutus joka moottoritiellä oli luokkaa 11 l/100km ja bensiiniä. Kun on tottunut että Saab ottaa 6 l/100km dieseliä niin eroa tulee. Ainahan hoetaan sitä että näillä kilometreillä pitäisi diesel autoilun kannattaa mutta onko näin? Alkuvuodesta kysyin välirahaa 4 vuotta vanhaan ja 140 tkm ajettu d5-koneella olevaan XC70 ja seli oli 30 000 euroa!!! Nyt bensiinikoneiseen se oli vain 11 000 euroa!!. Eli mikä on diesel autoilun kannattavuus näillä laskelmilla? 8 vuotta pitäisi (300 000 km) ajaa että säästöä alkaisi syntymään. Mikäköhän on tulevaisuudessa diesel xc70 jälleenmyynti arvo. pitävätkö ne hintansa tulevaisuudessakin noin hyvin vai miksi ne on niin kalliiita.
lk
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: La Heinä 23, 2005 19:41

Viesti Kirjoittaja lk »

Niin sehän tuosta bensa-turbosta Volvosta vielä piti mainita että 2,4 T ja 200 hv. Bensaa palaa kuin krematoriossa mutta kiihtyvyys ei mitään päätä huimaavaa ole vaan takapuoli tuntumassa samaa luokkaa kuin omalla 2.2 TID:llä. Ilmeisesti väittämä että neliveto syö moottoritehoa kiihdytyksessä on totta.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

http://lyhytlinkki.net/?zwldxfmw

Mites tollanen Audi Allroad Quattro 2.5 TDI Autom.,Leder,Xenon Saksasta EUR 14.500?

Gebrauchtfahrzeug, 157.000 km,
132 kW (179 PS), Diesel, Automatik, Euro 3, Erstzulassung: 12/01


Suuntaa antava veropäätös huhtikuulta 2007
AUDI ALLROAD 2.5TDI V6 QUATTRO AUT.
käyttööotto: 2000 09 29
155tkm
verot yht. 12373.10€

Kuva


n. 30000€ talvirenkailla, lohkolämmittimellä ja tuontikuluilla.

olis ainakin sen 5000€ halvempi kuin kotimaan kaupoissa myytävänä.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Ennen -03 tehdyt 2.5 TDI:t kannattaa kiertää kaukaa ellei kansia ole jo vaihdettu.

Pikku suunnittelu/materiaalivirheen takia nokka-akselit + muut rojut on valmista kauraa aika pienillä kilometreillä.

Hinnoittelultaan realistinen vaihtoehto olisi octavia scout.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
vesil
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 18:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vesil »

Lisätäänpä listaan Subaru Legacy Outback. Pärjännyt hyvin törmäystestissäkin. Ote maahantuojan sivulta:
"Vuosimallin 2007 Subaru Legacy ja Outback ansaitsivat kaikkein korkeimmat pisteet amerikkalaisen turvallisuusorganisaation NHTSA:n teettämässä NCAP-kolaritestissä. Testi on täysin vastaava eurooppalaisen NCAP-kolaritestin kanssa. Testissä kummallekin mallille annettiin täydet viisi tähteä sekä nokka että sivutörmäyksestä".

Muutama sata kilometriä on Outbackin ratissa tullut oltua ja kyllä sillä ihan mielikseen ajelee. 9-5 on kyllä paljon hiljaisempi.

Toinen hyvävaihtoehto on kunnon pohjapanssari. Kysypä hyvin varustetusta autotarvike liikkeestä. Espoon Mankkaalla olevassa AD-varaosassa on vakuuttavan näkoinen panssari näytilläkin kun viimeksi kävin.
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
lk
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: La Heinä 23, 2005 19:41

Viesti Kirjoittaja lk »

Oho!

Ompas Audilla hinta tippunut viime aikoina. Kevättalvella kun viimeksi audin hintoja selvittelin niin halvimmat oli 40 000 euroa. Onpa tuolla http://www.autotalli.com kyllä noita ylihintaisiakin. Esim Wetterillä vm 2000 ja 200 tkm ja pyyntö 37 000 euroa!! En minä kilometrejä pelkää mittarissa mutta kyllä tuon käytönmäärä pitäisi jo hinnassa näkyä.

Peinun tarjoamassa autossa on yksi ongelma=automaatti
Automaatti:
-lisää kulutusta
-huonontaa kiihtyvyyttä
-Yksi kallis elektroninen härveli lisää, jonka hajotessa matka katkeaa.



Saabia en kyllä skodaan vaihda vaikka skodalla onkin arvo noussut.


Myöskin nuo subarut voidaan unohtaa.

Euroncap/USNCAP testeissä testataan vain tiettyjä asioita.

esim kattorakenteiden kestävyys on riittävä, jos katto kestää autonmassan 1,5x-kertaisesti (30 cm sisäänpainuma hyväksytään). Volvolla vaatimus katon kestävyydestä on muistaakseni 7x-auton massa ilman sisäänpainumista.



Pohjapanssari olisi tosiaan hyväratkaisu. Sitähän ei edes ole XC70 volvossakaan!! Mutta kun maavara on saabissa matala on riski jäädä mahan alta kiinni ja renkaat ilmaan. Ei tarvitse metsätiessä olla kovin syviä uria niin pohja on jo keskeltä kiinni tiessä.
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja JouniH »

lk kirjoitti:Peinun tarjoamassa autossa on yksi ongelma=automaatti
Automaatti:
-lisää kulutusta
-huonontaa kiihtyvyyttä
Ei kai se nykyään enää noin ole... ainakaan kaikilla auto merkeillä.

Tuttu laittoi ford mondeon parimilliä paksummat jouset taakse niin auto on aivan eri ryhdikäs verrattuna vakio jousiin. Saisiko tuomosella konstilla vähän parannettua maavaraa jos vaihtais jouset eteen ja taakse. Toinen juttu on sitten löytyykö sellaisia.
Audi A4 2.0TFSIq
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Kuva

Ei taida helpolla saada kilpiin suomessa, mutta siinä sitä olis. Saksassa noita on kuitenkin jonkin verran, joten ehkä sen voisi sittenkin saada kilpiin?

http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bere ... 1214262898

Tosin bensankulutuksestahan tuossa jo keskusteltiin (yhdistetty kulutus 13 l/100km). :)

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
baab
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Su Tammi 18, 2004 20:25

Viesti Kirjoittaja baab »

[quote]toinen hyvävaihtoehto on kunnon pohjapanssari. Kysypä hyvin varustetusta autotarvike liikkeestä. Espoon Mankkaalla olevassa AD-varaosassa on vakuuttavan näkoinen panssari näytilläkin kun viimeksi kävin.[/quote]

Itse laitoin kyseisen pohjapanssari 135€ + asennus.
Takakiinnityksen kannatinkiskot kannataa laitaa hitsaamalla kiinni
jotta varmistetaan ettei pohjapanssari kolahda itsestään irti (varmuuden maximoinitia).
On tullut rymyttyä jo monella huonokuntoisella metsäautotiellä, muutamia pohjakosketuksia panssariin jo tullut. muttei mitään ole särkynyt. :roll:
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Su Helmi 27, 2011 20:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
AERO78
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Touko 12, 2007 21:32

Viesti Kirjoittaja AERO78 »

EI MUUTA KUN HAET 9-7X:sän!!!!!!!
8)
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Maikki kirjoitti:Ennen -03 tehdyt 2.5 TDI:t kannattaa kiertää kaukaa ellei kansia ole jo vaihdettu.

Pikku suunnittelu/materiaalivirheen takia nokka-akselit + muut rojut on valmista kauraa aika pienillä kilometreillä.

Hinnoittelultaan realistinen vaihtoehto olisi octavia scout.
Kahdella tutulla on ko moottori hajonnut. Kummatkin autot Saksa importteja. Vähän ajattettuja, long life öljynvaihtovälillä ja viallisella kannella. Metallin paloja koneet täynnä..
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
lk
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: La Heinä 23, 2005 19:41

Viesti Kirjoittaja lk »

Ei paljoa nappaa 9-7X jos kulutus on 13l/100 km ja ajokm vuosittain 40-50 tkm. Lisäksi Suomeen tuonti voisi olla verotuksellisestikin mielenkiintoinen kokemus.

Diesel xc70 verot on viimepäätöksissä pyörineet 7000-13 000 euroa välillä. aika mielenkiintoinen arpominen veroissa kun toiselta peritty melkein kaksinkertainen vero. Halvimman veron perusteena on myyntihinnaksi laskettu 27 000 euroa. Mistä Suomesta noin halvalla löytyy vai onko verottaja ottanut vertailu autoksi tavallisen V70:sen??


Missäs automerkissä automaatti vähentää kulutusta ja parantaa kiihtyvyyttä??? Ja vaikka olisi samalla tasolla manuaalin kanssa niin se on fakta että automaatti on nykyisellä tietokone ajalla yksi lisäriski. Kun virtapiiri poksahtaa matka katkeaa.
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Siskon porukoilla on Saksassa 2 kpl 2,5 tdi quotro aut. audia A6 vm 04, 180 hv versioita, toisella ajettu pitkästi yli 150 km ja toisella n. 60t, eikä minkäänlaisia kansiongelmia. Tällä enemmän ajetulla siskon mies kurvaa ympäri eurooppaa työkseen, eikä audi helpolla pääse, audilla vedetään jatkuvasti se 230km mitä vehkeestä lähtee bahnalla. Joten kyllä uudemmat kestää, jos huolletaan kunnolla.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

lk kirjoitti: Missäs automerkissä automaatti vähentää kulutusta ja parantaa kiihtyvyyttä??? Ja vaikka olisi samalla tasolla manuaalin kanssa niin se on fakta että automaatti on nykyisellä tietokone ajalla yksi lisäriski. Kun virtapiiri poksahtaa matka katkeaa.
Eiks jossain VAG-konsernin tuotteissa ainakin valmistajan ilmoituksen mukaan automaatilla ole paremmat 0-100 lukemat ja pienempi kulutus. Muistaisin nähneeni DSG-lootan yhteydessä, tais olla Golf gti.

t. Mika

ps. En ole kyllä kuullut että kenenkään tomaatti olis tehnyt topin sähkövian vuoksi, nimimerkillä viimeiset 6 vuotta ilman kytkintä. :)
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Vastaa Viestiin