Bensapumppu?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
Mites ois tuo pumppa Biliksestä: Saab 9000 6/90-98 ensiö Walbro system, 8mm, #52-200 ... hinta peräti 35 öröä. Tällä hetkellä kyllä varastosaldo nolla, mutta oli noita kesällä vielä, joten kai niitä tulee lisääkin.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Asensin eilen Biliksen pumpun ja hankalintahan hommassa oli ämpärin nostaminen tankista (hiki tuli).
8mm bensaletkun pätkän hankkiminen oli sitten oma hommansa. Tarvikeliikkeessä myytiin Gates letkua, mutta selvittelyn jälkeen selvisi että sen letkun pinta ei kestä bensatankissa vaan sulaa pois. "Kumiliikkeessa" suositteltiin polyeteeni letkua, mikä on ilmeisimmin samaa kuin originaali (tämä oli vain vaaleaa). Se vain on niin heppoista ja kovana hankalaa asentaa, joten pätkä on sitten vielä hyllyssäni. Kyselin vielä pienkoneliikkeestä ja sieltä löytyi parempaa 8mm bensaletkua, jota käytetään moottoripyörän ja -kelkan tankissa. Hinnasta huomasi että eroja on eli 17Eur/m vs. perusletku 4Eur/m.
Mutta kyllä vain tuntuu auto pelittävän paremmin, joten päätelmän on että noin 7v ja 195000km tekevät pumpusta selvää.
8mm bensaletkun pätkän hankkiminen oli sitten oma hommansa. Tarvikeliikkeessä myytiin Gates letkua, mutta selvittelyn jälkeen selvisi että sen letkun pinta ei kestä bensatankissa vaan sulaa pois. "Kumiliikkeessa" suositteltiin polyeteeni letkua, mikä on ilmeisimmin samaa kuin originaali (tämä oli vain vaaleaa). Se vain on niin heppoista ja kovana hankalaa asentaa, joten pätkä on sitten vielä hyllyssäni. Kyselin vielä pienkoneliikkeestä ja sieltä löytyi parempaa 8mm bensaletkua, jota käytetään moottoripyörän ja -kelkan tankissa. Hinnasta huomasi että eroja on eli 17Eur/m vs. perusletku 4Eur/m.
Mutta kyllä vain tuntuu auto pelittävän paremmin, joten päätelmän on että noin 7v ja 195000km tekevät pumpusta selvää.
Re: Bensapumppu?
Morjens... tuota bensapumppu onkelmaa seuranneena nyt alkaa epäilyt vahvistumaan. Itellä -01 aerowagoni ja sama juttu kun olen tuota (vihellys/ujellus) ääntä ihmetellyt kanssa. Olisin tiedustellut että vaikuttaako tuon pumpun viat koneöljyn hajuun? Itsellä tuoksahtaa nimittäin aikalailla bensiini... PRKL!!!! ![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Re: Bensapumppu?
Onkos kellään linkkiä missä olis kuvalliset ohjeet tuohon bensapumpun vaihtoon. 275 lph Henko fuel pump olen alkamassa asentamaan 9-5:seen, niin pitääkö tuo vanha bensapumppu ottaa pois sieltä sihdistä ja tuo henko laittaa sinne tilalla? On vaan aika tiukasti kiinni tuo alkuperäinen pumppu siellä sihdissä.
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
Re:
Taikasanaksi tällainen merkkijono: "SAE 30R10", ollut puhetta tälläkin foorumilla useaan kertaan. Upotettava bensaletku, joka kestää bensan lisäksi myös etanolin ja niiden sekoitukset. Löytyy jopa mätänetistäkin http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=45-8135jupirre kirjoitti:8mm bensaletkun pätkän hankkiminen oli sitten oma hommansa.
On se sieltä otettava pois ja kyllä se sieltä tulee, sopiva määrä väkivaltaa kaveriksi, jos ei muu auta. En tiedä tuosta henkosta, onko mitat samat kuin orkkisella, vai onko halkaisija eri. Mikäli se henko on paksumpi, niin joudut myös modaamaan sen sihdin käypäiseksi sille.JanisHell kirjoitti:pitääkö tuo vanha bensapumppu ottaa pois sieltä sihdistä ja tuo henko laittaa sinne tilalla? On vaan aika tiukasti kiinni tuo alkuperäinen pumppu siellä sihdissä.
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Bensapumppu?
Henkon asennus myös täällä edessä kunhan punuppu saapuu.
Muistaakseni trionictuningin sivuilta löysin selkeät ja hyvät kuvalliset ohjeet vaihtoon. Jotain siellä piti vähän saksia ja puukottaa jotta sai mahtumaan nätisti. EI kuitenkaan missään nimessä ollut paha homma.
Muistaakseni trionictuningin sivuilta löysin selkeät ja hyvät kuvalliset ohjeet vaihtoon. Jotain siellä piti vähän saksia ja puukottaa jotta sai mahtumaan nätisti. EI kuitenkaan missään nimessä ollut paha homma.
Re: Bensapumppu?
Henko lienee samankokoinen, kuin 255 Walbrot ja vastaavat. Siihen löytyy todella asialliset kuvalliset ohjeet myös omalta foorumiltamme. Itse jatkojalostin noita ohjeita siten, että tinasin tuon uuden liittimen piuhat suoraan kiinni kaapelikenkiin. Ensin se neliskanttinen liitin irti ämpärin kannesta ja sitten kaapelikengät irti ja uudet johdot tinaten. Tajuatte kyllä, kun saatte vähän purettua. Kaapelikenkiä joutunee hieman pyörittelemään, jotta liitin irtoaa nätisti. Kaapelikengissä on sitten pienet vastakynnet, jotka saa painettua sisään vaikka pienellä ruuvarinkärjellä tai sitten ihan oikealla kaapelikenkätyökalulla ja näin kengät saa vedettyä irti liittimestä.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Bensapumppu?
Tinaa ei suositella käytettäväksi. Polttoainejärjestelmässä tulisi käyttää vain kunnollisia puristettavia sähköliittimiä. Ja asia korostuu varsinkin jos ajetaan etanolilla.
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: Bensapumppu?
Itse sain tuon Henko bensapumpun tuonne sihdin sisälle ilman mitään dremelöintiä, kun vaan suihkutin CRC liukastetta pumppuun ja siihen tiiviste renkaaseen ja painelin voimalla pumpun sisään. 38mm on tuon henko pumpun halkaisia ja sihdin reiän halkaisia on 38,2mm.
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
Re: Bensapumppu?
Kiitos oikaisusta, täytynee korvata nuo vanhat liittimet uusilla tässä talven aikana ja laittaa piuhat pelkillä puristusliitoksilla.ysifemma kirjoitti:Tinaa ei suositella käytettäväksi. Polttoainejärjestelmässä tulisi käyttää vain kunnollisia puristettavia sähköliittimiä. Ja asia korostuu varsinkin jos ajetaan etanolilla.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Re:
Pöydällä odottaa huomista asennusta uusi Walbron 5CA606 (Hata-autosähköstä; punaiset hatut molemmissa päissä eli ilmeisesti aivan oikea tuote).Tobbana kirjoitti:Taikasanaksi tällainen merkkijono: "SAE 30R10", ollut puhetta tälläkin foorumilla useaan kertaan. Upotettava bensaletku, joka kestää bensan lisäksi myös etanolin ja niiden sekoitukset. Löytyy jopa mätänetistäkin http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=45-8135jupirre kirjoitti:8mm bensaletkun pätkän hankkiminen oli sitten oma hommansa.
Mittojen mukaan 6-millin letku sopii ja niin tekeekin: motonetin 6-millistä en saanut enää irti kun sovitin, joten piti ottaa koko kolme metriä (no, ei ne sitä pätkissä myyneetkään): http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/458130/0.
Eli tämä mainittu 8 mm halkaisija ihmetyttää; jääkö 6-millinen pieneksi t-haarassa vai miksi tuota 8-millistä on käytetty? No, huomenna aamulla on tarkoitus aloittaa homma ja silloin nähdään sopiiko toinenkin pää. Lueskelen vielä aiheeseen liittyvät ketjut (uudelleen) läpi jos sieltä löytyisi infoa.
No, toisaalta täällä taas sanotaan 8 mm: http://www.fuelpumpsonline.co.uk/walbro ... 1951-p.asp. Pitäisiköjän aamusella hakea vielä varmuudeksi 8-millin letkua myös...
Re: Re:
Vaihdettiin veljen kanssa 9-3 bensapumppu tien päällä, ei tarvittu uusia letkuja ollenkaan, laitettiin syöttöbensaputki poikki ensimmäisen jurmun kohdalta ja sitten sytkärillä lämmitettiin sen verran, että saatiin se uuteen pumppuun ja varmistettiin vielä lemmarilla.
Tuossa ainoastaan pani vastaan Motonetin aito "Kiina" Walbro pumppu, koska siinä oli 8 mm ulostulo, johon piti saaada tuo alkuperäinen 6mm putki kiinni.
Mikäli on uudessa pumpussa on 6 mm uloke, menee varmasti ihan simppelisti päälle, kun pikkuisen lämmittää, esim kuumailmapuhaltimella.
Mittasin äsken tuon alkuperäisen ulokkeen, se on 6 mm putki ja jurmujen kohdalta 8mm.
Tankissa olleessa alkuperäisessä pumpussa ovat nämä merkinnät:
WALBRO4021358
AOS006
325 01 2M1
PAT No 4500270
ja WALBRO logo
No, toisaalta täällä taas sanotaan 8 mm: http://www.fuelpumpsonline.co.uk/walbro ... 1951-p.asp. Pitäisiköjän aamusella hakea vielä varmuudeksi 8-millin letkua myös...[/quote]
Tuossa ainoastaan pani vastaan Motonetin aito "Kiina" Walbro pumppu, koska siinä oli 8 mm ulostulo, johon piti saaada tuo alkuperäinen 6mm putki kiinni.
Mikäli on uudessa pumpussa on 6 mm uloke, menee varmasti ihan simppelisti päälle, kun pikkuisen lämmittää, esim kuumailmapuhaltimella.
Mittasin äsken tuon alkuperäisen ulokkeen, se on 6 mm putki ja jurmujen kohdalta 8mm.
Tankissa olleessa alkuperäisessä pumpussa ovat nämä merkinnät:
WALBRO4021358
AOS006
325 01 2M1
PAT No 4500270
ja WALBRO logo
No, toisaalta täällä taas sanotaan 8 mm: http://www.fuelpumpsonline.co.uk/walbro ... 1951-p.asp. Pitäisiköjän aamusella hakea vielä varmuudeksi 8-millin letkua myös...[/quote]
Saab NG 9-5 2.0T MY11
Ex: Saab 96, Saab 99, WV Jetta, 2xWV Passat, Saab 9-3, Saab OG 9-5 Aero, Saab NG 9-3 Aero
Ex: Saab 96, Saab 99, WV Jetta, 2xWV Passat, Saab 9-3, Saab OG 9-5 Aero, Saab NG 9-3 Aero
Re: Bensapumppu?
Aamusella tuli homma tehtyä ja 6 mm letku sopi nätisti molemmista päistä, toki klemmareilla vielä varmistettiin.
Sihdissa oli metallimuruja ja startatessa kuulunut pumpun ääni on kadonnut; menokin tuntuu ehkä vähän pirteämmältä. Toivottavasti nykäykset jäävät myös pois.
Sen verran on aiheeseen liittyviä ketjuja luettu, että päätin pumpun merkiksi Walbro. Hata Autosähkön myymässä sarjassa olisi ollut pumppuna myyjän mukaan Scantech. Hintakin on Walbrolla 89 e mainitussa liikkeessä (+ postikuluja 11 e) eli kannattaa harkita Motonetin sijasta jos riskinä on eri kokoiset päät.
Näin eka kerran jälkeen pari kommenttia: kannattaa merkitä esim. lukitusrenkaan asento tussilla ja kenties pumpun asento sihdissä niin saa takaisin heti oikeaan paikkaan.
Lukitusrenkaan irroitus oli helpoimpia tehtäviä; sopiva työkalu syntyi Stanleyn puristimista (tässä vähän sinnepäin: http://www.stanleyworks.fi/product_deta ... tID=83-001#), jonka saa vaihdettua myös avautuvaksi: tassut pois ja reilu milli hiontaa ja leuka meni sinne renkaan ulokkeiden väliin, sitten leveys sopivaksi ja auki.
Sihdissa oli metallimuruja ja startatessa kuulunut pumpun ääni on kadonnut; menokin tuntuu ehkä vähän pirteämmältä. Toivottavasti nykäykset jäävät myös pois.
Sen verran on aiheeseen liittyviä ketjuja luettu, että päätin pumpun merkiksi Walbro. Hata Autosähkön myymässä sarjassa olisi ollut pumppuna myyjän mukaan Scantech. Hintakin on Walbrolla 89 e mainitussa liikkeessä (+ postikuluja 11 e) eli kannattaa harkita Motonetin sijasta jos riskinä on eri kokoiset päät.
Näin eka kerran jälkeen pari kommenttia: kannattaa merkitä esim. lukitusrenkaan asento tussilla ja kenties pumpun asento sihdissä niin saa takaisin heti oikeaan paikkaan.
Lukitusrenkaan irroitus oli helpoimpia tehtäviä; sopiva työkalu syntyi Stanleyn puristimista (tässä vähän sinnepäin: http://www.stanleyworks.fi/product_deta ... tID=83-001#), jonka saa vaihdettua myös avautuvaksi: tassut pois ja reilu milli hiontaa ja leuka meni sinne renkaan ulokkeiden väliin, sitten leveys sopivaksi ja auki.