lk kirjoitti:
Peinun tarjoamassa autossa on yksi ongelma=automaatti
Automaatti:
-lisää kulutusta
-huonontaa kiihtyvyyttä
-Yksi kallis elektroninen härveli lisää, jonka hajotessa matka katkeaa.
Audin laatikoista ei ole tietoa, mutta GM-Saabeihin tehdään selvästi vähemmän laatikkoremonttia automaatteihin kuin manuaaleihin. Myös manuaalilootan hajotessa matka voi keskeytyä.
Esim. 305hv 9-5 Hirsch Aerolla saatiin paremmat arvot suorituskykymittauksessa automaatilla kuin manuaalilla... Itse en ainakaan osaa lähteä manuaalilla "viivalta" niin nopeasti kuin automaatilla...
Bensankulutuksen kasvu on pieni hinta automaatin tarjoamasta mukavuudesta.
lk kirjoitti:Missäs automerkissä automaatti vähentää kulutusta ja parantaa kiihtyvyyttä??? Ja vaikka olisi samalla tasolla manuaalin kanssa niin se on fakta että automaatti on nykyisellä tietokone ajalla yksi lisäriski. Kun virtapiiri poksahtaa matka katkeaa.
Automaatti mersut taitaa kans olla parempia ku manuaali. Uusimmat automaatit jotka saattaa olla jo 7 tai 8 vaihteisia ja tietokone tarkkailee ja "näppää" aina oikean vaihteen kulutuksen optimoimiseksi niin saa siinä olla aika moinen kepin heiluttaja, että pärjää. Rikki meneviä osia nykyajan autoissa taas on niin paljon, että yksi mukavuus laatikko ei haittaa.
Niin se tietokone on juuri se ongelma. Ainakin volvossa ollut tutulla ongelmia: mittaristoon punainen valo=pysäytä auto heti. Auto hinauksella huoltoon. Huollossa ei vikaa löydy. Kun tämä toistunut muutaman kerran niin-> Lopulta tietokone piirin vaihto ja 2000 euroa kiitos(näin rovaniemen Wetterillä).
Ja kun tuollainen ongelma iskee viikonloppuna jossain syrjäkylillä maan pohjoiskolkassa niin voi sitä itkua ja hammasten kiristystä. Enkä kyllä näe automaatissa mitään mukavuutta ainoastaan lisääntyneen polttoaineen kulutuksen.
Toki jossain mersussa voi A8 kuluttaa vähemmän kuin manuaali mutta mitenkäs tälläisen auton ominaisuudetta vähän huononmilla teillä?
Niin kyllä se matkan keskeytyminen olisi jotenki hyväksyttävä jos johtuisi mekaanisesta viasta. Mutta kun vikana on se että tietokoneen mielestä laatikko on rikki vaikka se ei oikeasti ole rikki ja matka katkeaa niin voi kiukuttaa.
Nimenomaan isoissa dieseleissä automaatti on ainoa vaihtoehto monella valmistajalla, 7 pykälää joista aina on se paras käytössä dieselin kapean vääntöalueen takia. Toinen syy on kestävyys kun autossa on 600 nm vääntöä, ei valmistajan kannata rakentaa kahta laatikkotyyppiä, kun monipykäläinen automaatti on helpoin tapa rakentaa tuollaista vääntöä kestävä laatikko. Ja kulutus saadaan pieneksi kun voidaan käyttää pitkiä välityksiä isoissa vaihteissa ja automaatin ne ostajatkin haluaa tuossa hintaluokassa.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
No volvolla ja audilla ainakin manuaalivaihto-ehdot on olemassa. Tietenkin suurin osa tuon hintaluokan auton ostajista ostaa automaatin eikä siinä hinnassa kulutuksen nousemisella ole merkitystä.
Tällä hetkellä jos automaatti lisäis kulutusta sen 1l/100 km niin polttoaine kulut nousisi sen 400 euroa/vuodesssa. Mutta entäs tulevaisuudessa kun tulle ehkä jonkinlainen päästö-verotus. Ettei vain olisi tälläiselle lisäkuluttajalle tulossa rangaistusta. Tosin tähän saakka vähiten kuluttavia autoja on rangaisu lisäveroilla jos polttoaineveroissa on säästetty
AC kirjoitti:Jos auton sähköjä noin pelkää, niin kannattanee hankkia vaikkapa kaasarisaappi.
Naulan kantaan! Ainahan näitä Veijon Esso -tyyppisiä tarinoita on milloin minkäkin merkkisen auton automaattivaihteiden tai muun kalliinpuoleisen lisävarusteen hajoamisista. Pääasiassa nämä jutut ovat jotain kummin kaimoille tapahtuneita sattumuksia. Itsellänikin olisi jo kaksi moitteettomaksi osoittautunutta automerkkiä/mallia jäänyt hankkimatta, jos kavereitani uskoisin.
Itse tulen jatkossa aina mahdollisuuksien mukaan hankkimaan automaattivaihteisen auton. Pieni kulutuslisä on erittäin kohtuullinen hinta mukavuudesta. Oma automaattivaihteinen autoni vie 6.2l/100 km sekalaisessa ajossa, joten en todellakaan pidä sitä minään syöppönä. Ruuhkaliikenteessä sen mukavuus vasta oikein esiin tuleekin.
Tämä kummin kaima sattuu olemaan veljeni. Eli arviokaapa siitä tarinan uskottavuus.
Ja kyllä sähköviat pelottavat kun niille ei itse voi mitään tehdä ja ongelma monesti siis on se ettei oikeasti mitään vikaa edes ole vaan tietokone saa jostain anturista virhe tiedon ja bingo ollaan virhe tilassa ja punaista valo koelaudassa.
Jos jotain ei tälläinen ongelma mahdollisuus haittaa niin siitä vaan. Mutta kun ajelee täällä Lapin syrjäkylillä niin kyllä autossa pitää olla luotettavuutta!
Ja jos autosta palaa polttimo niin sen voi vaihtaa itsekin ja matka jatkuu. Ainahan on varapolttimo takakontissa. Mutta mitenkäs sitten kun vm 2003 autossa paukahtaa jotain jossain eikä mitään muuta näy kuin punaiset vikavalot?? bensa-Saabissa toki onnistunee di-kasetin vaihto tienposkessa??
Edes testerin pitäminen mukana ei auta jos testerin mukaan mitään vikaa ei ole.
Saabilla virhe valo on toki oranssi. sitähän sai aikanaan kymmeniä tuhansia kilometrejä ja kuukausi katsella ennenkuin auto saatiin kuntoon maahantuojalla.
Mutta muissa automerkeissä vikavalo on punainen.
Ja jos on anturissa vikaa niin silloin on toki anturissa vikaa mutta jos testerin mukaan missään ei ole vikaa niin onko vika silloin testerissä??
mikan kirjoitti:Eiks jossain VAG-konsernin tuotteissa ainakin valmistajan ilmoituksen mukaan automaatilla ole paremmat 0-100 lukemat ja pienempi kulutus. Muistaisin nähneeni DSG-lootan yhteydessä, tais olla Golf gti.
Ainakin Audin Multitronic eli portaaton (CVT) automaattilaatikko.
Jos 9-5T lukisit vanhoja postauksiani vuosien takaa huomaisit että autoa käytettiin useita kertoja Oulun Aineella mutta kuntoon ei tullut. Sitten automyyjä vei auton Saabin maahantuojalle korjuuseen ja siksi aikaa sain automyyjältä esittelyauton lainaan. Kaikkiaan auto oli korjauksessa maahantuojalla 6 vkoa!
En tiedä kaikkien maailman autojen vikavalon väriä mutta ainakin opeleissa ja volvoissa sen on punainen. Tiedätkö sinä maailman kaikkien muiden autojen vikavalon värit??
No poitti on kuitenkin siinä että haluan LUOTETTAVAN auton. Eikä tietokone-automaatti sitä luotettavuutta lisää.