Ilmastoinnin huolto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Sairas95 kirjoitti:Siis oikeasti. Yritetty ja yritetty. Jääkaapin liitokset ulos on kaikki sellaisia, missä ei ole pyöriviä osia, esim on puristeliitokset ym. Auton konehuoneessa nyt vaan on yli 100°C lämmintä ja se lämpö vaikuttaa kaikkeen, mitä siellä konehuoneessa on.
Kyllä jääkaapin liitokset on juotettuja :)

Ilmalämpöpumppujen ja kylmiöiden sun muiden sellaisten kylmälaitteissa on puristusliitoksia ja laippaliitoksia. Kylmiöiden kylmälaitteissa on myös ulkoisia sähkömoottoreita... vanhemmillani sellainen toimi vuodesta -74 vuoteen -98 (myöhemmistä vaiheista ei tietoa) ilman huoltoa, vaikka ei olekaan hermeettinen :)

Joo... mutta eiköhän tässä ole pilkkua nussittu jo ihan riittävästi :)

EDIT:... ja lasinpesuneste voi aivan hyvin sijaita konehuoneessa, joissakin autoissa sitä jopa tarkoituksellisesti silti lämmitetään, esim joissakin mersuissa alavesiletku kulkee pissapojan säiliön läpi :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Viesti Kirjoittaja Julle »

Sairas95 kirjoitti:Lasinpesuneste ei sijaitse konehuoneessa.
Kyllä se joissain sijaitsee esim tonnarissa. Vaan eipä mitään, vitsi, vitsi.
9-5 Aero - 00
Sairas95
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sairas95 »

Näistä 9-5:n konehuoneen lämmöistä oli viime kesänä juttua ja sen verran otan takaisin, että ei ollut 100°C, vaan jonkun matkaa yli 90, kun mittasin.
9-5 2.3 MY2008
APC
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 14:50

Viesti Kirjoittaja APC »

Laakkonen mainostaa, että ilmastointi pitäisi huoltaa vähintään kerran kahdessa vuodessa. Mitäs mieltä olette oikeat asiantuntijat, kannattako laite huoltaa kahden vuoden välein vai vasta sitten kun vikaa ilmenee?
9-5 Aero Wagon -06
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

APC kirjoitti:Laakkonen mainostaa, että ilmastointi pitäisi huoltaa vähintään kerran kahdessa vuodessa. Mitäs mieltä olette oikeat asiantuntijat, kannattako laite huoltaa kahden vuoden välein vai vasta sitten kun vikaa ilmenee?
Sopivalla huolenpidolla voi vian ilmentymistä siirtää ajallisesti.
BMW 320dA Coupe LCI
Sabaman
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2005 09:22
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sabaman »

Pitää puhua lämpötila erosta eikä ääripäistä. -35 ast. > +80ast. on 115 asteen lämpötila muutos. itsellä muutama 3ämmän lämpötila indikaattori konehuoneessa ja kyllä niissä kaikissa tasi olla yli 70 astetta ylitetty. No joo.

Vielä pitää mainostaa 5 vuoden kylmäaineen vaihtoväliin ennen kuin hajoaa, että omassa on samat aineet pyöriny 7 vuotta ja edelleenkin tulee kesähelteellä aivan jääkylmää ilmaa jos LO valittuna. Pätkii mennen tullen kaverinkin uuden renun.

No jos sitä ainetta tarvii suodattaa ja lisätä, niin missä olette teetättäneet ja paljonko on tullut hintaa?
Saabismi on seikkailu
9-5 2,0t aut. -00 Business
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mike »

mike kirjoitti:
9-5T kirjoitti:Tuolla vajauksella ei tainnut tulla kylmää ollenkaan?
Viimekesän lopun helteillä oli tehot aika pahasti hiipunu. Silloin kyllä kompura pyöri vielä ja niin se pyöri talvellakin. Nyt en sitten saanutkaan sitä pyörimään, mutta sidi näyttää ulkolämpötilaksi +5 eli onko nyt sitten kiikun kaakun pitäisikö käydä vai ei? Konehuoneesta kurkin sen verran että kompura ei näköjään kytkeydy.

Nyt sitten pyörii taas kompurakin. Rahaa paloi kun etsivät vikaa yli tunnin. Ei ollut vika kylmäaineen vähyydessä vaikka sitäkin oli vuotanut reilussa viikossa rapiat 100 grammaa. Ohjainboxista oli jostain syystä ilmastointi ohjelmoitu pois toiminnasta!? Voikos tuollaista tapahtua itestään vai puhuivatko soopaa?

Kylmäainetta oli vuotanut matalapainepuolen täyttöventtiilistä joten vuotoa ei tietenkään havaittu huollon yhteydessä tehdyssä alipainetestissä kun testeri oli kiinni. :evil:
Kannattaa vaihdattaa ne venttiilit samalla jos tyhjentää ja täyttää järjestelmän. Osat oli halpoja mutta työ ja kylmäaine maksaa.

On se vaan järjettömän hintasta kaikki mikä liityy ilmastointiin kun pitää teettää sikahintasilla tuntitaksoilla...
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Sdanger
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:51

Re: hinta yllätti

Viesti Kirjoittaja Sdanger »

[quote="koistha"][quote="mike"]
Kylmäainetta oli hävinnyt 90 tkm:n ja vajaan kolmen vuoden aikana 680 g.[/quote]

9-5T:n kommentti on hyvä, jostain vuotaa ainetta tai sitten on laskutettu mitä sattuu. Minun autostani huollettiin ilmastointi viime keväänä ja silloin ainetta taisi mennä 100-150g. Ja autolla oli siinä vaiheessa ikää kolme vuotta ja yksi kuukausi[/quote]

Jep!

Oma ysifemma joka on vm-99. Kylmäainetta otettu puhdistukseen 890g ja laitettu takaisin 880g + väriaine. Auto ollut meikän käytössä nyt pari vuotta.... Eipä ainakaan vuoda.
viides menossa 99,2x900,9-5, 9-5Aero
turbosaapas
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: To Kesä 08, 2006 21:24
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja turbosaapas »

Ihmeellinen on ilmastointilaite 8O
Kävin tänään huollattamassa omani ja kattelin ite vieressä kun kone teki työtä käskettyä. Yli 1000 g tuli pihalle ainetta! Neljä vuotta vanhasta Saabista. No koneisto alipainetestattiin ja öljyt vaihdettiin sekä uudet kylmäaineet sisään. Toimii. 8)
Saabismista ei tule krapulaa
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Sehän naputellaan manuaalisesti lukema joka täytetään! Näppi virhe. Tai kone näyttää mitä sattuu. Ei olis ihme sekään.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Tervehdys,

Vein autoni tänään dealerille muun muassa sisätilan puhaltimen ajoittaisen "pärinän" vuoksi. Olivat tilanneet uuden puhaltimen, mutta olivat lopulta vain puhdistaneet vanhan hiilipölystä. Kerrankin näin päin :D Olin varautunut jo muutaman satasen kustannuksiin.

Itse asiaan, työnjohtaja kertoi ilmastoinnin kompuran aiheuttamasta lievästä äänestä. Sanoi sen tulevan kytkimestä (compressor clutch). En tunne rakennetta, mutta kompuran päässä (hihnapyörän puoleinenko?) lienee on magneettikytkin tai joku semmoinen vai ? Olisi vaihtanut hintaan 80 euroa ?!? Onko hinta mielestänne kohdallaan ? Autolla on ajettu 23tkm, joten ei kait joku kytkin voi alkaan mennä päreiksi noilla kilometreillä? Vai vaikuttaako ikä/käyttämättömyys siihen (vm2003) Voiko se olla esim vain likainen tai muuta sellaista? :?

Noh, ei täälläkään homma ole täydellistä. Eivät muistaneet/ehtineet tarkistaa takarenkaiden tasapainoitusta.
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

ZeiPii kirjoitti:Itse asiaan, työnjohtaja kertoi ilmastoinnin kompuran aiheuttamasta lievästä äänestä. Sanoi sen tulevan kytkimestä (compressor clutch).
Noh, ei täälläkään homma ole täydellistä. Eivät muistaneet/ehtineet tarkistaa takarenkaiden tasapainoitusta.
Kun seuraavan kerran kompuran magneettikytkin alkaa elämöidä, käske saman huollon tarkistaa etupyörien tasapainoitus...
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Julberg
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Su Huhti 11, 2004 13:55
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Julberg »

ei tule nappi virheitä, kun ei käytä automaatti konetta, olen aina tehnyt manuaalisella koneella menee tasan tarkkaan just se määrä mitä itse haluat.

ilmastoinnista häviää kaasua jopa 10% joltei enempi vuoteen, johtuu koosta/tehosta ja kompuran magneettikytkin o ihan kuluvaa tavaraa jotkut vaan kestää isältä pojalle.

Yleensä huolto pelaa parhaiten, kun käyttää ihan kylmäkoneisiin perehtyneellä pajalla.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaisisi.
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

9-5/2,3LPT kirjoitti:Kun seuraavan kerran kompuran magneettikytkin alkaa elämöidä, käske saman huollon tarkistaa etupyörien tasapainoitus...
No, ilman muuta, näinpä teen :wink:

Mutta mutta... saab-noviisi jatkaa ...ei ihan ilmastointiasiaa, mutta kuitenkin eräs osa siitä. Niin tuo puhallin tai joku siellä kojelaudan sisällä pitää jonkinlaista rapinaa/lievää hakkamista ajoittain - ääntä on vaikea kuvata, mutta aivan kuin hitaasti kiertävä propelli ottais kiinni johonkin. Se ei mielestäni kuitenkaan tule puhaltimesta/sen moottorista, koska puhaltimen nopeuden muutos ei vaikuta ääneen. Äänen kesto on korkeintaan sekunteja ja kuuluu vain kerran päivässä tai hieman harvemmin. Mikähän tuon voisi aiheuttaa ?

Harmi kun en tunne tätä pirssiä ja rakennetta niin kuin tunsin edellisen auton :(
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
saabguru
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 17:49

Ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja saabguru »

Ilmastoinnin huolto kannattaa tehdä 2-3 vuoden välein, jolloin kylmäainemäärä tulee taas oikeaan määrään, voiteluaine uusittua ja kuivainta ei vaihdeta muulloin kuin kompuran tai kennonvaihdon yhteydessä. Kompressorin magneettikytkin voi mennä rikki piankin, lyhyin on uudessa autossa johon sen olen vaihtanut. Normaalisti kyllä kestää kauankin. Nämä "tavalliset" jääkaappifirmat yleensä vain lisäävät kylmäainetta, öljykin on se mitä sitten sattuu olemaan.
Vastaa Viestiin