Uskonnon vaihto.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Eski kirjoitti:Bensankulutuksen kasvu on pieni hinta automaatin tarjoamasta mukavuudesta.
TOSI on!!
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Moukarimies
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

AC kirjoitti:Jos auton sähköjä noin pelkää, niin kannattanee hankkia vaikkapa kaasarisaappi.
Naulan kantaan! Ainahan näitä Veijon Esso -tyyppisiä tarinoita on milloin minkäkin merkkisen auton automaattivaihteiden tai muun kalliinpuoleisen lisävarusteen hajoamisista. Pääasiassa nämä jutut ovat jotain kummin kaimoille tapahtuneita sattumuksia. Itsellänikin olisi jo kaksi moitteettomaksi osoittautunutta automerkkiä/mallia jäänyt hankkimatta, jos kavereitani uskoisin.

Itse tulen jatkossa aina mahdollisuuksien mukaan hankkimaan automaattivaihteisen auton. Pieni kulutuslisä on erittäin kohtuullinen hinta mukavuudesta. Oma automaattivaihteinen autoni vie 6.2l/100 km sekalaisessa ajossa, joten en todellakaan pidä sitä minään syöppönä. Ruuhkaliikenteessä sen mukavuus vasta oikein esiin tuleekin.
lk
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: La Heinä 23, 2005 19:41

Viesti Kirjoittaja lk »

Tämä kummin kaima sattuu olemaan veljeni. Eli arviokaapa siitä tarinan uskottavuus.

Ja kyllä sähköviat pelottavat kun niille ei itse voi mitään tehdä ja ongelma monesti siis on se ettei oikeasti mitään vikaa edes ole vaan tietokone saa jostain anturista virhe tiedon ja bingo ollaan virhe tilassa ja punaista valo koelaudassa.

Jos jotain ei tälläinen ongelma mahdollisuus haittaa niin siitä vaan. Mutta kun ajelee täällä Lapin syrjäkylillä niin kyllä autossa pitää olla luotettavuutta!
lk
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: La Heinä 23, 2005 19:41

Viesti Kirjoittaja lk »

Ja jos autosta palaa polttimo niin sen voi vaihtaa itsekin ja matka jatkuu. Ainahan on varapolttimo takakontissa. Mutta mitenkäs sitten kun vm 2003 autossa paukahtaa jotain jossain eikä mitään muuta näy kuin punaiset vikavalot?? bensa-Saabissa toki onnistunee di-kasetin vaihto tienposkessa??

Edes testerin pitäminen mukana ei auta jos testerin mukaan mitään vikaa ei ole.
lk
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: La Heinä 23, 2005 19:41

Viesti Kirjoittaja lk »

Saabilla virhe valo on toki oranssi. sitähän sai aikanaan kymmeniä tuhansia kilometrejä ja kuukausi katsella ennenkuin auto saatiin kuntoon maahantuojalla.

Mutta muissa automerkeissä vikavalo on punainen.

Ja jos on anturissa vikaa niin silloin on toki anturissa vikaa mutta jos testerin mukaan missään ei ole vikaa niin onko vika silloin testerissä??
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

mikan kirjoitti:Eiks jossain VAG-konsernin tuotteissa ainakin valmistajan ilmoituksen mukaan automaatilla ole paremmat 0-100 lukemat ja pienempi kulutus. Muistaisin nähneeni DSG-lootan yhteydessä, tais olla Golf gti.
Ainakin Audin Multitronic eli portaaton (CVT) automaattilaatikko.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
lk
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: La Heinä 23, 2005 19:41

Viesti Kirjoittaja lk »

Jos 9-5T lukisit vanhoja postauksiani vuosien takaa huomaisit että autoa käytettiin useita kertoja Oulun Aineella mutta kuntoon ei tullut. Sitten automyyjä vei auton Saabin maahantuojalle korjuuseen ja siksi aikaa sain automyyjältä esittelyauton lainaan. Kaikkiaan auto oli korjauksessa maahantuojalla 6 vkoa!

En tiedä kaikkien maailman autojen vikavalon väriä mutta ainakin opeleissa ja volvoissa sen on punainen. Tiedätkö sinä maailman kaikkien muiden autojen vikavalon värit??


No poitti on kuitenkin siinä että haluan LUOTETTAVAN auton. Eikä tietokone-automaatti sitä luotettavuutta lisää.
lk
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: La Heinä 23, 2005 19:41

Viesti Kirjoittaja lk »

Missäs audin mallissa automaatti vähentää kulutusta?

Kun katsoin äsken http://www.audi.fi sivuilta allroad, A6 ja A4 mallien teknisiä tietoja ei missään mallissa automaatti vähentänyt kulutusta. Poikkeuksena A6 2.4 V6 jossa automaatilla on hieman pienempi kulutus taajama ajossa kuin manuaalilla mutta maantiellä manuaali on tässäkin taloudellisempi.


9-5T ei tietenkään jaksa lukea vanhoja kirjoituksia kun tapauksesta on jo vuosia mutta silloin ei myöskään kannata kommentoida että korjaamoon vienti olisi ollut helppoa. en minäkään jaksa nytkään koko tarinaa kirjoittaa kyseisestä taistelusta.







Ja yritetäänpä pikkuhiljaa palata takaisin taas alkuperäiseen asiaan. Lueskelin volvolandiasta tuosta XC70, ei kovin paljon ollut kirjoituksia mutta yksi pisti silmään. xc70 D5 vm -06, takapyörien navat jouduttu vaihtamaan alla 20 000 km ajettuna!!!
Joku olikin laittanut mielenkiintoisen kommentin:
4-veto= 4-kertaiset korjauskulut.
lk
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: La Heinä 23, 2005 19:41

Viesti Kirjoittaja lk »

Niin Oulun Aine on saab:n merkkihuolto. JOs jostain löytyisi sitten joku parempi korjaamo kuin tuo tai saabin maahantuoja niin toki voit siitä kertoa. Ja jos auton myyjä olisi siis suostunut vielä siihen paikkaan auton korjattavaksi viemään. Tuossahan olisi siis vielä se välikätenä olo korjauksen maksajan ja taidottoman korjaamon välissä olijana.


Jos keskustelu 9-5 vaihdosta mahdollisesti toiseen autoon ei kuulu 9-5 osioon niin moderaattorin sen voi toki muualle siirtää. Alun perin jutun juuri oli kyllä ajatukset siitä että jos 4 vuotta vanha ja paljon ajettu hyväkuntoinen 9-5 vaihdetaan 4 vuotta vanhaan ja 180 tkm ajettuun xc70 D5 välirahalla 30 000 euroa versus että vaihdetaan 6 vuotta vanhaan 180 tkm ajettuun bensa turboon välirahalla 11 000 euroa.
lk
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: La Heinä 23, 2005 19:41

Viesti Kirjoittaja lk »

Niin Oulun Aine on saab:n merkkihuolto. JOs jostain löytyisi sitten joku parempi korjaamo kuin tuo tai saabin maahantuoja niin toki voit siitä kertoa. Ja jos auton myyjä olisi siis suostunut vielä siihen paikkaan auton korjattavaksi viemään. Tuossahan olisi siis vielä se välikätenä olo korjauksen maksajan ja taidottoman korjaamon välissä olijana.


Jos keskustelu 9-5 vaihdosta mahdollisesti toiseen autoon ei kuulu 9-5 osioon niin moderaattorin sen voi toki muualle siirtää. Alun perin jutun juuri oli kyllä ajatukset siitä että jos 4 vuotta vanha ja paljon ajettu hyväkuntoinen 9-5 vaihdetaan 4 vuotta vanhaan ja 180 tkm ajettuun xc70 D5 välirahalla 30 000 euroa versus että vaihdetaan 6 vuotta vanhaan 180 tkm ajettuun bensa turboon välirahalla 11 000 euroa.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

lk kirjoitti:Missäs audin mallissa automaatti vähentää kulutusta?
Menee offtopiciksi, koska Multitronicia ei ilmeisesti nelivetoisiin saa, mutta:

Itsekin tsekkasin tuolta Audin sivuilta, nykyisessä vuosimallissa näytti etuvetoiselle 2,0 bensa-A4:lle olevan ilmoitettu desin pienempi kulutus kuin viisivaihteiselle manuaalille. Jostain syystä multitronicia ei näytä saavan nelivetoisiin eikä kaikkien moottoreiden kanssa, vaan tarjoavat vanhanaikaista tiptroniciaan.

Oma käytännön kokemus on perhepiiristä löytyvästä vm.2002 1,8T-koneisesta etuveto-A4:stä. Audia edelsi Saab 9-3 perinteisellä nelivaihteisella automaatilla ja 2,0 vaparikoneella. Ysikolkin vaihtuessa Aanelkkuun kulutus pieneni aika tarkkaan kolme litraa (ysin pintaan vs. kuuden pintaan) - samassa ajossa. En tiedä, pääsisikö vastaavalla manuaali-Audilla samoihin lukemiin. Todennäköisesti vaatisi taloudellisuusorientoituneempaa ajotapaa - nyt Audilla on vain päästelty ihan 'normaalisti'.

Kokemukseni perusteella väittäisin lisäksi, että Multitronicilla ajettaessa kuljettajan ajotapa tai -taito vaikuttaa kulutukseen vähemmän, kuin manuaalivaihteisessa tai perinteisellä automaattilaatikolla varustetussa autoassa. Tämä mm. siksi, että laatikko pystyy optimoimaan niin tasaisen nopeuden kuin kiihdytystilanteenkin kierrosluvut.

Yli 200 tkm on mennyt ilman, että laatikko olisi tuottanut pienintäkään murhetta - tässä yksilössä laatikon kestoikä on siis ainakin ollut pidempi kuin moottorin...
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
lk
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: La Heinä 23, 2005 19:41

Viesti Kirjoittaja lk »

Niin jos verrataan kulutuksessa manuaali 9-3 ja automaatti A4 on vaikea kyllä sanoa mikä osuus vaihdelaatikkolla, mikä moottorilla(turbohan on taloudellisempi) ja mikä automallilla.

Kyllä diesel-manuaali vectrankin saa kuluttamaan 10 l/100 km niin kuin eräs opiskelukaveri, jolle autoa aikanaan vaimo lainasi. Ajoi 340 km kolmosvaihteella....

Automaatin käyttäjän ei tarvitse olla niin taitava kun manuaalilaatikon käyttäjä. Tämä on varmasti totta. Ja monella varmasti automaattilaatikko kestää auton eliniän.

Mutta kuten aiemmin totesi tietokone aikana se on yksi lisäriski eikä siitä minun näkökulmasta ole hyötyä. Toki sillä on mukavampi ajaa mutta pitkässä maantie ajossa pohjoissuomessa silläkään ei ole niin paljon merkitystä kun käytännössä on koko ajan 5.vaihde käytössä. Jos kiertäisi kaupunkissa korttelia ympäri niin silloin taas automaatin mukaavuudesta olisi enemmän hyötyä.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Pitkässä maantieajossa (nopeutta riittävästi) kannattaa verrata suurimman vaihteen kokonaisvälityssuhteita kun arvioi automaatin ja manuaalin välistä eroa kulutuksessa.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Eli 6000 rpm kulkisi 281 km/h. Hmmm..en tiedä oman Aeron välityksiä, mutta mittarien perusteella tuntuisi että 300 km/h olisi mahdollinen jos vain olisi niin paljon voimaa. Paljonkohan lie siihen sitten vaadittaisiin?

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
masaj
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 08:19
Paikkakunta: yka

Viesti Kirjoittaja masaj »

aeron "invavaihteisella" satasen vauhdissa (225/45-17) moottorin kiekat parissa tuhannessa, himpun yli, tontun manuaalilla sama vauhti (195/65-15) viitosella mutta moottori kiertää jotain 2800 r/min.

*näyttihän tuo ohjekirja tuhannen kiekan nopeudeksi 46-47.

ps. mittarin näyttö aerossa muutaman kilsan yli mutta tontussa jopa kilsan pari alle todellisen nopeuden...
9-5 2,3T Aero A vm.2000, 9000 CC 2,0 16i vm.1990
-----------------------------
900i 2,0 5-ov. vm.1988, 99 GL 2,0 (H-moott.) 5 speed 2-ov. vm. 1982
99 2,0 2-ov. vm.1974 saabistina jo vuodesta 1982
Vastaa Viestiin