9-5 TurboPilot

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Irroitettavan Bosalin hinta asennettuna 546e. Asensivat tuota koukkua ja lämppärin sisähaaraa noin 4 tuntia merkkihuollossa... Koukkujen listahinnat selviää esim. tuolta http://www.saab.fi/main/image/brochure/ ... Y07_FI.pdf

Puskuriin tuli pieni lovi ja pistorasia on nätisti piilossa:
Kuva

Eski
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

JouniH kirjoitti: suomessa lisävarusteissa pikku vero. :)
ALV 22%. Paljonko se Ruottissa on?
9000CS 2,3
saappiysiviis
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Kesä 28, 2007 16:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saappiysiviis »

Ajattelinpa laittaa omat Turbo Pilot-kommenttini tähän samaan ketjuun.

Sain n. kk sitten juuri samanlaisen pelin kuin "Eski": Turbo Pilot Wagon automaatti 2.0t + 35 hv Saabin boksi, Bosalin irroitettava vetokoukku ja lohkolämmitin tosin ilman sisähaaraa. Väri on musta. Lisäksi otin mukaan vielä toisen setin 17-tuuman vanteita. Vajaat 3 tkm on nyt ajettu.

Kulutuksen suhteen olin ensimmäisellä tuhannella kilometrilla aika pettynyt kun matka-ajossa moottoritiellä kulutus oli 10.2 l/100 km 135 km/h mittarinopeudella. Sittemmin kulutus on asettunut järkevämpiin lukuihin. Reilun 1000 km ajon jälkeen sama matka taittui hiukan reilun 9 l keskikulutuksella samaa vauhtia ajaen. Sen jälkeen en ole kokeillut tasan samaa reittiä ajaa mittaria nollaten. Nyt kulutusmittari näyttää n. 1500 viimeisen kilometrin kulutukseksi 8.8 l/100 km pitäen sisällään rauhallista matka-ajoa reilut 500 km ja loppu sekalaista pyöritystä pienistä maantiepätkistä ja kaupungista. Kierrokset eivät kovin usein nouse ajossani yli 3500 rpm.

Kysymyksiin...
Peräluukun avaukseen tarvitsee painaa kauko-ohjaimen tai etuoven nappia. Tämä ärsyttää. Ohjekirjan mukaan peräluukun toiminnan saa huollossa asetettua sellaiseksi että erillistä avausnappia ei tarvitse painaa. Pitääkö todella mennä huoltoon vai saako tuon jotenkin kotikonstein asetettua?

Edellisessä (toisen merkkisessä) autossa minulla oli Continentalin kitkarenkaat. Minulle tarjottiin rengasliikkeestä samoja kitkarenkaita niihin ylimääräisiin 17-tuuman vanteisiin 780 euron hintaan asennettuna irtovanteille. Ovatko nämä renkaat mielestänne tähän autoon sopivat? Jos eivät ole niin miksi ei ja mitkä olisivat ajettavuudeltaan paremmat? Aiheuttavatko nastarenkaat kovinkin paljon lisämelua 80 tai 100 km/h nopeusrajoitusalueella?

Mittaristosta kuuluu satunnaisesti lievää sirinää joka poistuu napakalla iskulla mittariston yläpuolelle. Onkohan tämä kovinkin yleinen ominaisuus? Vika on juuri sellainen ärsyttävä että mikäli kävisin siitä autoliikkeessä valittamassa niin todennäköisesti juuri silloin sirinää ei kuuluisi ja vaikka kuuluisikin niin vaikea se olisi paikallistaa edes mittaristoa purkamalla. Vika on tietysti pieni mutta ei se kyllä uuteen autoon myöskään kuulu.
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja JouniH »

Taidan sekottaa tuon vero homman, mutta tuttu osti uuden VW passatin suomesta ja siihen laitettiin jotain lisävarusteita liikkeessä ku jos ne olis suoraan ottanu autoon tehtaalta niin niistä olis menny veroa tai jotain. :) Mutta tulisko tuo vero sitte sen autoveron kautta? no menee taas ohi aiheen...
saappiysiviis kirjoitti:Edellisessä (toisen merkkisessä) autossa minulla oli Continentalin kitkarenkaat. Minulle tarjottiin rengasliikkeestä samoja kitkarenkaita niihin ylimääräisiin 17-tuuman vanteisiin 780 euron hintaan asennettuna irtovanteille. Ovatko nämä renkaat mielestänne tähän autoon sopivat? Jos eivät ole niin miksi ei ja mitkä olisivat ajettavuudeltaan paremmat? Aiheuttavatko nastarenkaat kovinkin paljon lisämelua 80 tai 100 km/h nopeusrajoitusalueella?
Mulla on bridgestonen nastat ja kitkat ollu alla viimetalvena ja kyllähän kitkat aina hiljaset on.
Audi A4 2.0TFSIq
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

saappiysiviis kirjoitti: Kysymyksiin...
Peräluukun avaukseen tarvitsee painaa kauko-ohjaimen tai etuoven nappia. Tämä ärsyttää. Ohjekirjan mukaan peräluukun toiminnan saa huollossa asetettua sellaiseksi että erillistä avausnappia ei tarvitse painaa. Pitääkö todella mennä huoltoon vai saako tuon jotenkin kotikonstein asetettua?
Ohjelmointi onnistuu Techillä, eli huollossa.
Edellisessä (toisen merkkisessä) autossa minulla oli Continentalin kitkarenkaat. Minulle tarjottiin rengasliikkeestä samoja kitkarenkaita niihin ylimääräisiin 17-tuuman vanteisiin 780 euron hintaan asennettuna irtovanteille. Ovatko nämä renkaat mielestänne tähän autoon sopivat? Jos eivät ole niin miksi ei ja mitkä olisivat ajettavuudeltaan paremmat? Aiheuttavatko nastarenkaat kovinkin paljon lisämelua 80 tai 100 km/h nopeusrajoitusalueella?
Itsekin ajattelin myös ostaa TurboPilottiin 17" kitkat. Contin kitkat pitäisi olla hyvät testien mukaan. Itselläni oli entisessä 9-5:ssä 16" Contin VW2-nastat ja tosi hiljaiset olivat maantienopeuksissa...
Mittaristosta kuuluu satunnaisesti lievää sirinää joka poistuu napakalla iskulla mittariston yläpuolelle. Onkohan tämä kovinkin yleinen ominaisuus? Vika on juuri sellainen ärsyttävä että mikäli kävisin siitä autoliikkeessä valittamassa niin todennäköisesti juuri silloin sirinää ei kuuluisi ja vaikka kuuluisikin niin vaikea se olisi paikallistaa edes mittaristoa purkamalla. Vika on tietysti pieni mutta ei se kyllä uuteen autoon myöskään kuulu.
Kannattaa mainita viimeistään ekassa huollossa. Kojelautaa ei ihan hirveästi kannata nyrkillä hakata :D

Eski
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

JouniH kirjoitti:Taidan sekottaa tuon vero homman, mutta tuttu osti uuden VW passatin suomesta ja siihen laitettiin jotain lisävarusteita liikkeessä ku jos ne olis suoraan ottanu autoon tehtaalta niin niistä olis menny veroa tai jotain. :) Mutta tulisko tuo vero sitte sen autoveron kautta? no menee taas ohi aiheen...
Ettei kyseessä ois liisari? Silloin ne näkyy auton hinnassa = suoraan kk erässä. Kun taas jälkikäteen (tai no siis Suomessa) asennetut voi maksaa erikseen ja ei näy tulevissa kk erissä.
STCF #3
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

mike kirjoitti:Kirjotteleekos muuten ajotietokone vieläkään suomeksi noissa uusissa malleissa?
Tuskinpa. Eiköhän sieltä löydy ainoastaan eurooppalaiset "valtakielet" + ruotsin kieli, joka on ilmeisesti "pakollinen", kun on kyseessä ruotsalainen auto :roll: Saabin selitys tuolle suomen kielen puuttumiselle on ollut, että SID:in muistissa ei ole tilaa muuta kuin niille kielille, mitä sinne on ohjelmoitu, eikä sinne näinollen mahdu lisää eri kieliä. Toisaalta sellaistakaan ohjelmaa ei ole olemassa, missä joku muu SID:issä oleva kieli olisi korvattu suomen kielellä :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Eski kirjoitti:Kuva
Mallimerkinnät poistettu.
No huh huh 8O Ovat laittaneet tuon ilkeän autoliikkeen mainoksen rekisterikilven alle :evil: Olisit sanonut niille, että et halua mainostaa mitään autoliikettä ilmaiseksi, joten riisukaa kaikki mainokset autosta, ennen kuin tulet noutamaan sitä :wink:

Tai sitten olisi voinut etukäteen viedä niille Saab -klubin rekisterikilven kehyksen ja sanoa, että asentakaa tämä noiden iljettävien mainosten sijasta :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Sami kirjoitti:Tällä hetkellä vaihtotarjous 9-5 Aerosta neuvoteltu uuteen C4:ään lähes kaikilla varusteilla joihin kuuluu nahkapenkit.
Oho 8O Meinaatko siis "downgreidata" autokaluston oikein kunnolla :?: 8O Aika järkyttävää, että on hommaamassa ranskalaista "patonkia" Saabin tilalle :evil: Esimerkkinä ranskalaisesta "laadusta" voisi sanoa sen, että kolleegan C5:een jouduttiin vaihtamaan vesipumppu 8000 km:n jälkeen, eli ennen ensimmäistä varsinaista huoltoa :roll:

Itse olen edelleenkin sitä mieltä, että ranskalaisten "autojen" maahantuonti, myynti ja välitys Suomessa pitäisi kieltää lailla :wink:
Sami kirjoitti:Uudessa Vectra Wagonissa tuntui olevan saman-näköiset penkit (yllättävän samanlainen auto on muutenkin). Ulkonäkö ei taas Vectrassa mitenkään miellytä vaikka hinta onkin kohdillaan. Vectra Wagon Sport 2.0 Turbo M6 laatikolla lähtisi 37ke, joten ei hintaero enään Turbo Pilottiin ole hirveä jos tietäisi että varustelutasoa voisin itse parannella helposti? Ainakin nahkajakkarat siihen olis saatava..
Niin, ja se on vielä Opel 8O No kyllähän noita "Saabin koneella" varustettuja 2.0T Vectroja sai yhdessä vaiheessa tarjouksella alle 30000 euron, joten siinä olisi voinut olla jotain vastinetta rahoille. Ainakin kysymyksessä oli parhaalla koneella varustettu Opel (OK, nyt siihen saa myös sitä 2.8V6t -konetta) :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Turbo Sensonic kirjoitti: No huh huh 8O Ovat laittaneet tuon ilkeän autoliikkeen mainoksen rekisterikilven alle :evil: Olisit sanonut niille, että et halua mainostaa mitään autoliikettä ilmaiseksi, joten riisukaa kaikki mainokset autosta, ennen kuin tulet noutamaan sitä :wink:


Jep, tuo Laakkosen mainos lähti jo kuikkaan :wink:
Tai sitten olisi voinut etukäteen viedä niille Saab -klubin rekisterikilven kehyksen ja sanoa, että asentakaa tämä noiden iljettävien mainosten sijasta :wink:
Olisin vienytkin, mutta en löytänyt mistään ehjää kilventaustaa, että olisin saanut saabclubin pohjan pois entisestä autosta... Itseasiassa samana päivänä oli luovutuksessa 9-3SC, johon oli Laakkosella laitettu klubin kilventausta valmiiksi...

Eski
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mike »

Turbo Sensonic kirjoitti:
mike kirjoitti:Kirjotteleekos muuten ajotietokone vieläkään suomeksi noissa uusissa malleissa?
Tuskinpa. Eiköhän sieltä löydy ainoastaan eurooppalaiset "valtakielet" + ruotsin kieli, joka on ilmeisesti "pakollinen", kun on kyseessä ruotsalainen auto :roll: Saabin selitys tuolle suomen kielen puuttumiselle on ollut, että SID:in muistissa ei ole tilaa muuta kuin niille kielille, mitä sinne on ohjelmoitu, eikä sinne näinollen mahdu lisää eri kieliä. Toisaalta sellaistakaan ohjelmaa ei ole olemassa, missä joku muu SID:issä oleva kieli olisi korvattu suomen kielellä :roll:
Loppupeleissä taitaa olla niin ettei Saabilla olla juuri paskankaan vertaa kiinnostuneita suomen markkinoista - tai asiakkaista muutenkaan...
Onkohan 9-3:n ajotieturi yhtä huonomuistinen?
Ja ei sitten se kapasiteetti kasvanu vaikka tieturi uusiutui viimeisimpään versioonsa. Kummastelen edelleen moista tänä tekniikan aikana.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Speedou kirjoitti:
JouniH kirjoitti:Taidan sekottaa tuon vero homman, mutta tuttu osti uuden VW passatin suomesta ja siihen laitettiin jotain lisävarusteita liikkeessä ku jos ne olis suoraan ottanu autoon tehtaalta niin niistä olis menny veroa tai jotain. :) Mutta tulisko tuo vero sitte sen autoveron kautta? no menee taas ohi aiheen...
Ettei kyseessä ois liisari? Silloin ne näkyy auton hinnassa = suoraan kk erässä. Kun taas jälkikäteen (tai no siis Suomessa) asennetut voi maksaa erikseen ja ei näy tulevissa kk erissä.
Tai sitten tuttava ei ole älynnyt sitä kivaa sääntöä että auton oston yhteydessä tehdystä varustelusta pitäisi periaatteessa maksaa autoveroa niistäkin osista ja tuossa liike on noudattanut vähän liian tarkasti lakia.

Fiksut liikkeet ja/tai ostajat ostaa tuon saman varustelun eri kuitilla tai yhteistyökumppanin liikkeestä. Autoliikehän tottakai voi viedä sen uuden auton sinne varusteltavaksi ennen luovutusta, vaikka tämäkin on periaatteessa laitonta.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja JouniH »

kimmop kirjoitti:
Speedou kirjoitti:
JouniH kirjoitti:Taidan sekottaa tuon vero homman, mutta tuttu osti uuden VW passatin suomesta ja siihen laitettiin jotain lisävarusteita liikkeessä ku jos ne olis suoraan ottanu autoon tehtaalta niin niistä olis menny veroa tai jotain. :) Mutta tulisko tuo vero sitte sen autoveron kautta? no menee taas ohi aiheen...
Ettei kyseessä ois liisari? Silloin ne näkyy auton hinnassa = suoraan kk erässä. Kun taas jälkikäteen (tai no siis Suomessa) asennetut voi maksaa erikseen ja ei näy tulevissa kk erissä.
Tai sitten tuttava ei ole älynnyt sitä kivaa sääntöä että auton oston yhteydessä tehdystä varustelusta pitäisi periaatteessa maksaa autoveroa niistäkin osista ja tuossa liike on noudattanut vähän liian tarkasti lakia.

Fiksut liikkeet ja/tai ostajat ostaa tuon saman varustelun eri kuitilla tai yhteistyökumppanin liikkeestä. Autoliikehän tottakai voi viedä sen uuden auton sinne varusteltavaksi ennen luovutusta, vaikka tämäkin on periaatteessa laitonta.
No ei kai se ostajan vika ole jos liike ehdottaa, että vakinopeuden säädin maksaa jälkiasennettuna 100€ ja jos valitsee sen varuste listalta se maksaa noin 530€. :D Auto ei ollu liisinki.
Audi A4 2.0TFSIq
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Niin autoverohan maksetaan uuden auton varusteistakin jos ne on autossa maahantuotaessa koska kärryn kokonaishinta vaikuttaa veroon vai miten se menikään.
Siksihän tässä autoilun albaniassa on autot aina olleet turvattomia kotteroita neekerivarusteilla ja automaattejakin on perinteisesti ollut vähemmän.
Turbo Sensonic kirjoitti: Itse olen edelleenkin sitä mieltä, että ranskalaisten "autojen" maahantuonti, myynti ja välitys Suomessa pitäisi kieltää lailla

Se wirallinen sanontahan meni että "englantilaisilta pitäisi autonvalmistus kieltää ja ranskalaisille antaa vakava varoitus".
Minä en tosin keksi mitään hyvää syytä koko Ranskan olemassaoloon muutenkaan, varsinkaan kun ei niiden viinitkään niin kummoisia ole (vaikka ne itse niin luulee) verrattuna vaikkapa etelä-amerikan tai aussienkin vastaaviin.
No onhan niillä aika kaunis maaseutu.
Viimeksi muokannut Saappi Kuski, Pe Kesä 29, 2007 10:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000CS 2,3
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Mimmi kirjoitti:Osta Laakkoselta (tai PCS:ltä) sovitejohto Nokia/Saab.
No niin sain tuon sovitejohdon tänään. En edes yrittänyt Laakkoselta, kun siellä pösövaraosamiehet on yleensä ihan pihalla Saabin osista, joten tilasin sen Äänekosken merkkihuollosta Järvikallion Raunolta. Tuota johtoa ei siis löydy EPC:stä, vaan on ilmeisesti GM Finlandin teettämä erikoistuote.

Kuva
Nämä siis pitäisi saada piilotettua kojetaulun sisään...

Eski
Vastaa Viestiin