Lyhyt ihminen ja turvavyöt

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Wexford
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 23:00

Lyhyt ihminen ja turvavyöt

Viesti Kirjoittaja Wexford »

Onko kukaan muu lyhyt kokenut Saabin turvavöiden "automaattista korkeussäätöä" riittämättömäksi? Olen 163 cm, ja diagonaalivyö hankaa kaulaani, vaikka se on alimmassa asennossaan. Vaikka 190 cm mieheni on vöissä, turvavyö ei silti mene kuin hitusen alimmasta säädöstä ylöspäin, ja vyö on jo oikealla korkeudella. Kuinka pitkille se säätö on oikein tarkoitettukaan?

Olenkin harkinnut ostavani sellaisen lasten turvavyöpehmusteen, tuossa ABC:lla on myynnissä ainakin Repe Sorsa-aiheisia :) Mutta turvallisuuden kannalta ei varmastikaan ole hyväksi että turvavyö kulkee kaulan päältä.
Jorma
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 01:09
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jorma »

Tuollainen linkin esitteestä löytyvä turvavyön säädin voisi auttaa:
http://www.lastentarvike.fi/content/img ... 3_1-24.pdf
9-3 SC 1.8t -06
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Missä asennossa penkin korkeudensäätö on? Meillä 160cm rouva ei ole valittanut vyön kulkevan kaulalta, kun nostaa penkin yläasentoon. Itse asiassa on kehunut, että 9-5:n penkki on paremmin säädettävissä lyhyelle kuskille kuin OG900, GM900 tai OG9-3.

Eski
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meikäläinen kanssa kärsii tuosta turvavyöstä toisinaan. Pahkeinen painaa kaulaa etenkin näin kesällä, kun ajelee ilman takkia, eikä sitä korkeussäätöä voi tehdä manuaalisesti siitä vyöhommelista. Olen tämmönen nykymittapuulla melko lyhyt jässikkä, 170cm pitkä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

9-5T kirjoitti:
Mertmi kirjoitti: eikä sitä korkeussäätöä voi tehdä manuaalisesti siitä vyöhommelista.
Voihan, pistä vyö ota kiinni vyöstä siitä kohtaa kun se menee B-pilarin sisään ja vedä vyötä n.20cm auton keulaa kohden ja sitten vie vyö kädellä pitäen takaisin siinä korkeudessa johon sen haluat jäävän.
Saako sen tällä tavoin alemmaksi? Täytyypä kokeilla. Itsellä sama juttu ja avopuolisolla. Minäkin olen 170cm ja vyö painaa hiukan kaulaan.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
karkivi
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 19:22
Paikkakunta: Kotka

Re: Lyhyt ihminen ja turvavyöt

Viesti Kirjoittaja karkivi »

Minäkin olen 170 cm eikä ole koskaan ollu ongelmaa femman vöiden kans. Mulla on tosin ajoasento lähes korkeimmalla ja suhteellisen pystyssä.
9-5 2,3t(+) Vector wagon -02
9000 CS 2,0 -93
95 kartano -74
caysa
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Heinä 26, 2012 19:08

Re: Lyhyt ihminen ja turvavyöt

Viesti Kirjoittaja caysa »

Minä olen uusi Saabisti - sain ensimmäisen Saabini (9-5 combi -03) Ruotsista viikko sitten. Olen pyöreä ja lyhyt mummo ja turvavyö on nyt muodostunut tosi ongelmaksi. Olen löytänyt hyvän ajoasennon - penkki ihan yläasennossa ja aika edessä (että jalat yltää polkimille). Mutta mutta.... Pahinta on että turvavyö ihan oikeasti meinaa kuristaa minut!! Joudun koko ajan pitämään siitä kiinni toisella kädellä - ei varmaankaan kovin turvallista... Ja pelkkä ajatuskin että tulisi äkkipysähdys hirvittää, kaula olisi varmaan sen jälkeen katki. Vyö voisi olla myös pidempi koska penkki on sekä korkealla että edessä (ja mahakin vie tilaa...)
Ongelma on kyllä sama pelkääjän paikallakin.
Onko jotain konstia alentaa ja pidentää vöitä?? Mistä haen apua??
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Lyhyt ihminen ja turvavyöt

Viesti Kirjoittaja oju »

Täytyy hieman ihmetellä tätä kun en ole <160cm kuskilla moisia ongelmia nähnyt. Olen siis samaa mieltä että 9-5 sopii lyhyelle kuskille paremmin kuin vanhat 99:t ja 900:t.

Kerrataan vielä; penkin saa nostettua penkin sivulla olevasta vivusta pumppaamalla ylöspäin. Tämä on siis eri asia kuin mahdollinen etäisyyssäätöön liittyvä penkin nouseminen ja laskeminen (vrt. 900).
Turvavyön yläkiinnike liikkuu ylös ja alas siinä B-pilarissa, kannattaa säätää ellei ole säädetty. Kaikissa muissa autoissa tätä ei ole joten saattaa alussa jäädä huomaamatta.
Penkin selkänoja kannattaa tietenkin myös nostaa pystyyn, makaava ajoasento pahentaa tilannetta. Rattia tällöin voi joutua säätämään eteenpäin jotta jalat yltävät polkimille ilman että ratti on naamassa kiinni. Muita selityksiä en tälle oikein osaa keksiä.

Mikäli Saabin säädöt eivät silti riitä, on maailmalla kehitetty tähänkin apuvälineitä:
http://www.amazon.co.uk/SUPPORT-CLIPS-S ... sbs_auto_1
Ideasta löytyy parempi kuva tästä:
http://liveimageserver.dlf.org.uk/mee/c ... os/772.jpg

Turvavyön pidentäjiä on myös myynnissä; sellainen lyhyt pätkä turvavyötä jossa on lukko kummassakin päässä.

Eiköhän noita löydy lastentarvikeliikkeistä kuten tuossa aiemmin ehdotettiin, en vain jaksanut selata millaisesta laitteesta oli kyse. :D
caysa
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Heinä 26, 2012 19:08

Re: Lyhyt ihminen ja turvavyöt

Viesti Kirjoittaja caysa »

Kiitos vastauksesta!
Penkin säädöt on kyllä käyty läpi ja penkki on yläasennossa eikä selkänojakaan ole makuuasennossa. Vieläkin ihmettelen sitä että muka voi säätää turvavyötä eri korkeudelle.... Vyöhän kulkee siinä palkin sisällä ja tulee ulos L-muotoisesta "hahlosta". Vaikka kuinka yritän niin en saa vyötä pysymään ala-asennossa vaan heti kun liikahdan sentinkin niin se hypähtää taas sinne pystyhahloon.
Kuva (mun auto on vm 03 mutta ihan samanlainen systeemi).
Siis eihän tuota hahloa voi mitenkään siirtää.....???
Mutta - tämä "belt support clips" tuntuu oivalliselta ratkaisulta!! Ihan juuri kuvan tavalla vyö kulkee minullakin. Nyt on toivoa :) Kiitos
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Lyhyt ihminen ja turvavyöt

Viesti Kirjoittaja Pola »

Siis kokeilitko tota 9-5T:n konstia?
#3272
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Lyhyt ihminen ja turvavyöt

Viesti Kirjoittaja oju »

caysa kirjoitti:Vieläkin ihmettelen sitä että muka voi säätää turvavyötä eri korkeudelle.... Vyöhän kulkee siinä palkin sisällä ja tulee ulos L-muotoisesta "hahlosta".
Meni autot sekaisin, tosiaankin 9-5:ssä on tällainen automaattinen systeemi joka säätyy itsestään. Sinänäsä jännää että kun kokeilin asiaa omassa 00-vuosimallissa on vyö alemmassa hahlossa vaikka olen 188 pitkä 8O
Jos nostan penkin ylös tavalla joka käytännössä estää ajamisen, vaihtaa vyö ylemmälle puolelle.
No, pääasia että jokin ratkaisu löytyy.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Lyhyt ihminen ja turvavyöt

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä se tossa meidän femmassa pyrkii nousemaan sinne yläosaan, vaikka en ole kasvanut yhtään pidemmäksi kun tuo 170cm. Olisiko aiempien omistajien aikana niin kulunut tuo lovi tms. Jossainmäärin tuo vihje vyön vetämisestä ulos ja hidas palatus toimiikin. Kun mietin, niin tänään ei tuo vyö mitenkään häirinnyt elämääni. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
caysa
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Heinä 26, 2012 19:08

Re: Lyhyt ihminen ja turvavyöt

Viesti Kirjoittaja caysa »

Tänään löytyi Motonetistä turvavyön stoppari (belt stopper). Katselin niitä (2 clipsiä per pakkaus) jonkun aikaa ja totesin että parin euron investointi on ihan ok. (Saattaa olla, että Ikean pussinsulkija olisi ajanut saman asian....)
Turvavyö Oy:stä hankittu lukkopuolen jatke, joka tuo vyötä hieman eteenpäin ja tämä clipsi joka yhdistää vyöt oikeaan asentoon toi toimivan ratkaisun - JEEEE !!!!
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lyhyt ihminen ja turvavyöt

Viesti Kirjoittaja jus »

Eikös vyöstopparinastat ja klipsit ole tarkoitettu laitettavaksi vyön vapaalle osalle estämään vyössä olevan liikkuvan solkiosan putomista selkänojan juureen silloin kun alkuperäinen stoppari on irronut? Eli tarkoitettu toimimaan silloin kun ei ajeta eikä vyö siis ole käytössä. Miten tällaisella klipsillä voi saada vyön asettumaan ajossa parempaan asentoon ilman että turvallisuudesta tingitään? Mihin/miten laitoit klipsin?
caysa
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Heinä 26, 2012 19:08

Re: Lyhyt ihminen ja turvavyöt

Viesti Kirjoittaja caysa »

Suurinpiirtein näin:
Kuva
Vastaa Viestiin