Ostettu saab 9-5 2.3t -98, mitä kannattaa huomioida?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
henkkaw10
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 18:15
Paikkakunta: Hämeenlinna

Ostettu saab 9-5 2.3t -98, mitä kannattaa huomioida?

Viesti Kirjoittaja henkkaw10 »

Ostin äskettäin Saab 9-5 2.3t -98, ajettu 290tkm mitä kannattaa huomioida?
-Turbo?
-Jäkopää?
-Huollot yleensä?
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Onnea hankinnan johdosta.

- Jos ajat paljon lyhyttä ajoa, niin vaihda öljyt 10 000km välein. Muutenkaan 10 000km vaihtovälistä ei koneelle haittaa ole :)
- Jos kone syö öljyä, tarkista että huohotin päivitys on tehty. Öljyn kulutukseen voi vaikuttaa turbo tai vuoto.
- Jakopää oireilun huomaat koneen käyntiäänestä. Varsinkin kylmä kone pitää pahaa ääntä. Konepelti auki ja riittävästi kierroksia (n. 3000) niin alkaa "kolinaa" kuulumaan.

Hyvin pidetty ja huollettu Saabi ei mitään ylimääräistä huomiota kaipaa, vaan järkevää käyttöä ja huolto-ohjelman noudattamista, niin ikäviltä yllätyksiltä säästyy. :)
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Ostettu saab 9-5 2.3t -98, mitä kannattaa huomioida?

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

henkkaw10 kirjoitti:Ostin äskettäin Saab 9-5 2.3t -98, ajettu 290tkm mitä kannattaa huomioida?
-Turbo?
-Jäkopää?
-Huollot yleensä?
Varmaan ne tyypillisimmät, mitä foorumilla ollaan useaan otteeseen jo puitukin. Mieleen tulee ensimmäisenä tietyt päivitykset, mm. sytytyskasetti (onko vaihdettu?), huohotinpäivitys.
Lisäksi jotain mallikohtaisia heikkouksia, jotka tulevat sitten viimeistään määräaikaishuolloissa pikkuhiljaa ilmi. Itsellä tuli heti ensimmäisenä eteen taka-akselin puslat (kumiset), jotka taitaa hajota kaikista (kannataa vaihtaa uretaanipusliin...)
Mutta niinkuin jo todettiinkin, säännöllisesti huollettuna ja asiallisesti ajettuna tiedossa varmasti paljon huolettomia kilometrejä
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Ostettu saab 9-5 2.3t -98, mitä kannattaa huomioida?

Viesti Kirjoittaja JKen »

Tannisto kirjoitti:
henkkaw10 kirjoitti:Ostin äskettäin Saab 9-5 2.3t -98, ajettu 290tkm mitä kannattaa huomioida?
-Turbo?
-Jäkopää?
-Huollot yleensä?
Varmaan ne tyypillisimmät, mitä foorumilla ollaan useaan otteeseen jo puitukin. Mieleen tulee ensimmäisenä tietyt päivitykset, mm. sytytyskasetti (onko vaihdettu?), huohotinpäivitys.
Lisäksi jotain mallikohtaisia heikkouksia, jotka tulevat sitten viimeistään määräaikaishuolloissa pikkuhiljaa ilmi. Itsellä tuli heti ensimmäisenä eteen taka-akselin puslat (kumiset), jotka taitaa hajota kaikista (kannataa vaihtaa uretaanipusliin...)
Mutta niinkuin jo todettiinkin, säännöllisesti huollettuna ja asiallisesti ajettuna tiedossa varmasti paljon huolettomia kilometrejä
Ei kannata vaihtaa uretaanipusliin. Ääni (melu) lisääntyy.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ostettu saab 9-5 2.3t -98, mitä kannattaa huomioida?

Viesti Kirjoittaja JouniH »

9-5T kirjoitti:
JKen kirjoitti:
Ei kannata vaihtaa uretaanipusliin. Ääni (melu) lisääntyy.
Onko uretaanisista jo paljonkin kokemusta kestävyydestä?
En itse huomannut mitään eroa melussa kun vaihdoin uretaani pusliin.

69 000km kohdalla vaihdoin taakse powerflexit ja nyt on kohta 110 000km. Tähän saakka kestäny. :)
Audi A4 2.0TFSIq
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Re: Ostettu saab 9-5 2.3t -98, mitä kannattaa huomioida?

Viesti Kirjoittaja TD04 »

JKen kirjoitti:
Ei kannata vaihtaa uretaanipusliin. Ääni (melu) lisääntyy.
No ei mulla ainakaan lisääntyny..Yhtä melusa :D
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ostettu saab 9-5 2.3t -98, mitä kannattaa huomioida?

Viesti Kirjoittaja JouniH »

9-5T kirjoitti:
JouniH kirjoitti:
9-5T kirjoitti: Onko uretaanisista jo paljonkin kokemusta kestävyydestä?
En itse huomannut mitään eroa melussa kun vaihdoin uretaani pusliin.

69 000km kohdalla vaihdoin taakse powerflexit ja nyt on kohta 110 000km. Tähän saakka kestäny. :)
Ok eli uretaaniset on kestäviä jopa 41000km kokemuksella.
jepp. Näin on jos laskit oikein.
Audi A4 2.0TFSIq
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ostettu saab 9-5 2.3t -98, mitä kannattaa huomioida?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9-5T kirjoitti: Jäin miettimään puuttuiko lopputuloksesta 1 nolla jolloin olisivat olleet 100000km kestävämpiä kuin alkuperäiset.
Noniin, varmasti melkein "kaikki" joutuu uusimaan nuo orkkis kumipuslat joskus. Oletko koskaan kuullut, että PU-puslia olisi jouduttu uusimaan niiden kuluttua loppuun? Jos olet, niin kerro toki enemmän?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Onko puslien hinnoissa eroa? Omassani on puslat vaihdettu noin 170 tkm:n kohdalla.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ostettu saab 9-5 2.3t -98, mitä kannattaa huomioida?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9-5T kirjoitti: Olen kuullut kehumisia näistä puslista vasta muutaman vuoden mutta kilometrejä en tuota 41000km enempää joka ei vielä minusta kerro mitään.
Minulla oli tontussa vaihdelaatikon pusla n. 3,5v / 80tkm ja tukivarren takapuslat vähän alle 3v / 70tkm kun tonnarin myin eteenpäin. Olivat kuin uudet vailla mitään merkkejä kulumisesta. Tämäkään ei vielä varmasti tyydytä perusteluiksi, mutta muilla on varmaankin vieläkin pidempiä kokemuksia. Jos minä ikinä joudun noita tukivarsien puslia omiini ikinä vaihtelemaan, se on aina PU pusla (jos saatavilla) ja eipä tartte enää sen osan uusimista miettiä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

mikan kirjoitti:Onko puslien hinnoissa eroa? Omassani on puslat vaihdettu noin 170 tkm:n kohdalla.

t. Mika
PU pusla maksaa jonkin verran enemmän kuin orkkis kumipusla. Tarvikekumipuslat (jos edes saatavilla) on yleensä halvin ja huonoin vaihtoehto.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Mulle vastaisi Torek autossa Espoossa kun vaihdatin puslia, ettei noita uretaanipuslia ole hajoillut. Arveli ettei pitäisi hajota koskaan. Uskon ammattimiestä!

Enkä muuten minäkään huomannut ajomelussa MITÄÄN eroa.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

9-5T kirjoitti:
Tannisto kirjoitti:Mulle vastaisi Torek autossa Espoossa kun vaihdatin puslia, ettei noita uretaanipuslia ole hajoillut. Arveli ettei pitäisi hajota koskaan. Uskon ammattimiestä!
Se ettei niitä ole hajonnut ei kerro niiden kestosta mitään, ammattimiestä olisi kiva uskoa mutta vasta aika tai kilometrit kertoo totuuden.
Totta! Mutta tähän mennessä ei ollut kaverille tullut eteen yhtään hajonnutta uretaanipuslaa, joten se mielestäni kertoo jotain, ainakin suuntaa antavaa. Tosiaan tuotakaan ei oikein voi vertailla, ennen kuin niilläkin on takana samat, melkein 200 tkm.
Mikään osa ei ole ikuinen, mutta en ymmärrä miksi kukaan haluaisi asennuttaa alle vain hieman edullisemman kumiosan, kun tarjolla on kokemusten perusteella huomattavasti kestävämpikin vaihtoehto?
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ostettu saab 9-5 2.3t -98, mitä kannattaa huomioida?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tannisto kirjoitti: Varmaan ne tyypillisimmät, mitä foorumilla ollaan useaan otteeseen jo puitukin. Mieleen tulee ensimmäisenä tietyt päivitykset, mm. sytytyskasetti (onko vaihdettu?), huohotinpäivitys.
Lisäksi jotain mallikohtaisia heikkouksia, jotka tulevat sitten viimeistään määräaikaishuolloissa pikkuhiljaa ilmi. Itsellä tuli heti ensimmäisenä eteen taka-akselin puslat (kumiset), jotka taitaa hajota kaikista (kannataa vaihtaa uretaanipusliin...)
Mutta niinkuin jo todettiinkin, säännöllisesti huollettuna ja asiallisesti ajettuna tiedossa varmasti paljon huolettomia kilometrejä
Heh. Miellä on toi 9-5 vm -98 ja kelattu nyt about 225tkm ja meillä ollessa tosta 25tkm. Eipä näin paljon ajettua varmaan enää monikaan vie määräaikaishuoltoon, vai viekö? Mie ainaskin ite pidän tuota nyt kunnossa ja seurailen sitä huolto-ohjelmaa ainaskin pääosin.

Mitä havaintoja on tullut tähän asti:

-öljyvuotoja näyttää olevan vähän siellä sun täällä, vaihdoin öljypumpun o-renkaan ja stefan, sekä vaihteiston tasauspyörästöstä vasemmanpuolen vetoakselin stefan. Venakoppakin näkyy tihkuvan ja ilmeisesti öljysuodattimen jalka. Kannattaa siis ehdottomasti pitää silmällä öljytasoa säännöllisesti
-käyttöhihnan pienimmän kiristinrullan laakerit oli sököt, vika paljastui kun öljypumppurempan yhteydessä oli hihna poissa paikaltaan
-tänverran ajettuun on osattu tehdä jo remppaakin ennen meikäläistä. esim. jarrut on levyjen ja palojen osalta ihan uuden näköiset
-katsastuksessa saatiin kehut taka-akselistosta. kertoi, että ton ikäisissä tuppaa olemaan puslat aika sököjä. Elikkä edellinen omistaja lienee teettänyt puslarempan
-iskarit meni vaihtoon ennen katsastusta. ne oli ihan sököt edessä ja takana

Tässä negatiiviset havainnot. Positiiviselle puolelle menee kaikki muu. Vietävän hieno peli ajaa, ja tuo automaatti-ilmastointi on kyllä ihan kurko keksintö. :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Vaikkei uretaanipuslien kestosta ole tieteellisiä tutkimustuloksia, niin niiden eduksi on laskettava se, että ne ovat selvästi jäykemmät kuin alkuperäiset purkkakumit. PCS:llä ainakin etupään orggispuslat on kalliimpia kuin Powerflexit, takapään puslien hinnoista en ole varma.

Eski
Vastaa Viestiin