Ostettu saab 9-5 2.3t -98, mitä kannattaa huomioida?
Ostettu saab 9-5 2.3t -98, mitä kannattaa huomioida?
Ostin äskettäin Saab 9-5 2.3t -98, ajettu 290tkm mitä kannattaa huomioida?
-Turbo?
-Jäkopää?
-Huollot yleensä?
-Turbo?
-Jäkopää?
-Huollot yleensä?
Onnea hankinnan johdosta.
- Jos ajat paljon lyhyttä ajoa, niin vaihda öljyt 10 000km välein. Muutenkaan 10 000km vaihtovälistä ei koneelle haittaa ole
- Jos kone syö öljyä, tarkista että huohotin päivitys on tehty. Öljyn kulutukseen voi vaikuttaa turbo tai vuoto.
- Jakopää oireilun huomaat koneen käyntiäänestä. Varsinkin kylmä kone pitää pahaa ääntä. Konepelti auki ja riittävästi kierroksia (n. 3000) niin alkaa "kolinaa" kuulumaan.
Hyvin pidetty ja huollettu Saabi ei mitään ylimääräistä huomiota kaipaa, vaan järkevää käyttöä ja huolto-ohjelman noudattamista, niin ikäviltä yllätyksiltä säästyy.
- Jos ajat paljon lyhyttä ajoa, niin vaihda öljyt 10 000km välein. Muutenkaan 10 000km vaihtovälistä ei koneelle haittaa ole
- Jos kone syö öljyä, tarkista että huohotin päivitys on tehty. Öljyn kulutukseen voi vaikuttaa turbo tai vuoto.
- Jakopää oireilun huomaat koneen käyntiäänestä. Varsinkin kylmä kone pitää pahaa ääntä. Konepelti auki ja riittävästi kierroksia (n. 3000) niin alkaa "kolinaa" kuulumaan.
Hyvin pidetty ja huollettu Saabi ei mitään ylimääräistä huomiota kaipaa, vaan järkevää käyttöä ja huolto-ohjelman noudattamista, niin ikäviltä yllätyksiltä säästyy.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: Ostettu saab 9-5 2.3t -98, mitä kannattaa huomioida?
Varmaan ne tyypillisimmät, mitä foorumilla ollaan useaan otteeseen jo puitukin. Mieleen tulee ensimmäisenä tietyt päivitykset, mm. sytytyskasetti (onko vaihdettu?), huohotinpäivitys.henkkaw10 kirjoitti:Ostin äskettäin Saab 9-5 2.3t -98, ajettu 290tkm mitä kannattaa huomioida?
-Turbo?
-Jäkopää?
-Huollot yleensä?
Lisäksi jotain mallikohtaisia heikkouksia, jotka tulevat sitten viimeistään määräaikaishuolloissa pikkuhiljaa ilmi. Itsellä tuli heti ensimmäisenä eteen taka-akselin puslat (kumiset), jotka taitaa hajota kaikista (kannataa vaihtaa uretaanipusliin...)
Mutta niinkuin jo todettiinkin, säännöllisesti huollettuna ja asiallisesti ajettuna tiedossa varmasti paljon huolettomia kilometrejä
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: Ostettu saab 9-5 2.3t -98, mitä kannattaa huomioida?
Ei kannata vaihtaa uretaanipusliin. Ääni (melu) lisääntyy.Tannisto kirjoitti:Varmaan ne tyypillisimmät, mitä foorumilla ollaan useaan otteeseen jo puitukin. Mieleen tulee ensimmäisenä tietyt päivitykset, mm. sytytyskasetti (onko vaihdettu?), huohotinpäivitys.henkkaw10 kirjoitti:Ostin äskettäin Saab 9-5 2.3t -98, ajettu 290tkm mitä kannattaa huomioida?
-Turbo?
-Jäkopää?
-Huollot yleensä?
Lisäksi jotain mallikohtaisia heikkouksia, jotka tulevat sitten viimeistään määräaikaishuolloissa pikkuhiljaa ilmi. Itsellä tuli heti ensimmäisenä eteen taka-akselin puslat (kumiset), jotka taitaa hajota kaikista (kannataa vaihtaa uretaanipusliin...)
Mutta niinkuin jo todettiinkin, säännöllisesti huollettuna ja asiallisesti ajettuna tiedossa varmasti paljon huolettomia kilometrejä
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Ostettu saab 9-5 2.3t -98, mitä kannattaa huomioida?
En itse huomannut mitään eroa melussa kun vaihdoin uretaani pusliin.9-5T kirjoitti:Onko uretaanisista jo paljonkin kokemusta kestävyydestä?JKen kirjoitti:
Ei kannata vaihtaa uretaanipusliin. Ääni (melu) lisääntyy.
69 000km kohdalla vaihdoin taakse powerflexit ja nyt on kohta 110 000km. Tähän saakka kestäny.
Audi A4 2.0TFSIq
Re: Ostettu saab 9-5 2.3t -98, mitä kannattaa huomioida?
No ei mulla ainakaan lisääntyny..Yhtä melusaJKen kirjoitti:
Ei kannata vaihtaa uretaanipusliin. Ääni (melu) lisääntyy.
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Re: Ostettu saab 9-5 2.3t -98, mitä kannattaa huomioida?
jepp. Näin on jos laskit oikein.9-5T kirjoitti:Ok eli uretaaniset on kestäviä jopa 41000km kokemuksella.JouniH kirjoitti:En itse huomannut mitään eroa melussa kun vaihdoin uretaani pusliin.9-5T kirjoitti: Onko uretaanisista jo paljonkin kokemusta kestävyydestä?
69 000km kohdalla vaihdoin taakse powerflexit ja nyt on kohta 110 000km. Tähän saakka kestäny.
Audi A4 2.0TFSIq
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Ostettu saab 9-5 2.3t -98, mitä kannattaa huomioida?
Noniin, varmasti melkein "kaikki" joutuu uusimaan nuo orkkis kumipuslat joskus. Oletko koskaan kuullut, että PU-puslia olisi jouduttu uusimaan niiden kuluttua loppuun? Jos olet, niin kerro toki enemmän?9-5T kirjoitti: Jäin miettimään puuttuiko lopputuloksesta 1 nolla jolloin olisivat olleet 100000km kestävämpiä kuin alkuperäiset.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Ostettu saab 9-5 2.3t -98, mitä kannattaa huomioida?
Minulla oli tontussa vaihdelaatikon pusla n. 3,5v / 80tkm ja tukivarren takapuslat vähän alle 3v / 70tkm kun tonnarin myin eteenpäin. Olivat kuin uudet vailla mitään merkkejä kulumisesta. Tämäkään ei vielä varmasti tyydytä perusteluiksi, mutta muilla on varmaankin vieläkin pidempiä kokemuksia. Jos minä ikinä joudun noita tukivarsien puslia omiini ikinä vaihtelemaan, se on aina PU pusla (jos saatavilla) ja eipä tartte enää sen osan uusimista miettiä.9-5T kirjoitti: Olen kuullut kehumisia näistä puslista vasta muutaman vuoden mutta kilometrejä en tuota 41000km enempää joka ei vielä minusta kerro mitään.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
PU pusla maksaa jonkin verran enemmän kuin orkkis kumipusla. Tarvikekumipuslat (jos edes saatavilla) on yleensä halvin ja huonoin vaihtoehto.mikan kirjoitti:Onko puslien hinnoissa eroa? Omassani on puslat vaihdettu noin 170 tkm:n kohdalla.
t. Mika
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Totta! Mutta tähän mennessä ei ollut kaverille tullut eteen yhtään hajonnutta uretaanipuslaa, joten se mielestäni kertoo jotain, ainakin suuntaa antavaa. Tosiaan tuotakaan ei oikein voi vertailla, ennen kuin niilläkin on takana samat, melkein 200 tkm.9-5T kirjoitti:Se ettei niitä ole hajonnut ei kerro niiden kestosta mitään, ammattimiestä olisi kiva uskoa mutta vasta aika tai kilometrit kertoo totuuden.Tannisto kirjoitti:Mulle vastaisi Torek autossa Espoossa kun vaihdatin puslia, ettei noita uretaanipuslia ole hajoillut. Arveli ettei pitäisi hajota koskaan. Uskon ammattimiestä!
Mikään osa ei ole ikuinen, mutta en ymmärrä miksi kukaan haluaisi asennuttaa alle vain hieman edullisemman kumiosan, kun tarjolla on kokemusten perusteella huomattavasti kestävämpikin vaihtoehto?
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: Ostettu saab 9-5 2.3t -98, mitä kannattaa huomioida?
Heh. Miellä on toi 9-5 vm -98 ja kelattu nyt about 225tkm ja meillä ollessa tosta 25tkm. Eipä näin paljon ajettua varmaan enää monikaan vie määräaikaishuoltoon, vai viekö? Mie ainaskin ite pidän tuota nyt kunnossa ja seurailen sitä huolto-ohjelmaa ainaskin pääosin.Tannisto kirjoitti: Varmaan ne tyypillisimmät, mitä foorumilla ollaan useaan otteeseen jo puitukin. Mieleen tulee ensimmäisenä tietyt päivitykset, mm. sytytyskasetti (onko vaihdettu?), huohotinpäivitys.
Lisäksi jotain mallikohtaisia heikkouksia, jotka tulevat sitten viimeistään määräaikaishuolloissa pikkuhiljaa ilmi. Itsellä tuli heti ensimmäisenä eteen taka-akselin puslat (kumiset), jotka taitaa hajota kaikista (kannataa vaihtaa uretaanipusliin...)
Mutta niinkuin jo todettiinkin, säännöllisesti huollettuna ja asiallisesti ajettuna tiedossa varmasti paljon huolettomia kilometrejä
Mitä havaintoja on tullut tähän asti:
-öljyvuotoja näyttää olevan vähän siellä sun täällä, vaihdoin öljypumpun o-renkaan ja stefan, sekä vaihteiston tasauspyörästöstä vasemmanpuolen vetoakselin stefan. Venakoppakin näkyy tihkuvan ja ilmeisesti öljysuodattimen jalka. Kannattaa siis ehdottomasti pitää silmällä öljytasoa säännöllisesti
-käyttöhihnan pienimmän kiristinrullan laakerit oli sököt, vika paljastui kun öljypumppurempan yhteydessä oli hihna poissa paikaltaan
-tänverran ajettuun on osattu tehdä jo remppaakin ennen meikäläistä. esim. jarrut on levyjen ja palojen osalta ihan uuden näköiset
-katsastuksessa saatiin kehut taka-akselistosta. kertoi, että ton ikäisissä tuppaa olemaan puslat aika sököjä. Elikkä edellinen omistaja lienee teettänyt puslarempan
-iskarit meni vaihtoon ennen katsastusta. ne oli ihan sököt edessä ja takana
Tässä negatiiviset havainnot. Positiiviselle puolelle menee kaikki muu. Vietävän hieno peli ajaa, ja tuo automaatti-ilmastointi on kyllä ihan kurko keksintö.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01