Kierroksista? Ja uuden saabistin ilmoittautuminen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Midis
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 12:56
Paikkakunta: Rovaniemi

Kierroksista? Ja uuden saabistin ilmoittautuminen

Viesti Kirjoittaja Midis »

Juuri autokauppias soitti ja sanoi että saappi täällä odottelee fixattuna uutta omistajaa. Yksi kysymys olisi ennen kuin haen saapin kotiin.

Koeajossa huomasin että kierrokset eivät laskeudu kovin nopeasti vaihdetta vaihtaessa. En tietenkään muistanut tästä sanoa, koska oli fiilikset niin katossa. Onko tämä normaalia vai pitääkö huolestua ja alkaa "mutisemaan" asiasta? Niin ja kyseessä on 9-5 aero wagon -00 ja yllättäen manuaali :D

Löysin vanhan aiheen asiasta, mutta suoranaista vastausta en sieltä löytänyt. http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=17093
Viimeksi muokannut Midis, Ke Elo 01, 2007 06:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ahdin määrää tahdin
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Minullakin oli AeroWagonissa sama ominaisuus, ei poistunut uusillakaan osilla. Ei tuosta mitään ongelmaakaan muodostunut parin vuoden/ 110 tkm aikana.
96 M75 i12 5-speed ;)
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Kuulemma Trionic 7:n ominaisuus
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Liittynee siihen Trionic7:n sähköohjatun kaasuläpän toimintaan, omastani sitä ei saatu kuntoon mutta varsinainen vika ei ollutkaan koska pystyi ajamaan tuollaisenaan ilman ongelmia.
Olisko jotain taturaa kaasuläpässä jonka vuoksi ei palauta normaalisti?Ei antanut ainakaan omassa -98 2.0:ssa mitään vikakoodeja tuon vuoksi.
Viimeksi muokannut ng900aero, Ke Elo 01, 2007 07:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Eikö tuo ole juuri ominaisuus T7-koneissa? (eikä siis mikään vika)
Midis
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 12:56
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Midis »

No niin. Nyt on saappi kotona. Ou jee. Olipa niin sanotusti heräte ostos, kävi sillä lailla että vaimoni kanssa olimme T4:sta volvoa etsimässä ja menimme paikalliseen autoliikkeeseen, jossa kaverini on töissä ja kysyin että onko sulla mulle volvoa? Hän sanoi että ei oo, mutta just tuli yks vaihtoehto volvolle että saappi, käykää ajamassa sillä. Vaimon kanssa siinä että ei v***u sehän on saappi (pakko nyt myöntää, että emme pitäneet saappia niin hyvänä autona ennen :) )

No hyppäsimme tähän likaiseen ja pesemättömään saabiin ja ei siihen tarvittu kuin n. 10km. Takaisin liikkeeseen ja myyjälle että mitä tää maksaa? Myyjä sanoi hinnan ja sitten kotia vertailemaan hintoja (ei ollut mitään hajua paljonko ko. auto voisi maksaa) Nettiauto auki ja kas kummaa, vain yksi vastaavanlainen auto oli halvempi mitä autoliike meille tarjosi.

Seuraavana päivä liikkeeseen että tehdään kaupat, johon myyjä (kaverini) että ei vielä, en minä sulle likaista autoa myy, ja 190tkm huoltokin pitää tehdä (en pistänyt hanttiin). No taas kotia ja sitten löysin tän foorumin ja tietysti selailemaan aiheita ko.autosta. Ja kas kummaa vikoja, vikoja, vikoja ja vikoja, ainahan ne viat ensiksi pistää silmään kun merkkifoorumeita selailee :D Toki oli hyvääkin.

No taas seuraavana päivänä liikkeeseen ja kaverille että mites ko nuita vikojakin tuntuu olevan aika paljon tuossa ko. mallissa? Hän siihen että meinaat? Minä että jakoketju, huohotinpäivitys, moniurahihna yms. Kaveri siihen okei, tarkistetaan kaikki ja vaihdetaan tarvittaessa. Tulos ketju: hyvä, moniurahihna: vaihtoon, huohotinpäivitys: tehty, Jarrulevyt ja renkaat eteen: vaihdetaan uudet kun levyt saapuvat, Katsastus: tehdään kun on uudet levyt ja renkaat :D Ainoat asiat mitkä autosta voi korkata on kytkin tai turbo. Toimivat mielestäni moitteettomasti molemmat.

No on tässä ainakin puoli vuotta huoletonta aikaa, koska antoi 6kk takuun autoon, toivotaan vain että mitään suurempaa vikaa ei ilmaannu ja jos ilmaantuu niin tuon 6kk sisällä :D

T: Midis ja musta 9-5 aero wagon -00 189tkm
Ahdin määrää tahdin
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

No helskutta... Aika reilua toimintaa. Hyvin meni sitten tuo kauppa. Onnittelut vaan sen johdosta
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Midis
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 12:56
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Midis »

Tannisto kirjoitti:No helskutta... Aika reilua toimintaa. Hyvin meni sitten tuo kauppa. Onnittelut vaan sen johdosta
Kiitoksia vaan. Ja unohtui vielä mainita niin soitin edelliselle omistajalle ja hän kertoi paljonko oli autosta saanut, niin vajaa tonnin oli vähemmän saanut mitä minä siitä maksoin. Siihen sitten vielä kaikki huollot ja osat päälle niin hirveetä voittoa firma ei siitä saanut :D
Ahdin määrää tahdin
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Onneks olkoon kovasti! Kyllähän tuollainen aero wagoni on pikkasen eri planeetalta kuin T4 volle. Näköä, kokoa ja mukvuutta eri tavalla, vaikkei T4 mikään paha ole.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Midis kirjoitti: Kiitoksia vaan. Ja unohtui vielä mainita niin soitin edelliselle omistajalle ja hän kertoi paljonko oli autosta saanut, niin vajaa tonnin oli vähemmän saanut mitä minä siitä maksoin. Siihen sitten vielä kaikki huollot ja osat päälle niin hirveetä voittoa firma ei siitä saanut :D
Eiköhän autoliike kuitenkin "ottanut omansa" sen auton hinnassa johon saabin edellinen omistaja autonsa vaihtoi.
9000CS 2,3
Haksu
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 03:17
Paikkakunta: Vehmersalmi

Viesti Kirjoittaja Haksu »

Onneksi olkoon uudelle Saabistille ja tietty Saabille.

Haksu
Jäsen 2762 "Jälleen palattu Saab kantaan"
Midis
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 12:56
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Midis »

peinu kirjoitti:Onneks olkoon kovasti! Kyllähän tuollainen aero wagoni on pikkasen eri planeetalta kuin T4 volle. Näköä, kokoa ja mukvuutta eri tavalla, vaikkei T4 mikään paha ole.
Toivottavasti paremmalta planeetalta. En sitten ikinä päässyt koeponnistaa T4:sta. Myyjäkin sanoin että käyppäs nyt ajaa T4:sta niin päädyt kuitenkin saabiin (yllättäen) :D
Saappi Kuski kirjoitti:Eiköhän autoliike kuitenkin "ottanut omansa" sen auton hinnassa johon saabin edellinen omistaja autonsa vaihtoi.
Tätä en epäile ollenkaan, mutta jos saabi olisi kerennyt kunnolla myyntiin olisi hinta ollut vielä 2000e korkeampi.

Lueskelin tuota manuaalia, niin voi että on paljon opittavaa tuosta autosta. Kaiken maailman Bypass-venttiileitä ja sid-näyttöjä :D Juu siis tämähän on ensimmäinen "kunnon" auto meillä. Kokemusta enemmän on vain 80-luvun bimmereistä ja niissähän ei paljon tietokone toimintoja ole :D
Ahdin määrää tahdin
Midis
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 12:56
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kierroksista? Ja uuden saabistin ilmoittautuminen

Viesti Kirjoittaja Midis »

No niin. Reilu puoltoista kuukautta saabismia takana ja no joo... Siis onhan se luxus auto, mutta ensimmäisellä "pitemmällä" reissulla korkkas sitten kaasuläppäkotelo. Laittoivat kuitenkin myyjä liikkeessä mukisematta kuntoon (uusi kotelo), mutta sen ajan kun saappi seisoi liikkeessä ja odotti uutta koteloa, jouduimme ajamaan 5000km ajetulla Chevrolet Nubiralla :D Se oli kärsimystä..

Niin ja autohan on VIN nro:n mukaan -01 eikä -00 kuten luulin. Mutta näillähän ei ole mitään eroa?

Yksi oikee kysymys olisi.. Kylmänä kun käynnistää niin kone naputtaa n.15sek ja sitten lopettaa. Onhan tässä hydraaliset venttiilin nostimet? Kakkosautossani on ja se naputtaa kylmänä ja lämpimänä aivan tautisesti eikä se siitä mihinkään oo hajonnu. Pitääkö Saabin naputuksesta huolestua??
Ahdin määrää tahdin
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Kierroksista? Ja uuden saabistin ilmoittautuminen

Viesti Kirjoittaja Eski »

M2000 ja M2001 on vain muutama kosmeettinen pikku ero, esim. erilaiset Saab-merkit.

Koneessa on hydraliset venttiilinnostimet, lienee joku nostaja hieman jumissa. Onhan koneessa varmasti Saabin speksien mukaiset öljyt..?

Eski
Midis
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 12:56
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kierroksista? Ja uuden saabistin ilmoittautuminen

Viesti Kirjoittaja Midis »

Eski kirjoitti:Onhan koneessa varmasti Saabin speksien mukaiset öljyt..?

Eski
No jos ihan rehellisiä ollaan niin en kyllä tiedä. Mutta merkki liikkeessä on öljyjä vaihdeltu 10tkm välein. Ja luotan siihen että tuskin sinne mitään kuraa ovat laittaneet.

Pitäneepä käydä kysymässä asiaa, vaikka vastaushan kuuluu että se on ihan normaalia, kuten sama vastaus tuli etuvilkun umpion kosteudesta, tupla muovi kun on niin sinne väliin pääsee vähän kosteutta... 8O
Ahdin määrää tahdin
Vastaa Viestiin